הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

משרד החקלאות שכח להגן על העצים ובעלי החיים

החדשות הרעות: עודד פורר דוחף בעוצמה את הרפורמה להורדת מחירי האפרסקים, אבל המשרד בהובלתו מגלה רפיסות בתחומים חיוניים ● החדשות הטובות: מבין ההריסות של עבודות הרכבת הקלה בתל אביב, מתחילים לראות את היום שאחרי - והוא נגיש וירוק ● והטיפ: דלק שעשוי משאריות של ויסקי

בקר חי במשלוח, אילוסטרציה (צילום: AP Photo/Natacha Pisarenko)
AP Photo/Natacha Pisarenko
בקר חי במשלוח, אילוסטרציה

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

במהלך השנים הוצמד למשרד החקלאות הכינוי "משרד החקלאים": משרד שמשמש כלוביסט של החקלאים ודואג לאינטרסים שלהם בממשלה ובצמתי קבלת ההחלטות. את שר החקלאות הנוכחי עודד פורר אי אפשר להאשים בזה: רפורמת היבוא שהוא מקדם קוממה עליו את העוסקים בענף מקצה ועד קצה.

הבעיה היא שבעוד פורר לא חושש להתעמת עם החקלאים – מבלי להיכנס לשאלה מי צודק במחלוקת הנפיצה הזו – המשרד בניהולו ממשיך לגלות רפיסות בשני תחומים קריטיים שהוא מופקד עליהם: הגנה על העצים ועל בעלי החיים.

הבעיה היא שבעוד פורר לא חושש להתעמת עם החקלאים, המשרד בניהולו ממשיך לגלות רפיסות בשני תחומים קריטיים שהוא מופקד עליהם: הגנה על העצים ועל בעלי החיים

עמותת 'אנימלס' עתרה לאחרונה לבג"ץ בדרישה שיחייב את משרד החקלאות לקבל סוף-סוף החלטות בנוגע לתלונות על התעללות בבעלי חיים, בעיקר באוניות המשלוחים החיים, שחלקן הוגשו לפני שלוש שנים. ובמחצית הראשונה של 2021, מספר בעלי החיים שהגיעו במשלוחים באניות גדול מכל מה שהגיע ב-2020.

בשנים האחרונות הפעילים למען בעלי החיים מצליחים פעם אחר פעם לחדור ללב המאפליה – אונייה שאלפי עגלים דחוסים בבטנה או משחטה שבה מתעללים בבני הבקר כל הדרך אל מותם – ולחזור משם עם תמונות מזעזעות שצולמו במצלמה נסתרת.

עגל מפוחד במשלוחים החיים (צילום: עמותת אנימלס)
עגל מפוחד במשלוחים החיים (צילום: עמותת אנימלס)

הראיות על השולחן, פרטי המתעללים והעבריינים לכאורה ידועים, אבל למשרד החקלאות יש זמן. המון זמן. כשטחנות הצדק טוחנות כה לאט, אם בכלל, אין שום הרתעה ושיגרת ההתעללות והפרת החוק נמשכת באין מפריע.

על החולשה שמשרד החקלאות – באמצעות פקיד היערות הראשי – מגלה בהגנה על עצים מול לחצים של נדל"ן ופיתוח, כבר נכתב ודובר רבות לאחרונה, כולל כאן, בזמן ישראל.

המתקפה על העצים מתרחשת בעשרות חזיתות במקביל בכל רחבי הארץ, ומי שמתייצבים להגנתם הם תושבים מקומיים אכפתיים ופעילי סביבה שלרוב לא מקבלים שום רוח גבית ממשרד החקלאות.

המתקפה על העצים מתרחשת בעשרות חזיתות במקביל בכל רחבי הארץ, ומי שמתייצבים להגנתם הם תושבים מקומיים אכפתיים ופעילי סביבה שלרוב לא מקבלים שום רוח גבית ממשרד החקלאות

בקדנציה הקודמת פורר הפתיע לטובה והוכיח את עצמו בתור יו"ר אפקטיבי ומסור של הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת. המינוי שלו לווה בביקורת על עצם העובדה שבראש הוועדה הזו עומד גבר, אבל הביקורות דעכו לנוכח התפקוד המוצלח שלו. אפשר היה לצפות ממנו לנחישות ויעילות דומות במשרד החקלאות, ולא רק במשימה הקדושה של הורדת מחירי האפרסקים.

שר החקלאות עודד פורר, יולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר החקלאות עודד פורר, יולי 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הקדנציה רק התחילה, עוד לא מאוחר, פורר עדיין יכול להיזכר כמגן הגדול של העצים ובעלי החיים, אבל בשביל זה הוא צריך להעביר את המשרד שלו ניעור רציני.

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

העובדה המתסכלת והכל כך צפויה שאין שום סיכוי לעמידה בלוחות הזמנים המובטחים; ההפיכה של אזורים שלמים לאתרי בנייה והפגיעה הקשה בשגרת החיים והתנועה – יש לתושבי תל אביב וגוש דן הרבה סיבות להסתובב עם בטן מלאה על נת"ע, שמקימה את הרכבת הקלה.

ובכל זאת, במבט אל היום שאחרי, יש גם סיבה לאופטימיות: עושה רושם שנת"ע תעביר לידי הציבור עיר משודרגת, ולא רק בגלל הרכבת עצמה.

