בין עבאס לעבאס, ריבלין הגיע אל סוף המסע

הצטרפות רע"ם לממשלה הייתה נושא חם בפגישותיו של הנשיא בארה"ב, ודרך להציג את ישראל כמדינה מאוזנת ונאורה ● כך לפחות חושבים האמריקאים ● ריבלין נמנע מלהיכנס לפוליטיקה, אך לא היסס ללחוץ בנושא השבויים והנעדרים ● ובנאומו האחרון, חרג מהכתוב ופנה ישירות אל אבו מאזן ● זה היה אקורד הסיום של קריירה רבת שנים ופרידה מפוארת של ריבלין מהשירות הציבורי

הנשיא ראובן ריבלין בוושינגטון, 28 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh
הנשיא ראובן ריבלין בוושינגטון, 28 ביוני 2021

1

נשיא המדינה ראובן ריבלין סיים אתמול שלושה ימים דחוסים של פגישות ופרידות מההנהגה הדיפלומטית והפוליטית של ארצות הברית – מהנשיא ג'ו ביידן, דרך יו"ר הקונגרס ננסי פלוסי ועד למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש. וכל מי שפגש, היה סקרן לשמוע מריבלין הדרך החדשה, גם אם עקלקלה, בה הוקמה הממשלה ה-36 – והנתיב בו צועד ראש הממשלה נפתלי בנט.

בכל פגישותיו, הדגישו האמריקאים את תרומתו רבת השנים של ריבלין לחיזוק יחסי יהודים וערבים בתוך ישראל וכעת, עם כניסתה ההיסטורית של רע"ם לקואליציה וחברותה בממשלה, הנושא החם הפך למקור לגאווה ישראלית.

בכל פגישותיו, הדגישו האמריקאים את תרומתו רבת השנים של ריבלין לחיזוק יחסי יהודים וערבים וכעת, עם כניסתה ההיסטורית של רע"ם לקואליציה וחברותה בממשלה, הנושא החם הפך למקור לגאווה ישראלית

ריבלין בחר שלא לדחוף את ראשו לקלחת הפוליטית והדף בנימוס את מרבית השאלות על היחסים בצמרת השלטון החדש, אך מדבר אחד הוא לא נמנע: הוא סיפר בגאווה לראשי הארגונים היהודיים, לנשיא ביידן וגם להנהגה הדו-מפלגתית בקונגרס, שמפלגה אסלאמית דתית מרכיבה את הקשת הישראלית ושהפעם, הם בפנים.

ספק אם המורכבות של הקואליציה הנוכחית מובנת לכל אוהדי ישראל בארה"ב. ייתכן שחלקם משוכנעים שבנימין נתניהו רק בהפוגה וכבר חוזר בהרף עין. הרי לא חסרים ישראלים שחושבים כך. אך בינתיים, הצירוף של מנסור עבאס הוא דרך חדשה להציג ישראל מודרנית, מאוזנת – כזו שחולקת ערכים משותפים של סובלנות ונאורות עם האמריקאים.

מזכ"ל האום אנטוני גוטרש והנשיא ראובן ריבלין בניו יורק, 29 ביוני 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)
מזכ"ל האום אנטוני גוטרש והנשיא ראובן ריבלין בניו יורק, 29 ביוני 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)

2

החלטת מועצת הביטחון 2474 הונחה על השולחן בפגישת הנשיא ריבלין ומזכ"ל האו"ם גוטרש אתמול במנהטן. בחדר נכחה, למשך כ-50 דקות, לאה גולדין, אמו של הדר גולדין.

גולדין חוזרת ואומרת – ולמרבה הצער לא תמיד מקשיבים לה – שמועצת הביטחון של האו"ם החליטה ביוני 2019 על טיפול בנושא החזרת נעדרים וחללים שנלקחו תוך כדי לחימה. כוויית הייתה המדינה שהובילה במועצה את המהלך, וביוני 2020 הם התגאו וחגגו שנה למלאות קבלת ההחלטה.

כעת יושבת גולדין, כשריבלין מכניס אותה איתו לפגישות הרמות ביותר, ודורשת יישום.

גולדין סיפרה לזמן ישראל שגוטרש היה קשוב מאוד. הוא איפשר לה לדבר באריכות וכאשר סיימה, הנשיא ריבלין חזר על הנושאים הקשורים בשבויים ובנעדרים ולחץ, לחץ, לחץ – ולא הרפה.

גולדין סיפרה לזמן ישראל שגוטרש היה קשוב מאוד. הוא איפשר לה לדבר באריכות וכאשר סיימה, הנשיא ריבלין חזר על הנושאים הקשורים בשבויים ובנעדרים ולחץ, לחץ, לחץ – ולא הרפה

לאה גולדין במפגש של הנשיא ראובן ריבלין עם השגרירים באו"ם, 29 ביוני 2021 (צילום: שחר עזרן)
לאה גולדין במפגש של הנשיא ראובן ריבלין עם השגרירים באו"ם, 29 ביוני 2021 (צילום: שחר עזרן)

כל זה לא מספיק. המשלחת הישראלית קיוותה לשמוע הצהרה פומבית של גוטרש, בה הוא דורש מחמאס להשיב את הנעדרים כתנאי פותח לכל מהלך. "שיראו מחווה של רצון טוב, לפני שמתחילים בהסדרה", היא אומרת.

