ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראובן כהן, עיריית חיפה
ד"ר עינת קליש-רותם ביומה הראשון בלשכת ראשות עיריית חיפה, 20 בנובמבר 2018

עיר בלי תחתית

תחקיר זמן ישראל היא הייתה התקווה של חיפה, זו שציפו ממנה כי תחלץ את העיר ממשבר ארוך ● אבל שלוש שנים אחרי שנבחרה לראשות העירייה, מתרבים הכשלים הנחשפים בסביבתה של קליש-רותם ● את השינוי המובטח החליפו גישה אטומה, סירוב ללמוד את החומר, מינויים בעייתיים, תשלומים מופרזים ליועצים, מנהל לא תקין והעדר שקיפות ● קליש רותם: "קשקושים ממוחזרים" ● כתבה ראשונה בסדרה

בספר התקציב שהוגש לוועדת הכספים של עיריית חיפה בתחילת החודש הופיעו מאות סעיפים לא מזוהים – כותרת וסכום בלבד, ללא פירוט של כמויות, צרכים, יעדים, הנמקות או אופן חלוקת הכסף, וללא תוכנית עבודה מסודרת.

כשאתה ראש עירייה בישראל, יש לך את היכולת לשחק עם מספרים או לתעתע בחברי מועצה. בחיפה לא המציאו על זה פטנט. אבל ספר תקציב שלם שאינו כולל אפילו מראית עין של שקיפות, שכולו בבחינת ראה וקדש, ללא קמצוץ של פירוט והסברים למען ידע הציבור לאן הולכים כ- 3 מיליארד שקל ממיסיו – זה כבר מופע נדיר.

חברי מועצת העיר חיפה כבר התרגלו לשיטה הזאת, שרואה בהם חותמת גומי, אבל לדיון הפעם הופיעה ועדת הכספים בהרכב חדש ולעומתי לראשת העירייה, ד"ר עינת קליש-רותם, לאחר שאיבדה את הרוב במועצה.

חברי הוועדה הגיעו במצב רוח קרבי ונחישות שלא לאשר תקציבים על הקרח. "מה שלא יפורט, לא יאושר", הבהירה שוב ושוב היו"ר החדשה סופי נקש לנציגי העירייה, שנאלצו לעיתים לגמגם תשובות בשמה של הבוסית.

חברי הוועדה הגיעו במצב רוח קרבי ונחישות שלא לאשר תקציבים על הקרח. "מה שלא יפורט, לא יאושר", הבהירה שוב ושוב היו"ר החדשה סופי נקש לנציגי העירייה, שנאלצו לעיתים לגמגם תשובות בשמה של הבוסית

חברי המועצה דרשו תשובות ולא קיבלו: מדוע הוקצו 2.5 מיליון שקל עבור שלט בסגנון הוליווד בכניסה לחיפה, מה פשרם של מיליון וחצי השקלים שיועדו לחנות מזכרות, כיצד גדל שכרם של היועצים לראשת העירייה פי-3 בתוך שנתיים (מ-2.2 מיליון ל-6 מיליון), ומדוע חל גידול אימתני בעלות מחלקת הים (מחצי מיליון ב-2020 ל-2.6 מיליון ב-2022 – גידול שגרם לנוכחים לתהות אם חיפה הצטרפה לצי הסוחר).

למועצת השינוי והשפיות יש רוב בחיפה!רוב בקרב התושבים ורוב במועצת העיר חיפה.אנחנו נפסיק המשכורות הפוליטיות של קליש…

Posted by Sofi Nakash on Wednesday, July 14, 2021

הם דרשו גם למחוק את תקציבם של סגני ראשת העירייה אשר הודחו על ידי המועצה בקיץ האחרון במסגרת משבר המשילות של קליש – אך משום מה הקצאת התקציב עבורם בגובה 4.5 מיליון שקל נותרה בספר גם ב-2022, על אף שהסגנים החדשים שמונו אינם בשכר.

הם ציינו שישנם מתנ"סים בהם תקציב שכר העובדים גדול פי-4 מתקציב הפעולות ותהו מדוע אגרת שמירה חדשה, שייקח כשנתיים לאשר במוסדות ובמשרד הפנים, כבר מככבת בתקציב ההכנסות כאילו מדובר בכסף נזיל. ועוד ועוד סעיפים נטולי הסבר או הקשר.

השאלות היו רטוריות, כמובן – איש מהנוכחים לא דמיין לרגע שיינתנו תשובות מיידיות, מכיוון שהעירייה לא הכינה כאלה, ולא חשבה שעליה לספקם. אבל השעון לאישור התקציב מתקתק וגזבר העירייה, שניסה בכוחותיו הדלים להדוף את המתקפה, נראה מתוסכל.

כבר למעלה משנתיים הגזבר ועובדים בכירים בעירייה נתונים בין הפטיש לסדן, בסנדוויץ' בלתי אפשרי בין ראשת עירייה שאינה קשובה לביקורת ומתקשה לעמוד בהבטחותיה לשלטון נאור ושקוף, לבין חברי מועצה שאיבדו את הסבלנות בניסיון לתקשר עמה ולזכות ממנה למינימום של מידע כדי שיוכלו לבצע את תפקידם.

לבסוף, נאלץ הגזבר רוני בן-חיים להודות שחברי הוועדה צודקים: "אתם נכנסים לתוך הקרביים של הכנת התקציב. עכשיו, אני לא אומר שלא מגיע לכם לדעת, מגיע לכם הכול. אתם אנשי הציבור, אתם המנהלים שלנו. אבל יש הרבה סעיפים וכל דבר מורכב. ולהתחיל לתקצב אותו ברמת המיקרו, ברמה שלי, זה לא כל כך פשוט. באמת שלא פשוט. תאמינו לי".

"אתם נכנסים לתוך הקרביים של הכנת התקציב. עכשיו, אני לא אומר שלא מגיע לכם לדעת, מגיע לכם הכול. אתם אנשי הציבור, אתם המנהלים שלנו. אבל יש הרבה סעיפים וכל דבר מורכב"

תוצאות ההצבעה על תקציב עיריית חיפה בישיבת מועצת העיר ב-26 באוקטובר 2021: 16 הצביעו נגד התקציב שהגישה ראשת העיר עינת קליש-רותם, 5 הצביעו בעד (צילום: צילום מסך)
תוצאות ההצבעה על תקציב עיריית חיפה בישיבת מועצת העיר ב-26 באוקטובר 2021: 16 הצביעו נגד התקציב שהגישה ראשת העיר עינת קליש-רותם, 5 הצביעו בעד (צילום: צילום מסך)

חברי הועדה הבהירו: אנחנו לא מאשימים אתכם, הפקידים, אתם עושים עבודתכם נאמנה. אנחנו מבקשים מכם לחזור למי ששלח אתכם ולדרוש תשובות.

