למה לא גנץ

בובות מתנפחות של בנימין נתניהו ובני גנץ בהפגנה בבלפור (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
בובות מתנפחות של בנימין נתניהו ובני גנץ בהפגנה בבלפור

נראה שתוצאות הסקרים בזמן האחרון גורמות לאנשים לצבור ביטחון בנוגע ליכולת של כחול לבן לעבור את אחוז החסימה (למרות החשש לזיופים), ויש עוד מי שמתכננים להצביע לגנץ למרות כל מה שקרה בשנה האחרונה.

בשבילם, ובשביל מי מכם שמכירים כאלה והיו רוצים לשכנע אותם לא לעשות זאת, ריכזתי כאן את העובדות והטיעונים המרכזיים נגד הצבעה לגנץ, שכדאי להיזכר בהם שוב לפני שמצביעים. בדוגמאות האלה אני בכוונה (כמעט) לא נכנס לדיון על ההחלטה עצמה להיכנס לממשלת נתניהו מלכתחילה, אלא רק במה שקרה מאז או שנראה שהולך לקרות.

בשביל המתכננים להצביע לגנץ, ובשביל מי מכם שמכירים כאלה והיו רוצים לשכנע אותם לא לעשות זאת, ריכזתי כאן את העובדות והטיעונים המרכזיים נגד הצבעה לגנץ, שכדאי להיזכר בהם שוב לפני שמצביעים

בואו נתחיל:

1

יכול להיות שמי שעדיין תומך בגנץ סבור, שהוא ביצע את ההחלטה האחראית ונכנס לממשלת נתניהו כדי למנוע בחירות נוספות בזמן משבר הקורונה, החלטה נכונה לשעתה על אף שהתגלה בפועל שנתניהו רימה אותו – גם לפי גנץ.

אך מה שהכי חשוב לזכור הוא שהכעס על גנץ הוא לא רק על החלטה אחת שגויה, אלא על כך שמאז עזר ותמך בנתניהו ובממשלה שלו בכל צומת חשובה ובכל הצבעה שהייתה יכולה לצמצם את השחיתות או לבלום את נתניהו.

בין ההחלטות שגנץ צידד בהן בנתניהו והליכוד:

  • נגד הגבלת קדנציות לראש הממשלה.
  • נגד דמי אבטלה לעצמאים.
  • נגד ועדת חקירה לצוללות.
  • נגד נישואים אזרחיים.
  • נגד החוק שאדם עם כתב אישום לא יוכל להיות ראש ממשלה.
  • נגד החוק שנשיא לא יוכל לכהן עם כתב אישום (נתיב מילוט אפשרי נוסף של נתניהו).
  • בעד חיסיון של 30 שנה לפרוטוקולים של דיוני הקורונה.
  • בעד הגבלת ההפגנות בזמן הסגר.
  • בעד הגדלת הממשלה ל-36 שרים.
  • נגד תחבורה ציבורית בשבת.
  • נגד תיקון חוק הלאום.

זוהי רק רשימה חלקית.

2

ניתן להגיד שגנץ עשה את כל זה כדי לקיים, לאזן ולמתן את הממשלה. אולם, בפרפרזה על מירי רגב, מה שווה הממשלה הזו אם נתניהו עושה בה כמעט כל מה שהוא רוצה? גנץ וכחול לבן, כאמור, הצביעו עם נתניהו בכל מה שהיה לו חשוב, והיו שותפים מלאים לניהול הכושל של הקורונה והכלכלה בשנה האחרונה, ולצעדים לערעור הדמוקרטיה.

מה שווה הממשלה אם נתניהו עושה בה מה שהוא רוצה? גנץ וכחול לבן הצביעו עם נתניהו בכל מה שהיה לו חשוב, והיו שותפים מלאים לניהול הכושל של הקורונה והכלכלה ולצעדים לערעור הדמוקרטיה

עם כל מה שמפריע לנו בניהול של נתניהו, וכל מה שנתניהו ניסה לעשות לדמוקרטיה והצליח בשנה האחרונה, אנחנו חייבים לשאול כיצד קרה בממשלה פריטטית שבה גנץ הוא ראש ממשלה חליפי עם חצי מהקולות (נכון, בזכות כחול לבן נפתח אתר החרמון).

