לשחרר את פנסטר

הקהילה היהודית בדטרויט הייתה מוכנה לעשות הכול כדי להחזיר הביתה את העיתונאי דני פנסטר, שנעצר במיאנמר, הורשע בעבירות טרור ונידון ל־11 שנות עבודת פרך ● "המאמצים שלנו לשחרר אותו מעולם לא התבססו על מצבו המשפטי כי ברמה מסוימת זו תמיד הייתה פיקציה"

העיתונאי דני פוסטר נפגש עם בני משפחתו בניו יורק, לראשונה אחרי שחרורו מהכלא במיאנמר, 16 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
AP Photo/Seth Wenig
העיתונאי דני פוסטר נפגש עם בני משפחתו בניו יורק, לראשונה אחרי שחרורו מהכלא במיאנמר, 16 בנובמבר 2021

במשך כשישה חודשים אי אפשר היה לפספס את השלטים שנתלו בחצרות הבתים בפרוור היהודי בדטרויט. הם היו אדומים, לבנים וכחולים, ובמרכזם איור שחור־לבן של צעיר מזוקן בעל חיוך קלוש חבוש כובע צמר. "שחררו את פנסטר", נכתב על אותם שלטים באותיות גדולות. על אחרים נכתב: "הגנו על העיתונות", "BringDannyHome#".

היום, רבים מהשלטים עדיין מוצבים אך הכיתוב עליהם מעודכן, חגיגי. אחד מהם נתלה על הבר הפופולרי "דטרויט פליט" בפרנדייל השכנה: "ברוך הבא הביתה, דני!"

דני פנסטר, עיתונאי יהודי בן 37 מהעיר הנטינגטון וודס, נכלא ב־24 במאי במיאנמר והוחזק שם על ידי החונטה הצבאית של המדינה, שתפסה את השלטון בהפיכה אלימה מוקדם יותר השנה.

האישומים נגד פנסטר – אותם כינו גורמים בינלאומיים פה אחד כבלתי חוקיים ובעלי אופי פוליטי – קשורים בעבודתו העיתונאית בערוצי החדשות דוברי האנגלית במיאנמר. הוא נעצר בנמל התעופה הבינלאומי יאנגון בזמן שניסה להגיע לביקור הפתעה בביתו.

העיתונאי דני פוסטר מגיע לשדה התעופה בניו יורק אחרי שחרורו מהכלא במיאנמר, 16 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
העיתונאי דני פוסטר בשדה התעופה בניו יורק, יום אחרי שחרורו, 16 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

פנסטר שוחרר ב־15 בנובמבר ולמחרת התאחד עם בני משפחתו – ההורים באדי ורוז ואחיו המבוגר ממנו בריאן – מחוץ לנמל התעופה ג'ון פ. קנדי שבניו יורק. הם המשיכו לאחר מכן להנטינגטון וודס, שם דני ביקר במספרה מקומית אחרי כמה חודשים של הזנחה.

"יש כאן סיפור יהודי מאוד מרגש על האופן שבו הקהילה התאחדה מאחורי המטרה הזאת"

"יש כאן סיפור יהודי מאוד מרגש על האופן שבו הקהילה התאחדה מאחורי המטרה הזאת", אמר לסוכנות הידיעות היהודית חבר הקונגרס הדמוקרטי אנדי לוין. משפחת פנסטר סירבה להתראיין לכתבה אבל בני המשפחה הביעו הערכה רבה לקהילה שפעלה לשחרורו של דני.

"אני רוצה להודות מעומק לבי לכל מי שיצר איתי קשר בימי הייאוש שלי", כתב באדי בעמוד הפייסבוק שלו לאחר שובו של בנו, מסר שפורסם מאוחר יותר גם בקבוצת הפייסבוק FreeDannyFenster#. "התמיכה שלכם הצילה אותי ואת בני משפחתי מבור תחתיות. לו רק העולם היה ניחן במעט מהלב ומהחמלה שיש לכם, היה בו פחות כאב".