כה מיואש היה הגזבר שבשלב מסוים נימק את ספר התקציב הרזה בכך שבעבר התלוננו בפניו כי ספר מפורט עם הסברים הינו "מגושם מדי". אך חברי הוועדה סירבו להתרשם: "שלחתי מייל מאוד מסודר, שאנחנו מבקשים לקבל את תוכנית העבודה", אמרה יו"ר ועדת הכספים נקש.

"על פי חוק, הבנתי שאתם צריכים להביא את זה למועצה לאישור. אתם תביאו את זה לאישור. אני כבר מודיעה לכם, זה לא יעבור. אנחנו נחזיר את זה לדיונים נוספים בוועדה. אני מבקשת לקבל את כל הנתונים ששלחתי במייל, את כל הבקשות שהופיעו במייל.

"אני מבינה שלראש העיר יש איזושהי בעיה של לתת את החומרים. אני מבקשת לקבל את החומרים, ואם צריך לתת להנחיה, אני ממש לא רוצה להגיע לעתירה או למשרד הפנים בנושא שקיפות של תקציב ונתונים".

"אני מבינה שלראש העיר יש איזושהי בעיה של לתת את החומרים. אני מבקשת לקבל את החומרים, ואם צריך לתת להנחיה, אני ממש לא רוצה להגיע לעתירה או למשרד הפנים בנושא שקיפות של תקציב ונתונים"

לבסוף, נאלצה גם היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד ימית קליין, להסכים עם נקש: "אני נותנת הנחיה פה ועכשיו להעביר, תעבירו את זה בבקשה".

עינת קליש-רותם בדיון של מועצת העיר חיפה על התקציב, 26 באוקטובר 2021 (צילום: צילום מסך)
עינת קליש-רותם בדיון של מועצת העיר חיפה על התקציב, 26 באוקטובר 2021 (צילום: צילום מסך)

ציפור גן העדן של ראשת העיר

האם הסעיפים עליהם הצביעו בהשתוממות חברי הוועדה מיותרים? מוגזמים? מופרזים? מנופחים? חלקם מן הסתם כן. דו"ח ביקורת הפנים שיצא בחודש הבא יהיה חמור למדי, על פי מקורות בכירים בעירייה שנחשפו לתכניו, ויסמן לראשונה באופן רשמי ומשפטי שטענות האופוזיציה (שהפכה בינתיים למועצת השינוי) בדבר תהליך קבלת החלטות מרושל, בזבזני, תזזיתי ובלתי תקין של שלטון קליש-רותם – הינן מוצדקות.

איך בכל זאת מתקבלות ההחלטות להקצות כספים בעיריית חיפה? רמז לכך אפשר לקבל מסעיף זעיר ומסתורי שמסתתר בתקציב כרקפת ביישנית מתחת לסלע: מתברר שהעירייה הקצתה 60 אלף שקל עבור מחקר הבוחן את אתרי גדילתה של האילנתה הבלוטית, עץ פולש ונשיר, tree of heaven באנגלית.

סכום פעוט, אבל סמלי. חברי המועצה פשוט לא הצליחו להבין למה דווקא האילנתה, מכל העצים שביער.

באחת הערים המורכבות בישראל, המתמודדת עם אתגרים מטורפים – ממפעלים מזהמים, דרך בעיות תשתית אדירות, ועד דו-קיום שברירי וחזירי-בר דורסניים – מה דחוף לראשת העירייה שמקורביה מדווחים כי "אינה נושמת" מרוב אתגרים, ואשר המשך שלטונה מאוים על ידי מועצה לעומתית, להתעסק בזוטות? "למה דווקא הצמח הזה ולא צמח אחר?" תהתה מ"מ יו"ר הוועדה שרית גולן.

מתברר שיש לכך הסבר אפשרי. לראשת העירייה יש פעילה פוליטית שמרבה לצייץ את תמיכתה ברשתות החברתיות ותובעת פעולה סביב עץ גן העדן הזה כבר תקופה ארוכה. דליה טרייביץ שמה, והיא מאשרת שהתקציב הוקצה בעקבות תחינותיה.

לראשת העירייה יש פעילה שמרבה לצייץ את תמיכתה ברשתות החברתיות ותובעת פעולה סביב עץ גן העדן הזה כבר תקופה ארוכה. דליה טרייביץ שמה, והיא מאשרת שהתקציב הוקצה בעקבות תחינותיה

אילנתה בלוטית (צילום: ויקיפדיה)
אילנתה בלוטית (צילום: ויקיפדיה)

"הסיפור של האילנתה לא מצחיק", היא אומרת לזמן ישראל. "רוב הציבור לא יודע עליה כי רוב הציבור הוא בור עם הארץ ועם העולם. האילנתה מתפשטת ושולחת שורשים מתחת להכול. נוצר פולש אלים".

אז ביקשת מראשת העירייה שתטפל?
"בטח. היא הבטיחה לי… אני בקשר עם קליש-רותם, אני הייתי בין המתנדבים בקמפיין הבחירות של 2018 ואנחנו ממשיכים. אנחנו אוהבים את חיפה. ועכשיו יש אקולוגית בעירייה בפעם הראשונה, והבטיחו לטפל. אני מחכה שהאילנתה הראשונה תיעקר".

"אני בקשר עם קליש-רותם, אני הייתי בין המתנדבים בקמפיין הבחירות של 2018 ואנחנו ממשיכים. אנחנו אוהבים את חיפה. ועכשיו יש אקולוגית בעירייה בפעם הראשונה, והבטיחו לטפל. אני מחכה שהאילנתה תיעקר"

יפה מאוד שהיא מתייחסת לזה, אבל למה דווקא לה זה חשוב ולאחרים לא?
"עינת הרי מתכננת ערים וכל הנושא של הסביבה הירוקה מאוד חשוב לה".

האילנתה, כמו השלט ההוליוודי וחנות המזכרות ועשרות היועצים המיוחדים שגויסו – חלקם בשכר מנופח וללא הצדקה – מחכים ביחד עם שאר הסעיפים לתשובות. בישיבה הבאה של הוועדה, שהתקיימה שבועיים אחר כך, כבר הבטיח המנכ"ל שההסתרה תסתיים: "כל הנתונים יהיו שם. לא יוסתר ולו חצי פרט, חצי תקן, חצי עובד, חצי עובדת, בין אם הוא ראש מנהל ובין אם הוא אב בית".

עושה היסטוריה למדינה הזאת

כאשר נבחרה קליש-רותם באוקטובר 2018 לראשות עיריית חיפה היא הביאה עמה משב רוח נדיר של התחדשות לסן פרנסיסקו הישראלית, העיר הסובלת מפערים היסטוריים בין פוטנציאל עצום לביצוע לקוי (שעטוף פעמים רבות בנגיעות של שחיתות).

מבט על העיר חיפה מכיוון הנמל (צילום: דברות נמל חיפה)
מבט על העיר חיפה מכיוון הנמל (צילום: דברות נמל חיפה)

בחיפה, יודעים כולם לדקלם, יש הכול: ים, נופים, משאבים, תעשיה, תיירות והרבה כסף. אבל יש בה גם פוליטיקה פנימית מסואבת, קשרי הון-שלטון-עיתון, זיהום אוויר, תכנון לקוי וחזירי-בר אימתניים שמשתלטים על המרחב הציבורי ומפחידים את העוברים והשבים.

