"רגע ביידן" של ישראל

הפגנה נגד נתניהו (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
AP Photo/Maya Alleruzzo
הפגנה נגד נתניהו

יש מנהיגים פוליטיים שמותירים אחריהם רעיונות גדולים, ויש המוגדרים על ידי מבחן התוצאה. נדירים הם כאלה שיזכרו בשל הצייטגייסט, כי הם יצרו במו ידיהם ממש רוח של תקופה. כזה הוא בנימין נתניהו.

יש מנהיגים פוליטיים שמותירים אחריהם רעיונות גדולים, ויש המוגדרים על ידי מבחן התוצאה. נדירים הם כאלה שיזכרו בשל צייטגייסט, כי הם יצרו במו ידיהם ממש רוח של תקופה. כזה הוא בנימין נתניהו

ישראל אמורה להרגיש שונה מאוד לאחר השבעת הממשלה החדשה היום, אם תושבע למרות הטריקים והשטיקים שיימשכו כנראה עד השניה האחרונה. הדבר נכון גם אם השותפים נפתלי בנט (ראשון לרוטציה) ויאיר לפיד (יורשו המיועד לראשות הממשלה ב-2023) לא יעשו דבר וחצי דבר. השינוי יבוא מעצם ההתנהלות הלא-פסיכוטית.

זר יתקשה להבין את עוצמת הקיטוב שנוצר סביב נתניהו. כמו במקרה דונלד טראמפ, גם לנתניהו מתנגד רוב קטן (ולא אחיד) בציבור (ובכנסת), כאשר כמחצית ממתנגדיו מתעבים אותו ממש; והוא נתמך על ידי בסיס בלתי ניתן להזזה של כ-40 אחוז, כאשר כמחצית מתומכיו מעריצים אותו משל היה משיח.

כמו טראמפ, גם נתניהו שלט בשיח באמצעות רעש בלתי פוסק, שיסוי והסתה, מעשיות מתקרבנות והתנהלות דמוי-מטורפת – כך שסילוקו אמור ליצור תקופת רגיעה. יום ראשון הוא "רגע הביידן" של ישראל: קצת כמו הנשיא האמריקאי החדש, צמד בנט-לפיד אמור להיות משעמם באופן שירפא חברה בפוסט-טראומה.

זר ישאל מדוע נתניהו לא ניצח לאחר שישראל הפכה למדינה הראשונה שהתחסנה מהקורונה (ובעצם נכשל ארבעה פעמים בשנתיים, איכשהו).

אחרי הכל, הביטחון האישי בתקופתו היה טוב למדי, ופיגועי ההתאבדות פסקו. הוא לא פתח במלחמות (מלבד אלה הקשורות לעזה, חידה שאין לפוליטיקאי ישראלי בולט פיתרון בשבילה). המדינה גם משגשגת למדי בגלל יכולת-העל הטכנולוגית.

יתרה מכך, נתניהו עצמו מדהים כל משקיף לא רק באנגלית ללא דופי (פרי נעורים בפילדלפיה וחינוך ב-MIT) אלא גם ביכולת שכנוע שאין שני לה על במת העולם: ההשוואה לטראמפ נכשלת כאן, כי נתניהו כנראה הרהוט והחריף בכל מנהיגי תבל.

כמו טראמפ, נתניהו שלט בשיח ברעש בלתי פוסק, שיסוי והסתה, מעשיות מתקרבנות והתנהלות דמוי-מטורפת – כך שסילוקו אמור ליצור תקופת רגיעה. קצת כמו ביידן, צמד בנט-לפיד אמור להיות משעמם באופן מרפא

כדי שיפסיד, חייבת הייתה להיות לו עקב אכילס. והו, עד כמה שאכן כזו הייתה. לא אחת ואפילו לא שתיים. היה לו עקב גם בכל אגודל.

ראשית, כי אי אפשר להתעלם מדברים כאלה, מדיניותו בפועל מקרבת ממש את הרס המדינה. בכך שהוא ביסס את כיבוש הגדה המערבית הוא הביא לסף הפיכתם של ישראל והשטחים למדינה אחת שלא תהיה יהודית, שאי אפשר לתאר אותה כדמוקרטית, ושבסוף תדמה יותר ליוגוסלביה מאשר לשוויץ (הפרטים כאן). ובסירובו להרגיז את בעלי בריתו החרדים, הוא קידם דינמיקה שמניבה שיעור צומח להדהים של ישראלים היפר-דתיים, שלא מקבלים חינוך מודרני, שרובם נסמכים על כספי מדינה, שמדירים את נשותיהם ושיהיו פה רוב אם כלום לא ישתנה (הפרטים כאן).

יש פה ושם מי שאכפת לו מכל זה, אבל הסוגיות הללו מסובכות ומבלבלות את הציבור, והממשלה הנכנסת עשויה לא לשפר בהרבה את המצב. בנט הוא לאומן שעדיין לא התנתק מהזיות הימין על שטחי קודש (בניגוד ללפיד); ובעוד שהקואליציה כוללת שחקני מפתח המבקשים לטפל באסון החרדי, כקבוצה הם מגמגמים.

לא – ההבדל הצפוי העיקרי טמון בתחום הצייטגייסט.

קשה לתאר את הרקבון בצורה אמינה מכיוון שהוא ממש בלתי ייאמן. אין דומה, בכל העולם המפותח, לשערוריות המסוכנות והססגוניות שמותיר אחריו נתניהו.

הבוקה ומבולקה חורגת בהרבה משלוש הפרשיות שהובילו אותו למשפט בגין שחיתות, מרמה והפרת אמונים.

