ראש האופוזיציה בנימין נתניהו נואם בפתיחת מושב החורף של הכנסת, 4 באוקטובר 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

המאבק על תקציב המדינה מתקיים במעמד צד אחד

העברת התקציב מתקדמת על מי מנוחות, בין השאר מפני שהאופוזיציה מחרימה כליל את ועדות הכנסת החשובות ● למרות התערבות בג"ץ - ועל אף שהקואליציה עושה בדיוק את מה שהליכוד עשה כשהיה בעצמו בשלטון - האופוזיציה מעדיפה לקדם נרטיב כאילו התקציב אינו לגיטימי במקום להילחם על תוכנו עבור הבוחרים ● פרשנות

אתמול (שני) בבוקר, הכנסת חזרה מפגרת הקיץ שלה לאחד ממושבי החורף הטעונים והמשמעותיים ביותר בשנים האחרונות.

חוק תקציב המדינה הראשון מזה שלוש שנים תלוי על כף המאזניים, ועימו גורלה של ממשלת בנט-לפיד, ממשלה התלויה על בלימה, שנסמכת על הרוב הפרלמנטרי הצר ביותר האפשרי.

ניתן היה לצפות שהעברת התקציב תהיה כמעט בלתי אפשרית עבור קואליציה צרה שכזאת; שכל דיון יהיה מתוח, כל הצבעה מורטת עצבים.

אולם כמו רוב הדברים שקשורים בממשלה החדשה והמשונה הזאת, העניינים מתקדמים במהירות וביעילות מפתיעה. ועדות רבות נפגשו במהלך תקופת הפגרה כדי להכין את סעיפי חוק התקציב להצבעה במליאה, וכמעט ללא יוצא מן הכלל, הישיבות הללו היו רגועות ויעילות, ואף הסתיימו בהכרעות.

והכול הודות לליכוד ולאופוזיציה מימין, שנעדרים מהן כמעט לחלוטין.

חברי הקואליציה מצביעים בעד הרכב הוועדות הקבועות בכנסת, 12 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי הקואליציה מצביעים בעד הרכב הוועדות הקבועות בכנסת, 12 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

זה לא רק שחברי הכנסת מהליכוד וממפלגות הימין האחרות אינם מגיעים לישיבות , אלא שגם על רקע הקרב המתמשך סביב הרכבי ועדות הכנסת, מפלגות האופוזיציה סירבו למנות חברים לוועדות – ולכן, בהתאם לתקנון הכנסת, איבדו את זכות ההצבעה בהן.

זה מצב חסר תקדים המבשר על נורמלי פוליטי חדש: לראשונה מזה 73 שנותיה של הכנסת, חברי אופוזיציה אינם רשאים להצביע על הצעות חוק התקציב בוועדות, ובקושי מוכנים אפילו להגיע כדי לדון בהן.

זה מצב חסר תקדים המבשר על נורמלי פוליטי חדש: לראשונה מזה 73 שנותיה של הכנסת, חברי אופוזיציה אינם רשאים להצביע על הצעות חוק התקציב בוועדות, ובקושי מוכנים אפילו להגיע כדי לדון בהן

בדיקה של הפרוטוקולים של ועדות הכנסת העיקריות, שערך בחודש שעבר האתר "שקוף", חושפת כי איש מיושבי הספסלים הקדמיים של הליכוד, עשרת חברי הכנסת הבכירים של המפלגה, לא השתתף באף ישיבת ועדה אחת בארבעת החודשים הראשונים לקיומה של הקואליציה.

התוצאה: הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית, מבחירתן שלהן, איבדו כל כוח השפעה על תוכן התקציב. שמורה להם רק הזכות להצביע בעד או נגד במליאה על חוק התקציב הסופי.