כרזה של כחול לבן
כרזה של כחול לבן

ניתן לתת עשרות דוגמאות לאופן שבו גנץ לא הגביל את נתניהו. המשפט "גנץ לא צפוי להתנגד", בהמשך לכותרת על יוזמה של נתניהו נהייה בדיחת טוויטר. אך אציג שתיים:

  • רק לאחרונה, אחרי שהבחירות הוכרזו כבר, ולאחר שמדינת ישראל מתנהלת שנתיים ללא תקציב, גנץ בחר, למרות שהיה יכול בקלות להימנע מכך, לאפשר לנתניהו וכ"ץ עוד 90 מיליארד ש"ח להוציא ללא הגבלה או מסגרת על הוצאות לבחירתם. כלומר, עוד 90 מיליארד ש"ח לפיזור הבטחות ולממן שוחד בחירות לאוכלוסיות שלמות, שיכולים לעזור להם בבחירות שלפנינו ועל חשבון הגירעון שלנו ושל הילדים שלנו.
  • דוגמה ידועה לשמצה נוספת היא כשגנץ, כשר משפטים טרי, הבטיח שהסגר השלישי לא יגרום לדחיית משפט נתניהו, ואז (להפתעתנו?) המשפט נדחה בכל זאת יומיים לאחר מכן.
ציוץ של גנץ על אי דחיית משפט נתניהו, בפועל המשפט נדחה
ציוץ של גנץ על אי דחיית משפט נתניהו, בפועל המשפט נדחה

3

יש הטוענים שכחול לבן כן הגבילה את נתניהו, בעיקר בתחום משרד המשפטים. ראשית, יש להגיד שחלק גדול מהקרדיט שכחול לבן לקחו על עצמם היה על מהלכים, שלפי החוק ממשלה זמנית (שנתניהו היה בראשותה) לא יכלה לקדם בכל מקרה. כלומר שללא ההצטרפות של כחול לבן לא היו עולים על השולחן מלכתחילה.

אולם יש לזכור שגם כשכן היו אקטיביים, מרבית הפעולות נעשו על ידי אבי ניסנקורן, שר המשפטים מטעם כחול לבן לשעבר, ושהקו שבחר בו נחשב לעומתי מדי עבור גנץ. גנץ היה מעדיף לאפשר לנתניהו רבים מהמהלכים שניסנקורן הגביל. כלומר, כל עוד זה היה תלוי בגנץ הוא היה מאפשר לנתניהו יותר, וגנץ אף כעס על ניסנקורן על הקו הקשה (יחסית) שנקט בו.

מרבית הפעולות במשרד המשפטים נעשו ע"י ניסנקורן, שר המשפטים מטעם כחול לבן לשעבר, שבחר בקו שנחשב לעומתי מדי עבור גנץ. גנץ היה מעדיף לאפשר לנתניהו רבים מהמהלכים שניסנקורן הגביל

כזכור, לצורך הסכם דחיית התקציב, שהיה משאיר את הממשלה על כנה ולא מוציא אותנו לבחירות, גנץ בחר כמתווך את חיים רמון, מי שהואשם בעבירות מין ונראה היום כמקדם אג'נדה פרו-נתניהו ובעד הגבלת מערכת המשפט. ההסכם, שנכשל רק בגלל חיימוביץ', אסף זמיר ורם שפע שהפתיעו את גנץ והצביעו נגדו, כלל הגבלות נוספות על מערכת המשפט והכפפה שלה למערכת הפוליטית, וכנראה גם את החלפתו של ניסנקורן.

4

בנוסף, צריך להגיד שעל אף הכוח הרב שכחול לבן לכאורה החזיקו בממשלה, הם כמפלגה לא הצליחו לקדם אג'נדה או יוזמות חקיקה. כותב שורות אלה לא הצליח למצוא יוזמת חקיקה שכחול לבן הבטיחו או ניסו לקדם ושצלחה את כל התהליך (לעתים היא נגמרה במעבר של קריאה טרומית, שבכנסת לא מבטיח כלום לגבי עתיד החוק), ולרוב המקרה נגמר בפיאסקו שמתאים לחובבנות פוליטית. אגב, באופן מפתיע למפלגה שמעוניינת לקבל קולות של מרכז שמאל, אחת מהיוזמות האחרונות שכחול לבן ניסתה לקדם (וכשלה) הייתה הלבנת מאחזים ביהודה ושומרון.

