"מלחמת העצמאות" של חדשות 13

פרסום ראשון בחדשות 13 טוענים כי מנכ"ל רשת 13 אבי בן-טל הפעיל לחצים כדי לצנזר תחקיר על האחים אמיר ואיציק דיין, החשודים בהעלמת מיסים ובהלבנת הון, ואשר גורמים במשפחתם נמצאים בקשרים עיסקיים עם רשת ● לאחר שהתחקיר שודר, פורסמה ידיעה על כוונה להחליף את מנכ"ל חברת החדשות ישראל טויטו ● רשת 13 בתגובה: "חברת החדשות חזקה, עצמאית ובלתי תלויה"

אלמוג בוקר וליאור קינן מנחים את כנס חדשות 13 בירושלים, 3 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אלמוג בוקר וליאור קינן מנחים את כנס חדשות 13 בירושלים, 3 ביוני 2021

העימות בין חדשות 13 להנהלת רשת 13 סביב עצמאות חברת החדשות רשם בשבועיים האחרונים שיאים חדשים.

לטענת גורמים בחברת החדשות, ניסתה הנהלת רשת לצנזר תחקיר על האחים אמיר ואיציק דיין ממניעים פסולים, תוך הפעלת לחץ מאסיבי ותקיף על עורכי החדשות, וחריגה מכל נורמה של הפרדה נדרשת בין החברות.

לטענת גורמים בחברת החדשות, ניסתה הנהלת רשת לצנזר תחקיר על האחים אמיר ואיציק דיין ממניעים פסולים, תוך הפעלת לחץ מאסיבי ותקיף על עורכי החדשות, וחריגה מכל נורמה של הפרדה נדרשת בין החברות

לעיתונאים בחברת החדשות אף הועברו מסרים ממקורבי המנכ"ל אבי בן-טל, ולפיהם לדיין ולרשת יש "עסקים משותפים".

מדובר בתחקיר של הכתבת מירי מיכאלי העוסק בסכסוך בין איל הנדל"ן אמיר דיין לבין גרושתו ג'ני, המקרין על חקירות בחשד להלבנת הון והונאות מיסים חמורות.

איל הנדל"ן איציק דיין (צילום: תמר מצפי, יח"צ)
איל הנדל"ן איציק דיין (צילום: תמר מצפי, יח"צ)

האחים אמיר ואיציק דיין, מעשירי המשק, נעצרו בנובמבר אשתקד למשך יומיים לצורכי חקירה, והם חשודים ביצירת נאמנות פיקטיבית, תוך שימוש בקשיש צרפתי בן 91, שהכנסותיו זעומות. על פי החשד של רשות המסים, השתמשו האחים דיין בקשיש כדי להסוות הכנסות ענק באמצעות הנאמנות הכוזבת, וכך ליצור מצג שווא לפיו הנאמן הצרפתי דל האמצעים מחזיק בכספם.

התחקיר, ששודר בסופו של דבר, ארך כ-18 דקות וכלל רקע על עלייתם המטאורית של האחים שגדלו בבית צנוע ומרובה ילדים בשכונת התקווה והפכו לימים למיליארדרים, ראיון נרחב עם ג'ני דיין, ופירוט חשדות הנאמנות הכוזבת.

דיין האשימה בין היתר את גרושה אמיר דיין ברדיפה אחריה, שכירה של חוקרים פרטיים ומעקבים מאיימים.

האחים דיין טענו בתגובתם, בין היתר, כי גרושתו של אמיר היא המקור לתלונות, כוזבות לטענתם, ברשות המיסים, וכי היא יזמה את החקירה כדי לשים את ידה על נכסי המשפחה.

כאמור, בחדשות 13 סירבו ללחצים והתחקיר שודר בסופו של דבר במהדורת החדשות במלואו, ולטענת עיתונאי חדשות 13 תוך התעלמות מהדרישות והלחצים של הנהלת רשת, ובראשה המנכ"ל בן-טל.

בחדשות 13 סירבו ללחצים והתחקיר שודר בסופו של דבר במהדורת החדשות במלואו, ולטענת עיתונאי חדשות 13 תוך התעלמות מהדרישות והלחצים של הנהלת רשת, ובראשה המנכ"ל בן-טל

אולם לטענת אנשי חברת החדשות, כבר מהרגע שנודעה הכוונה לשדר את הפרומו לתחקיר החלה "פעילות נמרצת וחסרת פרופורציה", כהגדרת אחד העיתונאים בחברה, כדי למנוע את פרסומו.