חברי האופוזיציה בוועדה המסדרת עוזבים את הדיון בהצבעה על הרכב הוועדות הקבועות, 12 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי האופוזיציה בוועדה המסדרת עוזבים את הדיון בהצבעה על הרכב הוועדות הקבועות, 12 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הדרת האופוזיציה

לאחר השבעתה ב-13 ביוני, הממשלה החלה את דרכה בהתנגשויות עם האופוזיציה, שקידמה את פני הקואליציה בהכרזות כי היא "לא לגיטימית", "הונאה" ו"ממשלת שקרים".

הנהגת הקואליציה, ובייחוד יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין, הבינו כבר מההתחלה שהמכשול הגדול ביותר שלה יהיה העברת חוק התקציב עד נובמבר.

הנהגת הקואליציה, ובייחוד יו"ר הקואליציה ח"כ עידית סילמן ושר הבינוי והשיכון זאב אלקין, הבינו כבר מההתחלה שהמכשול הגדול ביותר שלה יהיה העברת חוק התקציב

בהצבעה שהתקיימה באמצע יולי בוועדה המסדרת בראשותה של סילמן, הקואליציה חילקה את המושבים בוועדות הכנסת העיקריות כך ששמרה לעצמה רוב גדול, בכלל זאת רוב של שלושה חברים בוועדת הכנסת ורוב של שני חברים בוועדות הכספים, החוקה, והרווחה.

בדחיקתה הצידה של האופוזיציה בצורה כה בוטה, זעם חבר הכנסת יריב לוין מהליכוד, חברי הקואליציה "מעוותים את העיקרון הבסיסי של הדמוקרטיה".

יושב ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, יושב ראש ש"ס אריה דרעי, יושב ראש הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יושב ראש דגל התורה משה גפני, יושב ראש אגודת ישראל יעקב ליצמן ויריב לוין בכנסת, 14 ביוני 2021
יושב ראש האופוזיציה בנימין נתניהו, יושב ראש ש"ס אריה דרעי, יושב ראש הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ', יושב ראש דגל התורה משה גפני, יושב ראש אגודת ישראל יעקב ליצמן ויריב לוין בכנסת, 14 ביוני 2021

הליכוד איים לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה עד 20 ביולי. טמונה אירוניה באיום הזה; הליכוד טוען מזה זמן כי לבג"ץ אין כל סמכות להתערב בנהליה ובהליכיה הפנימיים של הכנסת.

הליכוד איים לעתור לבג"ץ נגד ההחלטה עד 20 ביולי. טמונה אירוניה באיום הזה; הליכוד טוען מזה זמן כי לבג"ץ אין כל סמכות להתערב בנהליה ובהליכיה הפנימיים של הכנסת

ואכן, כאשר העתירה נגד חלוקת הוועדות הוגשה לבסוף, ב-28 ביולי, המפלגה החליטה שלא לתמוך בה כסיעה. חברי הכנסת מהליכוד דוד ביטן, מירי רגב, קטי שטרית ופטין מולא וחברי הכנסת מש"ס משה ארבל ומיכאל מלכיאלי חתמו על העתירה באופן פרטי.

השאלה המשפטית איננה ממין העניין בסיפור הפוליטי הזה. די לומר שלשני הצדדים יש סיבה להאמין שהצדק עימם.

הליכוד צודק בתלונתו כי המושבים העלובים שהוצעו תחילה לאופוזיציה באמצע יולי יצרו את חוסר האיזון הגדול ביותר בהרכב הוועדות בתולדות הכנסת, והיה בכך כדי למנוע מהאופוזיציה למלא את תפקידה בפיקוח ובביקורת על עבודת הממשלה – "אחת מאבני היסוד של הדמוקרטיה", כפי שאמר לבג"ץ עורך הדין אילן בומבך, שייצג את חברי הכנסת של הליכוד.

זאב אלקין ודוד ביטן בבית המשפט העליון, 9 באוגוסט 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
זאב אלקין ודוד ביטן בבית המשפט העליון, 9 באוגוסט 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הטענה של הליכוד מעסיקה בשבועות האחרונים אפילו ארגונים בעלי נטיות ליברליות דוגמת המכון הישראלי לדמוקרטיה, שחולקים במידות שונות את חוסר השקט של האופוזיציה לנוכח הדרתה הלא דמוקרטית של אופוזיציה פרלמנטרית.

