כשהאגו טריפ עולה על גדותיו

בנימין נתניהו ודונלד טראמפ ב-2017 (צילום: US Embassy Jerusalem)
US Embassy Jerusalem
בנימין נתניהו ודונלד טראמפ ב-2017

מפגש החפיף בין נתניהו ובנט היה סימפטום לאופיו של ביבי. לא היה צריך לחפור אחרי מניעיו ולא למהר להציע נהלים כיצד למנוע זאת בעתיד. כל ישראלי בר-דעת יודע בדיוק מדוע ביבי נהג כך. בפעם המי יודע כמה התברר כי אפילו רגע לפני עזיבתו את לשכת ראש הממשלה הוא סירב להתעלות מעל האגו טריפ האישי, זה שהפך בשנותיו הארוכות ל"סימן המסחרי" שלו.

מפגש החפיף בין נתניהו ובנט היה סימפטום לאופיו של ביבי. אפילו רגע לפני עזיבתו את לשכת רה"מ, הוא סירב להתעלות מעל האגו טריפ האישי, שהפך בשנותיו הארוכות לסמל המסחרי שלו

דברי ימי העמים מלאים בדוגמאות של מנהיגים שהיו מלאים מעצמם ומדיניותם נגזרה מכך – ראו ערך נפוליאון. הדוגמה הטובה ביותר בימינו אלה להתגלמות האגו טריפ בכל הדרו הוא דונלד טראמפ. אין הכרח להמתין לפסק דינה של ההיסטוריה כדי להתייחס להיבטים השליליים של נשיאותו. מלבד תעלוליו האין-סופיים בבית הלבן, טראמפ ייזכר לעד בשל ארבעה אירועים מכוננים שחלקם היו גם טרגיים:

1

הראשון והגדול בממדיו היה סירובו להכיר בחומרת מגפת הקורונה והפקרת העם האמריקאי במשך חודשים לפגיעתה. האדישות והזלזול שהפגין כשהמגפה הפילה מאות אלפי אמריקאים חללים הייתה לא רק מעשה חסר אחריות ברמה העליונה אלא דוגמה למה שעלול לעולל למדינתו מנהיג במדינה דמוקרטית שנשבע לשרת אותה;

2

האירוע השני הוא סירובו הנמשך להכיר בהפסדו בבחירות וטענתו כי הניצחון נגנב ממנו בעורמה;

3

השלישי הקשור לכך הוא ייזום ועידוד תומכיו לפשוט באלימות על בנייני הקונגרס ב-6 בינואר 2021 שהתכנס לאשרר את בחירתו של ג'ו ביידן תוך התפרעות וגרימת נזקים לרכוש, למותם של חמישה ולסיכון חייהם של נבחרי העם;

4

האירוע הרביעי הוא היותו הנשיא השלישי בהיסטוריה האמריקאית שהודח על ידי בית הנבחרים, אבל היחיד שזה קרה לו פעמיים במהלך קדנציה אחת (המהלכים לא אושרו בשל הרוב של חברי מפלגתו בסנאט). זאת וגם זאת: מאז תבוסתו בבחירות נחשפים עוד ועוד עדויות על מהלכיו הנפסדים בהיותו הנשיא ובחודשים שחלפו מאז עזיבתו את הבית הלבן, שנועדו להביא לפסילת בחירתו של ג'ו ביידן. האבסורד הלא מצחיק הוא שמיליוני אמריקאים מאמינים לו ולמסקנתו כי ביידן הוא נשיא לא לגיטימי של ארה"ב!

דברי ימי העמים מלאים במנהיגים שהיו מלאים מעצמם ומדיניותם נגזרה מכך. בימינו, התגלמות האגו טריפ בכל הדרו הוא טראמפ. אין הכרח להמתין לפסק דינה של ההיסטוריה כדי להתייחס להיבטים השליליים של נשיאותו

נכון, ביבי נתניהו איננו טראמפ, ובהבנת מצבים, אינטליגנציה וחשיבה הוא שונה ממנו בגדול. אבל בכל הקשור לאגו טריפ הם תוצרי אותם חומרים. עובדה שגם ביבי לא עיכל את הפסדו כאשר זה היה כבר חתום:

"איך אפשר לתת אמון בידי מי שהונה את בוחריו בהונאה שכמוה לא ראינו בתולדות המדינה".

כך שאל-טען בנאומו הראשון כראש האופוזיציה, משל רצה להשכיח מאתנו כי הממשלה שרקח עם בני גנץ שייכת לקטגוריה דומה. הסופרלטיבים שהרעיף על עצמו במהלך הנאום היו הביטוי המובהק של מי שמאוהב בעצמו ומצפה כי תומכיו לא ישכחו זאת. מכאן המשך כינויו כראש ממשלה מצדם היא מסקנה מתבקשת.