גורמים ברשת אישרו את הפרטים וסיפרו על ישיבה של ראשי רשת לקראת אישור פרומואים לשידור, במסגרתה הוצג לאישור פרומו לכתבה של מיכאלי. באופן חריג, לטענת גורמים שנכחו בישיבה, בן-טל תקף את הכוונה לשדר את התחקיר, הודיע כי "דבר לא ישודר בלי שיעבור אותי", והכריז כי לתחקיר "אין אישור משפטי".

לדברי אחד מאנשי רשת הוא היה "זועף ורוגז במיוחד, לחוץ בצורה לא רגילה. זה רחוק מלהיות הפרומו הראשון לתחקיר שעולה, וגם בהחלט לא אחד התחקירים הקשים שעלו. התנהגותו נראתה מוזרה".

אולם ההתערבות לא תמה בישיבה זו, ולאחר מכן החלה מסכת של העברת מסרים בין בן-טל ואנשיו לבין ראשי חברת החדשות. לדברי גורמים בערוץ, בן-טל שב וטען כי לכתבה "אין אישור משפטי". לטענת גורמים בחדשות 13 טענה זו אינה נכונה, ובשלב שבו הפרומו הוכן, כבר ניתן אישור משפטי לשידור הכתבה.

בחברת החדשות תהו: ממתי מנכ"ל רשת מתעניין בשיקולים המשפטיים של חברת החדשות בשידור תחקיר? לרשת ולחברת החדשות יש יועצים משפטיים נפרדים, כחלק מההפרדה המכוונת בין שידורי החדשות לשידורים המסחריים, על פי הוראות החוק.

למרות זאת, לטענת העיתונאים ששוחחו עם זמן ישראל, המשיך בן-טל בשיח עצמאי עם היועצים המשפטיים על התחקיר, תוך חזרה על הדרישה שהתחקיר לא ישודר מבלי שהוא עובר דרכו.

באחת מהתכתובות בין מקורבי בן-טל לבכירים בחברת החדשות הועברו מסרים לפיהם העניין של רשת בתחקיר על האחים דיין קשור גם לאינטרסים עיסקיים, ואף צוינה מפורשות העובדה שלרשת יש "כמה מיזמים משותפים" עם האחים דיין. הבכיר בחברת החדשות שקיבל את המסר מיהר לדחות אותו על הסף, והבהיר כי אין בכוונתו להתחשב בכך.

הועברו מסרים לפיהם העניין של רשת בתחקיר על האחים דיין קשור גם לאינטרסים עיסקיים, ואף צוינה מפורשות העובדה שלרשת יש "כמה מיזמים משותפים" עם האחים דיין

בתגובתה לזמן ישראל, רשת מאשרת כי קשר עיסקי אכן קיים, אם כי היא לא מפרטת את טיבו:  "לרשת 13 קיימת אופציה לקיום שת"פ שולי עם חברה שנמצאת בבעלות אחד מבני משפחת דיין, אשר אינו קשור לכתבה".

בצמרת חברת החדשות החליטו לשדר את הכתבה מבלי לעדכן את מנכ"ל רשת, ואף כינו את הסאגה "מלחמת העצמאות שלנו". הכתבה והפרומו אכן שודרו ביום ראשון שעבר, כמתוכנן.

כמה ימים אחר כך, פורסם ב"גלובס" כי רשת מחפש מחליף למנכ"ל חברת החדשות ישראל טויטו לנוכח "הרייטינג הנמוך של החדשות". על פי הידיעה, בן-טל כבר נפגש עם כמה מחליפים פוטנציאליים והציע להם את התפקיד – ביניהם רון ירון, לשעבר עורך "ידיעות אחרונות" וכיום עורך "אולפן שישי" בערוץ המתחרה; טלי בן עובדיה, לשעבר מנכ"לית חדשות 10; רותם דנון, עורך "ליברל" עד לאחרונה; וגיא סודרי, עורך המהדורה בחדשות 12.

מנכ"ל רשת 13 אבי בן-טל (צילום: ינאי יחיאל, יח"צ)
מנכ"ל רשת 13 אבי בן-טל (צילום: ינאי יחיאל, יח"צ)

בצמרת חדשות 13 רואים בפרסום הכוונות להחליף את טויטו נקמה בעקבות אישור התחקיר לשידור והסירוב להיכנע ללחצים.