בני משפחת פנסטר הובילו את קמפיין "שחררו את פנסטר". הקמפיין החל בשילוט שהוצב על מדשאות בתים ובכיתובים על חולצות – והפך לתנועה גלובלית.

חבר הקונגרס אנדי לוין (משמאל) משוחח עם באדי פנסטר, אביו של העיתונאי דני פנסטר בהנטינגטון וודס, מישיגן, 4 ביוני 2021 (צילום: Jeff Kowalsky, AFP via Getty Images)
חבר הקונגרס אנדי לוין (משמאל) משוחח עם באדי פנסטר, אביו של דני פנסטר, מישיגן, 4 ביוני 2021 (צילום: Jeff Kowalsky, AFP via Getty Images)

בתחילת יוני, פחות משבועיים לאחר מעצרו של דני, המשפחה ארגנה עצרת למענו במרכז הפנאי של הנטינגטון וודס – רחבה עירונית הממוקמת בין בית ספר יסודי, בריכה ציבורית, הספרייה המקומית ושדה גדול שבו נערכים מחנות קיץ יומיים לילדים.

תמונות ודיווחים חדשותיים מהאירוע – בהם הוצגו שלטים הנושאים את שמו ואת דיוקנו של דני – פורסמו בערוצי תקשורת מסביב לעולם. אחד המשתתפים באותה עצרת היה לוין. מאז הפך למחוקק מרכזי בוושינגטון שפעל למען שחרורו של פנסטר.

"הפעם הראשונה ששמעתי על זה הייתה מחברים בקהילה היהודית, ביום שזה קרה", אמר לוין ל־JTA. "הדאגה והמעורבות שגילתה הקהילה היהודית היו פשוטו כמשמעו ההתחלה של המעורבות שלי".

ללוין יש ניסיון מסוים בעבודה עם מתנגדי משטר. בעבודתו הקודמת במשמר זכויות האדם הוא עבד עם מתנגדי משטר בהאיטי, אבל מעולם לא היה מעורב במקרים בהם הוחזקו אזרחים אמריקאים כבני ערובה.

העיתונאי דני פוסטר מחבק את אימו רוז לראשונה אחרי שחרורו מהכלא במיאנמר, ניו יורק, 16 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
העיתונאי דני פוסטר מחבק את אימו רוז אחרי שחרורו מהכלא, ניו יורק, 16 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

אף על פי כן הוא היה סבור שניתן לו מנדט להתערב: בכל פעם שביקר במחוז שלו, בכלל זאת כשהשתתף בתהלוכת 4 ביולי השנתית של הנטינגטון וודס – פנסטר היה הנושא המרכזי שהעסיק את ציבור בוחריו.

נוסף על כך, אומר לוין, בכל פגישה שערך עם ארגון יהודי מאזור דטרויט – מהפדרציה המקומית דרך סניפים של הליגה נגד השמצה ועד מרכז המשאבים של הקהילה היהודית – "לא עלה על הדעת שתהיה לי פגישה שהנושא הראשון בה הוא לא 'מה קורה עם דני?'"

בית הכנסת הרפורמי עמנו־אל שבאוק פארק, מישיגן – אליו משתייכים הוריו ואחיו של פנסטר – התגייס גם הוא למען שחרורו. בעלונים שחילק לחברי הקהילה פורסמו קריאות לפעולה למען פנסטר, וחברי מועצת בית הכנסת נאמו בעודם לובשים חולצות עם הכיתוב "שחררו את דני".

"יש הרבה אנשים שמרגישים קרובים לרוז ובאדי ושיש להם ילדים בגילם של בריאן ודני", אמר הרב מתיו זרווק על מאמציו של בית כנסת למען דני. זרווק כלל תפילות למען דני בטקסי השבת הקבועים של בית הכנסת עד לשחרורו. הוא גם שמע כי קהילות אורתודוקסיות מקומיות התפללו למענו. "אני גאה בכל הקהילה היהודית על כך", הוא אמר.