5

יש לדבר גם על מה שגנץ מתכנן לאחרי הבחירות. קודם כל, לא בטוח שהוא יעבור את אחוז החסימה (נזכיר את הסקרים בהמשך). בהקשר זה, כחול לבן מפיצים טענה שאם לא יהיו בכנסת הם יפוטרו, זו טענה שקרית שהופרכה מעבר לכל ספק (בקצרה, ההסכם שהקים את המפלגה הזמנית תקף עד שמורכבת ממשלה חדשה, כמו שאהוד אולמרט היה ראש ממשלה עד שהוקמה ממשלה למרות שלא התמודד ולא נבחר לכנסת).

אם יעבור, הקמפיין של כחול לבן מבטיח שהפעם באמת הוא לא יישב עם נתניהו (מדוע אנשים חושבים שהפעם זה יותר אמין מבפעם הקודמת, נשגב מבינתי) – אך האם באמת הוא ימנע ממנו להיות ראש ממשלה?

להזכירכם, יש תרחיש אחד שבו גנץ יכול להיות ראש ממשלה, וזה שהממשלה תמשיך להתקיים במתכונת הנוכחית עד נובמבר. זה יכול לקרות, מבחינת לוח זמנים, רק לאחר פקיעת מועד המנדט להרכבת הממשלה והכרזה על בחירות חמישיות. כלומר, יש לגנץ אינטרס שלא תהיה הכרעה בסיבוב הזה, ושנתניהו יישאר ראש ממשלה.

יש תרחיש אחד שבו גנץ יכול להיות רה"מ: שהממשלה תמשיך במתכונת הנוכחית עד נובמבר. זה יכול לקרות רק לאחר פקיעת המנדט להרכבת הממשלה והכרזה על בחירות חמישיות. כלומר, יש לגנץ אינטרס שנתניהו יישאר רה"מ

אגב, בתרחיש כזה אין צורך שהוא יעבור את אחוז החסימה הפעם, רק שיהיה חבר כנסת בכנסת ה-25 (שאחרי בחירות חמישיות). בנוסף, גנץ מתבטא כי הוא "יקבע מי יהיה ראש הממשלה". זה ציטוט שמפתיע אותי, משום שעד כמה שאני יודע יש רק מועמד אחד לראשות הממשלה מטעם מחנה המרכז-שמאל שגנץ מבקש את קולותיו.

6

כדי להוסיף לחשדות בנוגע לתכניות של גנץ, נראה שבין התומכים המרכזים בהמשך הריצה של גנץ ובכך שאנשי המרכז-שמאל יצביעו לו נמצאים השופרות והמהדהדים הגדולים של נתניהו. בין השמות הבולטים שהתבטאו עד כה בעד הישארותו במירוץ ואף ניסו לשכנע אנשים להצביע לו במקום ליש עתיד או תקווה חדשה נמצאים: ינון מגל, אריאל כהנא, עמית סגל, יעקב ברדוגו, קלמן ליבסקינד, נוה דרומי והצל (יואב אליאסי). תמיכה נרחבת בגנץ אפשר למצוא גם בישראל היום ובערוץ 20.

7

בנוסף, התפרסם בשבוע שעבר על ידי דפנה ליאל בחדשות 12, שפעילי ליכוד פועלים בהנחיה מלמעלה לזייף בסקרים ולטעון שהם יצביעו לכחול לבן. כל זה לא בא רק כדי לגרום לנו לחשוש שגם ארבעה עד חמישה המנדטים הגבוליים שהוא מקבל בסקרים מנופחים ושהצבעה אליו תהווה שריפה של קולות, אלא גם לתהות למה לליכוד כל כך חשוב שגנץ ימשיך לרוץ? לדעתי, נתניהו בונה על זה שאו שגנץ ישרוף עשרות אלפי קולות של מתנגדי נתניהו מתחת לאחוז החסימה, או שהוא יאפשר את המשך הכהונה שלו.

