ג'פרי אפשטיין, במרכז, בבית המשפט בווסט פאלם ביץ', פלורידה, ב-30 ביולי 2008 (צילום: Uma Sanghvi/Palm Beach Post via AP)
Uma Sanghvi/Palm Beach Post via AP

ראיון ג'פרי אפשטיין: תיק פתוח

כתבת ה"מיאמי הראלד" ג'וליה ק. בראון לא בטוחה שג'פרי אפשטיין, שנאשם בסחר בקטינות למטרות מין, שם קץ לחייו, ואומרת שעמיתו רוברט מקסוול אולי לא היה היחיד מבין מכריו עם קשרים למודיעין הישראלי ● בספר חדש היא טוענת כי בידיה מידע אמין אשר הופך את הקשר לעניין "לא מופרך שיש לחקור ולבדוק לעומק" ● ראיון

האם לאיש העסקים שהתאבד, עבריין המין המורשע ג'פרי אפשטיין, היו קשרים לקהילת המודיעין הישראלית? כתבת התחקירים ב"מיאמי הראלד", אשר חשפה את פרשת הפדופיל הסדרתי, טוענת כי מידע אמין שבידיה הופך את הקשר לעניין "לא מופרך שיש לחקור ולבדוק לעומק".

"זה לא בלתי אפשרי שלאפשטיין היו קשרים (לקהילת המודיעין הישראלית)", אומרת ג'ולי ק. בראון, שספרה Perversion of Justice: The Jeffrey Epstein Story ("סטייה של צדק: הסיפור של ג'פרי אפשטיין") יצא לאור בחודש שעבר.

"לרוברט מקסוול בהחלט היו כל מיני קשרים כאלה, ולאפשטיין הייתה מערכת יחסים קרובה עם מקסוול", טוענת העיתונאית בת ה-59 לזמן ישראל בשיחת זום מביתה בהוליווד, פלורידה.

בראון ממהרת להצביע על הדמיון, לדעתה, בין מותו של ג'פרי אפשטיין באוגוסט 2019 לבין מותו של רוברט מקסוול בנובמבר 1991. ענק התקשורת הבריטי, שהיה בן 68 במותו, טבע אחרי שמעד לכאורה מהיאכטה המפוארת שלו, ליידי גיליין, ליד האיים הקנריים.

הלוויתו של רוברט מקסוול בהר הזיתים, ב-10 בנובמבר 1991 (צילום: AP Photo/Michel Euler)
הלוויתו של רוברט מקסוול בהר הזיתים, ב-10 בנובמבר 1991 (צילום: AP Photo/Michel Euler)

המשטרה הספרדית התעקשה שלא היה דבר חשוד בנסיבות מותו, אבל השמועות בנוגע לאופן המדויק שבו מת מקסוול מעולם לא שככו. אחת התיאוריות רמזה לאפשרות של התאבדות. אחרת טענה שמקסוול חוסל על ידי המוסד, שעבורו לכאורה עבד בחשאי.

לפני שנתיים, בזמן שאפשטיין המתין למשפטו בעקבות האשמות בסחר בקטינות למטרות מין, איש העסקים האמריקאי בן ה-66 נמצא כשהוא תלוי בתאו במתקן המעצר מטרופליטן במנהטן. מאז צצו אינספור תיאוריות והן חגות סביב הסיבה האמיתית למותו של אפשטיין, תוך שהן עוברות מבליל תיאוריות הקונספירציה למיינסטרים התרבותי.

לדברי בראון, "גם ה-FBI וגם משרד המשפטים לא שכנעו אותי שג'פרי אפשטיין שם קץ לחייו".

"למה שאפשטיין ירים ידיים לפני שהגיע בכלל לבית המשפט?" היא שואלת. היא גם מצביעה על מספר פרטים שמעלים סימני שאלה: אפשטיין שבר שלוש עצמות בצווארו לפני שמת, והעובדה ששני סוהרים שהיו אמורים לפקוח עליו עין בתא המעצר שלו במנהטן, נרדמו באופן פתאומי בזמן שהתאבד.

"זה פשוט לא הגיוני", אומרת בראון. "למה הרשויות לא מפרסמות את המידע לגבי הפרטים הידועים להן בנוגע למוות של אפשטיין?"