שלטי ברכה לכבוד דני פנסטר ב"דטרויט פליט", מישיגן (צילום: אנדרו לפין)
שלטי ברכה לכבוד דני פנסטר ב"דטרויט פליט", מישיגן (צילום: אנדרו לפין)

גם בני המשפחה המורחבת של דני התגייסו למען שחרורו. בת דודתו איימי קורצווייל היא קריקטוריסטית שפרסמה בניו יורקר, וכעת שוהה בתוכנית לימודים בברלין. כשקורצווייל שמעה את החדשות על מעצרו של דני, היא קראה לעמיתיה הקריקטוריסטים – כחלק מקמפיין BringDannyHome# – לצייר דיוקנאות של דני כדי ששמו ופניו יישארו בעין הציבור. אומנים מרחבי העולם נענו לקריאה.

"אנחנו באים ממשפחה של מהגרים. סבתא שלי היא ניצולת שואה. במשפחה שלנו קיימת מסורת של מאבקים שאני חושבת שדני ממשיך בה כעיתונאי"

"אנחנו באים ממשפחה של מהגרים. סבתא שלי היא ניצולת שואה. במשפחה שלנו קיימת מסורת של מאבקים שאני חושבת שדני ממשיך בה כעיתונאי. הוא נמשך לסיפורים של אנשים רגילים שנמצאים במצבים קשים ונאבקים על כבודם ועל איכות החיים שלהם", אמרה איימי קורצווייל ביולי האחרון בריאיון ל־PEN America – ארגון ללא מטרות רווח הפועל למען חופש הביטוי בעולם.

"אנחנו צריכים לדבר על זה כי אנחנו מרגישים שמה שהכי עוזר זה פשוט להשאיר את הסיפור של דני בחיים". אחיה של איימי, איתן, הוא שותף בחברת היזמות הטכנולוגית Bessemer ובעל עוקבים רבים במדיה החברתית, אביהם, ריי קורצווייל, הוא עתידן ומוביל בתחום החדשנות הטכנולוגית – שניהם השתמשו בקשרים שלהם כדי לקדם את שחרורו של דני.

יחד, אומר לוין, פעילותם של בני המשפחה למען דני מילאה תפקיד אדיר בשימור שמו בכותרות ובהפעלת לחץ על הממשלה כדי למצוא דרך לחלץ אותו מהכלא. קשריו ההדוקים של דני עם דטרויט ניכרים גם בפרסומים שלו, זאת על אף השנים שחלפו מאז שעזב את העיר.

בשנה שעברה הוא פרסם כתבה באתר חדשות בדטרויט, שעסקה בבעלים של בית קפה במיאנמר שיש לו אובססיה לתושב המפורסם ביותר שגדל בדטרויט – אמינם.

חדשות על מצבו של דני בזמן מאסרו הגיעו במשורה, והדיונים המשפטיים בעניינו התקיימו ברובם בדלתיים סגורות, בלי שניתנה לעורך הדין שלו הזדמנות לדון בשחרורו. בשלב מוקדם, אומר לוין, בני משפחתו גילו כי הוא מוחזק בנפרד משאר אוכלוסיית הכלא – דבר שהבטיח את בטיחותו היחסית – וכי אינו סובל מעינויים או מרעב – שביב אור של חדשות טובות.

אבל גם נראה היה, מתמונות חטופות שתיעדו אותו במהלך הדיונים המשפטיים, שחלה בקורונה בזמן מעצרו. ארצות הברית נקלעה לסיטואציה קשה – היא לא יכלה לנהל משא ומתן פומבי עם ממשלה שתפסה את השלטון בכוח.

לוין אומר כי היה הכרח להישען על ערוצים דיפלומטיים אחוריים. אלה כללו את שגריריהן של מדינות אחרות בדרום־מזרח אסיה, שיכלו לשמש כמתווכות כמו יפן, סינגפור ותאילנד.

