בנימין נתניהו ומייק פומפאו במלון המלך דוד בירושלים, 19 בנובמבר 2020 (צילום: עמוס בן גרשום / לע"מ)
עמוס בן גרשום / לע"מ

השקת "מרכז פרידמן" בנוכחות בוגרי ממשלי טראמפ ונתניהו, עשויה להיתפס כהקמת "שגרירות הצללים" של המפלגה הרפובליקאית ● קמלה האריס אומנם עוררה סערה אחרי שהבליגה לסטודנטית שהאשימה את ישראל ברצח עם, אך ניסיונה כפרקליטה עשוי לסייע לישראל ● השר פריג' אחרי הפגישה עם שר המשפטים הסודאני: בקרוב יחתמו הסכמים ● פרשנות

ביום שני התקיים בירושלים מפגש בין בוגרי ממשלי טראמפ ונתניהו. כמו באירועי בוגרי אוניברסיטה יוקרתיים בארצות הברית, התכנסו מסיימי אקדמיית טראמפ ומסיימי אקדמיית נתניהו – שסיים את כהונתו בת 12 השנים במקביל לארבע שנות כהונתו של הנשיא השנוי במחלוקת.

האירועים פוזרו בכמה אתרים. בשעות הבוקר הושקה בכנסת השדולה ליישום "הסכמי אברהם" בראשות חבר הכנסת אופיר אקוניס מהליכוד ורות וסרמן־לנדה מכחול לבן. האחרונה החמיאה רבות לראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ולנשיא לשעבר דונלד טראמפ.

יורשי העצר המלכותיים של הממשל האמריקאי הקודם – ג'ראד קושנר ואיוונקה טראמפ – כיבדו את האירוע שהתקיים באודיטוריום של הכנסת בנוכחותם. הצמד, גבוה ובהיר – ראשיהם נישאים מעל כל קהל בכל מקום אליו נכנסו – האזין לשורה ארוכה של נאומים וברכות מהשורה הראשונה.

ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ, חתנו ובתו של הנשיא לשעבר של ארצות הברית דונלד טראמפ, לצד ראש האופוזיציה בנימין נתניהו וחבר הכנסת אופיר אקוניס בשדולה לקידום הסכמי אברהם בכנסת, 11 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
קושנר וטראמפ, נתניהו ואקוניס בכנסת, 11 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

האודיטוריום, אולם בן כ־100 מושבים ירוקים הממוקם בחלקו האחורי והמוסתר של בניין הכנסת, היה כמעט מלא. עסקני כנסת, יועצים פרלמנטריים, עובדי המשכן וסתם סקרנים הקימו רעש בזמן שנכנסו ויצאו ממבואות הכניסה הרחבות. אחרי הכול, מחוץ לאולם נמשכה פעילות ועדות הכנסת וישיבות הסיעה במלוא המרץ. באולם התקיים, בסופו של דבר, בסך הכול אירוע של הקמת שדולה.

מאוחר יותר באותו ערב זכה הזוג המלכותי במנת חלקם החגיגית. באחד מהאירועים המפוארים ביותר שהתקיימו בישראל מאז החלה מגפת הקורונה הושק "מרכז פרידמן לשלום מתוך עוצמה" במוזיאון הסובלנות בלב ירושלים.

אולם הכנסים העליון פוצל לשניים: חדר אח"מים לצד חלל רחב ידיים לשאר האורחים. הסיבה לחלוקה הזאת הייתה לא לגמרי ברורה, זאת משום שההזמנות לאירוע נמסרו מלכתחילה לאחר סינון מוקפד.

בישראל כמו בישראל, כולם רצו להיכנס לחדר האח"מים. בשיא הערב, החדר, שהיה קטן משמעותית מהחלל הכללי, הכיל כמות אורחים גדולה בהרבה מהמתוכנן

אולם בישראל כמו בישראל, כולם רצו להיכנס לחדר האח"מים. בשיא הערב, החדר, שהיה קטן משמעותית מהחלל הכללי, הכיל כמות אורחים גדולה בהרבה מהמתוכנן.

יושב ראש האופוזיציה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, איוונקה טראמפ וג'ארד קושנר בכנסת, 11 באוקטובר 2021 (צילום: הליכוד)
נתניהו ורעייתו שרה, טראמפ וקושנר, 11 באוקטובר 2021 (צילום: הליכוד)

השולחנות כוסו במפות לבנות ועליהן הוצבו סידורי פרחים ויינות מיקב פסגות – שהפך ליין הרשמי המוגש בזמן ביקורי רפובליקאים באזור יהודה ושומרון. יום קודם לכן, למשל, ראש האופוזיציה נתניהו ביקר ביקב יחד עם מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו.

