עלה בידו לעשות היסטוריה

בפעם הראשונה מזה ארבע מערכות בחירות, מועמד שמקבל מנדט מנשיא המדינה הצליח להקים ממשלה ● אבל זה אינו התקדים היחיד שהתרחש אתמול, בשעה 23:25, כשלפיד התקשר אל הנשיא ריבלין בחדר ההלבשה של בלומפילד והגה את המשפט הנחשק ● הממשלה שעלה בידו להקים עמוסת תקדימים היסטוריים ● עכשיו רק צריך לקוות שגם תגיע להשבעה ● פרשנות

יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, 31 במאי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90, עיבוד מחשב)
יונתן זינדל/פלאש90, עיבוד מחשב
יאיר לפיד בישיבת סיעת יש עתיד בכנסת, 31 במאי 2021

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין העניק אמש באותה שעה שני גביעי מדינה. האחד למכבי תל אביב שניצחה את הפועל תל אביב במשחק הגמר, והשני ליאיר לפיד, אוהד מכבי, שהצליח להקים ממשלה בדקה ה-90, אחרי 28 ימים.

בשני האירועים התהליך היה קשה ובעייתי. משחק הגביע בבלומפילד היה כרוך בשערוריית שיפוט גדולה, והכל עמד שם על סף פיצוץ. המשחק הפוליטי היה רצוף במהמורות, ועדיין לא בטוח שיצלח בשלום את השבועיים הקרובים, אבל הוא מסמל דרך חדשה וכמה תקדימים היסטוריים בתולדות המדינה שאותם קיבלנו באינטנסיביות מרשימה.

משחק הגביע בבלומפילד היה כרוך בשערוריית שיפוט גדולה, והכל עמד שם על סף פיצוץ. המשחק הפוליטי היה רצוף במהמורות, ועדיין לא בטוח שיצלח את השבועיים הקרובים

בשעה 23:25 הודיע לפיד לריבלין כי "עלה בידו" להרכיב ממשלה. המאמץ היה אדיר, כי מעולם לא קמה כאן קואליציה עם שמונה סיעות קטנות שמגיעות מכל קצוות הקשת הפוליטית.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מקבל את שיחת הטלפון מיאיר לפיד בחדר ההלבשה של בלומפילד, 2 ביוני 2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נשיא המדינה ראובן ריבלין מקבל את שיחת הטלפון מיאיר לפיד בחדר ההלבשה של בלומפילד, 2 ביוני 2021 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

אבל האירוע המכונן והחשוב ביותר הוא הצירוף של סיעה ערבית כשותפה מלאה בקואליציה, תחת הסכם לגיטימי לחלוקת כוח ומשאבים של המדינה.

סיעת רע"ם בראשות מנסור עבאס, שגם מחזיקה את אדני הקואליציה הזו של לפיד ונפתלי בנט, הגיעה מבחינתה להישגים חסרי תקדים, שנוגעים לתיקון חוק קמיניץ והכרה בכפרים בדואים בנגב. הסיעה תקבל גם את ראשות ועדת הפנים בכנסת, שהיא אחת החשובות במשכן.

את הזכויות למהפך הזה – שקשה להפריז במשמעויות החברתיות והפוליטיות שלו – אפשר לרשום לזכותו של בנימין נתניהו. ראש הממשלה חיפש בכל מחיר 61 קולות לרוב קואליציוני ובסוף מצא אותם עבור מישהו אחר.

את הזכויות למהפך הזה – שקשה להפריז במשמעויות החברתיות והפוליטיות שלו – אפשר לרשום לזכותו של בנימין נתניהו. ראש הממשלה חיפש בכל מחיר 61 קולות לרוב קואליציוני ובסוף מצא אותם עבור מישהו אחר

מנסור עבאס, נפתלי בנט ויאיר לפיד חותמים על הסכם קואליציוני היסטורי ראשון עם מפלגה ערבית, 2 ביוני 2021 (צילום: רע"ם)
מנסור עבאס, נפתלי בנט ויאיר לפיד חותמים על הסכם קואליציוני היסטורי ראשון עם מפלגה ערבית, 2 ביוני 2021 (צילום: רע"ם)

האירוע ההיסטורי השני הוא תהליך הרוטציה המשונה שקורה כאן. בפעם הראשונה מקבל חבר כנסת מהנשיא את המנדט להקים ממשלה, אבל מעמיד בראשה אדם אחר.

