הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

שחור בעיניים

הגלובוס הירוק הולך השבוע למשרד התחבורה וצה"ל, על שיתוף הפעולה הנדיר בארגון הסעות חיילים - מה שיקל עליהם להגיע לבסיסים ויוריד את העומס על הרכבות והאוטובוסים עבור שאר האזרחים ● הגלובוס השחור השבוע הוא, פשוטו כמשמעו, הכדור שלנו, הגלובוס ● והטיפ: איך למנוע, אולי, גניבת אופניים

בתים הרוסים בשלוד, גרמניה, בעקבות השטפונות העזים שם, 15 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Michael Probst)
AP Photo/Michael Probst
בתים הרוסים בשלוד, גרמניה, בעקבות השטפונות העזים שם, 15 ביולי 2021

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

שיתוף פעולה ועבודה מתואמת בין שני גופים ממשלתיים בישראל הם בבחינת אדם נשך כלב: אירוע נדיר שמצדיק כותרת. או לפחות גלובוס ירוק.

שני חתני השמחה הם משרד התחבורה וצה"ל. שינוע חיילים לבסיסים ומהם הביתה הוא סוגיה כאובה ונושנה. התמונות המקוממות של מאות חיילים וחיילות מבסיסי הדרום נדחסים בניסיון לעלות לאוטובוס שיוצא צפונה מתחנה מרכזית באר שבע ביום חמישי בערב; או של קרונות רכבת שלמים נתפסים על ידי חיילים וצ'ימידנים בימי ראשון ולא משאירים סיכוי לאזרחים שרוצים להגיע לעבודה, הפכו לחלק מהדי-אן-איי של התחבורה הישראלית.

התחושה הייתה שזו גזירת גורל, ובמשך שנים צה"ל ומשרד התחבורה עסקו בחילופי האשמות: הצבא טען שמי שאחראי לתחבורה ציבורית צריך לדאוג גם לחיילים, כמו לכל אוכלוסייה אחרת; משרד התחבורה טען שמערכות ציבוריות להסעת המונים לא מסוגלות להימתח ולהתכווץ כמו גומי כדי להתמודד עם פיקים קיצוניים פעמיים בשבוע וכמעט אפס ביקושים בשאר הזמן, ושכל מג"ד שמשחרר כמה מאות חיילים לאפטר מטיל עומס בלתי אפשרי על האוטובוסים באזור, עומס שכולם סובלים ממנו – החיילים והנוסעים האזרחים.

הסעות חיילים. אילוסטרציה (צילום: קובי גדעון/פלאש90)
הסעות חיילים. אילוסטרציה (צילום: קובי גדעון/פלאש90)

אלא שהשבוע נחתם הסכם בין צה"ל למשרד התחבורה שעשוי לבשר על עידן חדש: צה"ל, למעשה, הופך רשמית למפעיל תחבורה ציבורית בישראל. בימי ראשון וחמישי הוא ינהל מערך הסעות עצמאי שיציע לחיילים – קרביים ואלה שמשרתים בבסיסים מרוחקים – הסעה ישירה מכ-40 ערים ברחבי הארץ היישר אל הבסיס.

חייל שגר בצפון ומשרת בשיזפון שבדרום, למשל, הגיע היום הביתה במסע שהתחיל בהסעה לבאר שבע, המשיך ברכבת צפונה ומשם עוד אוטובוס הביתה – לעיתים עם צורך לבצע עוד החלפה של רכבת או אוטובוס בדרך. ובראשון בבוקר שוב כל זה בכיוון ההפוך. מעכשיו, תהיה לו הסעה ישירה מנקודת איסוף מרכזית בעיר מגוריו (או הקרובה למקום מגוריו) עד שער הבסיס.

כל המערך הזה ינוהל באמצעות אפליקציה שתאפשר לחיילים להזמין מראש מקום בנסיעה כך שלא יהיה צורך לדחוף ולהידחס. והבשורה לאזרחים: כל החיילים הללו ייגרעו משירותי התחבורה הציבורית – ויפנו הרבה מקום לנוסעים ללא מדים בימים העמוסים של השבוע, ראשון וחמישי. חשוב לציין שלא ייאסר על חיילים להשתמש בשירותי התחבורה הציבורית, אבל לרובם תהיה חלופה הרבה יותר נוחה וישירה.

חיילים בתחנת רכבת סבידור מרכז בתל אביב. אילוסטרציה (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
חיילים בתחנת רכבת סבידור מרכז בתל אביב. אילוסטרציה (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

אין כאן עניין פוליטי: המהלך הזה מתרקם מזה זמן, הרבה לפני שרת התחבורה הנכנסת, שדיברה עליו השבוע בכנסת במילים חמות. למעשה הדחיפה הגדולה הייתה בזמן סגרי הקורונה, כשלאור הקיצוץ הדרסטי בשירותי התחבורה הציבורית, לצה"ל לא הייתה ברירה אלא לסייע לחייליו להגיע לבסיסים.

