משה גפני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

הנזיפה בבכירי משרד האוצר ● ההתעקשות על הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר אסון הר מירון, בניגוד לעמדת שאר הח"כים החרדים ● ההופעה לצד לפיד ומיכאלי בכנסת ● המכתב לנתניהו שאף הוציא כהודעה לעיתונות ● יו"ר יהדות התורה משה גפני מגלה ניצני מרד ועמידה עיקשת על העקרונות החשובים לו, גם במחיר התנגשות עם חבריו למחנה ● מה עומד מאחורי כל זה? ● פרשנות

כמה שנים יכולה המדינה לפעול ללא תקציב? ב-15 במרץ 2018, לפני עידן ועידנים, אושר תקציב המדינה לשנת 2019. הוא עבר בשלוש קריאות בכנסת  ועמד על 479.6 מיליארד שקל. היו ימים, לפני שלוש שנים.

זו הייתה הפעם האחרונה שכנסת ישראל מילאה את ייעודה המרכזי: פיקוח ובקרה על כספי משלמי המיסים. מאז, אחרי ארבע מערכות בחירות ועדיין ללא תקציב, הכנסת מתנהלת כמו ספינה טרופה בים סוער. פה ושם צפות רפסודות (ועדות זמניות בהן חברי הכנסת צועקים אלה על אלה), לפעמים מגיח איזה קברניט מבטן הסירה ודורש נתונים. מנסה לנווט את ההגאים של הספינה.

השבוע היה זה יו"ר ועדת הכספים משה גפני, אשר בהבלחה רגעית נזף בבכירי משרד האוצר שהם אינם מעבירים נתונים גולמיים לוועדת הכספים בנוגע לשימושים שהם עושים בתקציב.

בהבלחה רגעית, נזף יו"ר ועדת הכספים משה גפני בבכירי משרד האוצר שהם אינם מעבירים נתונים גולמיים לוועדת הכספים בנוגע לשימושים שהם עושים בתקציב

"הממשלה או משרדי הממשלה מרגישים שהם יכולים לעשות כרצונם, אין כנסת חזקה שעומדת מולם. נצטרך לדעת מי לא מעביר – ומי שלא מעביר, לא נעביר לו גם דברים שהוא מבקש בוועדה, איים גפני על אנשי האוצר.

משה גפני בוועדת הכספים של הכנסת, 18 במאי 2021 (צילום: ועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
משה גפני בוועדת הכספים של הכנסת, 18 במאי 2021 (צילום: ועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לגפני, יו"ר יהדות התורה, יש בעיה קשה. הוא מייצג את הציבור החרדי, וככל שלא יהיה תקציב לשנת הכספים 2021, שולחיו לכנסת (עסקני וראשי הישיבות, למשל) יישארו בלי תזרים מזומנים. ככה זה בציבור החרדי: חיים מתקציב המדינה.

בשנה שעברה, בשנת הכספים 2020, הישיבות תפקדו בחסר ולקראת סוף אוגוסט, כשהסיעות החרדיות הבינו שאין ולא יהיה תקציב מדינה, יהדות התורה וש"ס לחצו לקבל תקצוב נפרד ("קופסה") לצרכי הציבור שלהם, וכך היה. בסוף אוגוסט 2020 נכנסה לתוקפה פשרת האוזר ועמה גם 11 מיליארד שקל למטרות שונות, כשאחת מהן הייתה לחברה החרדית.

אולם השבוע, שיטת ניהול התקציב בקופסאות – מבלי שעבר חוק תקציב מלא – חטפה סטירה מבג"ץ. אמנם להחלטה אין משמעות אופרטיבית כי הכספים כבר עברו ולא יוחזרו, אבל את תרגיל פיצול התקציב והמצאת כספים ייחודיים לישיבות בלבד, לא ניתן יהיה ליישם גם השנה. 2021 עומדת לקראת סיום, ואין תקציב באופק – אלא אם יקרה פה נס ותקום ממשלה בחודש שנותר לפני פיזור הכנסת.

מכתב פומבי לנתניהו

מי שעוקב אחר גפני, בוודאי שם לב לסימנים של מרידה בזמן האחרון, מצדו של הפוליטיקאי המשופשף הזה.

גפני, למשל, דורש הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר האסון בהר מירון – כן, הוא רוצה ועדה שבראשה עומד שופט עליון ולא איזה ועדת מקורבים.

משה גפני נושא דברים בעניין האסון בהר מירון בוועדת הכספים של הכנסת, 18 במאי 2021

אתמול (שני), כשהוועדה המסדרת סערה עקב התנגדות חברי הכנסת החרדים להצעת החוק של יש עתיד להקים ועדת חקירה ממלכתית, חלק מהח"כים החרדים – יצחק טסלר ויעקב פינדרוס מיהודות התורה – התחרטו קמעה על מכתב ששלחו לראש הממשלה ובו ביקשו להקים ועדת חקירה ממלכתית. גפני לעומתם, המשיך לאחוז במכתב שלו. הוא רוצה ועדת חקירה ממלכתית, לא פחות מכך.