קליש-רותם נתפסה על ידי רבים כתקווה אמיתית, האדריכלית והמומחית האורבנית שיכולה להציב לבירת הצפון יעדים ממשיים לעשורים הבאים.

אחרי 15 שנות שלטונו של יונה יהב – שאופיינו במידה רבה בקליקות פוליטיות והתקפלות בפני בעלי השררה והטייקונים המזהמים – היא נחשבה להיפוך המוחלט: נאורה, משכילה, רחבת-אופקים, ליברלית, כריזמטית, פמיניסטית. לא חייבת כסף לגדולים, לא משועבדת לקבלנים, לא שחוקה ממאבקים פוליטיים ועסקנות מפלגתית. אשת מעוף, אמיצה וחסרת פחד. דגם ישראלי לראשת עיריית פריז הפופולרית אן הידלגו.

קשה להמעיט בעוצמת הציפיות שניטעו סביב קליש-רותם, וקשה להמעיט ביכולתה לטפח ציפיות אלה בראיונות בהם הבהירה כי מה שהיה לא יהיה וכי חיפה תצעד לעידן חדש של שקיפות, קיימות, תכנון אורבני נכון ותקשורת טובה עם הציבור.

קשה להמעיט בעוצמת הציפיות שניטעו סביב קליש-רותם וביכולתה לטפח ציפיות אלה בראיונות בהם הבהירה כי מה שהיה לא יהיה וכי חיפה תצעד לעידן חדש של שקיפות, קיימות, תכנון נכון ותקשורת עם הציבור

"זו היסטוריה למדינה הזאת", אמרה ליאיר קראוס מ"מקור ראשון" אחרי בחירתה. "זה פשוט לא אמיתי. הצוות שלנו, כל הפעילים, הצטרפו אליי מהיום הראשון לתוכניות שיש לעשות כאן בחיפה ומתחברים לחזון שהעמדתי כאן".

משתפת איתכם חווית מהמטה בליל הבחירות אחרי ספירת הקולות. תודה לאיתי בנטל על הסרטון, ותודה ענקית לכל מי שהיה שם באמצע הלילה. הקמפיין שלנו הצליח כנגד כל הסיכויים. החל מהיום נשמיע קול אחר בחיפה- תנועת ההתחדשות של חיפה החלה. זה יהיה תהליך ארוך אבל משמעותי, ונעשה את כל מה שצריך בשביל לחדש את העיר ולהחזיר אותה למעמדה הראוי כעיר בריאה וחזקה בישראל, עיר שהצעירים ירצו להישאר ולהגיע אליה. עיר שוקקת חיים. ובנימה אישית- להתחיל קמפיין לראשות עיר במצב כמעט אנונימי וללא תמיכה כספית של אינטרסנטים, זה כמעט חסר סיכוי ובכל זאת, האמנתי שהציבור החיפאי יכול להתעורר- והוא התעורר בגדול. בשביל שחבריי ואני נצליח, אנחנו צריכים את כולם מאחורינו. הקשר בינינו לבין הבוחרים חייב להישאר הדוק כדי להניע תהליכים, בדיוק כמו שנבנה הקמפיין ע"י האנשים עצמם. אנחנו צריכים להמשיך לעבוד באותה השיטה ואף להרחיב אותה למימדים גדולים הרבה יותר- כולם מוזמנים להגיע ולהצטרף לעשייה, להתפקד, להתנדב ולקחת תפקיד בתנועת 'חיים בחיפה'. למדנו שאפילו תפקיד קטן וצנוע ביותר שווה הרבה מאוד. אני בטוחה שתיהנה פעמים בהן אצטרך לקרוא לעזרתכם כדי להשפיע. עדכנו אותי בכל מה שקורה בשכונה שלכם, המשיכו לעקוב אחרי דף הפייסבוק ולהציף כל נושא שנראה לכם חשוב. שמרו על קשר!שלכם,עינת.

Posted by ‎עינת קליש רותם – ראש העיר חיפה‎ on Sunday, October 27, 2013

פעילים פוליטיים מקומיים וארציים נדהמו: האופוזיציונרית שבבחירות הקודמות הצליחה לגייס רק 15% מהקולות, שטפה את העיר בגל אדיר של תמיכה. קליש-רותם הביסה את יהב עם 58% מהקולות, ואיגדה סביבה קואליציה ציבורית עשירה ומגוונת: שמאלנים לצד ימנים, פעילי מרצ מהקהילה הגאה לצד חרדים אדוקים, חובשי כיפות לצד ערבים – כולם חגגו יחדיו שחר של יום חדש בחיפה.

בבחירות מוניציפליות שהתבלטו בעשרות מהפכים פוליטיים מקומיים והרואיים בהם הוזזה הגוורדיה העתיקה, המאובנת והלעתים מסואבת לטובת דם חדש – מנהריה ועד מעלות, מפתח תקווה ועד ראשון לציון, ממזכרת בתיה ועד בת-ים – קליש-רותם וחיפה נחשבו למלכות השינוי.

"מה שאנחנו יכולים לשנות הוא היחס לבן אדם; להיות אמפתיים, לנסות להיכנס לנעליים של האחר", אמרה בראיון לחוה רימון עם כניסתה לתפקיד. "הגישה חייבת להשתנות. הגישה של הממסד יכולה להיות לפעמים כל כך דורסנית ואטומה. אני רוצה להוציא מפה את האטימות כמה שאני אוכל".

זמן קצר אחר כך קיבלה רימון הצעה מאנשיה של קליש-רותם לערוך מגזין מטעם העירייה, ללא מכרז, בסכום חודשי של 10 אלפים שקל.

יוהרה, נקמנות ונטייה ליפול לבורות מיותרים

בפועל, התקשתה קליש-רותם לשמור על ההבטחה לאמפתיה ומהר מאד ליוו הקלקולים את כהונתה. ככל הנראה הם היו מצויים בפער המתיש שבין חזון למציאות.

עינת קליש-רותם ביום הניצחון בבחירות לראשות עיריית חיפה, 31 באוקטובר 2018 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)
עינת קליש-רותם ביום הניצחון בבחירות לראשות עיריית חיפה, 31 באוקטובר 2018 (צילום: Meir Vaknin/Flash90)

"אני הייתי מספר 3 ברשימה שלה, וכחברת מועצה ראיתי את תפקידי לסייע לממש את החזון שלה. לכן, כל מה שקרה בשנתיים האחרונות מאוד לא קל עבורי", אומרת חברת המועצה לשעבר וכיום חברת הכנסת מטעם העבודה נעמה לזימי, שהייתה יו"ר הוועדה לשוויון מגדרי במועצת העיר חיפה.

