אולי הקנאות הדתית צריכה להיחשב עבודה זרה

תבליט עזרא הסופר במנורת הכנסת (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה
תבליט עזרא הסופר במנורת הכנסת

מקור שם החודש תשרי וראש השנה שחל בא' בתשרי, הוא מילה אכדית קדומה שהובאה מבבל על ידי שבי ציון, תשרית, שפירושה תחילה. בתנ"ך מצוין א' בתשרי רק פעם אחת בהקשר של עזרא הסופר, שכינס את שבי ציון בירושלים ביום זה.

יתכן שהחג ומנהגיו הובאו על ידי עזרא הסופר ושבי ציון מבבל, בדומה לחג פורים, המקביל העברי לחג האביב הפרסי הנורוז. שמות החודשים העבריים וגם חלק מחגינו ומועדינו הושפעו משכנינו, כמו גם הקנאות הדתית שהובאה לכנען ממצרים על ידי משה והלויים (על פי ספרו של ישראל קנוהל "מאין באנו").

יתכן שהחג ומנהגיו הובאו ע"י עזרא הסופר ושבי ציון מבבל, בדומה לפורים, המקביל לחג האביב הפרסי נורוז. שמות החודשים העבריים וחלק מחגינו ומועדינו הושפעו משכנינו, כמו הקנאות הדתית שהובאה לכנען ממצרים

המאבק התרבותי והפוליטי על השליטה בארץ ישראל

המאבק הציוני על עצמאות מדינית וחופש אזרחי של עם ישראל בארץ ישראל עדיין נמשך ואולי אף מתגבר בשנים האחרונות בין שבטי ישראל כפי שאמר הנשיא העשירי ראובן ריבלין.

בעיקר הולך ומתחדד המאבק התרבותי והפוליטי בין השבט החילוני לבין חכמי הדת. החכמים איבדו במקצת ממעמדם ומשליטתם במהלך המאה העשרים.

בשנים הקשות של המאה שעברה וסוף המאה ה-19, שכללו פוגרומים, שתי מלחמות עולם ושואה גדולה אחת, התפתחה התנועה הלאומית הציונית שברובה היתה חילונית, והיא זו שהקימה את מדינת ישראל. חכמי הדת לא שיחקו תפקיד מרכזי בהנהגת התנועה הציונית וההישג ההיסטורי האדיר של הקמת מדינת ישראל לא נזקף לזכות החכמים.

ולמרות זאת, חכמי הדת עושים בשנים האחרונות קאמבק היסטורי ומחזקים את מעמדם ושליטתם גם בעזרת נציגיהם בכנסת ובמועצות. אם יצליחו, הדרך לחורבן הבית השלישי מוכר וידוע.

חכמי הדת לא שיחקו תפקיד מרכזי בהנהגת התנועה הציונית ובהקמת המדינה. אבל הם עושים קאמבק היסטורי ומחזקים את מעמדם ושליטתם בעזרת נציגיהם בכנסת ובמועצות. אם יצליחו, הדרך לחורבן הבית ה-3 סלולה

רינו צרור מזהיר בסרטו המטלטל, יהודים פעם שלישית, שמדינה יהודית עצמאית לא התקיימה בארץ ישראל יותר מ-70 שנה ברצף.

לא חוקרים, לא מודים בטעויות, לא לוקחים אחריות

לחכמי הדת אין מודעות לחשיבות של מחקר מדעי וטכנולוגי. הם אינם מקדמים מחקר מדעי וגם לא מנסים ללמוד מטעויות העבר באופן שיטתי. מלבד לימוד תורת משה וספרות חז"ל, הם לא מעודדים בקהילתם מחקר כללי בתחומי המדע, הכלכלה, הצבא, ההיסטוריה, ולא משקיעים מחשבה ומאמץ בפיתוחים טכנולוגיים מתקדמים.

אם אין חדש תחת השמש והכל כתוב בספרים וידוע לחכמים, אז למה צריך להשקיע מאמץ במחקר מדעי או בפיתוחים טכנולוגיים? הם אינם דואגים ואינם רואים עצמם אחראים לתמונה הכוללת. כך הם חיו ושרדו פחות או יותר כ-2000 שנה ללא עצמאות מדינית, ונראה שלא הפנימו עדיין את השינוי המהותי שהביאה התנועה הלאומית הציונית לעם ישראל, או את העצמאות והאחריות הכוללת למדינה ולעתידה.

כך הם חיו ושרדו פחות או יותר כ-2000 שנה ללא עצמאות מדינית, ונראה שלא הפנימו את השינוי המהותי שהביאה התנועה הלאומית הציונית לעם ישראל או את האחריות הכוללת מדינה ולעתידה

חובה לקדם ולטפח את המדע והטכנולוגיה למען בטחון והמשך קיום המדינה

בניגוד לחכמי הדת, חוזה המדינה, הרצל, חלם על מדינה טכנולוגית ועל המצאות. הוא כתב על חשיבות הטכנולוגיה לעתידה של מדינת היהודים. הרצל ראה למרחוק, גם לתוך המאה ה-21. ברומן אלטנוילנד, הוא מתאר את חזונו האוטופי על חברה יהודית מודרנית ומתקדמת בתחומי התרבות, התעשייה, הטכנולוגיה והכלכלה.