8

סוגייה נוספת שמטרידה בריצה של גנץ היא בזהות היועץ האסטרטגי שלו. גנץ לקח כיועץ אסטרטגי את ספי שקד. ספי שקד הוא גם שותף של משה קלוגהפט, שידוע לשמצה כיועץ אסטרטגי וקמפיינר של רבים בימין (בין היתר יוזם קמפיין השתולים). עד לאחרונה הוא שימש כיועץ של נתניהו, ועכשיו עבר לעבוד (לשפרר?) באולפני החדשות של חדשות 12, שם הוא מקפיד על מסרים לטובת נתניהו.

גנץ לקח כיועץ אסטרטגי את ספי שקד. ספי שקד הוא גם שותף של משה קלוגהפט, שידוע לשמצה כיועץ אסטרטגי וקמפיינר של רבים בימין (בין היתר יוזם קמפיין השתולים). עד לאחרונה הוא שימש כיועץ של נתניהו

נכון, שני השותפים יכולים לעבוד עם מי שהם רוצים ואפילו עבדו בעבר עם מועמדים בשמאל, אבל לטעמי דווקא במועד זה העובדה שיועץ אסטרטגי שמקורב ליועץ קרוב של נתניהו עובד עבור גנץ מעלה חששות. גם אם החשד הוא לא ישירות כלפי גנץ, להזכירכם זו לא תהיה הפעם הראשונה שגנץ מעסיק שירותים של מי שלכאורה עובד גם עבור הליכוד ללא ידיעתו. אגב, גם ספי שקד עצמו לא כל כך העריך את גנץ לפני העסקתו.

9

גם אם לצורך העניין נניח שהפעם ניתן להאמין לגנץ, יש חשש אמיתי שמי מרשימתו, רובם אנשי ימין או ציונות דתית, יערקו לממשלה של נתניהו, שוב על גבי קולות של מרכז שמאל. זו לא תהיה פעם ראשונה שזה יקרה לגנץ עצמו (כמו עם יועז הנדל וצבי האוזר), ועבור חלק מהרשימה שלו, זו לא תהיה הפעם הראשונה שהוא עשה זאת בעצמו (כמו פנינה תמנו-שטה שעברה מיש עתיד לכחול לבן כדי להיות שרה). נתניהו עצמו בראיון בערוץ 20 בתשובה לשאלה הודה שיש אפשרות לעריקים מכחול לבן.

10

ולנקודה אחרונה. על אף שכתבתי בפתיחה שאשתדל לא להתייחס להחלטה לשבת עם נתניהו, אתייחס לכך בהערה קטנה. לגנץ היו אפשרויות אחרות. ראשית, היה לו את המנדט להרכבת ממשלה והייתה אפשרות תאורטית להקים ממשלת מיעוט בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ. נכון, הנדל והאוזר התנגדו. אולם יכול להיות שאם היה באמת נחוש ורוצה באמת לחתור ליעד הזה, היה מצליח לשכנע אותם – יש לראש מפלגה שמרכיב ממשלה כלים לשכנע ח"כים.

לראיה, בסוף הקדנציה של הממשלה הנוכחית הנדל והאוזר ישבו בפועל בקואליציה תחת נתניהו ששיתפה פעולה עם מנסור עבאס (זכורה הפרשה של הצבעת וועדת החקירה על הצוללות שבוטלה על ידי עבאס בעת שניהל את הדיון). זה מוכיח לדעתי שהיה נתיב אפשרי לשכנע אותם, גם אם לעולם לא נוכל לדעת בוודאות.

נזכיר גם שמאז הבחירות שיתוף הפעולה בין נתניהו לחברה הערבית פרח (לפחות באופן חד-צדדי) ונראה שנהיה לגיטימי לחלוטין, עד כדי שאנשים כשמעון ריקלין ואיתמר בן גביר(!) כבר מלבינים את המהלך. כלומר, נראה שהאפשרות לשתף פעולה עם נציגי הערבים היא בעיקר עניין של נחישות פוליטית ומנהיגות.