במהלך יום אתמול אפשר היה גם לראות את גפני יושב סמוך ליאיר לפיד ולאחר מכן סמוך למרב מיכאלי.

גפני כינס באודיטוריום של הכנסת עשרות צעירים חרדים שפעלו כמתנדבים ברחבי הארץ במהלך מגפת הקורונה. לפיד הגיע לכינוס כדי לשבח את פעילותם ולפני שעלה לבמה, צולם יושב לצדו של גפני. לפני מספר שבועות, השניים אמורים היו להיפגש, פגישה פומבית בכנסת, אך היא בוטלה.

והנה עוד מרידה קטנה של גפני: במוצאי שבת, כמעט יומיים אחרי שנכנסה הפסקת האש בעזה לתוקף, שלח גפני הודעה לעיתונות בה הודיע לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הוא מתנגד לעליית יהודים להר הבית, כשהוא יודע שלמחרת, ביום ראשון בבוקר, יהיה זה מבחנה של הממשלה – האם יתנו או לא יתנו לדתיים-לאומיים ולחרד"לים להגיע לבקר במקום.

"מפני חטאינו נחרב בית המקדש וקיים חיוב כרת בעליה להר הבית. אנחנו מתפללים כל העת 'ותחזינה עיננו בשובך לציון ברחמים', אי העלייה להר היא ההוכחה העמוקה ביותר להשתייכותנו למקום קדוש זה אליו אנו מכוונים בתפילותינו מכל העולם.

"אני מבקש ממך להשאיר את הר הבית סגור ליהודים!" כתב גפני.

מה הייתה הסיבה להוצאת ההודעה לעיתונות הזו, ובעת הזו?

יש מי שמאמין כי גפני ביקש לתקוע טריז בין נתניהו לבין הדתיים הלאומיים – ויש כאלה שטוענים כי הוא פעל בתיאום עם נתניהו. כך או אחרת, גפני ספג ביקורת קשה. היו מי שאף טענו כי ההודעה שלו היא מתן פרס לחמאס. אולם גפני לא נסוג, וקריאתו לא שינתה הרבה: הר הבית נפתח ביום ראשון.

משה גפני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משה גפני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אם כן, מה המסקנה העולה מכל התנהלות גפני לאחרונה? גפני אולי מנסה להראות לימין הישראלי שהוא לא בכיס של אף אחד – אך הוא רחוק מנקיטת צעד לעבר הצד השני, וחברי גוש השינוי לא יכולים להצביע על מהלך פוליטי כלשהו מול גורמים מיהדות התורה.

למרות ניצני המרד, גפני נשאר עם נתניהו לעד.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
בניגוד לכותרת, בכתבה יש סקירה ולא ניסיונות לתת הסברים. הנה שני כיוונים אפשריים לשיקולים של ח"כ גפני ברקע הדברים: בבחירות האחרונות, על אף ירידה באחוז ההצבעה הכללי, יהדות התורה לא גדלה ו... המשך קריאה

בניגוד לכותרת, בכתבה יש סקירה ולא ניסיונות לתת הסברים. הנה שני כיוונים אפשריים לשיקולים של ח"כ גפני ברקע הדברים: בבחירות האחרונות, על אף ירידה באחוז ההצבעה הכללי, יהדות התורה לא גדלה ואלמלא הסכמי עודפים הייתה אפילו קטנה במנדט אחד. לאור הנתונים האלה – גפני צריך להתבלט ביחס לשאר מחנה ימין-חרדים, ולחדד את ההבדלים בין החרדים לחרד"ל (כלומר לרשימה של סמוטריץ), שאחד הביטויים ה'מובהקים' להם הוא היחס ההלכתי להר הבית. אולי גם להיבדל משס, שמצהירה שהיא 'האריה של ביבי' והעומד בראשה הוא הפטרון של חלק מהאחראים להכנות לאירוע במירון – להראות שהוא לא בכיס של אף אחד… בנוסף, גפני מבין שכדאי לפחות להכין את הקרקע לפעילות משותפת עם קברניטי הגוש הנגדי (לפיד העומד בראש, ומיכאלי שמיומה הראשון בכנסת פעלה ליצור עם גפני קשר מיוחד של כבוד הדדי) כשהוא יהיה באופוזיציה; לפחות כל זמן שהוא יכול לעשות זאת מבלי לפעול לטובתם בפועל או לשלם מחיר למען השותפות התיאורית הזו…

עוד 701 מילים ו-3 תגובות
סגירה