לפיד, שהוא יו"ר הסיעה הגדולה בקואליציה המתגבשת, מי שמחזיק תחת ידיו 17 מנדטים, מעניק את הבכורה לבנט, שעומד בראש סיעה מעורערת של שישה מנדטים – כאשר אחד מחבריה, ניר אורבך, מאיים להצביע נגד הממשלה ולהפיל את כל העסק.

ליחסי הכוחות הללו יהיו השלכות על תפקוד הממשלה. גם להבדלים באישיות בין לפיד ובנט, שניכרו היטב לאורך התקופה הסוערת שעברנו כאן.  בנט יהיה ראש הממשלה ולפיד ראש הממשלה החלופי ושר החוץ, אבל גם בעל הבית האמיתי.

ליחסי הכוחות הללו יהיו השלכות על תפקוד הממשלה. גם להבדלים באישיות בין לפיד ובנט, שניכרו היטב לאורך התקופה הסוערת.  בנט יהיה ראש הממשלה ולפיד ראש הממשלה החלופי ושר החוץ, אבל גם בעל הבית האמיתי

קשה להאמין שלפיד יהיה ראש הממשלה אי פעם בממשלה הזו. באוגוסט 2023 הוא אמור להחליף את בנט, אבל הסיכוי שהממשלה תחזיק מעמד עד אז קלוש למדי.

שובה של ברית האחים: יאיר לפיד ונפתלי בנט אחרי שסיימו להקים ממשלה בכפר המכבייה, 2 ביוני 2021
שובה של ברית האחים: יאיר לפיד ונפתלי בנט אחרי שסיימו להקים ממשלה בכפר המכבייה, 2 ביוני 2021

עוד תקדימים: בנט יהיה לראש הממשלה חובש הכיפה הראשון; בממשלה יכהנו שמונה נשים – מספר שיא; ובסך הכול חברים בקואליציה לא פחות משבעה חברי כנסת ערבים. היסטוריה, כאמור.

עוד תקדימים: בנט יהיה לראש הממשלה חובש הכיפה הראשון; בממשלה יכהנו שמונה נשים – מספר שיא; ובסך הכול חברים בקואליציה לא פחות משבעה חברי כנסת ערבים. היסטוריה, כאמור

אבל האירוע המכונן השלישי הוא האמת הפשוטה הזו: אחרי 12 שנות שלטון רצופות, ראש הממשלה בנימין נתניהו הולך לאופוזיציה.

ההחלפה הזו, אם וכאשר תתקיים, חשובה למדינה בלי קשר להשקפה פוליטית. מדינה דמוקרטית היא זו שבה אפשר להחליף שלטון באמצעים לא אלימים, וכמעט שכחנו איך זה קורה.

ההישג של לפיד חותך עוד סטגנציה מסוכנת: אחרי ארבע מערכות בחירות, יש לנו סוף סוף מועמד שמקבל מנדט מנשיא המדינה ומצליח להקים ממשלה.

לפיד ובנט מונעים כנראה מערכת בחירות חמישית, המדינה תזכה למערכת שלטונית נורמלית, עם תקציב מסודר, משרדים מתפקדים וכנסת עובדת ומפקחת על עבודת הממשלה. המדינה תחזור לדרך הראשית אחרי סטייה ארוכה שנמשכת כבר שנתיים וחצי. אפשר לברך שהחיינו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
בתחת שלי. ממשלת זדון שנשענת על תומכי טרור. ממשלה שבה ראש הממשלה המיועד גנב, רימה והונה את בוחריו. ממשלה של חרמות על מי שקיבל את מירב המנדטים מידי העם.בקיצור ממשלה של זונות וסרסורים פול... המשך קריאה

בתחת שלי. ממשלת זדון שנשענת על תומכי טרור. ממשלה שבה ראש הממשלה המיועד גנב, רימה והונה את בוחריו. ממשלה של חרמות על מי שקיבל את מירב המנדטים מידי העם.בקיצור ממשלה של זונות וסרסורים פוליטיים שהלוואי וניר אורבך יצביע נגדה ולא יתמם ויתפטר כי אז במה הוא מועיל ? צריך לקום ולעשות מעשה שיקלי ולא להצביע בעד ממשלת השודדים ! קנה את עולמך , ייר אורבך ! היה זה שמציל את המדינה ממשלת תומכי טרור , משמאלנים שמאושרים מזה שבהאג יתבעו את חיילנו , ומהשעטנז הבלתי יאומן שנרקם במרמה והפרת אמונים של הציבור.

עוד 566 מילים ו-3 תגובות
סגירה