הטענה של הליכוד מעסיקה בשבועות האחרונים אפילו ארגונים בעלי נטיות ליברליות דוגמת המכון הישראלי לדמוקרטיה, שחולקים במידות שונות את חוסר השקט של האופוזיציה לנוכח הדרתה הלא דמוקרטית

אולם גם הקואליציה צודקת בטענתה כי הליכוד מנסה ליצור משבר במתכוון, במטרה להכריז על תהליך העברת התקציב כלא לגיטימי ולהביא לבחירות חדשות על ידי הפלתו. הליכוד סירב לדון בהרכב הוועדות ואף סירב להתייחס להצעות חדשות והוגנות יותר שהציגה לו הקואליציה.

בדיון שהתקיים בבג"ץ ב-9 באוגוסט השופטים מתחו ביקורת על עתירתם של חברי הכנסת מהליכוד נגד ההצעה המקורית מאמצע יולי, וציינו כי ב-23 ביולי הקואליציה הציעה להם חלוקה הוגנת הרבה יותר, שכללה את צמצום הרוב של חברי הקואליציה ברובן של הוועדות.

עתירתם של חברי הליכוד הוגשה חמישה ימים לאחר ההצעה המתוקנת הזאת מבלי להזכיר אותה, ציינו השופטים. המשמעות הייתה ברורה: העתירה לא נכתבה עבור בית המשפט אלא לצורך קמפיין ציבורי.

חבר הכנסת דוד ביטן מוצא מהוועדה המסדרת, 29 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
חבר הכנסת דוד ביטן מוצא מהוועדה המסדרת, 29 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

תוצאות לא מכוונות

טמונה כאן אירוניה גדולה יותר. רבים מהצעדים שעשתה הקואליציה כדי לצמצם את השפעתה של האופוזיציה בכנסת הנוכחית הם פרי המצאתו של הליכוד עצמו בעבר הלא רחוק.

טמונה כאן אירוניה גדולה יותר. רבים מהצעדים שעשתה הקואליציה כדי לצמצם את השפעתה של האופוזיציה בכנסת הנוכחית הם פרי המצאתו של הליכוד עצמו

לדוגמה, הליכוד מתלונן כי הקואליציה שומרת לעצמה את ראשות ועדת הכלכלה, בניגוד לנוהג המקובל, שלפיו ראשות הוועדה, שמתפקידה לפקח על גופי הרגולציה הכלכליים העיקריים של הממשלה, נמסרת לידי האופוזיציה. אך לא מדובר בצעד חסר תקדים: ראשות ועדת הכלכלה כבר נשללה מהאופוזיציה בשנה שעברה על ידי קואליציית נתניהו-גנץ קצרת הימים.

זהו נושא שחוזר על עצמו בממשלה הזאת – האופן שבו ההרגל של הליכוד בשנים האחרונות לשכתב ולשנות ברשלנות כללי יסוד חוקתיים ופרוצדורליים כדי לשרת את הצרכים הפוליטיים של אותו הרגע ממשיך לחזור אליו כבומרנג.

חברי הכנסת של הליכוד איבדו את זכויות ההצבעה שלהם בוועדות ב-11 בספטמבר מתוקף תנאי שנוסף לתקנון הכנסת על ידי הליכוד עצמו, ולפיו תישלל מסיעה זכות ההצבעה בוועדה אם לא תמנה חברים לוועדה בתוך 90 יום ממועד הקמת הקואליציה. התנאי הזה נוסח לפני כמה שנים על ידי יריב לוין, במטרה למנוע ממפלגות האופוזיציה לעשות בדיוק את מה שהליכוד עושה עכשיו.