"אני מאד האמנתי בה. החזון שהביאה לעיר היה מעניין ומעורר השראה: שינוי סדרי עדיפויות מבחינת מרקם אנושי, יחס לעירוניות ואורבניות, תכנון עיר. היא גם סגרה את הדלת בפני אנשי הנדל"ן וזה הרשים אותי. גם התוכניות שלה לעתיד העיר טובות בעיניי. איפה שכל זה התנפץ היה במבחן ההתנהלות שלה, גם אישית וגם מקצועית. זאת התנהלות שהיא מתחת לכל ביקורת לאיש ציבור.

"כבר מהיום הראשון הלשכה שלה הפכה לחומה בצורה ומסוגרת. בהתחלה חשבתי שהם צריכים לקחת אוויר מכל הפניות אחרי הניצחון. אבל זה המשיך גם הרבה אחרי הבחירות. כשראש עיר סוגר את הדלת שלו הוא מתחיל לעשות טעויות מקצועיות.

"כבר מהיום הראשון הלשכה שלה הפכה לבצורה ומסוגרת. בהתחלה חשבתי שהם צריכים אוויר מכל הפניות אחרי הניצחון. אבל זה המשיך גם הרבה אחרי הבחירות"

"זה לא חברה בע"מ אלא רשות ציבורית שבה המקום של הציבור חשוב וחשוב להקשיב לו. יש לזה ערך מקצועי. אי אפשר לעשות תוכניות מקצועיות בלי שמקשיבים לאנשי השכונה, למשל. ראשת עיר שלא מסיירת ולא פוגשת ציבור, עושה טעויות.

"היא סירבה ללכת לדבר עם הציבור, לקבל פידבק, לנהל דיאלוג. היה שלב שבו אפילו ירדה עליי שאני הולכת לפגוש ציבור כי בעיניה זה פופוליסטי ולמה בכלל חשוב לי מה חושבים עליי. אמרתי לה שהיא טועה, שרק בדיאלוג עם הציבור אפשר להבין מה הצרכים האמיתיים ולחבר חזון למציאות".

ח
ח"כ נעמה לזימי במפגש מפלגת העבודה, 24 במרץ 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

למה, בעצם, הסתגרה?
"קודם כל מיוהרה. אני ואפסי עוד, אני יודעת יותר טוב מכולם. היא לא הבינה שהיא אמנם מומחית בתחומים אורבניים, אבל בתחומי חינוך, רווחה או תרבות, למשל, יש לה הרבה מה ללמוד מאחרים. ואז התלקחו שרפות כתוצאה ממעשים או אמירות שלה והיינו משקיעים ימים ושבועות בניסיון לכבות אותן. במקום לקדם אג'נדה, אתה שורף אנרגיה על כלום".

אחת השרפות הללו הייתה סיפור הצבתו של דגלון הגאווה בספריה העירונית בנווה שאנן. משום מה התעקשה קליש-רותם להתערב בסוגיה וציינה כי "יש בכך טעם לפגם". בסביבתה הקרובה ניסו להבהיר לה שהתבטאות כזאת היא טעות מיותרת, במיוחד בעיר שמצטיינת ברב-תרבותיות ובסובלנות. אבל ראשת העיר הטרייה סירבה לרדת מהעץ.

בריכה ריקה נוספת אליה היא מתעקשת לזנק שוב ושוב קשורה בפעילות המוזאונים בעיר. כאשר מוזאון חיפה הציב את פסל מק-ישו של רונלד מקדונלד הצלוב כישו, והרגיז את נציגי הכנסייה הנוצרית וכמה מהפוליטיקאים, התערבה קליש-רותם והורתה להסיר את הפסל מטעמי רגשות הציבור. בכך מיצבה עצמה הלכה למעשה לצד אלה המתנגדים לחופש אמנותי של המוזאונים.

שנה אחרי הפרשה נבחר אוצר חדש למוזאון חיפה, קובי בן-מאיר. על אף שנבחר במכרז עצמאי, גורמים במוזאון סיפרו לזמן ישראל שקליש-רותם התעקשה להתערב במכרז ואף ביקשה להיות נוכחת בוועדה הבוחרת, בניגוד לכללי דיני המכרזים. בסביבתה הרימו גבה: האם יש לראשת העיר זמן מיותר?

שנה אחרי הפרשה נבחר אוצר חדש למוזאון חיפה, קובי בן-מאיר. על אף שנבחר במכרז עצמאי, גורמים במוזאון סיפרו שקליש-רותם התעקשה להתערב במכרז ואף ביקשה להיות נוכחת בוועדה, בניגוד לכללי דיני המכרזים

במוזאון חששו מפגיעה בטוהר ההליך. רק אחרי שהוזהרה כי מדובר במעשה פסול אשר יסבך אותה נסוגה קליש-רותם מכוונתה זו, אך לא התאפקה וניסתה להתערב בתהליך קביעת השכר, תוך זריקת מספרים מופרזים המעידים כי אינה מבינה בתחום. ואז התעקשה לזמן את האוצר הנבחר למעין ראיון.

פסל מק-ישו במוזאון חיפה, 14 בינואר 2019 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
פסל מק-ישו במוזאון חיפה, 14 בינואר 2019 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

"זה היה מאוד מוזר, כמעט הזוי, על גבול הבלתי חוקי", אומר גורם שהיה מעורב בתהליכי המכרז. "ממתי ראש עיר מבצע ראיון כניסה עם גורם סמכותי מקצועי שנבחר במכרז שוויוני? נאלצנו להשקיע מאמץ כדי להבהיר שמדובר רק בשיחת היכרות כדי למנוע פיצוץ".

"ממתי ראש עיר מבצע ראיון כניסה עם גורם סמכותי מקצועי שנבחר במכרז שוויוני? נאלצנו להשקיע מאמץ כדי להבהיר שמדובר רק בשיחת היכרות כדי למנוע פיצוץ"

גורמים שנכחו בשיחה הגדירו אותה כ"מביכה" ואמרו שקליש-רותם וסגנה, נחשון צוק, הרתיעו את בן-מאיר באמירות על "התחשבות ברגשות הציבור" אפרופו פרשת מק-ישו. ראשי המוזאון נאלצו להשקיע אחר כך אנרגיה בהבטחות שבמוזאון חיפה יישמר החופש האמנותי.

בשלב מסוים, מנכ"ל המוזאון יותם יקיר התייאש מההתנהלות העירונית והודיע על התפטרותו שנה אחרי שנבחר. רק בעקבות תחינות הדירקטוריון הסכים להישאר לבסוף בתפקיד.

הטענות על חוסר יכולת להגיע להסכמות ולשיתופי פעולה תקינים מגיעים גם מגורמי ממשל ותיקים, אשר מתקשים להסתיר את תימהונם. "ראיתי בשלטון הרבה דברים, אבל אני לא בטוח שראיתי דבר כזה", אומר גורם מקצועי בעיר עם ותק בשירות הציבורי והפוליטי.

"זה שילוב של כוחנות, חוסר מקצועיות וחוסר הבנה ביחסי אנוש. היא לא מבינה כלום בפוליטיקה. החוק הראשון הוא שאם אתה רוצה לקדם דברים אתה צריך לעבוד ביחד עם אנשים, לא נגדם, ולא לריב עם כל העולם מבוקר עד ערב".