בחלק מהשיחות ששמענו בשולי הפגישות השבוע, ניתן היה להבין שהאמריקאים לא יסכימו שנושא השבויים והנעדרים יעמוד בדרכה של הסדרה ארוכה או קצרת טווח. אבל ארה"ב לא מיוצגת בתוך חדרי המו"מ במצרים.

בחלק מהשיחות ששמענו בשולי הפגישות השבוע, ניתן היה להבין שהאמריקאים לא יסכימו שנושא השבויים והנעדרים יעמוד בדרכה של הסדרה ארוכה או קצרת טווח. אבל ארה"ב לא מיוצגת בתוך חדרי המו"מ במצרים

כדי להגיע לליבו של גוטרש צריך עוד כמה מנופים. המיליארדר רון לאודר הוא חבר קרוב שלו, והוא מגויס. כך גם ארווין קוטלר, משפטן בעל שם עולמי ושר המשפטים לשעבר של קנדה.

גולדין אינה אופטימית. היא למודת אכזבות ושקרים משנים של פעילות וריצה בין מנהיגים. מצד שני, היא רואה בימים האלה הזדמנות חשובה. בישראל יש ממשלה חדשה, השבועות הנוכחיים של אחרי מבצע שומר החומות מאפשרים להניע מהלכים. חלון ההזדמנויות נפתח.

הנשיא ראובן ריבלין, לאה גולדין, גלעד ארדן ומזכ"ל האום אנטוני גוטרש, 29 ביוני 2021 (צילום: שחר עזרן)
הנשיא ראובן ריבלין, לאה גולדין, גלעד ארדן ומזכ"ל האום אנטוני גוטרש, 29 ביוני 2021 (צילום: שחר עזרן)

3

בנאום האחרון שהוכן לנשיא ריבלין, בפני כ-20 שגרירים זרים המוצבים באו"ם, ריבלין הפתיע וסטה מהכתוב. למען האמת, הוא מרבה לעשות זאת. הוא מדבר מהראש ולא מכין את הצוות הבכיר שלו לתוכן הדברים.

בנאום האחרון שהוכן לנשיא ריבלין, בפני כ-20 שגרירים זרים המוצבים באו"ם, ריבלין הפתיע וסטה מהכתוב. למען האמת, הוא מרבה לעשות זאת. הוא מדבר מהראש ולא מכין את הצוות הבכיר שלו לתוכן הדברים

אתמול היה זה הנושא הפלסטיני. נושא שאינו נמצא על השולחן. לא בישראל, וגם לא בוושינגטון, בטח אחרי שריבלין הסביר לביידן יום קודם לכן שפעלתנות-יתר בתחום יכולה להקשות על הממשלה החדשה.

"אני רוצה לומר לשכני ולשותפי מחמוד עבאס, אבו מאזן כפי שאנו קוראים לו בארצנו: יש לנו קונפליקט שנמשך כבר 120 שנה. עלינו לשכוח את העבר. לא נגזר עלינו לחיות יחד בין הירדן לים התיכון, נועדנו לחיות יחד", הוא אמר וטען שאבו מאזן צריך להתקדם לקראת הכרעות ומהלכים מקרבים.

ריבלין המשיך ודיבר על זכותם של היהודים לארץ ישראל ועל כך ששני העמים צריכים להגיע להבנה איך לחיות ביחד.

הנשיא ראובן ריבלין נואם בפני השגרירים באו"ם, 29 ביוני 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)
הנשיא ראובן ריבלין נואם בפני השגרירים באו"ם, 29 ביוני 2021 (צילום: חיים צח/לע"מ)

אין חשש שהפרץ המדיני הזה יזיז משהו או מישהו ברמאללה. נדמה שריבלין פשוט רצה להסביר לבני שיחו, שישראל וגם הוא אישית רוצים בפתרון לאזור. אבל השגרירים שישבו מולו ידעו שזו נסיעת פרידה וממילא, ריבלין לא בעל סמכויות.

 

"תפקידנו לפתור את הקונפליקט. ישראל תתקיים תמיד כמדינה יהודית, כל עוד היא דמוקרטית. שנינו יכולים להגיע להבנה איך עלינו לחיות יחד. עבאס, בוא נבנה ביטחון ונדון בעתיד".

"תפקידנו לפתור את הקונפליקט. ישראל תתקיים תמיד כמדינה יהודית, כל עוד היא דמוקרטית. שנינו יכולים להגיע להבנה איך עלינו לחיות יחד. עבאס, בוא נבנה ביטחון ונדון בעתיד"

אולי הוא רק רצה שאלה יהיו מילות הפרידה שלו – לא רק מהמעמד של האזרח מספר אחת, אלא פרידה משמעותית יותר מכל מסע חיו הפוליטיים. ריבלין נפרד בניו יורק מעשרות שנות קריירה ציבורית ופוליטית. בן 81, זה היה סוף המסע.

עוד 786 מילים ו-1 תגובות
סגירה