מה שנותר מבניין אל-ג'לאא, שאיכלס בין היתר גם את אל ג'זירה ואיי-פי, בעיר עזה, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Hatem Moussa)
AP Photo/Hatem Moussa

ירדן משגרת בית חולים שדה לעזה והאמירתים ממשיכים לטוס לתל-אביב

מבצע "שומר החומות" בעזה העמיד לראשונה את הסכמי הנורמליזציה הטריים במבחן, והתוצאה: אף מדינה ערבית לא הביעה תמיכה גלויה בחמאס, איחוד האמירויות המשיכו לטוס כרגיל לתל אביב ואף שגריר לא הוחזר הביתה מישראל ● במקביל, מספר מדינות שלחו סיוע הומניטרי לעזה ● קסניה סבטלובה מסכמת עוד שבוע סוער במיוחד במזה"ת

המהומות בירושלים והמבצע הצבאי בעזה שוב הותירו את העולם הערבי חלוק ואף גרמו לסכסוכים חריפים ברשתות, שם ניתן היה לראות בבירור מי תוקף, מי מגן ומי שומר על זכות השתיקה.

מלבד קטאר, הספונסרית הרשמית של חמאס, אף ממשלה ערבית לא הביעה תמיכה בארגון האסלאמיסטי – כולם העדיפו לדבר על העם הפלסטיני, ואחדים, במיוחד האמירתים, גם תקפו בעקיפין את חמאס.

אך גם המשטרים שסולדים מחמאס וחוששים מכך שהגרעין הקשה הזה של האסלאם הפוליטי יצית גם את הבית שלהם, נאלצו ליישר קו ולשלוח סיוע לפלסטינים בעזה.

ירדן פתחה בעזה בית חולים שדה, המצרים שיגרו כמה משאיות של סיוע הומניטרי, וכך עשו גם במרוקו (המלך הורה לשגר 40 טון סיוע הומניטרי). אף מדינה – מלבד האמירויות – לא רצתה להיראות אדישה לסבל של העם הפלסטיני ששוב השתלט על השיח הציבורי.

ההריסות בבית חאנון, בצפון רצועת עזה, אחרי תקיפות חיל האוויר, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)
ההריסות בבית חאנון, בצפון רצועת עזה, אחרי תקיפות חיל האוויר, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Khalil Hamra)

באשר לאמירויות, העמדה החיובית של המדינה הזאת ביחס לישראל כבר גרמה לפלסטינים לסרב לסיוע אמירתי בעבר, עוד לפני המבצע. חברת התעופה האמירתית Fly Dubai לא הפסיקה את טיסותיה מתל-אביב במהלך כל ימי המבצע.

יחד עם זאת, אף מדינה מאלו שחתמו על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל מזמן או לאחרונה לא נסוגה מהם ולא החזירה שגרירים הביתה. אילו מסקנות ניתן להסיק מהתגובה של העולם הערבי למאורעות בירושלים ובעזה?

אף מדינה מאלו שחתמו על הסכמי הנורמליזציה עם ישראל מזמן או לאחרונה לא נסוגה מהם ולא החזירה שגרירים הביתה. אילו מסקנות ניתן להסיק מהתגובה של העולם הערבי למאורעות בירושלים ובעזה?

הרחוב הערבי רגיש למה שקורה בירושלים ואל אקצא, וגם לתמונות ההרס והמוות בעזה. תנועות ה-BDS והאסלאם הפוליטי ממשיכים לתת עבודה ולהסית נגד ישראל – העניין הזה לא נעלם לשום מקום, והפעם חמאס הצליחה להבקיע באופן משמעותי ביותר בזירת ההסברה בעולם הערבי וגם מחוץ לגבולותיו.

כנראה שהאהדה לחמאס ברחבי מזרח התיכון, גם בתוך הקו הירוק, גדלה במהלך השבועיים הללו מאוד וזה צריך להדאיג מאוד את ישראל .

מהומות בהר הבית, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)
מהומות בהר הבית, 21 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Mahmoud Illean)

המשטרים הערביים היו מעדיפים שישראל תנהג יותר בזהירות, תמנע מהתלקחות, במיוחד בירושלים, ותמיד יגנו את ישראל באופן כזה או אחר, אך לא יסכנו את היחסים הכלכליים או הדיפלומטיים שחשובים להם למען ההצלחות הפוליטיות של תנועת חמאס.