לוין ומשפחת פנסטר גם היו בקשר רציף עם רוג'ר קרסטנס, השליח הנשיאותי המיוחד של מחלקת המדינה לענייני בני ערובה, שמונה על ידי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, וכן עם אונג לין, שגריר מיאנמר בארצות הברית, שמונה על ידי ראשת המדינה הקודמת אונג סן סו צ'י, לפני שהודחה על ידי הצבא.

"הוא היה סוג של דמות אוהדת", אומר לוין על לין. "הוא לא העמיד פנים שיש לו סמכות כלשהי מול משטר ההפיכה, אבל הוא אמר, 'אתה יודע, אני שולח להם את המברקים הדיפלומטיים שלי והם קוראים אותם'".

ההתגייסות היהודית למען פנסטר הדהדה במקומות נוספים בוושינגטון הבירה; הרב לוי שם טוב, סגן נשיא ידידי חב"ד, נפגש עם לין ב־9 ביוני כדי לדון בעניינו של פנסטר.

שם טוב אמר ל־JTA כי הוא העביר לשגריר את המסר ש"כל מי שנושא באחריות יתקשה למצוא תמיכה ואהדה כשרואים שזה מה שקורה במדינה שלך… כל העולם צופה בך. הוא אזרח ועיתונאי אמריקאי שרק ביצע את עבודתו".

הרב לוי שם טוב, סגן נשיא ידידי חב"ד האמריקאים, נפגש עם אונג לין, שגריר מיאנמר בארצות הברית, יוני 2021 (צילום: באדיבות שם טוב)
הרב לוי שם טוב נפגש עם אונג לין, שגריר מיאנמר בארצות הברית, יוני 2021 (צילום: באדיבות שם טוב)

שם טוב גם הזכיר לשגריר את הקהילה היהודית הקטנה במיאנמר, שמונה כיום קומץ משפחות שמתחזקות בית כנסת ביאנגון, בעיקר עבור תיירים. הוא ציין שאם המדינה תמשיך להחזיק את פנסטר במעצר זה "ייגרום נזק לתיירות". הוא סיפר כי הוא היה בקשר עם פעילים לשחרורו של פנסטר, אם כי לא ישירות עם בני משפחתו.

הרגע המייאש ביותר בקמפיין BringDannyHome# קרה ב־12 בנובמבר, כשצבא מיאנמר דן את פנסטר ל־11 שנות עבודת פרך – ואף הודיע על שני אישומים חדשים נגדו, שכל אחד מהם היה עלול להוביל לגזר דין נוסף של עד 20 שנה.

הראיה העיקרית נגדו הייתה טענה כוזבת שלפיה עבד עבור גוף התקשורת "Myanmar Now", בתקופה שבה למעשה עבד עבור גוף אחר, המגזין "Frontier Myanmar".

אולם ההתפתחות הזאת לא החלישה את ההתלהבות של צוות הקמפיין. "המאמצים שלנו לשחרר אותו מעולם לא התבססו על המצב המשפטי שהוא היה נתון בו, כי ברמה מסוימת זו תמיד הייתה פיקציה", אומר לוין.

ואכן, שלושה ימים בלבד לאחר מכן, חברי צוות "שחררו את פנסטר" התעוררו לחדשות להם ציפו במשך כל אותו הזמן – פנסטר שוחרר מהכלא והועלה על טיסה שיצאה מהמדינה, ולאחר עצירה קצרה בקטר הוא ימשיך הביתה.

המושל לשעבר של ניו מקסיקו ביל ריצ'רדסון – שהפך למעין נושא ונותן בלתי רשמי עם מדינות עוינות בענייני בני ערובה, זאת בעקבות ניסיונו עם שחרור שבויים אמריקאים מקוריאה הצפונית – מילא תפקיד מכריע בשחרורו של דני באמצעות הארגון שלו, מרכז ריצ'רדסון.

The students at Yachad Religious School welcome Danny home!

