מתן כהנא נואם על דוכן הכנסת, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

מתן כהנא הוא האנטיוכוס החדש

שר הדתות סימן לעצמו שלוש מטרות: הגיור, מינוי הרבנים הראשיים, ושוויון לנשים ● את המהפכה הראשונה במערך הכשרות הוא כבר החל להוציא לפועל ● גם מינוי אישה ליו"ר מועצה דתית לראשונה מזה 17 שנה מעיד על רצינות כוונותיו ● "כל השנים רציתי להיות שר לעניינים האלה", הוא אומר לזמן ישראל ● "כהנא וחבריו באו לקעקע את היהדות מבפנים", משיבים החרדים ● פרשנות

על הלוח הלבן שתלה בלשכתו, שרטט השר לשירותי דת מתן כהנא שלוש מטרות, כל אחת במשבצת שונה. מימין הגיור, באמצע שינוי הגוף הבוחר את הרבנים הראשיים, ומשמאל: שוויון לנשים.

את המהפכה הראשונה, שינוי מערך הכשרות בישראל, הוא כבר רואה מתקיימת בשטח. הרפורמה הזו תיכנס לחוק ההסדרים ותעבור יחד עם התקציב בתחילת נובמבר. בעל הברית הנאמן של כהנא לענייני המהפכה הדתית הזו, שר האוצר אביגדור ליברמן, ישמח לקדם את הרעיון.

כהנא פוגע בציפורי הנפש של החרדים, ומי שראה את המהומה הגדולה אתמול (שני) בכנסת, כשהציג את תוכנית הכשרות שלו, הבין כי הפעם יש לחרדים ממה לחשוש, אחרי עשרות שנים שבהן הם שלטו בסדר היום הדתי במדינה.

כהנא פוגע בציפורי הנפש של החרדים, ומי שראה את המהומה הגדולה אתמול בכנסת, כשהציג את תוכנית הכשרות שלו, הבין כי הפעם יש לחרדים ממה לחשוש, אחרי עשרות שנים שבהן הם שלטו בסדר היום הדתי

"אתה אנטיוכוס, אנטיוכוס", צעק ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לעברו של כהנא. "הרב קוק בוכה בשמיים על מה שאתה עושה לרבנות יחד עם גלעד קריב", צעק ח"כ משה ארבל (ש"ס). את הצעת האי-אמון שהגישו אתמול החרדים הם כינו "אי-אמון בממשלת הטרפה". לא פחות.

יעקב ליצמן ומשה גפני במליאת הכנסת בזמן שהשר לשירותי דת מתן כהנא נואם על הדוכן, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יעקב ליצמן ומשה גפני במליאת הכנסת בזמן שהשר לשירותי דת מתן כהנא נואם על הדוכן, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

כהנא מביא לשיא את העימות ההיסטורי בין החרדים לציונות הדתית, אבל בטוח שהוא עושה את הדבר הנכון. הוא מדבר עם החרדים בשפתם, עם הרבה יידישקייט. הוא מתגרה בהם, אומר שהוא ירא שמיים לא פחות מהם, טוען שדווקא הם מחללים שם שמיים.

"מי שאין לו ביטחון ביהדות שלו, באמונה שלו, בקדוש ברוך הוא – נמצא בחרדה. ואתם בחרדה", קרא כהנא במליאת הכנסת. הוא התכוון למתקפות של החרדים על תוכנית הכשרות שלו וגם על המתפללים הרפורמים ברחבה השוויונית בכנסת בליל תשעה באב.

"מי שבטוח שהדרך שלו נכונה, לא פוחד אם איש אחר חושב אחרת ממנו", אמר כהנא לחברי הכנסת החרדים והחרד"לים – ביניהם איתמר בן-גביר, שהתעמת עם כהנא עוד לפני הקטטה שפרצה אחר כך בינו ובין אחמד טיבי על הדוכן.

כהנא משוכנע שיש לו הזדמנות חד-פעמית לפירוק ההשפעה החרדית. לכן הוא פועל במהירות. "קואליציית החלומות", הוא קורא לצירוף המפלגות שהסמן הדתי-ימני שלה היא סיעת ימינה שהוא חלק ממנה.

השר לשירותי דת מתן כהנא נואם על דוכן הכנסת, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לשירותי דת מתן כהנא נואם על דוכן הכנסת, 26 ביולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקואליציה הזו – עם כחול-לבן, יש עתיד, ישראל ביתנו, מפלגת העבודה, תקווה חדשה, מרצ ורע"ם – לא מאותגרת מבפנים על ידי הסיעות החרדיות. לכן כהנא יכול להעביר כמעט כל החלטה תקדימית. "עד היום קראו לנו המשרד לענייני דתות. אבל זהו המשרד לענייני דת ומדינה, ובתוך מערך היחסים הזה אני פועל", אומר כהנא.