עם זאת, אם המתיחות בירושלים תהפוך לקבועה או תסלים, ואם האש תתפשט לגדה, גם המתונים ביותר יתקשו להגן על היחסים שלהם עם ישראל ותהליכי הנורמליזציה ושיתופי הפעולה ייפגעו.

אם המתיחות בירושלים תהפוך לקבועה או תסלים, ואם האש תתפשט לגדה, גם המתונים ביותר יתקשו להגן על היחסים שלהם עם ישראל ותהליכי הנורמליזציה ייפגעו

הלבנונים שוב הסתבכו עם המפרציות

לבנון, שפעם הייתה אתר הנופש המועדף על הסעודים, הכוויתים והאמירתים, הופכת בשנים האחרונות למוקצה. זה קורה בעקבות ההשפעה הגוברת של ארגון חזבאללה ואיראן, המתיחות האישית בין ראש הממשלה לשעבר (ולעתיד) סעד אל-חרירי, ההברחות של נשק וסמים מלבנון למפרציות – וגם בזכות פליטות הפה של הבכירים הלבנוניים.

השבוע, שר החוץ הלבנוני בממשלת המעבר שרבל ווהבה התראיין לערוץ "אל-חורה" האמריקאי והאשים את ארצות המפרץ בכך שהם תמכו בדאע"ש .

שר החוץ הלבנוני שרבל ווהבה במסיבת עיתונאים, 19 במאי 2021 (צילום: Dalati Nohra via AP)
שר החוץ הלבנוני שרבל ווהבה במסיבת עיתונאים, 19 במאי 2021 (צילום: Dalati Nohra via AP)

"המדינות הללו, של אהבה וידידות, הן הביאו עלינו את דאע"ש", אמר ווהבה ופתח את שערי הגיהנום. כל מדינה החברה ב-GCC (ארגון לשיתוף הפעולה של המדינות הערביות במפרץ הפרסי) בנפרד וכל המדינות ביחד דרשו מלבנון להתנצל ואיימו בהפסקת הסיוע, ההשקעות והמסחר.

הסקנדל הזה התרחש מיד לאחר שערב הסעודית אסרה על ייבוא פירות וירקות מלבנון, בעקבות ניסיון של הברחת הסמים בהיקף עצום בתוך משלוח מארץ הארזים.

נראה שהפער בין לבנון לבין מי שהיו ידידותיה העשירות בעבר רק הולך וגדל. במהלך השנים האחרונות המדינות הללו לא פעם אסרו על אזרחיהן להגיע ללבנון מחשש שיחטפו או יותקפו, ונראה שיעבור עוד זמן רב עד שהתיירים העשירים מהמפרץ שוב יציפו את בתי המלון האלגנטיים בג'וניה ובביירות.

איראן מעכבת את המשכורות למיליציות בסוריה

האם האיראנים הפסיקו לשלם משכורת לשכירי החרב שלהם בסוריה? מקור בדיר א-זור טוען שחברי המיליציות הפרו-איראניות בסוריה עדיין לא קיבלו את משכורות חודש אפריל בטענה שהכספומטים בבנקים בעיר לא פועלים.

הלוויה של לוחמים איראניים שנהרגו בסוריה, ארכיון (צילום: Vahid Salemi, AP)
הלוויה של לוחמים איראניים שנהרגו בסוריה, ארכיון (צילום: Vahid Salemi, AP)

עד כה השתכרו חברי המיליציות הללו משכורות נאות (ביחס למשכורות הנמוכות בסוריה, שם רמת האבטלה גבוהה מאוד). אך הפאונד הסורי ממשיך להתרסק ועתה המשכורת החודשית שלהם עומדת על כ-75,000 פאונד סורי – כ-$60 (דולר ארה"ב) בלבד.

בתחילת השנה, חזבאללה בלבנון גייס מתנדבים שיילחמו למען אסד בסוריה והבטיח להם תשלום של כ-$150 דולר מדי חודש, ובחודש מרץ דווח על כך שרוסיה מציעה למקומיים בדיר א-זור תשלום של כ-$200 בניסיון למשוך יותר פעילים וכנראה גם על מנת להתחרות במגייסים האיראניים.