אבל לנוכח החלטת הממשלה להקים ועדת חקירה ממלכתית לאסון מירון, ובהמשך אולי גם חשיפת הפרוטוקולים על הקורונה ופרשת הצוללות, צפויים לנתניהו ימים פחות נעימים מאלה שהורגל להם שנים רבות, וערעור תקוותו כי הממשלה החדשה תסיים את חייה מוקדם כפי שחפץ לבו.

מעל פני השטח יצופו – לא ענייניו האישיים המתבררים במשפט תיקי האלפים שלו, אלא התנהלותו בליבת ענייני המדינה: לא רק שנמנע מלהורות על חקירה, אלא עד עצם יום זה לא פצה פה לנוכח האסון האזרחי החמור ביותר בתולדות המדינה; ואילו שיקולים עמדו מאחורי גניזת הפרוטוקולים של הטיפול בקורונה למשך 30 שנים, פרק זמן מקובל לגבי סודות מדינה.

העובדה שהיוזמה לחקירות באה ממי שחבש את כובע ראש הממשלה החליפי בממשלתו מעניקה למהלכים אלה חשיבות יתרה, כי הוא האיש שידע בזמן אמת במה דברים אמורים.

במהלך השבוע הראשון אחרי שנאלץ לזוז ממרכז שולחן הממשלה במליאת הכנסת, מיהרו הוגים, פרשנים ומתדיינים לסקור ולנתח את שנותיו של ביבי ליד הגה השלטון. כפי שכבר צוין כאן, רק בפרספקטיבה של זמן ניתן יהיה לשרטט תמונה סדורה אודותיו.

"איך אפשר לתת אמון בידי מי שהונה את בוחריו בהונאה שכמוה לא ראינו בתולדות המדינה". טען בנאומו הראשון כראש אופוזיציה, משל רצה להשכיח מאתנו כי הממשלה שרקח עם גנץ שייכת לקטגוריה זהה

אבל בדומה למה שנאמר על טראמפ, גם העתיד של ביבי יישא לפחות שני עניינים שניתן להניח כי שיני הזמן לא יקהו: הראשון, מאבקו הבלתי פוסק  במערכת המשפט שנהפכה בשל כך לפגיעה וחשופה מול כל מי שלא שוחר את טובתה. הנושא השני הוא השסע והקרע שהביא על העם לא על רקע מדיניותו – כפי שקרה עם רבין מצד אחד ושרון מצד שני – אלא על רקע אישיותו. לכן, בבוא היום חלק נכבד מהניתוחים וההערכות עליו יצטרכו להתבצע לא רק על ידי היסטוריונים ומדעני המדינה אלא גם פסיכולוגים וחוקרי נפש האדם.

בצלאל לביא הוא בעל תואר שני ביחסים בינ"ל ומדעי המדינה מהאוניברסיטה העברית. בכתיבה פובליציסטית עושה שימוש גם באירועים היסטוריים כדי לדון ולנתח אירועי דיומא שוטפים בארץ ובעולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
הוא אמר: "אבל לפני האנושות כדה"א גם עבר תהפוכות דרמטיות אלימות גלקטיות" היא ענתה: "עכשיו, כשהאנושות כאן על הכדור, צריך להתפתח לכיוון מחשבה טובה/אלהית, לשמירה על הבית/כדה"א; ולא - אולי ה... המשך קריאה

הוא אמר: "אבל לפני האנושות כדה"א גם עבר תהפוכות דרמטיות אלימות גלקטיות"
היא ענתה: "עכשיו, כשהאנושות כאן על הכדור, צריך להתפתח לכיוון מחשבה טובה/אלהית, לשמירה על הבית/כדה"א; ולא – אולי הגרוע מכל יקרה: כלייה של האנושות ואולי גם של כדה"א"

לא יכולתי, הייתי חייב עוד תגובה. התמונה של הפוסט הזה אומרת הכל, ההשתעבדות וההתמכרות לממון, לעוצמה הכלכלית, לפולחן האישיות העצמי הקשור טוטאלית לגדילה וההתפתחות העיסקית, לצמיחה של ההון, ה... המשך קריאה

לא יכולתי, הייתי חייב עוד תגובה.
התמונה של הפוסט הזה אומרת הכל, ההשתעבדות וההתמכרות לממון, לעוצמה הכלכלית, לפולחן האישיות העצמי הקשור טוטאלית לגדילה וההתפתחות העיסקית, לצמיחה של ההון, הנכסים, הפוזה, השליטה, האגו-מאניה.
כדה"א/אלהים, יחנך את האדם שהבחירה הזאת שגויה, וזה יקח כמה זמן שיקח – דור, שניים, או יותר; אני בטוח לא יודע כמה.
לסיכום, טראמפ, ביבי, וכל טייקון ובעל הון קפיטליסט שאינו מבין שככה הורגים/רוצחים את כדה"א – הוא מסייע בהתדרדרות לכיוון אסונות, רעידות אדמה, מגפות, ירידת אחוז החמצן באויר ובמים, התחממות כדה"א, בצורות, הצפות (המבול של נח) וכו'

עוד 715 מילים ו-3 תגובות
סגירה