ג'ולי ק. בראון, מחברת "סטייה של צדק: הסיפור של ג'פרי אפשטיין" (צילום: איילין סולר)
ג'ולי ק. בראון, מחברת "סטייה של צדק: הסיפור של ג'פרי אפשטיין" (צילום: איילין סולר)

הקשר הישראלי

פרק בספרה החדש של בראון טוען שהיחסים המורכבים בין אפשטיין למשפחת מקסוול עשויים לספק תשובות נוספות. ההיסטוריה המשותפת שלהם מתחילה באמצע שנות ה-80 כשאפשטיין, על פי החשדות, סייע לרוברט מקסוול להסתיר כסף באינספור חשבונות בנק זרים.

מקסוול, מיליארדר שעשה את הונו במו ידיו, נולד ב-1923 בשם יאן לודוויג היימן בנימין הוך למשפחה דתייה, ענייה ודוברת יידיש, בעיירה סולטובינו, אז חלק מצ'כוסלובקיה. שני הוריו של מקסוול נרצחו בשואה, ובהמשך חייו עשה את הונו בעולם המו"לות.

שנותיו האחרונות של מקסוול, שבין היתר נבחר לפרלמנט הבריטי מטעם מפלגת הלייבור, יוסרו בקשיים כלכליים שהקנו לו את הכינוי "הנוכל של המאה". מקסוול השתמט מתשלום חובות על הלוואות בגובה 2 מיליארד דולר, ובהמשך לקח מיליוני פאונד מקרן הפנסיה של החברה שלו, כך שהוא גנב מהפנסיות של עובדיו וממניות של קבוצת מירור הבריטית כשסירב להכיר בפשיטת הרגל הבלתי נמנעת שלו.

אחרי מותו של מקסוול, לפני שלושה עשורים, אפשטיין הפך לדמות חשובה עבור חברים מסוימים במשפחת מקסוול, שנותרו עם פשיטת הרגל והחובות. בראון מציינת, למשל, שאפשטיין השתתף באירוע במלון פלאזה בניו יורק ב-24 בנובמבר 1991, ערב הוקרה לרוברט מקסוול שערך YIVO, המכון למחקר יהודי.

רוברט מקסוול (צילום: AP Photo)
רוברט מקסוול (צילום: AP Photo)

המחברת מעריכה שאפשטיין אולי הציע סיוע פיננסי לאשתו של מקסוול, אליזבת, כשהתאלמנה. אפשטיין אף ניהל קשרים רומנטיים עם בתם התשיעית של אליזבת ורוברט מקסוול, גיליין.

ייתכן שגיליין מקסוול, שהייתה בתו המועדפת של אביה ואשת סודו הנאמנה ביותר, הייתה מודעת לסודות הרבים שאביה לקח איתו לקבר בנוגע לפוליטיקה השנויה במחלוקת שלו, לכספים ולחיי הריגול, מאמינה בראון.

יחסים מלבלבים

אחרי מות אביה עברה גיליין מקסוול מלונדון לניו יורק – בין היתר כדי לברוח מהפרסום השלילי שעטף את העניין, אבל גם כדי להמציא את עצמה מחדש במעגל החברתי הנוצץ של הסלבריטאות המקומית.

זה היה היבט משמעותי ביחסים המורכבים של אפשטיין ומקסוול: היא חיברה אותו לדמויות חזקות שבזמנו לא ניתן היה להתקרב אליהן, כמו בני הזוג קלינטון, דונלד טראמפ והנסיך אנדרו. בתמורה, אפשטיין מימן אותה.

בתמונה הזאת מ-2 בספטמבר, 2000, מוצגת גיליין מקסוול כשלידה נוהג הנסיך אנדרו. השניים יוצאים מחתונתה של חברתו לשעבר של הנסיך, אורליה ססיל, בכנסיה של סנט מייק בקומפטון צ'מברליין, ליד סליסבורי, אנגליה (צילום: Chris Ison/PA via AP)
בתמונה הזאת מ-2 בספטמבר, 2000, מוצגת גיליין מקסוול כשלידה נוהג הנסיך אנדרו. השניים יוצאים מחתונתה של חברתו לשעבר של הנסיך, אורליה ססיל, בכנסיה של סנט מייק בקומפטון צ'מברליין, ליד סליסבורי, אנגליה (צילום: Chris Ison/PA via AP)

בראון מאמינה שמקסוול הייתה מאוהבת באפשטיין, אבל שאפשטיין הפעיל עליה מניפולציות כדי לספק את האובססיה המינית שהייתה לו לקטינות, שאותה מתארת העיתונאית כ"חולנית".

