12 מיליון סיבות לעזור לחתולים

חתולים, אילוסטרציה
חתולים, אילוסטרציה

לפני כמה שנים החלטנו לאמץ את המינוח שמקובל במדינות מתקדמות בעולם, ולהפסיק להשתמש במונח "חתול רחוב" המזלזל. במקומו אנחנו מטמיעים את המושג "חתול הקהילה" החביב והחכם. ולמה? מתוך ההבנה שהחתולים, ובכלל בעלי החיים, הם חלק מהחברה ומהקהילה, בוודאי אלו שחיים ברחובות, בחצרות ובשכונות, ובתור כאלה יש למדינה חובת אחריות ודאגה להם. ממש כפי שהיא מחויבת ואמורה לדאוג בחוק לשאר חסרי הישע בחברה.

לפני כמה שנים החלטנו לאמץ את המינוח שמקובל במדינות מתקדמות בעולם, ולהפסיק להשתמש במונח "חתול רחוב" המזלזל. במקומו אנחנו מטמיעים את המושג "חתול הקהילה" החביב והחכם

חתולי הקהילה הם אלה שעלו לפני כחודש לכותרות. לא חתולי הבית המטופחים, לא חתולי ה-Youtube המשעשעים ולא חתולי הפרסומות המפונפנים. חתולי הקהילה, שמספרם בארץ מוערך במיליון, שגרים ברחובות, בחצרות, במרכזים המסחריים, שנתונים לרחמיהם של בני האדם באוכל, מים, טיפול רפואי, עיקור וסירוס, יד מלטפת ולב מלא חמלה.

כשהמשפט "12 מיליון שקלים לחתולים" קפץ מכל עבר ברשת לפני כחודש, זו הייתה כותרת שנתנה הזדמנות לכולם להתנגח בח"כ יסמין סאקס פרידמן מסיעת "יש עתיד", בממשלה החדשה ובעיקר בבעלי החיים. ובישראל כמו בישראל, היו כבר אלו שהפכו את הנושא לבדיחה.

על חתולים ואנשים— 12 מיליון שקל מתקציב המדינה הוקצו לטיפול בבעלי חיים, בעיקר בחתולי רחוב. מי שיזמה את זה היא חברת…

Posted by ‎Yair Lapid – יאיר לפיד‎ on Wednesday, October 27, 2021

כמי ששוחה בחומר כבר שנים, ונלחמת על כל שקל לטובת בעלי החיים, מדובר בנושא רציני מאוד. תנו לי לפרק אותו עבורכם: תקציב לעיקור וסירוס חתולים קיים כבר משנת 2007 בחוק צער בעלי חיים ועומד על 4.5 מיליון שקלים בשנה. את התקציב הזה מחלק משרד החקלאות בקול קורא לרשויות שמגישות בקשות ומתחייבות לעשות "matching" – כלומר מחצית מהסכום מתוקצב על ידי המדינה ומחצית על ידי הרשות עצמה.

חתולי הקהילה הם אלה שעלו לפני כחודש לכותרות. לא חתולי הבית המטופחים, לא חתולי ה-Youtube המשעשעים ולא חתולי הפרסומות המפונפנים. חתולי הקהילה, שמספרם בארץ מוערך במיליון

בשנה שעברה הודיע ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, שאף מינה את טל גלבוע ליועצת מיוחדת לענייני בעלי חיים – תפקיד שלא היה קיים ולא אויש מאז – שהוא מוסיף 5 מיליון ש"ח באופן חד פעמי, כתוספת לאותם 4.5 מיליון שקבועים בחוק.

אגב, אז שמענו מכל עבר רק ברכות ותשבחות. אף אחד לא הביא בובה של חתול למליאת הכנסת ומירי רגב לא הצטלמה עם החתול שלה, אלא ידעה לשמוח מהתוספת התקציבית.

השנה הצליחה ח"כ סאקס פרידמן להשיג תוספת של 6 מיליון ₪ לתקציב הקיים וזאת למשך שנתיים – תוספת מבורכת בהחלט. מכאן הגיע המספר המושמץ 12 מיליון.

ואחרי שהתקציב הוקצה, צריך לנצל אותו בצורה הטובה והיעילה ביותר. כדי שכל אגורה ממנו תממן עיקור/סירוס של חתול/ה, יש להכין תוכנית מסודרת, להיערך עם  צוותים מיוחדים של וטרינרים, לוכדים מקצועיים, להכשיר אסיסטנטים לביצוע של ניתוחים ברמה גבוהה לרווחתם של החתולים.

התוספת התקציבית הזו היא גם הצהרה שמממשלת ישראל מכירה בכך שבעלי החיים, שנמצאים כבר שנים בתחתית סדר העדיפויות, אינם שקופים.

התקציב חשוב לא רק עבור חתולי הקהילה אלא גם עבורנו, בני האדם. בעלי החיים חיים איתנו בקהילה והרצון לדאוג לרווחתם הוא חלק מהחמלה שאנחנו צריכים להרגיש עבור כל מי שחלש בחברה.

כשנתניהו הודיע בשנה שעברה שהוא מוסיף 5 מיליון ש"ח באופן חד פעמי, לאותם 4.5 מיליון שקבועים בחוק, שמענו מכל עבר רק ברכות ותשבחות. איש לא הביא בובת חתול למליאה ומירי רגב לא הצטלמה עם החתול שלה

מגיע לחתולים לעבור עיקור/סירוס, לעצור את ההתרבות חסרת הפרופורציות, להפסיק את ההמלטות של גורים לחיים של סבל ואומללות וליצור עתיד בריא ויציב לחתולים – ולקהילה.

יעל ארקין היא מנכל”ית עמותת "תנו לחיות לחיות". ב-1991 הצטרפה לעמותה כחברת ועד ומאז שנת 2010 משמשת כמנכ”ל העמותה.צמחונית מגיל 12 וטבעונית בהמשך חייה. במהלך חייה אימצה עשרות כלבים וחתולים (והזרוע עוד נטויה). צילום: יואב בן דב

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 502 מילים ו-2 תגובות
סגירה