קשה לתאר את הרקבון בצורה אמינה כי הוא בלתי ייאמן. אין דומה, בכל העולם המפותח, לשערוריות המסוכנות והססגוניות שמותיר אחריו נתניהו. הבוקה ומבולקה חורגת בהרבה מ-3 הפרשות שהובילו אותו למשפט

הוא טרם נחקר על עסקת מניות מפוקפקת שלפי הדיווחים הניבה לו מיליוני דולרים, שהועברו דרך בן דוד אפל ונגעו בחברה גרמנית שהרוויחה בעקיפין מעסקים עם ישראל הרשמית – והוא נמלט מרצף פרשיות הוצאות בעור שיניו כאשר רק אשתו שרה חטפה הרשעה. התלונות והתביעות נגד הזוג מטעם מצעד עובדים לשעבר במעון ראש הממשלה הטוענים להתעללות מדהימות. ואדם סביר עומד משתאה מול דרישות הזויות להחזרי מס בסכומי עתק וסבסוד המים בבריכתו הפרטית בקיסריה.

נתניהו ב-2008 אמר שראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, צריך היה להתפטר בגין לא יותר מחקירת משטרה – ואולמרט כך עשה. כאשר נתניהו עמד לדין, הוא נאחז בכסאו בעקשנות של נבל על. דובריו מנסים לשכנע את הציבור שהפרצה בחוק שמאפשרת לראש ממשלה להמשיך לכהן בעודו עומד למשפט  (להבדיל מכל שר ואפילו מפקיד זוטר) ממש מחייבת שישאר על כסאו. והוא הצליח להטריף חלק מתומכיו בהסתה עיקשת נגד המשטרה, הפרקליטות ובתי המשפט, בעודו בונה נרטיב מבעית של קנוניה מטעם הדיפ סטייט.

הוא גם הסית באכזריות ובחוסר אחריות נגד ערביי ישראל שהם חמישית מהאוכלוסייה ושהמדינה צריכה לאמץ אותם בחום, כדי להפחיד את האופוזיציה מפני שיתוף פעולה עם מפלגות ערביות שיורידו מהשלטון (כפי שקרה כעת).

מונע על ידי אגו-מאניה חריגה אפילו בפוליטיקה, הוא הרחיק כמעט את כל היריבים הפוטנציאליים המוכשרים בליכוד והקיף את עצמו באוסף כסילים כל כך מזעזע בבינוניותו, שחייבים להסיק שהמדינה לא מתרסקת בגלל סוג של טייס אוטומטי (או בגלל כישורי המנהיג עצמו, באופן בלעדי).

מונע ע"י אגו-מאניה חריגה אפילו בפוליטיקה, הוא הרחיק את יריביו המוכשרים בליכוד והקיף עצמו באוסף כסילים כה מזעזע בבינוניותו, שחייבים להסיק שהמדינה לא התרסקה בגלל טייס אוטומטי

לאורך כל הדרך הוא השתמש במערך יצירתי של טריקים בכדי להביא שוב ושוב לבחירות חדשות (כולל באמצעות השטיק של אי העברת תקציב, במהלך המגפה), כך שבחסדי פרצה נוספת הוא נשאר בשלטון בראש ממשלת מעבר, תאורטית לכל חייו.

והדבר שאולי הכי הזיק, לדמוקרטיה יחסית צעירה ודי שבירה: הוא השתמש בשלטונו הממושך כדי לחפור לישראלים שהמרכז-שמאל מסוכן ואולי אפילו בוגד. בד בבד הוא שידר כל הזמן שרק הוא יכול להנהיג את הימין (שכן אם היה מתפטר, כמו שהיה עושה כל אחד אחר במצבו, הליכוד היה כנראה נשאר מפלגת השלטון).

הסיוט המתואר יצר פולחן אישיות השווה לזה של טראמפ,  לא רק אינפנטילי אלא בעיקר מסוכן. דמויות מפתח במערכת המשפט (ובעוד תחומי חיים) נדרשים להגנה לא מחשש מפני הפשע המאורגן. ראש השב"כ פרסם בסוף השבוע שעבר אזהרה פומבית מפני אלימות שעלולה לנבוע כתוצאה מהסתה משתוללת, והוא לא התכוון לשמאלנים זועמים.

השינוי הצפוי, אם כן, הוא שהחל מיום ראשון המדינה כבר לא תעמוד בפני מתקפה יומיומית מטעם ראש הממשלה. אולי שלום לא תביא ממשלת השינוי, אבל אפשר לקוות לתפקוד לפחות סביר ברוב התחומים, לכיבוד נורמות, ולהיעדר פולחן אישיות.

אולי יקיץ הקץ על זמזום הרקע של תחמונים אינסופיים וקמפיין בלתי נגמר.

השינוי הצפוי, אם כן, הוא שהמדינה כבר לא תעמוד בפני מתקפה יומיומית מטעם רה"מ. אפשר לקוות לתפקוד לפחות סביר, לכיבוד נורמות ולהיעדר פולחן אישיות. אולי יקיץ הקץ על זמזום הרקע של קמפיין בלתי נגמר

מלבד, כמובן, מכיוון האופוזיציה, שלפחות בטווח הקצר תמשיך להיות מובלת על ידי נתניהו; הליכוד אינו ממהר להדיח את אליליו. בעניין זה, למרות הבדלים שנובעים משיטת הממשל השונה, ההקבלה לטראמפ מתקיימת ועוד איך. צפו מהאופוזיציה כאן, כמו זו של ביידן, שתרד לחלוטין מן הפסים.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,038 מילים ו-1 תגובות
סגירה