עינת קליש-רותם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
עינת קליש-רותם (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גם בתחומי הנראות והמנהל התקין התגלו בעיות. דוגמאות יש למכביר. אחת המיותרות שבהן הייתה הכרזתה ההרואית של קליש-רותם על חלוקת 20 כרטיסים למשחק של מכבי חיפה נגד הפועל באר שבע במאי האחרון.

"גם הערב ייהנו 20 חיילים בודדים חיפאים במשחק המכריע", הכריזה בפייסבוק ואף התרברבה כי "נוהל חלוקת הכרטיסים למקורבים ועסקנים נגמר. מן הראוי להעניק אותם למי שראוי לכך – חיילי צה"ל".

לרוע מזלה, התברר כי הנוהל דווקא נמשך, וקליש-רותם וכמה ממקורביה – ובהם אביה, חברי מועצה, עובדי עירייה וחברי סיעתה – צולמו יושבים בתא הצפייה של העירייה. בישיבת המועצה לאחר מכן נטען כי רק שבעה חיילים נהנו מכרטיס וכי חלוקת הכרטיסים "לא התנהלה לפי נוהל הקצאות כרטיסים של משרד הפנים כנדרש".

עוד נטען כי את עלות הכרטיס המופחתת בתא 17 השייך לעירייה, 60 שקלים (הטבה הכוללת גם אוכל), שילמו מקורביה של קליש רותם רק בדיעבד, לאחר שפרצה הסערה.

קליש התחמקה ממתן מענה, ואנשיה שיחקו עם הנתונים, מבלי שהמתמטיקה תסתדר. איש לא הצליח להשיב על השאלה כמה חיילים בסוף קיבלו כרטיס, ומה עשו כל הפונקציונרים הפוליטיים בתא של העירייה.

קליש התחמקה ממתן מענה, ואנשיה שיחקו עם הנתונים, מבלי שהמתמטיקה תסתדר. איש לא הצליח להשיב על השאלה כמה חיילים בסוף קיבלו כרטיס, ומה עשו כל הפונקציונרים הפוליטיים בתא של העירייה

‏גם הערב יהנו 20 חיילים בודדים חיפאים במשחק המכריע של מכבי חיפה מול הפועל ב"ש.נוהל חלוקת הכרטיסים למקורבים ועסקנים…

Posted by ‎עינת קליש רותם – ראש העיר חיפה‎ on Sunday, May 30, 2021

"אתם לא עונים על השאלות", מחתה אז חברת המועצה עו"ד שרית גולן שטיינברג. "אני רוצה לדעת כמה חיילים נכנסו למשחק בפועל. (ראשת העיר) כתבה בפוסט שלה עשרים חיילים בודדים. אז אני מבינה ש(חבר המועצה מסיעתה של קליש רותם ויד ימינה הפוליטי) ניר שובר הוא חייל בודד ואני מבינה שגם (דובר העיריה) אלירן טל".

בשלב זה קפץ חבר המועצה שובר, אשר צולם כאחד הנוכחים במשחק, וקרא לעבר חברת המועצה גולן: "תקשיבי, יא כלבה. מי דיבר אלייך? מה אכפת לך מה אני עושה עם הכסף שלי? מי את בכלל? יא אפס".

בלי מכרז, בלי פרוטוקול, בניגוד לנהלים

במקום לנסות ולהעצים את קואליציית תומכיה ומשתפי הפעולה עמה, החלה קליש-רותם לבנות סביבה חומה של יועצים בסכומים מופרזים. דו"ח מבקר הפנים שיצא בחודש הבא אמור לכלול פרק שלם על שכירת יועצים חיצוניים לעירייה, רובם באמצעות מסלול של ועדת מנכ"ל עוקפת מכרז.

ועדת מנכ"ל היא אכן שיטה יעילה להימנע ממכרזים מורכבים באישור של סכומים קטנים (עד 142 אלף שקלים), או בגיוס גורמים בעלי מומחיות מיוחדת לפרויקט ספציפי. בפועל, טוענים גורמים בעירייה, קליש-רותם ואנשיה מנצלים לרעה את המסלול ומעמיסים עליו הרבה יותר מהמקובל, וכך הופכים אותו כמסלול בזק למינויים, חלקם עבור מקורביה.

באחת מהופעותיה בפני המועצה הודתה קליש-רותם במטרה: הבאת מקורבים. "יש הרבה אנשים שהיו וליוו אותי, ולכן הם יועצים, הם רק יועצים", אמרה בתשובה לשאלה של חבר המועצה אביהו האן, מה היה הליך הקבלה של היועצים המרובים, שחלקם מרוויחים בין 30 ל-40 אלף שקל בחודש.

באחת מהופעותיה בפני המועצה הודתה קליש-רותם במטרה: הבאת מקורבים. "יש הרבה אנשים שהיו וליוו אותי, ולכן הם יועצים, הם רק יועצים"

חבר מועצת עיריית חיפה אביהו האן
חבר מועצת עיריית חיפה אביהו האן

חבר המועצה התקשה להסתיר את תדהמתו. הוא ביקש שוב להבין מה הקריטריונים לבחירת עשרות יועצים בשכר, ללא מכרז ובלי קול קורא, באמצעות ועדת המנכ"ל. למשל, מדוע מנהלת הקמפיין בשפה הרוסית דילגה למעמד של יועצת בשכר לראשת העיר עבור הקהילה הרוסית?

"היועצים שעזרו לך בקמפיין הם עכשיו היועצים של העירייה?" תמה. קליש-רותם אישרה: "אם יש לך בעיה עם זה, אתה יכול לפנות".

אחד הראשונים שהובא לייעוץ היה עו"ד עמית חדד, המוכר גם כפרקליטו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, ואשר נשכר על ידי ועדת מנכ"ל לשמש כעורך הדין של העירייה, רגע אחרי שקליש-רותם נבחרה, ועוד לפני שהושבעה אפילו לתפקיד. אולי למישהו שם אצה הדרך.

משרדו של חדד נבחר לייצג את העירייה בעתירה שהוגשה בעניין נמל חיפה. בתשובה לשאילתות בנושא טענה קליש-רותם כי למשרד של חדד "מומחיות בדיני בנייה", וכי ועדת מנכ"ל אישרה את ההתקשרות אחרי שהוצגו בפניה "כל נתוני ההתקשרות" ולנוכח "לוחות הזמנים הקצובים".

הבעיה היא שחדד יצג את קליש-רותם באופן פרטי רגע לפני הבחירות, בעתירתה לבג"ץ נגד פסילת מועמדותה בבית המשפט המחוזי. האם תקין שעורך דינה האישי של ראשת העיר יישכר לשירות על ידי העירייה, ועוד זמן כה קצר אחרי ההתקשרות ביניהם?

