פלסטינים מפגינים באל-אקצא בעקבות החלטת בית המשפט לאפשר תפילות של יהודים בהר הבית, 8 באוקטובר 2021 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
Jamal Awad/Flash90

חמאס מנסה להכניס את ירושלים לשיחות התהדיאה עם ישראל

המשא ומתן בין ישראל לחמאס נכנס להילוך גבוה, אך פריצת דרך עדיין אין ● אחרי שהארגון הצליח לכפות על ישראל הפרדה בין שיקום הרצועה והפסקת האש לבין עסקת חילופי שבויים, הארגון לוקח הימור נוסף ומבקש שוב לקשור בין עזה ואל-אקצא ● פרשנות

בימים האחרונים ממקד חמאס את ההודעות שהוא מוציא לתקשורת באיומים המכוונים לישראל ובהם הוא מזהיר מפני שינוי הסטטוס קוו בירושלים ומסגד אל-אקצא. לכאורה לא מסר חריג, בהתחשב בעובדה שחמאס נוהג לעיתים קרובות להזכיר בהודעותיו את הנעשה בהר הבית, אך ההחלטה שקדמה לכך חריגה בהחלט.

במהלך יוצא דופן בשבוע שעבר, ביטלה שופטת בית משפט השלום בירושלים צו הרחקה שהוצא לאדם שהתפלל בהר הבית, ובכך נתנה הכשר למבקרים יהודים להתפלל תפילות שקטות בהר, דבר שהתפרש כשינוי הסטטוס קוו לפיו יהודים אינם מורשים להתפלל בשטח הר הבית.

בינתיים, בעקבות ערעור המדינה, בית המשפט המחוזי בירושלים ביטל ביום שישי האחרון את פסק הדין הנפיץ, וקבע כי אין עילה להתערב בהחלטתו של קצין המשטרה להרחיק את המתפלל. "בית המשפט לא ישים את שיקול הדעת שלו במקום שיקול הדעת של הרשות, ובמקרה הזה הקצין", נכתב בפסיקה.

אלא שבפרק הזמן שבין פסק הדין המקורי וביטולו בערעור, חמאס דאג ללבות את האווירה ולהצית את האש. זו כבר התפשטה מעצמה, במה שנראה כמו תסיסה חוצת גזרות – עזה, ירושלים, הגדה.

פלסטינים מפגינים נגד תפילת יהודים בהר הבית, 9 באוקטובר 2021 (צילום: Wisam Hashlamoun/FLASH90)
פלסטינים מפגינים נגד תפילת יהודים בהר הבית, 9 באוקטובר 2021 (צילום: Wisam Hashlamoun/FLASH90)

בסוף השבוע אף גברו הקריאות לציבור הפלסטיני להגן על ירושלים ואל-אקצא מפני "ניסיונותיה של ישראל לחלק את אל-אקצא ולפגוע בזהות המוסלמית שלו". הפלגים הפלסטינים כולם היו שותפים לפסטיבל התקשורתי בהובלת חמאס, תחת ההשטאג "מסגד אל-אקצא בסכנה – הצילו אותו".

ההקשר והתזמון יוצרים רגישות מיוחדת שחמאס מנסה לנצל לתועלתו, בייחוד בימים שבהם קהיר מארחת את חברי הנהגת הארגון לשיחות שנכנסו להילוך גבוה עם בכירי המודיעין המצרי סביב עסקה אפשרית לחילופי שבויים, לצד שיקום רצועת עזה ורגיעה ארוכת טווח.

בשולי השיחות, עלו קולות בחמאס שביקשו להבהיר כי קיום המגעים, אין משמעו שידיו של חמאס יהיו כבולות אל מול התפתחויות שיתרחשו בירושלים ובגדה. המצרים הופתעו למשמע הדברים.

בשולי השיחות, עלו קולות בחמאס שביקשו להבהיר כי קיום המגעים, אין משמעו שידיו של חמאס יהיו כבולות אל מול התפתחויות שיתרחשו בירושלים ובגדה. המצרים הופתעו למשמע הדברים

בישראל לא מוכנים לשמוע על משוואת עזה-ירושלים שחמאס מנסה להחיות מחדש. ההבנה בקהיר היא שסוגיית ירושלים עלולה לטרוף את הקלפים ולסבך את ההתקדמות בסוגיות האחרות הקשורות ברצועת עזה, ולכן צריך לנטרל אותה.

המשלחת המצרית בפגישה עם יחיא סנוואר ומשלחת חמאס בעיר עזה, 31 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Ashraf Amra)
המשלחת המצרית בפגישה עם יחיא סנוואר ומשלחת חמאס בעיר עזה, 31 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Ashraf Amra)

חמאס רוצה לסמן לישראל כי ניסיונותיה לפרק את ציר עזה-ירושלים לא צלחו עד הסוף, וכי מוקדם מלברך על המוגמר. משמעות הדבר היא שבחמאס ינסו להשתמש בסוגיית ירושלים כתירוץ לאיים על ישראל בהסלמה אפשרית, במטרה להפעיל עליה לחץ בשיחות בעניין התהדיאה וחילופי השבויים.

