אז איך לצאת מהפקק

פקק תנועה בדרך מנחם בגין בירושלים, 2017, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
פקק תנועה בדרך מנחם בגין בירושלים, 2017, ארכיון

כל מי שנוסע כיום בכבישי ישראל מרגיש שהמצב הקיים הוא בלתי נסבל וחסר תקנה. שהוא חייב לעבור שינוי מיידי, אחרת המדינה לא תוכל לנוע קדימה, תרתי משמע. המצב אליו הגענו אינו יד המקרה. הוא לא נפל עלינו במפתיע והוא אינו גזירת גורל שלא ניתן היה לצפות אותה, אם רק היה מי שרצה לצפות ולתכנן.

כל מי שנוסע כיום בכבישי ישראל מרגיש שהמצב הקיים הוא בלתי נסבל וחסר תקנה. הוא לא נפל עלינו במפתיע והוא אינו גזירת גורל שלא ניתן היה לצפות אותה, אם רק היה מי שרצה לצפות ולתכנן

בשנת 1993 קמה ממשלת יצחק רבין השנייה. האתגרים שעמדו לפניה היו עצומים. העליה הרוסית הולידה צורך בבניית דירות מסיבית, והיה צורך להמשיך את פועלו הנמרץ של שר השיכון הקודם אריאל שרון. החזית המדינית הייתה עמוסה מתמיד לאחר מלחמת המפרץ, אבל בנושא התנועה בכבישים המדינה הייתה תקועה. תקועה ברמה די דומה למצבה כיום.

מיד כשקמה הממשלה הוחלט להקים בדחיפות שבעה מחלפים בכבישי המרכז במטרה לשחרר את הפקק. כל הגורמים הבינו שמדינה תקועה אינה יכולה להתקיים ברווחה ולנוע קדימה. החלטה התקבלה, ולאחר שלוש שנים המחלפים נפתחו. אחד מהם היה מחלף רבין בכפר שמריהו, הנושא את שמו של ראש הממשלה שידע להחליט.

אחת הבעיות הקשות במדינה המנוהלת על ידי פוליטיקאים נטולי חזון היא, שכל החלטותיהם מתקבלות משיקולים קצרי טווח. או בשפה יותר ברורה, הם רוצים להיות אלה שיגזרו את הסרט ויקבלו את הקרדיט מהעם במטרה להיבחר שוב ולחזור שוב על אותו דפוס פעולה.

הממשלה האחרונה שפעלה ממניעים ארוכי טווח הייתה ממשלת יצחק רבין השנייה. אפשר כמובן להתווכח על פועלה בתחום המדיני, אבל בכל מה שקשור לכלכלת ישראל הם ידעו לראות למרחוק. ממשלת רבין השנייה החליטה להקים את כביש 6. הם הבינו שהפתרון שנתנו בהקמת המחלפים הוא קצר מועד, ואם לא יבנה כביש מקביל שאינו עובר במרכז המדינה המדינה תיתקע שוב עוד בזמנם.

אחת הבעיות הקשות במדינה המנוהלת על ידי פוליטיקאים נטולי חזון היא, שכל החלטותיהם מתקבלות משיקולים קצרי טווח. הם רוצים להיות אלה שיגזרו את הסרט ויקבלו את הקרדיט מהעם

קיבלו החלטה ויצאו לביצוע. לאחר עשר שנים, הרבה לאחר שממשלת רבין הייתה זיכרון רחוק, נחנך הקטע המרכזי של הכביש, ומאז הוא המשיך להיבנות צפונה ודרומה. מקבלי ההחלטות קיבלו זמן יקר להמשיך לקחת החלטות לפיתוח התחבורה. קיבלו ובזבזו את הזמן בחוסר מעש ובקבלת החלטות שאינן רואות למרחוק אלא רק לטווחים בהם אפשר לגזור את הסרט..

התזמון הוא הכל

בחודשים האחרונים ומאז הקמת הממשלה החדשה מרבה שר התחבורה והאוצר הקודם לפרסם את עצמו על רקע פרויקטים שהוא הספיק לחנוך. שר התחבורה והאוצר לשעבר, שלא התבייש לטעון שהוא גדול יותר מהורדוס, מנסה בכל כוחו לשכתב את המציאות שנראית בעיני כל נהג כשהוא יוצא אל הפקק בבוקר ובסוף יום העבודה.