בנוסף, בראיון לזמן ישראל חזר לפיד על השתלשלות האירועים המוכרת שבה היה ניתן לבחור יו"ר כנסת מטעם יש עתיד ולהעביר חוק נגד ראש ממשלה נאשם בפלילים, וכך לשחרר את הפלונטר במערכת. אולם גנץ בחר מסיבותיו הוא לוותר על הנתיב הזה ולהצטרף לממשלת נתניהו, לאחר שהסתבר שהיה במשא ומתן איתו עוד מאז סיבוב הבחירות השני. כלומר, להצטרף לנתניהו הייתה אופציה מועדפת עבורו, גם כאשר היו אפשרויות נוספות.

גנץ בחר לוותר על נתיב העברת החוק נגד רה"מ נאשם בפלילים ולהצטרף לממשלת נתניהו, איתו היה במו"מ מאז סיבוב הבחירות השני. כלומר, להצטרף לנתניהו הייתה אופציה מועדפת עבורו, גם כשהיו אפשרויות נוספות

קיימות סיבות נוספות לא להצביע לכחול לבן, אך אלו העיקריות לדעתי. לסיכום, הבחירה להצביע לכחול לבן היא לגיטימית כמובן, כמו כל הצבעה, אולם יש לעשות אותה בעיניים פקוחות ומפוקחות. חשוב לזכור שמדובר באדם ורשימה שהבטיחו להתנגד לנתניהו אך הצטרפו אליו, אפשרו אותו ובחרו בצד שלו בכל צומת חשובה מאז. מעבר לזה, הם לא הצליחו לקדם מדיניות שחשובה להם, ויש סימנים מחשידים שפוגמים באמינות שלהם גם בכנסת הבאה, אם יצליחו להיכנס אליה.

עמרי לביא לומד תואר שני במשפטים באוניברסיטת תל אביב עם התמקדות בפילוסופיה פוליטית ומשפט חוקתי, ועוזר מחקר ומתרגל באוניברסיטה. לפני כן היה מנהל מוצר בסטארט-אפ בתחום הפינטק וקצין במודיעין.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הבעיה בתזה מובאת כאן היא שכל סעיף בעצמו אולי מחזיק מים - אבל ביחד זה ממש לא מחזיק מים. או שגנץ הוא רב נוכל שמתכנן עשרה צעדים קדימה ומפרפר את כולם - או שהוא טמבל חדל אישים - על הכותב להח... המשך קריאה

הבעיה בתזה מובאת כאן היא שכל סעיף בעצמו אולי מחזיק מים – אבל ביחד זה ממש לא מחזיק מים. או שגנץ הוא רב נוכל שמתכנן עשרה צעדים קדימה ומפרפר את כולם – או שהוא טמבל חדל אישים – על הכותב להחליט כי זה לא יכול להיות גם וגם …
בקצור אני לא מעריץ של גנץ ומודע לחסרונותיו – אבל עם כל אלה אני מעדיף אותו על אותם צבועים שמכפישים אותו – כדי להלבין את חוסר המעש והנוכלות שלהם שהיא כפולה ומכופלת…
כל אותם מומחים גדולים בפוליטיקה לא האמינו לו כשאמר שהוא בא למסע ארוך ולא לסיבוב אחה"צ הנה הוא עדיין בסביבה ומוכיח כושר עמידה שאף אחד לא ייחס לו.
אז בואו תעשו גם קצת כבוד לבן אדם שבא באמת כדי לשרת את המדינה והוא אינו רב תחמן ומניפולטור ציני.

חייבים להצביע גנץ, כחול לבן . איש ישר וצנוע שבאמת רוצה את טובת המדינה . מי שהיה רמטכ"ל הוא איש מוכשר ניהולית ופיקודית . למד מכל הטעויות והשתפשף מספיק בפוליטיקה . חייבים לדחוף אותו מעב... המשך קריאה

חייבים להצביע גנץ, כחול לבן
. איש ישר וצנוע שבאמת רוצה את טובת המדינה
. מי שהיה רמטכ"ל הוא איש מוכשר ניהולית ופיקודית
. למד מכל הטעויות והשתפשף מספיק בפוליטיקה
. חייבים לדחוף אותו מעבר לאחוז החסימה לעומת השאר שעוברות( מיכאלי, סער ולפיד)
. חייב להיות ח"כ, לטרפד השתלטות של נתניהו ולהתקע לו בגרון במקרה של ממשלת מעבר ובחירות חמישיות.

עוד 1,740 מילים ו-2 תגובות
סגירה