מיכה גודמן כתב שצריך לעדכן את החזון הטכנולוגי של הרצל. יתכן, אבל היתרון הטכנולוגי הוא זה שמבטיח את קיום המדינה, בודאי שבפן הצבאי והבטחוני אך גם בפן הכלכלי בשוק העולמי התחרותי. תעשיית ההיי-טק מבוססת על טכנולוגיות מתקדמות והיא זו שמצעידה את הכלכלה הישראלית קדימה בעשורים האחרונים.

התחרות בעולם המערבי ובמזרח הרחוק מול מעצמות ההיי-טק, יפן קוריאה וסין רק ילך ויגדל. לכן המשך קיום מדינת ישראל במאה ה-21 וה-22 תלוי במחקר מדעי ובפיתוחים הטכנולוגיים.

זה ענין קיומי בסיסי וחכמי הדת חייבים לאפשר לתלמידיהם ותלמידותיהם ללמוד לא רק את תורת משה והלויים, אלא גם תורות אחרות, של אייזק ניוטון, של אלברט איינשטיין, של קלוד שנון, של פול דירק ורבים אחרים כדי שיצליחו בעולם המודרני ויתרמו מיכולותיהם הרבות לחיזוק המדינה.

כשהם מונעים לימודים כלליים מילדיהם, הם גוזרים עליהם ועל המדינה חיי מצוקה ועוני. במקום לתרום לחיזוק המדינה והצלחתה, הם מסכנים את ביטחונה הכלכלי ואת עתידה ועתידם כדי לחזק את מעמדם ושליטתם בחצרם הפרטית כנסיכים מקיאוליסטים.

צריך לקדם ולטפח את לימודי המדעים והטכנולוגיה גם בקרב נשים

נשים מהוות 50% מכח האדם של מדינת ישראל, וכדי שישראל תשמור על הפער המדעי הטכנולוגי  שלה במזרח התיכון המאוכלס על ידי עמים גדולים בהרבה מעם ישראל, היא חייבת גם לעודד לימוד מדעים וטכנולוגיה בקרב נשים.

נשים מהוות 50% מכח האדם של מדינת ישראל, וכדי שישראל תשמור על הפער המדעי הטכנולוגי שלה במזרח התיכון המאוכלס על ידי עמים גדולים בהרבה מעם ישראל, היא חייבת גם לעודד לימוד מדעים וטכנולוגיה בקרב נשים

נשים זכו בשנים האחרונות בפרסי נובל בכימיה ובפיזיקה. אנדריאה גאז קיבלה את פרס הנובל בפיזיקה בשנת 2020 ועדה יונת קיבלה את פרס הנובל בכימיה בשנת 2009. יש נשים חכמות, אפילו חכמות מאוד, זוכות פרס נובל, ועם ישראל זקוק גם לכשרונותיהן, כדי שמדינת ישראל תשרוד יותר ממלכויות ישראל ויהודה הקדומות, שהיו חלשות משכנותיהן וחרבו.

לא חטאים, לא עונשים שמימיים וגם לא שנאת חינם הביאו לחורבנן. חולשה צבאית, כלכלית וטכנולוגית ביחס לשכניהם החזקים יותר גרמו לכך. צריך לדאוג שזה לא יקרה שוב ושחששותיו של רינו צרור מסרטו "יהודים פעם שלישית" יתבדו.

חגיגה של הטבע

חגי תשרי הם קודם לכל חגיגה של הטבע, של עונת הסתיו הנעימה שבאה אחרי הקיץ החם והמייבש. חג של החקלאים של ארץ ישראל, שהיה גם חגם של החקלאים הבבלים.

המקור החקלאי של חגי תשרי קדום כנראה יותר מתורת משה והלויים, שגורשו ממצרים לאחר שכשלו בניסיונם לתפוס את השלטון שם, על פי ספרו של ישראל קנוהל, מאין באנו בערך במאה ה-12 לפנה"ס.

כאמור, עם ישראל הושפע משכניו, ושמות החודשים העבריים וחגי תשרי מעידים על כך, כמו גם הקנאות הדתית שהובאה ממצרים, ולכן אולי צריכה להיחשב בכלל כעבודת אלים זרה. נמשיך לחיות בארץ ישראל בשלום ובבטחון אם נשמור על רמה מדעית וטכנולוגית גבוהה, כפי שכתב הרצל.

שתהיה שנה טובה ומתוקה, שנה של תגליות מדעיות, המצאות ופיתוחים טכנולוגיים מתקדמים, שנה של יותר פתיחות וסובלנות ופחות קנאות דתית זרה.

ד"ר רמי רום הוא דוקטור לכימיה פיזיקלית, עורך פטנטים וחוקר עצמאי של מלחמת יום כיפור.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
באופן כללי, המחשבה, התדר התודעתי - זה מה קובע: החומר זה תוצאה של הרוח, המופשט, גם הקוואנטים אומרים זאת. אם האנרגיה הנכונה/האיזון, ייתקיימו בין הכח האגואיסטי לכח האלטרואיסטי - אולי זה מה... המשך קריאה

באופן כללי, המחשבה, התדר התודעתי – זה מה קובע: החומר זה תוצאה של הרוח, המופשט, גם הקוואנטים אומרים זאת.
אם האנרגיה הנכונה/האיזון, ייתקיימו בין הכח האגואיסטי לכח האלטרואיסטי – אולי זה מה יביא לשגשוג האמיתי. האגואיסטי=רצון להצליח על חשבון אחרים, לנצלם; האלטרואיסטי=רצון טהור לטובת כלל כדה"א/סביבה.
כשהאיזון הנ"ל יושג, כל היתר יסתדר ככל הנראה מעצמו

עוד 920 מילים ו-1 תגובות
סגירה