משקאות ממותקים. אילוסטציה (צילום: iStock)
iStock

ראיון "משקאות הדיאט מרגילים אותנו לצרוך מתוק"

לידיעת איילת שקד, שהפכה את עצמה לפרזנטורית-לרגע של קולה זירו: אין שום דבר בריא במשקאות הדיאט, וכל מה שממתיקים מלאכותיים עושים זה לגרות אותנו לצרוך עוד מתוק ● בראיון לזמן ישראל, מסבירה התזונאית הבכירה ד"ר דורית אדלר למה זה חשוב למסות גם את משקאות הדיאט, איך הממתיקים משפיעים על הסביבה, ולמה פשוט עדיף לשתות מים ● סודה, אגב, גם בסדר

"מה הם רוצים מהקולה זירו?"

השאלה הזו נשאלה בשבועיים האחרונים בשלל גרסאות על ידי ישראלים רבים. התוהה המפורסמת ביותר היא כנראה שרת הפנים איילת שקד, שאפילו הפכה את עצמה לפרזנטורית-לרגע של המשקה המוגז נטול הקלוריות.

הכוונה כמובן לתוכנית להטיל מס על המשקאות הממותקים, שמשרדי האוצר והבריאות החדירו לחוק ההסדרים. רובנו מבינים מה הבעיה בפחית עם שש כפיות סוכר (כל פחית קולה); אבל מה רע בבקבוק שבו האספרטיים, או כל ממתיק מלאכותי אחר, מחליף את תועפות הסוכר ולא מחדיר לגוף שלנו אפילו קלוריה אחת?

ד"ר דורית אדלר היא נשיאת הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא, ועד לאחרונה הייתה התזונאית הראשית של המועצה הלאומית לביטחון תזונתי. בעבר ניהלה את המחלקה לתזונה ודיאטה בבית החולים הדסה. כשהיא רואה את הקמפיין שמצדד במשקאות הדיאט ומציג אותם כמופת של בריאות, היא מתקוממת.

מדף של קולה זירו בסופרמרקט
מדף של קולה זירו בסופרמרקט

יש סיבה להטיל מס גם על משקאות עם המתקה מלאכותית?
"כן, לגמרי".

למה?
"כי ברמה אפידמיולוגית יש מספיק מחקרים שמעידים על השפעה מזיקה של משקאות עם המתקה מלאכותית. יש לא מעט עדויות שמוצרי דיאט לא עוזרים לרדת במשקל. הם מגרים את המנגנון של הרעב והשובע, מנסים לעבוד על הגוף שלנו, אבל בשורה התחתונה מחקרים מראים שהם מגדילים את הסיכון לחלות בסוכרת ובמחלת כבד שומני לא אלכוהולי.

"יש לא מעט עדויות שמוצרי דיאט לא עוזרים לרדת במשקל. הם מגרים את המנגנון של הרעב והשובע, מנסים לעבוד על הגוף שלנו, אבל בשורה התחתונה מגדילים את הסיכון לחלות בסוכרת ובמחלת כבד שומני"

"במכון ויצמן גם הראו שהם פוגעים באוכלוסיית החיידקים שנמצאת במערכת העיכול. ברגע שמשנים את ההרכב של האוכלוסייה הזו, זה יכול לגרום לתחלואה או תמותה".

האדם הסביר מתקשה להבין למה. ההיגיון אומר שאם בבקבוק אחד יש 200 קלוריות ובבקבוק אחר 0, אז המשקה הראשון משמין והשני לא.
"אבל זה לא עובד ככה. הממתיקים המלאכותיים מגרים רצפטורים במוח או בלבלב או במערכת העיכול וגורמים להפרשת אינסולין, וזה במהלך הזמן גורם לסוכרת. הם מרגילים אותנו לצרוך מתוק.

ד"ר דורית אדלר (צילום: תמר אלמוג)
ד"ר דורית אדלר (צילום: תמר אלמוג)

"כשאנחנו אוכלים, המוח כבר מצפה לאוכל, במקרה הזה לאוכל מתוק, ומפריש הורמונים. כשהוא לא מקבל את מה שהוא מצפה לו, הוא משלים את הקלוריות האלה ממקומות אחרים שיש בהם סוכר, כך שלא הרווחנו כלום.

"בכל הדיון הזה צריך לזכור עוד משהו: במשקאות האלה אין אפילו רכיב בריא אחד. הם פשוט מיותרים. זה לא כמו מאכלים שיש בהם נזק אבל גם ערכים תזונתיים חשובים".

בימים האחרונים הופיעו בתקשורת כמה מומחים שטענו שאין שום הוכחה שמשקאות דיאט גורמים נזק.
"זה מדאיג אותי. זה משפט שהיה מתאים להגיד לפני 20-30 שנה. היום יש מחקרים שמוכיחים את ההיפך. בעבר גם היו כאלה שטענו שהסוכר לא בעייתי ולפני זה שהסיגריות. בדיעבד התברר מי מימן את המחקרים ואת המומחים. לא תמיד מי שמתבטא זה באמת תחום המומחיות שלו. מזון הוא תחום מורכב מאוד, מוטב שאנשים שזה לא המקצוע שלהם יהיו זהירים".