עוד בוגרים שהגיעו לאירוע חימום היחסים בין ישראל לאמירויות, בחריין ומרוקו היו: שר האוצר האמריקאי לשעבר סטיב מנוצ'ין; מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו; שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דיוויד פרידמן; יועצו הבכיר ומי שבמשך כמה חודשים עמד בראש הקרן הכספית של "הסכמי אברהם" אריה לייטסטון; יושב ראש האופוזיציה נתניהו ובני משפחתו – שרה ויאיר; שגריר ישראל לשעבר בוושינגטון רון דרמר.

מי שהוזמנו באופן רשמי לחדר האח"מים היו התורמים שסייעו בהקמת מוזיאון הסובלנות ומרכז פרידמן. שמותיהם הופיעו על פתקי סידור הישיבה: המייסד של מוזיאון הסובלנות ושושבין האירוע לארי מייזל ואיש העסקים והפילנתרופ סילבן אדמס.

כמו כן נורמן בראונשטיין; סיימון פאליק, בעל רשת חנויות דיוטי פרי מפלורידה ואחד הממנים של ההתיישבות היהודית בחברון ובהתנחלויות אחרות; שירין ומייקל פולאק, בעלי רשת תכשיטים; אשלי ופייטון מנינג, שחקן הפוטבול לשעבר ורעייתו אשת העסקים; המליונר היהודי־אוסטרלי איתן ניישלוס ועוד.

המוזאון לסובלנות בשלבי בנייה, נובמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
המוזאון לסובלנות בשלבי בנייה, נובמבר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

עבור הרפובליקאים, השקת המכון הזה יכולה להיתפס כצעד ראשון בקמפיין של פומפאו לנשיאות ארה"ב. פומפאו בן ה־57, שהיה גם ראש ה־CIA וחבר קונגרס מטעם מדינת קנזס, הוא אחד המועמדים המדוברים ביותר בתנועה השמרנית. עמדותיו מקובלות לחלוטין על האוונגליסטים, ובניגוד לטד קרוז, למשל, הוא גם אהוד ולא נתפס כאדם בעל אישיות מסכסכת.

עבור הרפובליקאים, השקת המכון יכולה להיתפס כצעד ראשון בקמפיין של פומפאו לנשיאות ארה"ב

עבור האוונגליסטים אין דבר מושלם יותר מהחיבור לירושלים, ליקבים בשומרון, למערת המכפלה, ליהדות השמרנית שקדה בפני הנצרות המשיחית. כל זאת יהיה נכון רק במידה שטראמפ יחליט שלא להתמודד מחדש. ההנחה במפלגה הרפובליקאית היא שפומפאו לא יקרא עליו תיגר, אך מכין את עצמו לאפשרות שטראמפ יוותר על הריצה לנשיאות.

במובן הזה, החיבוק החם והנוכחות של קושנר ואיוונקה טראמפ באירוע שבו נמצא גם השגריר לשעבר פרידמן הייתה בונוס גדול.

בתוך כך, אנשים הבקיאים בפוליטיקה האמריקאית מפרשים את הקמת "מרכז פרידמן" כמעין הקמתה של "שגרירות צללים". בסופו של דבר מדובר במרכז רפובליקאי בירושלים, אליו תגיע כל צמרת המפלגה בדרכם לעוד קמפיין בחירות.

שר החוץ האמריקאי מייק פומפאו והנשיא דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
פומפאו וטראמפ (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

אנשים הבקיאים בפוליטיקה האמריקאית מפרשים את הקמת "מרכז פרידמן" כמעין הקמתה של "שגרירות צללים"

הקרע בין שתי המפלגות היריבות – הדמוקרטים שנמצאים בשלטון והרפובליקאים שינסו לתפוס אותו בחזרה – יחלחל גם לשירות החוץ, ו"מרכז פרידמן" עשוי לשמש כבמה הדיפלומטית של מי שאינם בשלטון בעת הזו.

מה קרה בפגישות של שר החוץ בוושינגטון?

הנסיעה של שר החוץ יאיר לפיד לוושינגטון מסקרנת. לא רק כי הוא שר החוץ אלא כי הוא מיועד להיות ראש ממשלה תוך פחות משנתיים. פגישתו עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס הייתה מעניינת במיוחד.

האריס, שעשויה להתמודד על ראשות המפלגה הדמוקרטית בהמשך הדרך, עוררה סערה לפני כשבועיים לאחר שבחרה לא לגנות או לדחות את דבריה של סטודנטית שהאשימה את ישראל ברצח עם על רקע אתני.

סגנית הנשיא לא נרעשה בפני ההאשמה החמורה ביותר נגד בת בריתה של ארה"ב ופשוט השיבה לסטודנטית, "זו האמת שלך, אסור להשתיק אותה". התקרית עוררה זעם רב על האריס, היא באמת חשבה שאפשר לעבור בשתיקה על האשמה כזאת?