ישראל כ"ץ מפרסם פרויקט שבוצע בתקופתו (צילום: מדף הפייסבוק של ישראל כ"ץ)
ישראל כ"ץ מפרסם פרויקט שבוצע בתקופתו (צילום: מדף הפייסבוק של ישראל כ"ץ)

מדובר כמובן במצג שווא. תקציבו השנתי של משרד התחבורה הוא יותר מעשרים מיליארד ש"ח. שר התחבורה ישראל כ"ץ ניהל את המשרד 9 שנים ברציפות. עמדו לרשותו כמעט 200 מיליארד ש"ח להוציא והוא אכן הוציא. הרי אין אפשרות אחרת. תקציב חייב להיות ממומש. השאלה היא לאן הלך הכסף ומה החזון שהניע את ההשקעה וכאן קבור הכלב או הפקק הגדול.

שר התחבורה והאוצר לשעבר, שלא התבייש לטעון שהוא גדול יותר מהורדוס, מנסה בכל כוחו לשכתב את המציאות שנראית בעיני כל נהג כשהוא יוצא אל הפקק בבוקר ובסוף יום העבודה

בשנת 2016 התגאה שר התחבורה שחצי מהצמיחה במשק מקורה בענף הרכב. הוא התגאה מאד בנתון של 300 אלף רכבים חדשים שעלו על הכביש באותה שנה. הוא ראה בזה יעד ומטרה ולא הבין את העתיד לבוא. לא הבין או שלא התעניין כי אחריו המבול. התוצאה זהה. הפקק הגדול שתוקע את המדינה.

ההגינות מחייבת לציין שבתקופתו התקבלו החלטות חשובות. הקמת הרכבת המהירה לירושלים. העבודה על הקו האדום שהתנהלה במהירות יחסית, ותחילת העבודות על הקווים הסגול והירוק. אבל כידוע לכל, "התזמון הוא הכל". מי שחלם כמה שנים ולא פעל פי חזון ברור ותכנית להוצאתו אל הפועל, סופו שיביא את מדינתו אל הפקק. לא יעזרו תמונות הפרויקטים שכן בוצעו. "את הכסף סופרים במדרגות", ובמבחן התוצאה הציון הוא נכשל.

אז מה אפשר וצריך לעשות עכשיו

את ההיסטוריה כבר לא ניתן לתקן. ממשלה חדשה קמה וביכולתה לקבל החלטות מהירות ונחוצות.

ההחלטה הראשונה שהיא חייבת לקבל היא לתת עדיפות ברורה להקמת מערך המטרו  המתוכנן של גוש דן במטרה לשחרר את הפקק של המדינה. עדיפות בתקציב, עדיפות בתכנון מהיר, עדיפות בהחלטת ממשלה שתקבע מועד לפתיחת המערכת. אם תרצו, המקבילה של החלטת הקמת המחלפים בממשלת רבין השנייה.

3
מפת המטרו של גוש דן

ההחלטה השנייה שהיא חייבת לקבל היא לתקופת הביניים עד שהמערכת תתחיל לעבוד. החלטה להוריד רכבים מהכביש בשעות העומס. מטרה זו חייבת להיות מטרה מידית ועליונה. אפשרויות הביצוע שלה יכולות להיות מגוונות. אציג שתיים עם רקע היסטורי.

רבותי, ההיסטוריה חוזרת

לפני אלפיים שנה בערך הוציא יוליוס קיסר, שליטה של רומא העתיקה, צו שאוסר על עגלות לנוע בשעות היום ברחובות העיר. הסיבה לצו הייתה צפיפות בלתי נסבלת, פקקים ומחנק ברחובות העיר ההומה. העגלות נעו בלילה והפריעו אמנם לשנת התושבים, אבל העיר נפתחה לתנועה בשעות היום.

לפני אלפיים שנה בערך הוציא יוליוס קיסר, שליטה של רומא העתיקה, צו שאוסר על עגלות לנוע בשעות היום ברחובות העיר. הסיבה לצו הייתה צפיפות בלתי נסבלת, פקקים ומחנק ברחובות העיר ההומה. העגלות נעו בלילה

ומה הן העגלות המודרניות? כמובן, המשאיות. מי שתקוע בפקקי הענק של כבישי הארץ לא יכול לפספס את המסלול הימני ולפעמים גם האמצעי, שמלא במשאיות מכל הסוגים והמינים. משאיות שתקועות בפקק ושורפות דלק ובלמים בזחילה האיטית. האם זו עבודה יעילה של הובלת הסחורות? כמובן שלא. רק שמישהו צריך לקחת החלטה ולאסור על תנועת המשאיות בשעות העומס. מישהו צריך להיות יוליוס קיסר, לפחות בהיבט התחבורתי.