כשנשאלה על כך בישיבת מועצה, קליש-רותם לא ששה לספק מידע מעבר לקביעות הקטגוריות ולפיהן ועדת מנכ"ל "קיבלה מידע" ואישרה בהתאם ל"מומחיות". "אנחנו הפסקנו למחזר שאילתות", ענתה ביובש לדרישה לחשוף את ההסכמים שנעשו עם חדד. "אנחנו עוברים הלאה. הפסקנו למחזר שאילתות שוב ושוב ושוב ושוב".

חדד מרוויח בעיריית חיפה 875 שקל לשעה – תעריף גבוה מהתקרה המקובלת בשירות הציבורי. לרוב מקובל לשלם בין 400 ל-800 שקל לשעה. חלק מפעילותו של חדד, כפי שמצביעה כרטסת דיווח השעות, היא ישיבות ישירות עם ראשת העיר עצמה.

עו
עו"ד עמית חדד (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

התופעה הזאת, שבה ראש עיר משתמש בשירותי עורך הדין שייצג אותו בענייניו הפרטיים או הפוליטיים לפני בחירתו, כבר זכתה בעבר לביקורת בעיריית בת ים, כאשר ראש העיר דאז שלומי לחיאני העסיק את עורך דינו הפרטי יורם דנציגר בייצוג העיריה (בהמשך הפרשה אף התפתחה לחקירה פלילית, אם כי תיק זה נסגר). אבל קליש-רותם וחדד, כפי שעולה משיחות פנימיות, לא נוטים להתרגש.

בתגובה לשאלות זמן ישראל השיב עו"ד חדד כי עלינו לפנות בשאלות לעיריית חיפה. בעירייה סירבו להשיב לשאלות הנוגעות להעסקת יועצים.

המנהלת כתבה פתקית, וכך צ'ופר היועץ

קליש-רותם ואנשיה המשיכו לשכור יועצים בשכר גבוה של רבבות שקלים ליועץ, והמשיכו לערום הפרות של תקנות וכללים. בסך הכול העמיסה קליש-רותם ב-2020 על המערכת תקציב של למעלה מ-5 מיליון שקלים ביועצים, עלייה של 250% מ-2019. בתקציב הביצוע של היועצים נרשמה עליה של 183% מהשנה הקודמת.

בסך הכול העמיסה קליש-רותם ב-2020 על המערכת תקציב של למעלה מ-5 מיליון שקלים ביועצים, עלייה של 250% מ-2019. בתקציב הביצוע של היועצים נרשמה עליה של 183% מהשנה הקודמת

תקציב זה כלל על פי הערכות כמיליון וחצי שקל עבור מנהלת 2030, אשר קליש-רותם הקימה כדי לסייע בהגשמת יעדים עתידיים עבור חיפה, ועמדה תחת ביקורת תקיפה במיוחד בגלל השכר הגבוה של היועצים שנשכרו לשמש בה, ובגלל טענות כי בעצם קליש-רותם מקימה מאחזים עוקפי-עירייה ללא יכולת להצביע על הישגים משמעותיים בשטח.

הסכום המדויק של עלות היועצים במנהלת אינו ניתן לקביעה, מכיוון שהדיווחים שהעירייה מסרה לגורמים הממונים אינם מדויקים וכוללים ערבוב לא תקין בין שכרם של היועצים לבין פעולותיהם בשטח.

עינת קליש-רותם (צילום: סיעת "חיים בחיפה", ויקיפדיה)
עינת קליש-רותם (צילום: סיעת "חיים בחיפה", ויקיפדיה)

שכרם של חלק מהיועצים הרבים שגייסה קליש-רותם נופח, חלקם התקבלו לעבודה בניגוד לנהלים או בהליך מזורז ומרושל, ואחרים התקשו להצדיק מלאכתם. חלק מההתקשרויות הוארכו יתר על המידה ללא נימוק תקף.

כך, למשל, התקבל לעבודה באמצעות מכרז יועץ התיירות אמיר נפתלי ואחרי המכרז שכרו תפח בניגוד מפורש לתקנות. נפתלי, אשר ניהל עבור קליש-רותם את יום הבחירות, היה מועמד מטעמה לתפקיד מנכ"ל, אך מינויו נפסל על ידי משרד הפנים בגלל שלא הצליח להוכיח כי הוא בעל תואר אקדמי כנדרש. תגובתו של נפתלי בעקבות הפסילה הייתה: "מה שצריך לקרות יקרה".

ואכן, דברים קרו. משנכשל מינויו למנכ"ל, ביקשה ראשת העיר למנות את נפתלי ליועץ תיירות. על פי כללי משרד הפנים, יועץ בדרגת ההשכלה והניסיון של נפתלי היה אמור לקבל 151 שקלים לשעה פלוס מע"מ. בפועל, נופח שכרו ב-25% יותר, ובסך הכול הוא קיבל 72,000 שקלים יותר מהמותר על פי הכללים. בנוסף, אושרו לו החזרי נסיעות בניגוד לנהלים.

אבל מה שמפתיע יותר הייתה הדרך היצירתית שבה אושרו התוספות: באמצעות פתקית. ענבל ריבלין, ראש מנהלת 2030 שהקימה קליש-רותם, שלחה בכתב יד על דף נייר בקשה להעלות את שכרו בגלל "ניסיון אישי וקשרים יוצאי דופן". וזהו, לא צריך יותר. התוספת אושרה.

ענבל ריבלין, ראש מנהלת 2030 שהקימה קליש-רותם, שלחה בכתב יד על דף נייר בקשה להעלות את שכרו של יועץ התיירות בגלל "ניסיון אישי וקשרים יוצאי דופן". וזהו, לא צריך יותר. התוספת אושרה

בשיחה עמו, נפתלי השיב כי את השאלות או הטענות יש להפנות לעיריית חיפה. "בעוד חודש כשאסיים את תפקידי יהיה לי הרבה מה לומר", אמר לזמן ישראל. "אני לא מכיר את הפתק שענבל ריבלין כתבה. אני מביא איתי 30 שנות ניסיון בענף התיירות. לניסיון הזה יש משמעות כלכלית.

"קידמתי דברים אדירים בעיר לטובת האזרחים, בהם פרוגרמה עסקית, תוכנית אב להקמת 5,000 חדרי מלון, תעסוקה ופרנסה ל-15 אלף עובדים בחיפה, קידמתי את שדה התעופה, כולל גיוס הוותיקן לתמיכה בכך, ועוד הרבה. היה לי חזון להעניק את מה שצברתי כל כך הרבה שנים למען הציבור בחיפה. ואני מבין שזה כבר לא יתממש".

אמיר נפתלי ועינת קליש-רותם במטה הבחירות של קליש-רותם ב-2018 (צילום: עמוד הפייסבוק של אמיר נפתלי)
אמיר נפתלי ועינת קליש-רותם במטה הבחירות של קליש-רותם ב-2018 (צילום: עמוד הפייסבוק של אמיר נפתלי)

קליש-רותם ואנשיה מתקשים או ממאנים להסביר חלק מהיועצים ששכרה, לשם מה נשכרו, מה תפקידם ועד מתי ישמשו בתפקיד. מסמכי ההתקשרות חלקיים או חסרים, העמידה בכללי ההתקשרות לקויה (ולעיתים אף אינה קיימת) ועקרון השקיפות שפעם נחשב נר לרגליה של ראשת העיר, כבה זה מכבר.