כללי הרישיון על פיה פועלת רשת אוסרים על חברת השידור (רשת) להתערב בתכני חברת החדשות וקובעים הפרדה ברורה. הכללים השונים מדגישים את עצמאות חברת החדשות משיקולים מסחריים, ואת עצמאות פעולתו של מנכ"ל חברת החדשות כעורך ראשי, המנותק מהשיקולים המסחריים של בעלי ומנהלי הערוץ המסחרי במסגרתו חברת החדשות פועלת.

כך, למשל, כללי הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו (אתיקה בשידורי טלוויזיה ורדיו) קובעים כי "לא יעשה בעל זכיון שימוש לרעה במעמדו, בתפקידו או בכוחו לשדר או להמנע מלשדר… יקפיד בעל זכיון שלא יהיה בשידוריו כדי לקדם במישרין או בעקיפין, את עניינם האישי, הכלכלי או הציבורי שלו או של מנהל או בעל ענין בו".

הכללים השונים מדגישים את עצמאות חברת החדשות משיקולים מסחריים, ואת עצמאות פעולתו של מנכ"ל חברת החדשות כעורך ראשי, המנותק מהשיקולים המסחריים של בעלי ומנהלי הערוץ המסחרי

עוד קובע החוק כי "חברת החדשות תקיים שידורי חדשות מדויקים, מהימנים ומאוזנים ולא ישוקפו בהם עמדותיהם ודעותיהם הפרטיות של מנהלי החברה, עובדיה ובעלי מניותיה".

ההפרדה הזאת, בין הנהלת החברה המסחרית לבין העיתונאים בחברת החדשות (המהווה חברה בת של רשת), הכרחית במיוחד לצורך עריכת ופרסום תחקירים, אשר פרסומם מלווה לעיתים במערכת לחצים חיצונית עזה ואשר עלולים לפגוע גם ביחסים עם מפרסמים בולטים, למגינת ליבם של מנהלי הערוץ ובעליו.

בשנים האחרונות חומת ההפרדה הנדרשת בין שידורי החדשות לבין שידורי הערוץ הולכת ומתפרקת באופן מתמיד, והערוץ "דוחף" עוד ועוד תכנים של פרסום וקידום עצמי לתוך שידורי מהדורות החדשות – במיוחד לחלק השני, הרך יותר, של המהדורה ולמגזינים שלה.

מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו (צילום: אלדד רפאלי, יח"צ)
מנכ"ל חדשות 13 ישראל טויטו (צילום: אלדד רפאלי, יח"צ)

בדיקה של עמותת "הצלחה" מיוני אשתקד העלתה כי מספר האייטמים המקדמים תוכניות בידור וריאליטי של רשת במסגרות של חברת החדשות עלה פי חמישה מאז האיחוד בין שתי החברות.

בחדשות 13 מתלוננים בשנים האחרונות גם על התגברות ההשפעות הפוליטיות והלחצים מצד הנהלת רשת על שדרת העורכים של חברת החדשות, ובמהלך החקירות של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו התגלו סימנים לקשר בין הבעלים של רשת, לן בלווטניק, לבין נתניהו.

במהלך גל הפיטורים האחרון בחדשות 13 נטען כי חלק מהמפוטרים נפלו קורבן לסוג של טיהור פוליטי המוכתב מלמעלה. אולם ככל הידוע זאת הפעם הראשונה שבה מתבצעים לחצים מפורשים מצד הנהלת רשת להוריד או לעכב תחקיר בהקשר לקשרים עיסקיים.

מרשת 13 נמסר בתגובה: "חדשות 13 היא חברה חזקה, עצמאית ובלתי תלויה. רשת 13 והנהלתה עושה כל שביכולתה כדי לשמר זאת. התחקיר המדובר שודר על פי החלטת הכתבת והעורכים במהדורת החדשות.

"כידוע, לרשת 13 קיימת אופציה לקיום שת"פ שולי עם חברה שנמצאת בבעלות אחד מבני משפחת דיין, אשר אינו קשור לכתבה. חרף זאת, שודר התחקיר שהיה הנוקב ביותר ששודר כלפי משפחת דיין בתקשורת הישראלית ואנו גאים בתחקיר העיתונאי של הכתבת מירי מיכאלי.

"לפיכך, כל הטענות המועלות על ידכם הינן לא יותר מקונספירציה דמיונית ומופרכת".

מחברת החדשות של ערוץ 13 לא נמסרה תגובה.

לוגו חדשות 13 (צילום: חדשות 13, יח"צ)
לוגו חדשות 13 (צילום: חדשות 13, יח"צ)
עוד 1,139 מילים ו-1 תגובות
סגירה