נפתלי בנט ויאיר לפיד משוחחים ם הזוג אוקנין ועם בני משפחתם, 18 בנובמבר 2021 (צילום: חיים צח/ לע“מ)
חיים צח/ לע“מ

אחרי התודות לארדואן, ישראל השמיטה את חלקה של טורקיה בתשתית הטרור שנחשפה בגדה

שב"כ וצה"ל הודיעו אתמול כי חשפו תשתית טרור חדשה שהקים חמאס בגדה ● העיתוי, כמה ימים אחרי שחרור בני הזוג אוקנין מהכלא הטורקי, עשוי לרמוז כי הפרסום נדחה בשל מעצרם ● המילה "טורקיה", משם נוהלה התשתית, לא הוזכרה בניסוחים הזהירים של גופי הביטחון ● נראה כי מלבד חמאס אף אחד מהצדדים לא מעוניין בהסלמה ● פרשנות

פרשת מעצרם של בני הזוג אוקנין בטורקיה הציפה – שוב – מעל פני השטח את מורכבות יחסי טורקיה–ישראל בעידן רג'פ טאיפ ארדואן. כל ההנהגה הישראלית – נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד – הפכו בוקר אחד לנערי מקהלה ובפיהם דברי תודה לנשיא הטורקי.

בעין לא ביקורתית ניתן בהחלט להבין את הסיטואציה המביכה הזו שהיא בבחינת המטרה מקדשת את האמצעים. אלא שאתמול התברר עד כמה ישראל זהירה מאוד בעניין הטורקי. שב"כ וצה"ל הוציאו, כל אחד בתורו, הודעות מפורטות על מעצר עשרות מחבלים, חברי תשתית טרור שהקים חמאס בגדה כדי לחדש את פיגועי ההתאבדות וחטיפות האזרחים הישראלים.

התשתית אורגנה, מומנה והופעלה על ידי גורמי חמאס שנמצאים בטורקיה. אלא שהמילה "טורקיה" לא נזכרה באף אחת מההודעות

מתברר שהתשתית אורגנה, מומנה והופעלה על ידי גורמי חמאס שנמצאים בטורקיה. אלא שהמילה "טורקיה" לא נזכרה באף אחת מההודעות של הגופים.

הניסוחים היו זהירים וכלליים: "הפעילות מומנה ונוהלה על ידי בכירי חמאס ובראשם סאלח אל־עארורי, סגן יו"ר תנועת חמאס וראש "מרחב הגדה" – גוף הממוקם בחו"ל […]"; או, בחלק אחר: "פעילי חמאס מחו"ל ומעזה ממשיכים, כל העת, במאמצים לגייס תושבים מאיו"ש לטובת פעילות טרור".

מורדי ונטלי אוקנין במרפסת ביתם עם ילדיהם, אחרי שחזרו לישראל מטורקיה, 18 בנובמבר 2021 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
מורדי ונטלי אוקנין אחרי שחזרו לישראל מטורקיה, 18 בנובמבר 2021 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

אין ספק שהרבה מאוד מחשבה ותבונה מדינית הושקעו בניסוח ההודעות, וניכר בהן תיאום נדיר בין שב"כ לגורמים המדיניים שהיו מעורבים בתיאום מול טורקיה. השאלה שנותרת בינתיים ללא מענה היא האם עיתוי הפרסום הוא מקרי, או שמא היה מוכן כבר בשבוע שעבר ונגנז בשל הרגישות המדינית  מול טורקיה בעניין הזוג העצור.

ניתן בהחלט להעריך כי אם הודעה כזו – המצביעה ישירות על מעורבות גורמי חמאס בטורקיה, תחת חסות רשמית של ארדואן – הייתה מתפרסמת עוד לפני השחרור, בני הזוג אוקנין עוד היו בכלא הטורקי.

ארדואן לא היה מוחל על כבודו, כל שכן אחרי ששבועיים קודם לכן האשים את ישראל בהפעלת רשת ריגול על אדמת טורקיה. רשת, שלפי פרסומים בעיתונות הטורקית, ריגלה  אחרי פעילי חמאס במדינה.

כעת, אחרי שצללנו אל נבכי הדקויות וראינו את ההשקה העדינה שבין ביטחון לדיפלומטיה, כבוד ורגשי נחיתות, צריך לשים לב לתופעה מדאיגה אחרת. חמאס – ברצועת עזה, בגדה המערבית ובטורקיה – מנסה לחזור לפגע בישראל. הסיבות למאמץ הזה מגוונות.