התחרות הזאת בין המדינות והמיליציות השונות רק מדגימה עד כמה נואש ומסוכן המצב בסוריה. ככל שעובר הזמן, יותר ויותר צעירים נואשים יהיו מוכנים להצטרף לכל ארגון שיקרא להם – כולל דאע"ש, דבר שכבר קורה בימים אלה.

ערב סעודית מתכננת להיפתח לתיירים זרים

בעוד שלבנון, הפנינה התיירותית של מזרח התיכון, הולכת ומסתבכת, ערב הסעודית דווקא מוכנה לפתוח את שעריה לתיירות זרה – לראשונה בתולדות הממלכה. ההחלטה על כך התקבלה עוד בשנת 2019, קצת לפני שפרצה מגפת הקורונה.

מדובר בחלק מ- VISION 2030- התוכנית הגרנדיוזית של יורש העצר, הנסיך מוחמד בן סלמאן. מטרת התוכנית למשוך השקעות ולהגדיל את תזרים המזומנים בקופה הציבורית, וגם להילחם בתדמית השלילית שנוצרה לסעודיה כמדינה אולטרה-שמרנית ואוטוריטרית.

ערב הסעודית התירה לתיירים מחמישים מדינות להנפיק אשרות תיירות אונליין על מנת להקל את ההליך הבירוקרטי. מגפת הקורונה פגעה בתוכניות של בן סלמאן, וגם עכשיו קשה להאמין שהיקף התיירים שיגיע למדינה יתקרב למה שציפו לו הסעודים לפני שנתיים.

מבט אווירי על העיר ריאד, ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Amr Nabil)
מבט אווירי על העיר ריאד, ערב הסעודית (צילום: AP Photo/Amr Nabil)

סעודיה מציעה אתרי נופש בים האדום, אתרים היסטוריים עתיקים, כגון העיר אל-אולה הקדומה, סיורים במדבר ובתי מלון נוצצים. המטרה היא גם למשוך לפחות חלק מהתיירים הסעודים לאתרי הנופש בבית ולהגדיל את הנתח של תיירות הפנים.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון:
מצרים חוסמת את מצרי טיראן

ב-23 במאי 1967, החליטה מצרים לסגור את מצרי טיראן לספינות ישראליות.

"מפרץ עקבה מהווה מים טריטוריאליים שלנו, ולא ייתכן שנרשה לדגל הישראלי לעבור במפרץ. היום הכל מדברים בארצות הברית על שלום. הם התעוררו לטובת היהודים. אך היכן היו כאשר האו"ם קיבל כמה החלטות לטובת העם הפלסטיני וישראל התעלמה מהן? ארצות הברית החרישה והאו"ם החריש" – כך הסביר את ההחלטה שלו הנשיא המצרי גמאל עבד אל נאצר לממשלתו ולעולם.

ביום למחרת, מצרים הודיעה על כך שהמְצָרִים ממולכדים וכי מי שינסה לעבור ללא אישור, יספוג מכה קשה.

כוח צה"ל מפטרל במצרי טיראן במהלך מלחמת ששת הימים, 9 ביוני 1967 (צילום: AP Photo/Israel Army)
כוח צה"ל מפטרל במצרי טיראן במהלך מלחמת ששת הימים, 9 ביוני 1967 (צילום: AP Photo/Israel Army)

בעקבות האירועים הדרמטיים הללו, התריעה ברית המועצות את ישראל שלא לתקוף את מצרים והזהירה, שגם היא תצטרף לצבאות ערב במקרה של "תוקפנות ישראלית".

בתקופת ההמתנה לפני שפרצה מלחמת ששת הימים, לעידוד המורל הלאומי, נכתב על מצרי טיראן השיר "אנחנו נעבור".

במהלך המלחמה, נכבש האי טיראן (שלפני מספר שנים נמסר על ידי מצרים לערב הסעודית) והחזק על ידי ישראל עד הנסיגה מסיני בעקבות הסכם השלום עם מצרים ב-1982. ישראלים רבים שנולדו בתקופה הזאת נקראו בשמות טירן, טיראן וכדומה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 992 מילים ו-1 תגובות
סגירה