אפשר לראות את זה כבר היום במתחמים שבהם העבודות קרובות לסיום, למשל שדרות ירושלים ורחוב יהודה הלוי בתל אביב, הסמוך לתחנת אלנבי הגדולה.

התחדשות עירונית ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, אוגוסט 2021 (צילום: אביב לביא)
התחדשות עירונית ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, אוגוסט 2021 (צילום: אביב לביא)

התכנון המחודש של המרחב העירוני כולל הרבה כבוד להולכי הרגל שיזכו במדרכות רחבות, בטוחות ונוחות להליכה, תשתיות אופניים מצוינות לטובת הרוכבים וצמחייה חסכונית במים שמותאמת לאקלים הישראלי.

התכנון המחודש של המרחב העירוני כולל הרבה כבוד להולכי הרגל שיזכו במדרכות רחבות, בטוחות ונוחות, תשתיות אופניים מצוינות לטובת הרוכבים וצמחייה חסכונית במים שמותאמת לאקלים הישראלי

מבין החפירות והקידוחים מבליחים נתחי עיר חדשים, מתוכננים היטב ומותאמים לסדר העדיפויות של המאה הקרובה.

אם אתם מחפשים הזדמנויות בשוק הנדל"ן, כל מקום שקרוב למסילה או לאחת התחנות הוא בגדר השקעה בטוחה. בשנים האחרונות אלה היו האזורים הכי מתים בגוש דן, אבל אחרי גמר העבודות הם יהיו תוססים ועתירי תנועה אנושית שמביאה איתה פעילות כלכלית.

לפי ההבטחות המקוריות, בעוד מספר שבועות – אוקטובר 2021 – הקו האדום של הרכבת הקלה היה אמור לבצע את נסיעת הבכורה. העובדה שזה לא יקרה גם בטווח של שנה מהיום מאוד מתסכלת, אבל ביום בהיר כבר אפשר לראות את האור שבקצה המנהרה – והוא לא רק האור של הרכבת.

התחדשות עירונית בשדרות ירושלים ביפו, אוגוסט 2021 (צילום: אביב לביא)
התחדשות עירונית בשדרות ירושלים ביפו, אוגוסט 2021 (צילום: אביב לביא)

*טיפ ירוק לשבת

אם אתם אנשים של ויסקי, יש לכם הזדמנות לשתות אחד משובח ועל הדרך לעודד חברה שמנסה להתחשב בסביבה.

מזקקת גלנפידיך, יצרנית הסינגל מאלט הסקוטי המעוטרת והנחשבת, משתמשת בכל השאריות מתהליך הזיקוק של הוויסקי כדי לייצר דלק ביולוגי – כזה שמצמצם את פליטת הפחמן הדו חמצני ופליטת החלקיקים המזהמים בכ-95%.

בשטח המזקקה שבצפון-מזרח סקוטלנד הוקמה עמדת תדלוק מיוחדת שמזרימה את הדלק הירוק לבטנן של המשאיות שמשנעות את הבקבוקים אל נקודות המכירה.

מי שנוסע בכבישי סקוטלנד בימים אלה יכול לפגוש משאיות שעליהן מתנוסס בגאווה הכיתוב "תודלק בגלנפידיך – ההופכת פסולת ויסקי לדלק דל פחמן".

המשאית של גלנפידיך, מתודלקת בדלק ביולוגי שמיוצר משאריות תהליך הזיקוק של הוויסקי (צילום: Tessa Moscardini)
המשאית של גלנפידיך, מתודלקת בדלק ביולוגי שמיוצר משאריות תהליך הזיקוק של הוויסקי (צילום: Tessa Moscardini)

פעם הכרתי מישהו שהזין את מנוע המכונית שלו בדלק שזיקק משאריות השמן שבו טוגנו הסופגניות בחנוכה. בכל פעם שהתניע, המכונית הדיפה ניחוח מתקתק של טיגון סופגניות. נותר רק לשער מה קורה למי שנוסע אחרי משאית שמוזנת בשאריות ויסקי.

פעם הכרתי מישהו שהזין את מנוע המכונית שלו בדלק שזיקק משאריות השמן שבו טוגנו הסופגניות בחנוכה. בכל פעם שהתניע, המכונית הדיפה ניחוח של טיגון סופגניות

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הטוויטר מתגעגע אלי, ככה זה! אביב לביא סבבי לקריאה, הנושאים חשובים. מצטער להיות מבעס, אבל אך ורק שינוי טוטאלי של מנהיגי העולם בכל הקשור בכלל כדה"א הוא שיביא לשינויים בעניינים הנדונים. אך... המשך קריאה

הטוויטר מתגעגע אלי, ככה זה!
אביב לביא סבבי לקריאה, הנושאים חשובים. מצטער להיות מבעס, אבל אך ורק שינוי טוטאלי של מנהיגי העולם בכל הקשור בכלל כדה"א הוא שיביא לשינויים בעניינים הנדונים. אך ורק אסונות, זעזועים קטסטרופליים, הפתעות מפחידות בלתי נתפסות בשכל – רק זה מה יביא לשינוי. הלוואי וביידן ושכמותו יצליחו לעשות את הבלתי יאמן

עוד 766 מילים ו-1 תגובות
סגירה