איסטנבול, 29 בינואר 2021; במהלך שיט ליד איסטנבול צילמו נטלי ומורדי אוקנין את ארמונו של רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: Emrah Gurel, AP)
איסטנבול, 29 בינואר 2021 (צילום: Emrah Gurel, AP)

אל־עארורי וסגנו מוסטפה דודין, משוחררי עסקת שליט, מחזיקים את "מרחב הגדה", כפי שהוא מכונה בשב"כ. ממקום מושבם בטורקיה הם אחראים כמעט לכל הפעילות החבלנית של הארגון בגדה. התוכניות נרקמות בטורקיה, עזה רק מקבלת עדכונים, לעיתים בדיעבד.

מאפייני ההתארגנות הזו מלמדים על שיטת פעולה ממודרת יחסית בהשוואה לעבר. התשתית שנחשפה נפרסה על כל הגדה – מחברון ועד ג'נין. חומר הנפץ הורכב בבית סירא והוסתר בכפר בידו. הדמות המרכזית בתשתית, חיג'אזי קוואסמה, שהיה הציר המניע והמקשר עם טורקיה, הגיעה בכלל מחברון. הוא בן לחמולת קוואסמה הגדולה, המזוהה כבר עשרות שנים עם חמאס.

ההוראה שהועברה מאיסטנבול הייתה להתמקד בפיגועי התאבדות ובחטיפה של אזרחים וחיילים ישראליים

קוואסמה נפגש עם מפעיליו בחו"ל – כנראה בירדן ולא על אדמת טורקיה – וקיבל מהם מיליון דולר לארגון גל הפיגועים. ההוראה שהועברה לו מאיסטנבול דרך המפעיל הייתה להתמקד בפיגועי התאבדות ובחטיפה של אזרחים וחיילים ישראליים.

כאן המקום לפתוח סוגריים בנושא החטיפה. הרצון הזה של חמאס מלמד עד כמה עמוקים הפערים מול ישראל סביב עסקת השבויים. חמאס נמצא בלחץ בהקשר הזה לא פחות מישראל. משפחות האסירים ברצועה לא מרפות מחמאס.

יחיא סינואר, מנהיג חמאס בעזה בעצרת אחרי הפסקת האש עם ישראל, מאי 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)
יחיא סנוואר, מנהיג חמאס בעזה בעצרת אחרי הפסקת האש עם ישראל, מאי 2021 (צילום: AP Photo/John Minchillo)

מי שנושא בעיקר האחריות הוא יחיא סנוואר, משוחרר אחר של עסקת שליט, שבאופן מטאפורי וגם פיזי, מביט לתושבי עזה בעיניים ונדרש להסברים רבים – על הסחבת בשיקום הרצועה, על עיכוב משכורות הפקידים, על המחסור בחשמל, על המצב הכלכלי ועוד.

לא אל־עארורי, דודין, חאלד משעל או אסמאעיל הנייה, שנהנים ממנעמי השררה בקטאר ובטורקיה, נדרשים לזה כמו סנוואר. זו אולי הסיבה שהם מיליטנטים יותר בהצהרות ולעיתים גם במעשים.

לצד חשיפת תשתית הטרור בגדה, במערכת הביטחון פותחים בשבוע האחרון עין גם על הנעשה בירושלים. ניסיון העבר מוכיח שרצף פיגועי יחידים יכול להפוך מהר מאוד למדרון חלקלק ותלול. מתברר שסינדרום ירושלים הוא לא רק בחלקה היהודי, אלא גם בחלקה הפלסטיני ובתרגום שונה.

במערכת הביטחון מכנים זאת פיגועי חיקוי. "הצלחה" של פיגוע מקרינה מייד על הסביבה הקרובה ונוצר פתח להסלמה. הדרך הכמעט יחידה להתמודד עם התופעה הזו של טרור יחידים היא נוכחות של כוחות גדולים בשטח, וזו הסיבה לתגבור הכוחות בימים האחרונים בירושלים.

אף אחד מהצדדים, מלבד חמאס, לא מעוניין כרגע בהסלמה: לא הרשות הפלסטינית ובטח לא המלך הירדני והנשיא הטורקי – שניהם, כל אחד בדרכו, סללו נתיבים חדשים לממשלת ישראל הנוכחית.

עוד 665 מילים
סגירה