"אפשטיין היה סוציופת שהרגיש שיש לו מספיק כסף וכוח לחיות מעל החוק", אומרת בראון. "והוא האמין שהוא מספיק מבריק לתפעל את כולם ולהשיג את מה שהוא רוצה".

"אפשטיין היה סוציופת שהרגיש שיש לו מספיק כסף וכוח לחיות מעל החוק. והוא האמין שהוא מספיק מבריק לתפעל את כולם ולהשיג את מה שהוא רוצה"

"כמה כסף היה לגיליין מקסוול כשאבא שלה מת, זאת תמיד הייתה תעלומה", אומרת בראון. "אבל היא הייתה אשת החברה הגבוהה ומעולם לא הייתה לה שום קריירה או עבודה של ממש, אז אפשטיין תמך בה כלכלית".

גיליין מקסוול מואשמת כרגע בארה"ב בכך ששיקרה תחת שבועה, בפיתוי קטינים ובסחר מיני בקטינות שבהן התעלל אפשטיין מינית משנות ה-90 ועד 2004. הבריטית המוחצנת, בת 59, לא הודתה באשמה וכרגע מוחזקת בבית מעצר ניו יורקי וממתינה למשפטה, שאמור להתחיל בנובמבר הקרוב. אם תורשע, היא עלולה לקבל עונש מאסר של 80 שנה.

התובעת בניו יורק מצביעה על תמונה של ג'פרי אפשטיין וגיליין מקסוול במהלך מסיבת עיתונאים בניו יורק, 2 ביולי 2020 (צילום: P Photo/John Minchillo, File)
התובעת בניו יורק מצביעה על תמונה של ג'פרי אפשטיין וגיליין מקסוול במהלך מסיבת עיתונאים בניו יורק, 2 ביולי 2020 (צילום: P Photo/John Minchillo, File)

"עד כה, מקסוול משחקת את אותו המשחק ששיחק אפשטיין: הם מגישים כל בקשה אפשרית לבית המשפט נגד התובעים כדי לנסות ולהתיש אותם", אומרת בראון. "אבל זה כנראה לא יעבוד כי התובעים שמנהלים את המשפט הפעם הרבה יותר מסורים ולא יוותרו בקלות".

"מקסוול משחקת את אותו המשחק ששיחק אפשטיין כדי לנסות ולהתיש. אבל זה כנראה לא יעבוד כי התובעים שמנהלים את המשפט הפעם הרבה יותר מסורים ולא יוותרו בקלות"

הטוב ביותר של הרע ביותר

בראון יודעת היטב איך ניתן להשחית תובעים במשפט ציבורי כל כך, שעוסק בהאשמות של סחר בקטינות לצרכי מין: הספר החדש שלה התחיל כסדרת תחקירים בשלושה פרקים שכתבה עבור המיאמי הראלד ב-2018.

התחקירים חשפו עסקת טיעון סודית שיזמו עורכי הדין של אפשטיין, שחתרו תחת מערכת המשפט הפלילי האמריקאי והפעילו עליה מניפולציה כדי שהלקוח שלהם, אפשטיין, יקבל עונש מאסר מופחת ובסופו של דבר יחמוק מתביעה פדרלית.

בראון מראה איך ב-2007 הואשם אפשטיין בכך שהקים רשת דמויית כת של נערות, כולן קטינות, בעזרת מגייסות צעירות, כדי להכריח אותן לבצע יחסי מין מאחורי חומות האחוזה המפוארת שלו בפאלם ביץ', פלורידה, לפעמים גם שלוש פעמים ביום.

איש העסקים ג'פרי אפשטיין (צילום: AP)
איש העסקים ג'פרי אפשטיין (צילום: AP)

התחקירים של ברון מציינים איך האף-בי-איי ורישומי המשפט מראים שאפשטיין נחשד בסחר בקטינות, לפעמים מחו"ל, למסיבות מין שערך בבתים שלו במנהטן, ניו מקסיקו ובקריביים.