השינוי נעשה בדרג המקצועי: אחרי שנים של גלגול אחריות הדדי, שני הצדדים החליטו לשתף פעולה, להגיע לפשרה גם בנושא התקציבי (צה"ל משלם למשרד התחבורה סכום גלובלי עבור נסיעות החיילים בתחבורה הציבורית, היה צורך למצוא נוסחה חדשה שתשקף את המערך החדש), ולהגיע לפתרון שאמור להיות WIN-WIN.

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

50 מעלות צלזיוס בקולומביה הבריטית, חבל ארץ שבימים כתיקונם מהווה סמל לאתר טיולים צונן, ירוק ועתיר מפלים; יוני החם ביותר בהיסטוריה בחלקים גדולים של צפון אמריקה; גל שריפות קשה בחוף המערבי של ארצות הברית; עשרות הרוגים ומאות נעדרים במכת שיטפונות – נדירה מאוד בעונה הזו – בגרמניה ומרכז אירופה; ושכבה של ריר דוחה מכסה את ים מרמרה בגלל שילוב מנצח: התחממות המים והזרמת שפכים.

שרפות ענק בקליפורניה, 10 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Noah Berger)
שרפות ענק בקליפורניה, 10 ביולי 2021 (צילום: AP Photo/Noah Berger)

אי אפשר לטעות במקבץ הרמזים, העבים כמו פיל, שכדור הארץ שולח לנו. המציאות משתנה לנגד עינינו. לא ב-2060 ולא בדור הנכדים והנינים ולא אצל דובי הקוטב. זה מגיע במהירות ונוגע בכל אחד מאיתנו.

אי אפשר לטעות במקבץ הרמזים, העבים כמו פיל, שכדור הארץ שולח לנו. המציאות משתנה לנגד עינינו. לא ב-2060 ולא בדור הנכדים והנינים ולא אצל דובי הקוטב. זה מגיע במהירות ונוגע בכל אחד מאיתנו

הגלובוס השחור לא מוענק השבוע לשום גורם ספציפי, הרי אין גורם אחד שאחראי לכך שמשבר האקלים דוהר לעברנו ללא מעצורים. הגלובוס השחור השבוע הוא, פשוטו כמשמעו, הכדור שלנו, הגלובוס. לאן שלא מסתכלים, רואים שחור בעיניים.

*טיפ ירוק לשבת

יש לא מעט אנשים בגוש דן שנמנעים מקניית אופניים רק בגלל החשש שיגנבו אותם. אחרים פשוט מקפידים לרכוש אופניים לא אטרקטיביים כדי להוציא לגנבים את החשק. בפעם האחרונה שבה קניתי אופניים, ביקשתי מהאיש בחנות את הזוג הכי מכוער שיש לו.

במקום לספק את מבוקשי, הוא הציע חלופה: לקנות שני מנעולים. שונים. אחד מסוג שרשרת ואחד מסוג פרסה.

זה מה שנשאר: אופניים שנגנבו. אילוסטרציה
זה מה שנשאר: אופניים שנגנבו. אילוסטרציה

רובם המכריע של הגנבים, הוא טען, מסתובבים עם כלי עבודה אחד, כזה שמבתק שרשראות או כזה שפותח מנעולים של פרסות. אם האופניים קשורים בשני מנעולים שונים, הם לא מתעכבים בשביל להתעסק אתם. זה לא שהם לא יכולים להתמודד עם המנעולים, אבל הם יודעים שזה יעכב ויסכן אותם והרי יש להם מספיק חלופות לצייד בסביבה. נסה ותראה.

רובם המכריע של הגנבים מסתובבים עם כלי עבודה אחד, כזה שמבתק שרשראות או כזה שפותח מנעולים של פרסות. אם האופניים קשורים בשני מנעולים שונים, הם לא מתעכבים בשביל להתעסק אתם

אז ניסיתי. וכבר חמש שנים האופניים בחזקתי – לא הכי אטרקטיביים בגוש דן, אבל גם לא הכי כעורים – ושום גנב לא התעסק איתם. חמש שנים אני קושר אותם בשרשרת ופרסה, וכשאני חוזר הם ממתינים לי באותו מקום.

אין לי דרך לדעת בוודאות אם אסטרטגיית שני המנעולים היא אכן הסיבה, אולי זה סתם צירוף מקרים ממוזל, ולכן מה שאני יכול להציע לכם הוא מה שמוכר האופניים הציע לי אז: נסו ותראו.

עוד 780 מילים
סגירה