סגנית הנשיא לא נרעשה בפני ההאשמה החמורה ביותר נגד בת בריתה של ארה"ב ופשוט השיבה לסטודנטית, "זו האמת שלך, אסור להשתיק אותה". התקרית עוררה זעם רב

שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם סגנית הנשיא האמריקאי קמלה האריס, 13.10.2021 (צילום: שלומי אמסלם, לע
לפיד בפגישה עם האריס, 13.10.2021 (צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)

אחרי התקרית ניסתה לשכתה של האריס לתקן את הרושם שנוצר. היא פנתה לנשיא הרוב הדמוקרטי למען ישראל מארק מלמן ולחבר הקונגרס היהודי מפלורידה טד דויטש. לפי פרסומים בארה"ב, האריס שכנעה אותם שהיא מתנגדת בחריפות לדברים שאמרה הסטודנטית.

האנקדוטה המעניינת היא שמבחינת לפיד שני האישים הנ"ל – מארק מלמן וטד דויטש – יכולים להיחשב כמקורביו, כפי שכבר פורסם בעבר בזמן ישראל: מלמן הוא יועצו הפוליטי של לפיד מזה עשור. הם עובדים צמוד.

מלמן עיצב את כל האסטרטגיה התקשורתית של לפיד במערכות הבחירות המרובות והגיע לישראל במיוחד לרגל השבעת הממשלה ה־36.  דויטש הפך לחבר קרוב של לפיד בשנים האחרונות ואף סייע לו לנתח את הקמפיין שהביא לניצחונו האחרון של ג'ו ביידן.

בישראל עדיין לומדים להכיר את האריס. היא הייתה סנטורית במשך כמה שנים, ותחום מדיניות החוץ לא היה החלק המרכזי בעשייה שלה. האריס לא נחשבת לחלק מהכוח הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית אלא הפוך, בדומה לנשיא ביידן שניהם באים מהזרם המרכזי של המפלגה.

האריס לא נחשבת לחלק מהכוח הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית אלא הפוך, בדומה לנשיא ביידן שניהם באים מהזרם המרכזי של המפלגה

שר החוץ יאיר לפיד בפגישה עם סגנית הנשיא האמריקאי קמלה האריס, 13.10.2021 (צילום: שלומי אמסלם, לע
לפיד בפגישה עם סגנית הנשיא האריס, 13.10.2021 (צילום: שלומי אמסלם, לע"מ)

יתרה מכך, האריס הואשמה שבזמן שכיהנה כפרקליטת מדינת קליפורניה ידה הייתה קלה על ההדק בנושאי מתן צווי מעצר וכתבי אישום נגד ארגוני הפשיעה. מדינת ישראל, המתמודדת עם נושא הפשיעה המאורגנת בחברה הערבית, יכולה ללמוד ממנה.

בהודעה שנשלחה מלשכת שר החוץ אחרי הפגישה עם האריס צוין שלפיד שוחח עמה גם על "חיזוק הקשר הבי־פרטיזני עם הדור הבא של אמריקאים צעירים". מאחורי המשפט הזה עומדת כוונה ברורה. שר החוץ לפיד רוצה שסגנית הנשיא תלמד אותו איך לגשת לצעירים פרוגרסיביים, שלבם נטה שמאלה והם התרחקו, עד מאוד, מישראל.

מדובר בדיוק בצעירים כמו הסטודנטית שהאשימה את ישראל ברצח עם. מה מנהיגי ישראל, לפיד או נפתלי בנט, אמורים לעשות איתם? ספק אם התשובות מצויות בידיה של האריס שבנטייתה הטבעית שמעה את האמירה והנהנה.

פריג': בקרוב יחתמו הסכמים עם סודאן

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג', המבקר בביתן הישראלי באקספו בדובאי, קיים פגישת עבודה שם עם שר המשפטים הסודאני נסר א־דין עבד אל־בארי.

מדובר בפגישה נדירה ומהראשונות שהתקיימו בצורה גלויה כמעט שנה אחרי החתימה על הסכמי הנורמליזציה הקודמים. התהליך ביחסי ישראל–סודאן לא התקדם בקצב מהיר כמו עם שאר המדינות ב"הסכמי אברהם".

פריג' אמר לזמן ישראל כי העובדה שהסודאנים הביעו נכונות לתת פומבי לפגישה היא דבר חשוב כשלעצמו. עוד אמר כי שר המשפטים הרשים אותו מאוד.

על השאלה האם חלה ההתקדמות ביחסים בין המדינות ענה: "אנחנו בכיוון הנכון. המצב מול סודאן טוב מאוד. רוב הציבור בסודאן יודע כבר שיש שיחות עם ישראל. ישנו מיעוט לאומני שמנסה לחמם את האווירה אבל להערכתו של שר המשפטים מדובר במיעוט שולי ואנחנו נמצאים בדרך הנכונה. בקרוב ייחתם ההסכם ההדדי בין המדינות".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,170 מילים ו-1 תגובות
סגירה