בנימין נתניהו עם בכירי סיעת הליכוד במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
בנימין נתניהו עם בכירי סיעת הליכוד במליאת הכנסת, 28 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

וכמובן, בנימין נתניהו עצמו הוא שהוסיף במאי 2020 לחוקי היסוד של ישראל את המבנה החדש של "ממשלה פריטטית", עם ראש ממשלה "חליפי", אותו מנגנון שכעבור 13 חודשים איפשר לראש הממשלה נפתלי בנט ולראש הממשלה החליפי יאיר לפיד לחבור יחד כדי להדיח אותו.

אכן, עצם העובדה שהליכוד, באופן חסר תקדים, סירב להעביר תקציב במשך שנתיים ארוכות הותירה חברי קואליציה רבים אדישים לזעקות המרמור של המפלגה על מאמציה האגרסיביים של הקואליציה להבטיח כי התקציב החדש יעבור. קיימת בקרב הקואליציה נחישות תקיפה שלא לאפשר לליכוד להכשיל תקציב של שנה נוספת.

המסקנה כאן פשוטה. שני הצדדים אחראים להפרת מסורות ארוכות שנים שהבטיחו הוגנות פרלמנטרית; הליכוד היה הראשון בקביעת תקדימים בעייתיים בשנים האחרונות, אבל הקואליציה החדשה, כשהיא נסמכת על התקדימים הללו, הביאה את הסגנון האגרסיבי הזה לרמות חדשות.

הליכוד היה הראשון בקביעת תקדימים בעייתיים בשנים האחרונות, אבל הקואליציה החדשה, כשהיא נסמכת על התקדימים הללו, הביאה את הסגנון האגרסיבי לרמות חדשות

אף אחד מהצדדים אינו יכול לסגת מעמדתו עד שהתקציב יעבור עד או לפני 14 בנובמבר. העובדה שהליכוד ובעלי בריתו מחרימים את תהליך החקיקה בניסיון לטעון כי התקציב החדש הוא לא דמוקרטי ולא לגיטימי למעשה מגבירה את סיכוייו לעבור.

מאי גולן קוראת קריאת ביניים בכנסת לעברו של ראש הממשלה נפתלי בנט; לידה – דודי אמסלם, 4 באוקטובר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מאי גולן קוראת קריאת ביניים בכנסת לעברו של ראש הממשלה נפתלי בנט; לידה – דודי אמסלם, 4 באוקטובר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אבל מה יקרה אחרי הקרב על התקציב? האם אחרי שיצליחו להעביר את הרפורמות והמימון שהבטיחו לציבור הבוחרים שלהן, שמונה הסיעות של הקואליציה יתחילו בתהליך של היפרדות? או שהקואליציה, שכבר שרדה זמן רב יותר מכפי שחזו רוב המשקיפים, תמשיך להוכיח עוז ולהתמיד?

דבר אחד אפשר לחזות בביטחון: פוליטיקת ה"כְּרוֹת ושרוֹף" החדשה נמצאת כאן כדי להישאר.

או כפי שאמר ח"כ דוד אמסלם מהליכוד בוועדה המסדרת ביולי, "אתם תשלמו על זה – יבוא היום, אתם לא תאמינו מה נעשה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
חביב רטיג גור יודע את החומר ככה יופי יופי, יאמר לזכותו. הסיום מעט מאכזב - אמסלם, כמו אורי גלר ואבישי בן חיים, הוא סתם נוכל נפוח: נאד מסריח; לא צריך ליחס לעבריינים שכאלה אובר-כח, מקומם ש... המשך קריאה

חביב רטיג גור יודע את החומר ככה יופי יופי, יאמר לזכותו. הסיום מעט מאכזב – אמסלם, כמו אורי גלר ואבישי בן חיים, הוא סתם נוכל נפוח: נאד מסריח; לא צריך ליחס לעבריינים שכאלה אובר-כח, מקומם של כאלה במעשיהו, הדרים, שטה או כל מוסד אחר מהסוג הזה

עוד 1,162 מילים ו-1 תגובות
סגירה