"האובססיה האפלה והעמוקה שהייתה לאפשטיין (עם קטינות) הייתה התמכרות", אומרת בראון. "והקורבנות (שראיינתי) אמרו לי שאם לא יכלו להביא נערה (נוספת) הוא היה כועס עליהן. אני מתארת לעצמי שאפשטיין עשה את אותו הדבר לגיליין מקסוול, שהוא אמר לה, 'את חייבת להביא לי עוד נערות'".

"אחת האירוניות של הסיפור הזה הוא שנדמה שמקסוול עצמה התרחקה מאפשטיין בדיוק כשהסדרה של התחקירים שלי התפרסמה", אומרת בראון. "אבל אז הכל שוב צץ בחייה".

על סמך ההרשעה הפדרלית, שאורכה 53 עמודים, ייתכן שב-2008 אפשר היה לכלוא את אפשטיין בכלא פדרלי לשארית חייו. אך במקום זה, ההסכם שיזמו עורכי הדין של אפשטיין בחשאי עם התובעים הפדרלים בזמנו, הוביל לעצירת החקירה הפדרלית בשאלה האם היו קורבנות נוספים ואנשים בעלי עוצמה נוספים שנטלו חוק בפשעי המין של אפשטיין.

העסקה הזאת דרשה שאפשטיין יודה בשתי האשמות זנות בבית משפט של המדינה, ויסכים לרצות 13 חודשי מאסר בבית כלא בפאלם ביץ', פלורידה. בסופו של דבר, זה יצר משפט שבו אפשטיין הואשם רק בכך ששילם על מין, למרות שבכלל הואשם בהתעללות מינית בקטינות.

עטיפת הספר "סטייה של צדק: הסיפור של ג'פרי אפשטיין" מאת ג'ולי ק. בראון
עטיפת הספר "סטייה של צדק: הסיפור של ג'פרי אפשטיין" מאת ג'ולי ק. בראון

"לראות את התביעה, שאמורה לדבר בשם הקורבנות, עובדת בסמיכות כזאת לעורכי הדין של אפשטיין כדי להעלים את כל הסיפור הזה, זה היה די מפתיע", אומרת בראון.

העיתונאית חשפה כיצד ההון העצום של אפשטיין, כמו גם היוקרה שלו, העניקו לו עוד כמה פריבילגיות בזמן מאסרו בפלורידה. ספרה של בראון חושף כיצד הוא הורשה לבקר במשרד שלו בווסט פאלם ביץ' כמה שעות ביום.

בנוסף, במהלך השעות שבהן היה בתוך הכלא, ניתנה לו גישה למחשב. לפחות במקרה אחד, אחד הסוהרים ראה את אפשטיין מאונן בזמן שצפה באחת העוזרות הצעירות שלו מתפשטת עבורו בסקייפ.

כמו אבני דומינו

אך הציבור עדיין לא ידע שאפשטיין וארבעת שותפיו לדבר העברה שצוינו בעסקת הטיעון הסודית קיבלו חסינות מכל ההאשמות הפדרליות, עד שהחשיפה הנפיצה של בראון פורסמה שלוש שנים מאוחר יותר.

כשהסיפור נחשף, הוא הוביל תובעים פדרלים בניו יורק לפתוח בחקירה פלילית חדשה, שבסופה נעצר אפשטיין והואשם בקיץ 2019. זה גם הוביל לכך שאלכסנדר אקוסטה התפטר מתפקידו כמזכיר המדינה בממשל טראמפ ביולי 2019. התחקיר של בראון הסביר איך אקוסטה סייע ביצירת העסקה המפוקפקת עם הצוות המשפטי של אפשטיין ב-2008, כשהיה תובע פדרלי במיאמי.

"כשדונלד טראמפ מינה את אלכס אקוסטה לשר העבודה שלו בתחילת 2017, מיד זיהיתי את שמו כשם התובע שהיה אחרי לעסקה", אומרת בראון. "ופשוט תהיתי לעצמי, איך הקורבנות (של אפשטיין) הרגישו בקשר לזה – בגלל שאקוסטה היה אחרי עכשיו למשרד העבודה – שמפקח על סחר בבני אדם ועל חוקי העסקת קטינים".