ידיעה על השבתת רכבים יום בשבוע, מעריב, 1973
ידיעה על השבתת רכבים יום בשבוע, מעריב, 1973

לפני חמישים שנים בערך, בשיאו של אמברגו הנפט שהפעילו על העולם יצרניות הנפט, היה מחסור אמיתי בדלק במדינת ישראל. הפתרון שניתן היה השבתת רכבים יזומה של יום אחד בשבוע. כל  בעל רכב בחר יום בשבוע עבור רכבו והדביק מדבקה עם שם היום על השמשה הקדמית. מכיוון שהמטרה הייתה מניעת נסיעה ולא מניעת פקקים לא הייתה משמעות לוויסות הימים שנבחרו. אבל התכנית החלה לפעול ופעלה מספר חודשים. את אותו רעיון חייבים ליישם כיום. המטרה, להוריד רכבים מהכביש בשעות היום והעומס.

שיטת הפעולה תהיה שיטה מודרנית. שלא כמו בשנות השבעים, הפעם אנחנו מצוידים באמצעי חישה מתקדמים. אין בעיה למקם על גשרי הכבישים הראשיים אמצעי צילום כמו שקיימים בכביש 6. אין בעיה לארגן וויסות מקסימלי שיחל בבחירת ימים עצמאית אבל תהיה מוגבלת לכמות רכבים לאזור נסיעה ביום. אפשר יהיה אפילו לארגן וויסות און ליין, החלפת ימים באמצעות אפליקציה ועוד פטנטים. מדינה שהוציאה מתוכה את האפליקציה וויז תתגבר על האתגר הטכני בקלות רבה. המטרה, הורדת רכבים מהכביש בשעות היום, שעות העומס.

אפשר יהיה לארגן וויסות און ליין, החלפת ימים באמצעות אפליקציה ועוד פטנטים. מדינה שהוציאה מתוכה את האפליקציה וויז תתגבר על האתגר הטכני בקלות רבה. המטרה, הורדת רכבים מהכביש בשעות היום, שעות העומס

שנת הקורונה לימדה את כולנו לקח חשוב. מה שחשבנו שאינו אפשרי, עבודה יעילה מהבית, התברר כאפשרי ואפילו יעיל יותר מעבודת משרד רגילה. ברור שהאינטראקציה הבין אישית חשובה מאד, אבל אין שום בעיה לשלב בין השתיים. עבודה מהבית יום או יומיים בשבוע שתתמוך בהורדת הרכבים מהכביש, ועבודת משרד בימים הנותרים.

כל שדרוש הוא קבלת החלטה אמיצה כפי שקיבלה ממשלת רבין השנייה.

אזרח ישראל . נשוי , שני ילדים ושני נכדים. ליוויתי את התפתחות בועת הנדל"ן הישראלית מראשיתה בשנת 2010 ועד ימינו. הייתי אחד מכותבי האתר שנסגר "בועת נדל"ן בישראל". חלק ממאמרי פורסמו לאורך השנים באתר הכלכלה אמיתית. בשנים האחרונות הבנתי שהמערכת הכלכלית שלטונית עושה הכל כדי למנוע את ירידת מחירי הדיור ולכן הורדתי פרופיל בתחום זה אבל האמת תמיד תהיה שם על קירות האתרים ולצערנו היא לא תשתנה. להבנתי, לאחר שהוחלפה הממשלה וכוחות רעננים נכנסו לעמדות הביצוע יש הכרח להציף את הנושא הזה שנית ביחד עם עוד נושאים שנחוצה בהם פעולת שינוי מהירה ודחופה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
שורש הבעיה - הקפיטליזם ועידוד תרבות הצריכה ע"י בעלי ההון. התוצאה היא בזיזת חומרי הגלם של כדה"א לצורך ייצור מוצרים ותחזוק המערכת הכלכלית/עסקית, שיגדילו את הונם של הקפיטליסטים עוד ועוד. ה... המשך קריאה

שורש הבעיה – הקפיטליזם ועידוד תרבות הצריכה ע"י בעלי ההון. התוצאה היא בזיזת חומרי הגלם של כדה"א לצורך ייצור מוצרים ותחזוק המערכת הכלכלית/עסקית, שיגדילו את הונם של הקפיטליסטים עוד ועוד. המערכת חולה, רק זעזועים ואסונות יביאו את האנושות לשינוי, הסברה לא תעזור. סין כמשל לשיא החמדנות ממשאבי הקרקע, טיפוסים חלאתיים כמו טראמפ ופוטין וכו', וכל הטייקונים ובעלי ההון, הם הם אלה שמחריבים את עולמנו

עוד 1,090 מילים ו-1 תגובות
סגירה