Posted by Yachad School on Monday, November 15, 2021

ריצ'רדסון טס למיאנמר, ושם מסר הצהרה, לפיה הוא ניהל משא ומתן פנים אל פנים עם מין אונג הלאינג, מנהיג החונטה, וליווה את פנסטר אל מחוץ למדינה בעצמו.

לוין אמר שהוא לא יכול להתייחס למשא ומתן. גם ריצ'רדסון ומחלקת המדינה סירבו להשיב לשאלות התקשורת שביקשה לברר מה הבטיחה ארצות הברית למיאנמר, אם בכלל, בתמורה לשחרורו של פנסטר.

עם שובו לארצות הברית, פנסטר נאם במסיבת עיתונאים שארגן מרכז ריצ'רדסון – ושודרה על ידי הוועד להגנת עיתונאים – והביע הוקרה על המאמצים שהובילה משפחתו כדי להחזיר אותו הביתה.

"לאורך התקופה הצלחתי לקבל מדי פעם רמזים קטנים על מה שקורה", הוא אמר, וסיפר כיצד באחד הדיונים בעניינו בבית המשפט, עוזר משטרתי "הציג בחטף תמונה מהטלפון שלו, שבה כל המשפחה שלי לבושה בחולצות טי עם הפרצוף שלי בסי־אן־אן, מה שהיה נראה לי די מוזר".

"יש בי פשוט כל כך הרבה אסירות תודה עכשיו על כל מה שכולם עשו. אני חושב שכל פעולה שמישהו עשה עזרה קצת"

"יש בי פשוט כל כך הרבה אסירות תודה עכשיו על כל מה שכולם עשו. אני חושב שכל פעולה שמישהו עשה עזרה קצת", אמר פנסטר, והבטיח "להמשיך להתמקד בכל האסירים האחרים, לא רק עיתונאים ואסירי מצפון במיאנמר או בכל מקום אחר… [אלא גם] באזרחים, רופאים, מורים, שנמצאים בכלא ברגע זה".

הוא הוסיף: "זו תהיה חגיגה צנועה וקצרה, אבל בואו נתמקד בסיפור האמיתי כאן". לוין תיאר את חזרתו של פנסטר כ"רגע המאושר ביותר בימיי בקונגרס". "אני מאמין שהשחרור שלו הוא התפתחות חיובית, ובואו נקווה שאחרים ילמדו מזה", אמר שם טוב. "התוצאה תהיה תחושה כללית יותר של עידוד חיובי, לא רק למיאנמר אלא גם למדינות אחרות".

קבוצת הפייסבוק "Bring Danny Home", שצברה עד כה 6,500 חברים, הוצפה בפוסטים מברכים ובהודעות "ברוך הבא", לרבות תמונה של דני עצמו מחייך בעודו לובש את חולצת הקבוצה. תמונת הפרופיל שונתה לקולאז' שהוכן מכותרות תקשורתיות על מעצרו של דני בשילוב הכיתוב: "פנסטר חופשי!!!"

הרב זרווק הציע במכתב לקהילת בית הכנסת עמנו־אל ובעמוד הפייסבוק שלה, להתפלל בפעם האחרונה לכבוד פנסטר. התפילה, הלקוחה מברכות השחר המסורתיות ביהדות, לרוב נושאת משמעות סמלית בלבד. "ברוך אתה אדוני, מתיר אסורים", הוא כתב.

"אחד הדברים הנפלאים בהשתייכות לקהילה הוא שאנחנו זוכים להזדמנות לחגוג זה עם זה בזמנים השמחים שלנו ויכולים להתייצב זה לצד זה בזמנים הכואבים – ולקבל אהבה ותמיכה", כתב הרב. "אני גאה בכל הקהילה היהודית של מטרופולין דטרויט על שהביעה תמיכה ואהבה למשפחת פנסטר שלנו ועל כך שהראתה מהי משמעותה של קהילה".

עוד 1,696 מילים
סגירה