ומה עם ועדות המנכ"ל? ישיבות המועצה ניתנות למעקב חי באינטרנט, וכעבור מספר ימים משוחרר תמלול מדויק. ועדות המנכ"ל, לעומת זאת, אינן כוללות פרוטוקול, מלבד סיכום קצר של ההחלטות.

התוצאה היא שאין לציבור או לשליחיו שום דרך לעקוב אחר תהליכי המינוי של היועצים המרובים. נשאר להאמין שהוועדה "נחשפה לכל המידע" בטרם אישרה התקשרות, למרות שבפועל זה לא תמיד כך.

לפחות בשני מקרים חתמה ועדת המנכ"ל על התקשרות עם יועצים ברבבות שקלים לפני שאלה שלחו אפילו הצעות מחיר, ולפני שנדונה מועמדותם בוועדה, ובכך הפכה לחותמת גומי המאשרת התקשרות בדיעבד.

הסכום המותר להתקשרות בפטור ממכרז הוא, כאמור, 142,000 שקל ליועץ. איך שוברים את התקרה הזאת בלי מכרז? מתברר שבעיריית חיפה מצאו דרך.

ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בשכונת נאות פרס בחיפה, לרגל השקת פרויקט הקמת אולם ספורט רב תכליתי בשכונה, 25 באוקטובר 2021 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)
ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם בשכונת נאות פרס בחיפה, לרגל השקת פרויקט הקמת אולם ספורט רב תכליתי בשכונה, 25 באוקטובר 2021 (צילום: ראובן כהן, עיריית חיפה)

אחד היועצים חתם על חוזה ב-125 אלף שקלים, אבל אחרי זמן קצר ביקש תוספת של קרוב ל-60 אלף שקלים. הפלא ופלא – התוספת אושרה בלי מאמץ ניכר, והיועץ הרוויח עשרות אלפי שקלים נוספים, ללא מכרז. גם החוזה עמו הוארך בדיעבד, רק אחרי שסיים את עבודתו.

אחד היועצים חתם על חוזה ב-125 אלף שקלים, אבל אחרי זמן קצר ביקש תוספת של קרוב ל-60 אלף שקלים. הפלא ופלא – התוספת אושרה בלי מאמץ ניכר, והיועץ הרוויח עשרות אלפים נוספים, ללא מכרז

במקרים אחרים יועצים מקצועיים נשכרו ללא בדיקת מחירים, ללא חשיבה או דיון ממצים וללא הליכי בקרה תקינים. מי שמכיר את הפרטים מקרוב מעיד בפשטות כי "התמונה המסתמנת היא שיש חגיגה של יועצים בניגוד להוראות תקשי"ר, תוך בזבוז כספים ללא צידוק ובלי תוכנית עבודה או מחשבה כלשהי. לקליש-רותם יש זכות לבחור יועצים – אבל היא כאילו שכחה שמדובר בכספי ציבור".

גם כאשר כבר מתקיים מכרז, נופלים לעיתים פגמים מהותיים. כך, למשל, במכרז למתן שירותי ייעוץ בתחום הטכנולוגי, בגובה של כ-100 אלף שקל, העידו גורמים פנימיים המעורבים בהליך כי נעשו בו דברים "בלתי תקינים".

אלו כללו בלבול בתאריכים ומתן ציונים סובייקטיביים ללא הפרדה נדרשת בין חברי ועדת המכרזים, באופן המאפשר לחברי המכרז להיחשף לציונים שנתנו חבריהם ולהשוות ביניהם. פעולה כזו פוגעת, לכאורה, בטוהר המכרז.

החברה שנבחרה בסופו של יום קיבלה ציון נמוך משמעותית ממתחרותיה במדדי האיכות האובייקטיביים, אך גבוה באלה הסובייקטיביים, התלויים בהתרשמות חברי הוועדה.

מבט אווירי על מערב חיפה (צילום: צבי רוגר, עיריית חיפה)
מבט אווירי על מערב חיפה (צילום: צבי רוגר, עיריית חיפה)

במקרה אחר נחתם הסכם עם רואי חשבון למתן שירותים בסכומים הגבוהים מהמותר בכ-70%. ההתקשרות אושרה באופן לא תקין ולכאורה בניגוד להנחיות – על ידי מזכירה במקום על ידי גורם משפטי מוסמך. חלק מההתקשרויות הללו מעוררות סוגיות של ניגוד עניינים, כיוון שהיועצים עובדים גם עם עיריות אחרות.

הזלזול במנהל תקין נמשך גם סביב שכירת יועצים בתחום רישוי בנייה. שתי יועצות שזכו ניצלו את תקרת הסכום המותרת (142 אלף) תוך ארבעה חודשים, ומיד פנה ממלא מקומה של קליש-רותם בבקשה להכפיל את ההתקשרות ב-142 אלף נוספים.

בסופו של יום אושרה תוספת של כ-70 אלף שקלים, אשר למעשה חייבה לכאורה יציאה למכרז. זה לא קרה.

תם ולא נשלם: מועצת השינוי הכריזה בשבוע שעבר מלחמה על אינפלציית היועצים. בישיבת ועדת הכספים עברה ברוב קולות ההחלטה כי "לאור הגידול הבלתי סביר של סעיף היועצים ולאור תמונה מצב העגומה של התקציב", יש להורות לעירייה לסיים את העסקת כל היועצים בתום 2021, ולהימנע מהארכת החוזים הקיימים.

בישיבת ועדת הכספים עברה ברוב קולות ההחלטה כי "לאור הגידול הבלתי סביר של סעיף היועצים ולאור תמונה מצב העגומה של התקציב", יש להורות לעירייה לסיים את העסקת כל היועצים בתום 2021

"מדובר בחיסכון של כ-6 מיליון שקלים לתושבי העיר", נכתב בהחלטה, הכוללת דרישה לחייב את העירייה לדון באופן פרטני בכל בקשה בנפרד.

ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותם (צילום: פלאש90)
ראשת עיריית חיפה, עינת קליש-רותם (צילום: פלאש90)

בעקבות ההחלטה הזאת קיבלו שלושה מהיועצים הבכירים – יועץ התיירות נפתלי, יועצת בתחומי הקיימות אורנה אנג'ל, ויועץ בתחומי השיט והים איתן קרבצ'ק – הודעה כי העסקתם תיפסק החל מהחודש הבא. בסך הכול הרוויחו היועצים יותר ממיליון שקלים.

תגובת עיריית חיפה

מקורביה של קליש-רותם טוענים זה חודשים בשיחות פרטיות כי היא נרדפת על ידי גורמים פוליטיים, אשר מעוניינים להפריע לה לבצע את עבודתה בחיפה ממניעים זרים, אינטרסנטיים ולעיתים אף מושחתים.