"עד היום קראו לנו המשרד לענייני דתות. אבל זהו המשרד לענייני דת ומדינה, ובתוך מערך היחסים הזה אני פועל", אומר כהנא

הרפורמה במערך הכשרות מעוררת חשש וסערה גדולה בעולם החרדי. עד היום הרבנות העניקה כשרות למסעדות ובתי עסק. כהנא מבקש שרק תאגידים פרטיים יעניקו כשרות, אמנם תחת פיקוח של הרבנות, אבל גם במסלול של סטנדרטים נמוכים יותר.

החרדים לא סובלים את הרבנות הראשית, אבל הם עדיין מבקשים לשמור את הזיקה ואת ההשפעה שלהם על המוסד הזה. גם הרפורמה שמתכנן כהנא במערך הגיור מעוררת בהם חלחלה. לפי התוכנית, רבני ערים יוכלו לגייר כל אחד.

השוויון לנשים לא נהוג בעולם החרדי. זו מטרה נוספת של כהנא. בשבוע שעבר הוא דחף את המינוי של חיה קליגר לתפקיד יו"ר המועצה הדתית בעמק יזרעאל. זו המועצה הדתית השנייה בישראל אשר בראשה עומדת אישה. המינוי האחרון נעשה לפני 17 שנה.

וכך, השנאה לכהנא חסרת גבולות והתגובות למהלכים הללו חסרי פרופורציות. בכיר ביהדות התורה אומר לזמן ישראל: "מבחינתנו הכיפות הסרוגות הם אויב גרוע יותר מהערבים. עם הערבים אתה יודע שיש מלחמה לאומית. מתן כהנא והחברים שלו באים לקעקע את היהדות מבפנים, וזה הכי חמור.

"הבעיה היא שאנחנו לא יכולים לעשות היום שום דבר. שיתוף הפעולה בין בנט, כהנא, ליברמן והרפורמים הוא היום חזק מאיתנו".

"הכיפות הסרוגות הם אויב גרוע יותר מהערבים. עם הערבים אתה יודע שיש מלחמה לאומית. מתן כהנא והחברים שלו באים לקעקע את היהדות מבפנים, וזה הכי חמור"

כהנא לא מתכוון לסגת. "כל השנים רציתי להיות שר לעניינים האלה", הוא אומר לזמן ישראל. החברות האישית שלו עם ראש הממשלה נפתלי בנט מעניקה לו ביטחון עודף. השניים היו חברים באותו צוות בסיירת מטכ"ל, לפני שכהנא עשה קורס טיס והפך לטייס קרבי.

"זו מדינה יהודית דמוקרטית", הוא סיכם את חזונו אתמול מעל הדוכן.

"איזו יהודית? ממשלת שמד", קראו החרדים בתגובה, וכמה מהם עזבו את האולם במחאה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
רוב היהודים הדתיים בטוים שמדינת ישראל אשר נוסדה כחזון ציוני חילוני מתקדם, באה לשרת אותם עד בוא המשיח. במובן העמוק לכך כוונו דבריו של הרב קוק זצ"ל שאמר שבזמן בניית הבית מותר לפועלים ( ל... המשך קריאה

רוב היהודים הדתיים בטוים שמדינת ישראל אשר נוסדה כחזון ציוני חילוני מתקדם, באה לשרת אותם עד בוא המשיח.
במובן העמוק לכך כוונו דבריו של הרב קוק זצ"ל שאמר שבזמן בניית הבית מותר לפועלים ( ללא כיפה ואוכלי לא כשר ) להסתובב בתוכו. רק שוא לא אמר מה יהיה דינם אחרי השלמת הבית! יוצאו להורג? יוצאו מגבולות ממלכת המשיח?
הציבור היהודי הדתי מומחה בדבר אחד: קטיעת חלקים של הלאום היהודי והרחקתם ממדינת ישראל ומהעם.
יש לי מילה אחת עבורם : שיתביישו

אתמול ביקרתי את ירושלמי על ביקורתו, אך מאהבה כמובן. אחלה פוסט, להתמוגג מההגשה והנעימות הכללית. ולענייננו, אוהבים את כהנא, הוא גיבור חיל, מעורר השראה, מגדלור. היהדות האורגינלית סולדת מדר... המשך קריאה

אתמול ביקרתי את ירושלמי על ביקורתו, אך מאהבה כמובן.
אחלה פוסט, להתמוגג מההגשה והנעימות הכללית. ולענייננו, אוהבים את כהנא, הוא גיבור חיל, מעורר השראה, מגדלור. היהדות האורגינלית סולדת מדרכם של גפני/ליצמן/בןגבירץ/דרעיץ וכל הקובואים האלה שתקועים ב'צהרי היום' של גרי קופר, עם אמונות טפלות, תפיסות עולם של ימי הביניים, ואובססיה לשליטה באמצעות הפחדה. הלוואי והממשלה תוכיח את עצמה ואפילו תפתיע לטובה, קודם כל את עצמה

עוד 650 מילים ו-3 תגובות
סגירה