הטענה היא שהחשש מממתיקים מלאכותיים נשען על מחקרים שנעשו על חולדות, שצרכו אותם בכמויות שלאדם הסביר אין שום סיכוי להגיע אליהן.
"יש ארסנל שלם של ממתיקים, לכל אחד יש גבול עליון שאותו ניתן לצרוך. זה נכון שבמצב רגיל אדם סביר לא מתקרב לגבול העליון.

"בכל הדיון הזה צריך לזכור עוד משהו: במשקאות האלה אין אפילו רכיב בריא אחד. הם פשוט מיותרים. זה לא כמו מאכלים שיש בהם נזק אבל גם ערכים תזונתיים חשובים"

"אחת הסכנות היא שאם יהיה מיסוי על סוכר אבל לא על ממתיקים מלאכותיים, בתעשייה יורידו את הסוכר ויוסיפו עוד ועוד ממתיקים מלאכותיים להמון מוצרים, כולל כאלה שמיועדים לפעוטות וילדים, ואז הסיכוי שנעבור את הגבול העליון של הצריכה הולך וגדל. נצרוך כמויות ממתיקים מלאכותיים שמעולם לא נצרכו".

תזונה לתינוק. אילוסטרציה (צילום: iStock)
תזונה לתינוק. אילוסטרציה (צילום: iStock)

יש חשש שאם כל המשקאות הממותקים יתייקרו, זה לא יגרום לאנשים לעבור למים. רובם פשוט ימשיכו לשתות את מה ששתו קודם ורק ישלמו יותר. אבל אם המשקאות המסוכרים יתייקרו ואלה עם הממתיקים המלאכותיים לא, רבים יעברו אליהם. אז אולי זה רע – אבל עדיין הרע במיעוטו. זה לא עדיף?
"התשובה פשוטה: לא. ואסביר: בשורה של תקדימים בעולם הוכח שככל שהמס יותר גבוה, הצריכה יורדת בעיקר בשכבות החלשות. ואז זה מפנה לשכבות החלשות כסף לצרוך אוכל אמיתי וחיוני.

"בשורה של תקדימים בעולם הוכח שככל שהמס יותר גבוה, הצריכה יורדת בעיקר בשכבות החלשות. ואז זה מפנה לשכבות החלשות כסף לצרוך אוכל אמיתי וחיוני"

"אנחנו בעת חירום אמיתית – בגלל משבר האקלים, התפוקות של הגידולים בעולם יורדות, מחירי החיטה וחומרי גלם חיוניים אחרים עולים, אם העניים יעברו מסוכר לדיאט זה יבוא על חשבון מזון חיוני. הממשלה צריכה להשתמש בכספי המסים האלה כדי להוזיל את סל המזון הבסיסי והבריא.

"מגפת ההשמנה כבר משפיעה על ההתנהגות של הילדים, חלק מהם לא מקבלים מספיק קלוריות חיוניות לתפקוד בגלל שהם אוכלים ושותים מזון חסר-ערך לחלוטין, אנחנו בדרך לתת תזונה של תרבות השפע שפוגעת בתפקוד הקוגניטיבי כיחידים וכחברה.

ילד אוכל המבורגר וצ'יפס. אילוסטרציה (צילום: iStock)
ילד אוכל המבורגר וצ'יפס. אילוסטרציה (צילום: iStock)

"אני רוצה להזכיר שבקורונה נרשמה עלייה במשקל ובצריכת מזון מעובד אצל ילדים. לכן המס הזה הוא לא רק מוצדק, הוא חיוני והכרחי".

ועוד לא אמרנו אף מילה על השפעת הבקבוקים על הסביבה. וכאן אין הבדל בין סוכר לממתיקים מלאכותיים.
"נכון. ואגב סביבה, בשנים האחרונות מוצאים ממתיקים מלאכותיים בשפכים שלנו, כלומר אנחנו פולטים אותם מהגוף ומשם הם מגיעים למי ההשקייה שבהם משקים את הפירות והירקות שאנחנו אוכלים. בקיצור, חייבים לעבור למים".

"בשנים האחרונות מוצאים ממתיקים מלאכותיים בשפכים שלנו, כלומר אנחנו פולטים אותם מהגוף ומשם הם מגיעים למי ההשקייה שבהם משקים את הפירות והירקות שאנחנו אוכלים"

יש בעיה עם סודה?
"לא. כל עוד לא מדובר בסודה בבקבוק, כמובן".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מעניין מאוד. עדיין אני הייתי מתחיל עם מס בלבד על השתיה המתוקה על ידי סוכר. ואז אלי בהמשך עובר על מס מכמות מסוימת של ממתיקים במוצר. כעת כשהכל עולה, הציבור יסתכל על העניין כרק מס וגזירת ג... המשך קריאה

מעניין מאוד. עדיין אני הייתי מתחיל עם מס בלבד על השתיה המתוקה על ידי סוכר. ואז אלי בהמשך עובר על מס מכמות מסוימת של ממתיקים במוצר. כעת כשהכל עולה, הציבור יסתכל על העניין כרק מס וגזירת גורל כי אין אלטרנטיבה עדיין.

בנוסף הרציונל שלה שהגוף מצפה לאכול ולא לממתיק, זה לא ברור הרציונל הזה, שהרי גם במים הגוף מצפה לתזונה – משהו כאן לא ברור.

עוד 809 מילים ו-3 תגובות
סגירה