בקשות חוזרות ונשנות לשוחח עם ראש העיר על כך, לבחון את הטענה באופן עובדתי ולקבל סימוכין כי צעדיה מוצרים ממניעים זרים – נדחו ללא מענה. קליש-רותם גם סירבה בתוקף להיפגש עם זמן ישראל או לענות לפניותינו.

במענה לשאלות רבות שהפנינו אל קליש-רותם באמצעות דובר העירייה אלירן טל, לקראת הכנת סדרת הכתבות הללו, התקבלה התגובה הבאה:

"לפני כחודשיים ביקש הכתב אבנר הופשטיין ראיון בלעדי עם ראש העיר. לאחר שסורב, באורח פלא, הוא החל לאסוף חומרים ממוחזרים נגד ראש העיר. כזה בליל של שטויות אינו ראוי לתגובה".

הערת מערכת זמן ישראל: בשום שלב לא הוגשה בקשה או דרישה לקבלת ראיון "בלעדי" עם ראשת עיריית חיפה עינת קליש-רותם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
10
כמה רוע יש לקליש בעיניים.... היא ממש לא משדרת לי ביטחון בתור תושב העיר להפך הוא הנכון אני פשוט לא מאמין לה ולמבט הרע הזה שיוצא ממנה . די נמאס ממנה ומהשקרים והיועצים שלה ..הביתה מיד ובדי... המשך קריאה

כמה רוע יש לקליש בעיניים…. היא ממש לא משדרת לי ביטחון בתור תושב העיר להפך הוא הנכון אני פשוט לא מאמין לה ולמבט הרע הזה שיוצא ממנה .
די נמאס ממנה ומהשקרים והיועצים שלה ..הביתה מיד ובדיעבד .
היה ניסיון לא מוצלח מספיק ודי!!!

אבנר אבנר. כתוב בגמרא מסכת תענית דף ח עמוד א "אמר ר"ל מאי דכתיב אם ישוך הנחש בלא לחש ואין יתרון לבעל הלשון לעתיד לבא מתקבצות ובאות כל החיות אצל הנחש ואומרים לו ארי דורס ואוכל זאב טורף ... המשך קריאה

אבנר אבנר.
כתוב בגמרא מסכת תענית דף ח עמוד א
"אמר ר"ל מאי דכתיב אם ישוך הנחש בלא לחש ואין יתרון לבעל הלשון לעתיד לבא מתקבצות ובאות כל החיות אצל הנחש ואומרים לו ארי דורס ואוכל זאב טורף ואוכל אתה מה הנאה יש לך אמר להם ואין יתרון לבעל הלשון"

כתבה של שלשה חלקים.
1 מישהי מספרת שראשת העירייה לא מדוייקת בהחלטות שלה או לא מתאימה.

2 מישהו מספר המון סיפורים שהעירייה הוציאה כסף על עורך דין וחמש יועצים.

3 העיתון הזה מתלונן שראשת העירייה לא רצתה להגיב.

אם מישהו יגיד לי למה קנית דבר מיותר למה הוצאת כסף מיותר, למה אתה כל הזמן מזלזל באנשים לא לחייך לאנשים ולהסכים ככה וככה. אם המישהו שמכפיש בזה מתכוון ברור להשמיץ אין צורך להגיב כי הוא מתכוון יותר להכפיש.

אבנר, ניכר כוונתך לעין כל. יש אולי מי שאוהב כזה דרך של כתבה שמבוססת על לשון הרע, אך זה הנאה רגעית של לשון הרע שנהפך לאיבוד כל העצמיות של הרגש הנשמה והכל.

לעומת הזוועה שחיפה הפכה בתקופת יהב, קליש היא שיפור ניכר. יהב הפך את חיפה לאיזור מוכה הזנחה, עיר בקריסה כללית שמי שיכול בורח ממנה. קליש קבלה עיר לא מתפקדת, מנוונת, גוססת, בלי צעירים, בל... המשך קריאה

לעומת הזוועה שחיפה הפכה בתקופת יהב, קליש היא שיפור ניכר. יהב הפך את חיפה לאיזור מוכה הזנחה, עיר בקריסה כללית שמי שיכול בורח ממנה. קליש קבלה עיר לא מתפקדת, מנוונת, גוססת, בלי צעירים, בלי כלכלה ובלי עתיד. לוקח זמן לשקם זוועה כזו. אני נותן לה צ'אנס.

אני מלא ביקורת על ההתנהלות של קליש עוד לפני הבחירות, ואף שלא היו לי ציפיות רבות ממנה היא הצליחה לאכזב גם אותי אבל לגבי האילנתה הבלוטית היא צודקת על מה נטפת בכתבה הזאת 60 אלף ש"ח על מנת... המשך קריאה

אני מלא ביקורת על ההתנהלות של קליש עוד לפני הבחירות, ואף שלא היו לי ציפיות רבות ממנה היא הצליחה לאכזב גם אותי אבל לגבי האילנתה הבלוטית היא צודקת על מה נטפת בכתבה הזאת 60 אלף ש"ח על מנת לעקור ולחסל את המין פולש אגריסיבי והורס הטבע שלנו הם כלום . היה צריך לפחות פי 10. היכן שתפשט מין זה החורש הארץ ישראלי היפה המגוון והמזין את בעלי החים הצטמצם ונעלם … שאין בלוטים אז חזירים מחפשים אוכל ברחובות לא אומר שאת הבעיה היחידה אבל בהחלט יכול להיות קשור. חייבים להשתלט על הוקדים הללו. חבל זו דווקא כתבה חשובה וטובה אבל עם האילנתה טעית לגמרי

האילנתה והנזק שהיא עושה, אימתניים יותר מכל חזיר בר. שמי אוהד, אני עובד בחברה להגנת הטבע בחיפה ואני גם מאוכזב מבחירתי בקליש. אבל את המילה אימתני בחר התחקירן/כתב לשים אחרי המילים חזירי בר... המשך קריאה

האילנתה והנזק שהיא עושה, אימתניים יותר מכל חזיר בר. שמי אוהד, אני עובד בחברה להגנת הטבע בחיפה ואני גם מאוכזב מבחירתי בקליש.
אבל את המילה אימתני בחר התחקירן/כתב לשים אחרי המילים חזירי בר. אז הבנתי שזו כתבה מוטה

הכתבה מקוממת, אם מתעמקים, יורדים לפרטים ובודקים היכן שצריך, מבינים שהמטרה של כותבי הכתבה היא פוליטית ומגמתית, וכל כוונתה לפגוע בקליש. כבר זמן רב אני עוקבת אחרי יחס התקשורת לקליש מול העו... המשך קריאה

הכתבה מקוממת, אם מתעמקים, יורדים לפרטים ובודקים היכן שצריך, מבינים שהמטרה של כותבי הכתבה היא פוליטית ומגמתית, וכל כוונתה לפגוע בקליש. כבר זמן רב אני עוקבת אחרי יחס התקשורת לקליש מול העובדות בשטח ומקבלת את הרושם שמישהו מאוד לא רוצה לראות את קליש מצליחה. מעניין למה…

עוד 4,186 מילים ו-10 תגובות
סגירה