בארגון מבינים שבישראל יש רצון חזק לשים סוף לפרשה. את האיתות לכך הם קיבלו לאחר שזו הביעה נכונות לדון בכל אחת מסוגיות אלה בנפרד.

כל אימת שבחמאס ירגישו שישראל מקשיחה עמדות במהלך הדיונים או לא מתקדמת בקצב הרצוי מבחינתם, הם ינצלו אירועים והתפתחויות בירושלים ובגדה כדי לאיים בהסלמה ובכך לסחוט הישגים בסוגיות האסירים והסרת המצור.

כל אימת שבחמאס ירגישו שישראל מקשיחה עמדות או לא מתקדמת בקצב הרצוי, הם ינצלו אירועים והתפתחויות בירושלים ובגדה כדי לאיים בהסלמה ובכך לסחוט הישגים בסוגיות האסירים והסרת המצור

ביקור צמרת חמאס בקהיר עשה שירות טוב ליחיא סנוואר. התמונות המשותפות עם ראשי המודיעין המצרי, במפגש שמאגד במקום אחד את ראשי הנהגת הארגון מהאזורים השונים – רצועת עזה וחמאס חו"ל, כולל נציגים מהזרוע הצבאית – נותנות לסנוואר את מנת הבוסטר שהיה צריך. זה מאפשר לו לשדר שחמאס ארגון לגיטימי ולא מבודד מבחינה מדינית, ישות שמקיימת יחסי חוץ עם מנהיגת העולם הערבי.

כל צמרת חמאס בקהיר הערב: אסמאעיל הנייה, יחיא סנוואר, ח'אלד משעל, מוסא אבו מרזוק, צאלח אל-עארורי ח'ליל אל-חיה ועוד, 5 באוקטובר 2021 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)
כל צמרת חמאס בקהיר הערב: אסמאעיל הנייה, יחיא סנוואר, ח'אלד משעל, מוסא אבו מרזוק, צאלח אל-עארורי ח'ליל אל-חיה ועוד, 5 באוקטובר 2021 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

נראה שזה לא יכול היה לקרות בתזמון טוב יותר, כמה שבועות בלבד אחרי המכה שסנוואר ספג בעקבות החלטת סודן לנקוט צעדים נגד אנשי חמאס בשטחה. בנוסף, נפלה בחלקו של הארגון הזדמנות לתחזק יחסים, במפגש בלתי-אמצעי, עם נציגי הארגון השוהים בחו"ל.

בסביבת חמאס מיהרו להדגיש כי על אף התקדמות מסוימת בשיחות עם ישראל, בתיווך מצרי, עדיין לא הושגה פריצת דרך שתוביל לעסקה. גם מישראל יצאו דיווחים דומים. נראה ששני הצדדים, ישראל וחמאס, לא מעוניינים בשלב זה לחשוף את פרטי המגעים מחשש לטרפוד התקדמות אפשרית בעסקה.

בסביבת חמאס מיהרו להדגיש כי עדיין לא הושגה פריצת דרך. גם מישראל יצאו דיווחים דומים. נראה ששני הצדדים לא מעוניינים בשלב זה לחשוף את פרטי המגעים מחשש לטרפוד התקדמות אפשרית

ישראל עשתה את הצעד הראשון והסכימה, כאמור, לדון בנושא האסירים בנפרד מסוגיית התהדיאה, בהתאם לעמדת חמאס. כעת מצפים בישראל מחמאס לעשות את הצעד הנוסף שיקרב את שני הצדדים לעסקה, בתקווה שזו תסלול את הדרך להפסקת אש ארוכת טווח, גם בלי שיגובשו הסכמות מוקדמות ומפורשות לכך.

ההיגיון שמנחה גישה זו הוא שחמאס יזדקק להישג גדול – למשל שחרור אסירים או צעדים משמעותיים בהסרת המצור על הרצועה – כדי שיוכל להצדיק את הסכמתו להשעות את ההתנגדות וללכת להודנה. ההנחה היא כי ללא הישג כזה, לא תהיה לו לגיטימציה פנימית לביסוס ההודנה.

מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר (צילום: AP Photo/John Minchillo)
מנהיג חמאס בעזה יחיא סנוואר (צילום: AP Photo/John Minchillo)

מנגד, ההיגיון של חמאס יכול לעבוד גם לכיוון ההפוך – כלומר, דווקא הישג משמעותי עשוי להגביר את התיאבון של הארגון להצלחות נוספות. חמאס עם ביטחון עצמי מופרז כשבראשו סנוואר, ייטה לצאת להרפתקאות וליטול סיכונים כדי לקבל עוד. הדרך מפה להסלמה קצרה מאוד.

עם הודנה או בלי הודנה, חמאס ממשיך להתעצם צבאית ופוליטית. זה המחיר שישראל תיאלץ לשלם בדרך להשלמת עסקת חילופי שבויים אפשרית. סגירת התיק הזה עשויה לפתוח לישראל אופק חדש עם מרחב תמרון נוח ורחב יותר שבו יהיה פחות מקום לסחיטה מצד חמאס. עד אז, ישראל תמשיך להלך על ביצים ולחשב את צעדיה בזהירות.

עוד 788 מילים
סגירה