בראון מציינת שההון העצום של אפשטיין (שהוערך אז ב-500 מיליון דולר) איפשר לו לשכור את צוות החלומות המשפטי, שכלל עורכי דין כמו קנת סטאר ואלן דרשוביץ, עם הכישורים הנדרשים, הקשרים הפוליטיים והטקטיקות האגרסיביות – כל הדרוש כדי להעניק לו חנינה.

אלכס אקוסטה ודונלד טראמפ, 12 ביולי 2019 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
אלכס אקוסטה ודונלד טראמפ, 12 ביולי 2019 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

"לדרשוביץ היו את הקשרים הפוליטיים שלו והוא הכיר כל מיני אנשים במערכת המשפט הפלילי האמריקאית", אומרת בראון. "והוא יעקוב מקרוב אחרי המשפט (העתידי) של גיליין מקסוול, כדי לראות איזה שמות היא תגיד, ואיזה מידע יש לה באמת".

ספרה של בראון מתייחס גם להאשמות של וירג'יניה ג'ופרה, שהופיעו בהקשר למשפט של אפשטיין ולכאורה מקשרים את שמו של דרשוביץ לפירמידת ההתעללות המינית של אפשטיין.

ג'ופרה, עכשיו באמצע שנות ה-30 לחייה, היא דוברת למען קורבנות סחר לצרכי מין וטוענת שמקסוול טיפחה אותה כשהייתה נערה כדי שתהפוך לשפחת מין של מקסוול, אפשטיין, הנסיך אנדרו וגברים מפורסמים נוספים – ביניהם דרשוביץ.

הסיפור עלה לאחרונה גם בסדרה התיעודית של נטפליקס, "עשיר להחריד", על פרשת אפשטיין. זה הוביל את דרשוביץ לתבוע את נטפליקס על מה שהוא מכנה האשמות שווא שהופנו כלפיו ביחס לפשעים לכאורה האלה.

צילום מסך מסרט שבו נראית וירג'יניה רוברטס ג'ופרה בריאיון בתוכנית פנורמה של הבי-בי-סי ששודרה ב-2 בדצמבר, 2019 (צילום: BBC Panorama via AP)
צילום מסך מסרט שבו נראית וירג'יניה רוברטס ג'ופרה בריאיון בתוכנית פנורמה של הבי-בי-סי ששודרה ב-2 בדצמבר, 2019 (צילום: BBC Panorama via AP)

דמויות פוליטיות בולטות נוספות שמופיעות בשמה של בראון נחשדות בכך שהשתתפו בעבירת הסחר הבינלאומי לצרכי מין של אפשטיין, ביניהן האשמות כנגד ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק.

בראון אומרת שלכל הנאשמים יש את הזכות לשמור על חפותם עד שתוכח אשמתם, למרות שהיא מדגישה שבהינתן ההיסטוריה המורכבת של החקירה של אפשטיין וכל הטיוחים המעורבים, יש לחקור את ההאשמות האלה בבהילות.

"האף-בי-איי, הרשויות הפדרליות בארה"ב ורשויות אכיפת החוק באירופה צריכות כולן לבחון את הקשרים הפיננסיים והחברתיים שהיו לאפשטיין עם כל האנשים האלה", אומרת בראון. "לאפשטיין הייתה קבוצה שלמה של אנשים שעזרה לו לבצע את הפשעים האלה".

"האף-בי-איי, הרשויות הפדרליות בארה"ב ורשויות אכיפת החוק באירופה צריכות כולן לבחון את הקשרים הפיננסיים והחברתיים שהיו לאפשטיין עם כל האנשים האלה"

"אפשטיין לא עשה את זה לבד", היא אומרת. "היו די והותר אנשים שאו שידעו מה אפשטיין עושה, או אפילו השתתפו במה שהוא עשה. זה היה ארגון בינלאומי לסחר לצרכי מין שדומה לכל משפחת פשע מאורגן אחרת – אז זה לא צריך להיגמר רק בתביעה של גיליין מקסוול".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,620 מילים ו-1 תגובות
סגירה