יעקב ליצמן (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
הדס פרוש/פלאש90

ההודעה של יעקב ליצמן אתמול כי יעזוב את החיים הפוליטיים בסוף הקדנציה הנוכחית נועדה לאוזניו של היועמ"ש, שמתלבט בימים אלה האם להגיש כתב אישום נגד שר הבריאות לשעבר ● ליצמן רוצה את מה שדרעי קיבל: עסקת טיעון מקלה ובתמורה יעזוב את הכנסת ● אלא שבניגוד לדרעי, לליצמן באמת אין שום כוונה לחזור ● ועל הקווים כבר מתחממים יורשיו ● פרשנות

יעקב ליצמן זרק אתמול (ראשון) הימור מעניין. הוא הודיע כי יעזוב את החיים הפוליטיים בסוף הקדנציה, אחרי 22 שנים בממשלה ובכנסת. המסר נועד ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שמתלבט אם להגיש נגד שר הבריאות לשעבר כתב אישום על עבירות הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט.

ליצמן ביקש להקדים מול היועץ עם עסקה משלו: אני אלך הביתה, ואתה תסגור לי את התיקים, וכך אני ואתה נודיע לכולם שבאתי על עונשי הציבורי ושלום על ישראל.

ליצמן בעצם מקנא בעסקה המקלה שקיבל עמיתו אריה דרעי. יו"ר ש"ס הולך עכשיו הביתה, בדרך הוא ישלם 180 אלף שקל למס הכנסה, דמי כופר על עבירות מס שביצע. בקדנציה הבאה הוא יוכל להתמודד לכנסת, אלא אם כן ייקבע שיש בעבירות הללו קלון.

יעקב ליצמן מודיע כי יפרוש מהחיים הפוליטיים, בתוכניתם של אבי בלום ומשה גלסנר בערוץ הכנסת, 26 בדצמבר 2021

ליצמן מציע לפרוש בסוף הקדנציה לצמיתות ולא לחזור. קשה לדעת אם היועץ המשפטי יקבל את ההצעה המרומזת, למרות שגם הוא הולך הביתה בעוד חודש ורוצה לנקות שולחן.

העבירות של ליצמן לא פשוטות, בעיקר בתחום ניצול המעמד והשררה – אחד מסמליה המובהקים של השחיתות. אילו ליצמן היה קם ומתפטר החל ממחר, למשל, אולי היה נרשם כאן מהלך אפקטיבי יותר. כמו שזה נראה כרגע, ההכרזה של ליצמן אתמול לבדה לא תהיה זו שתכריע את החלטת היועמ"ש.

אילו ליצמן היה קם ומתפטר החל ממחר, אולי היה נרשם כאן מהלך אפקטיבי יותר. כמו שזה נראה כרגע, ההכרזה של ליצמן אתמול לבדה לא תהיה זו שתכריע את החלטת היועמ"ש

ליצמן בן ה-74 טוען לאורך זמן שהוא רוצה ללכת כבר, אבל אף אחד לא באמת מאמין, כי בפוליטיקה החרדית אין כמעט מי שקם ועוזב מרצונו את הכנסת.

בשנים האחרונות נפוצו שמועות על המעמד שלו בחסידות גור שאותה הוא מייצג בכנסת, על היחסים המתנדנדים שלו עם האדמו"ר מגור, על יריבויות פנימיות שסוללות את דרכו החוצה. ליצמן שרד את הכול. האדמו"ר הקודם של גור, הלב שמחה, קבע כי חברי כנסת מהחסידות יכהנו רק שתי קדנציות. ליצמן מכהן מאז 1999.

יעקב ליצמן (משמאל) עם האדמו"ר מגור הרב יעקב אריה אלתר בחתונת נכדו בירושלים, 19 בפברואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יעקב ליצמן (משמאל) עם האדמו"ר מגור הרב יעקב אריה אלתר בחתונת נכדו בירושלים, 19 בפברואר 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ההודעה הדרמטית של ליצמן וגם התגובות העצובות של משה גפני והאחרים מסמלות אולי את תחילת המהפך הדורי ביהדות התורה. הקשישים הולכים והתיישים הצעירים – יצחק פינדרוס, יעקב אשר, אורי מקלב והאחרים – מתחילים לרוץ ולתפוס מנהיגות.

השם החם שמיועד להחליף את ליצמן בכנסת הוא יצחק שפירא, בנו של ח"כ אברהם (מוניה) שפירא המיתולוגי.

שפירא ג'וניור הוא איש עסקים בינלאומי עשיר, רחוק ת"ק פרסה מהפרופיל השמרני והצנוע של ליצמן, מי שחי כל חייו בדירת 57 מ"ר ברחוב אבן האזל בירושלים וקם בכל בוקר ב-03:15 להתפלל וללמוד בבית הכנסת של גור.

אתמול כבר הופץ סרטון שבו נראה יצחק שפירא בסוכתו רוקד עם שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב, נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל, נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ וראשי מדינה אחרים. ללמדנו שהאיש מקושר עם כולם וראוי להחליף את ליצמן המיושן קמעה.

אתמול כבר הופץ סרטון שבו נראה שפירא בסוכתו רוקד עם גנץ, בר-לב, נגיד בנק ישראל לשעבר, נציב שירות המדינה וראשי מדינה אחרים. ללמדנו שהאיש מקושר עם כולם וראוי להחליף את ליצמן המיושן קמעה

הרב יצחק שפירא, על רקע ציור של אביו אברהם שפירא, 2014 (צילום: יעקב נאומי/פלאש90)
הרב יצחק שפירא, על רקע ציור של אביו אברהם שפירא, 2014 (צילום: יעקב נאומי/פלאש90)

ליצמן כיהן בתפקידיו הבכירים כיו"ר ועדת הכספים, סגן שר בריאות, שר בריאות ושר שיכון. הקריירה שלו הייתה סוערת, רצופה במינויים והתפטרויות ומריבות בלתי פוסקות (בעיקר עם יריבו הקשוח, חבר הכנסת מאיר פרוש). לאורך תקופה כשר הבריאות הוא התחבב על כלל האוכלוסייה בעיקר בזכות הרפורמה שיזם בטיפולי השיניים, שחסכה אלפי שקלים לכל משפחה.

באופוזיציה ליצמן נעלם. מה שהעסיק אותו ואת מקורביו היה התיק הפלילי הכפול, בעיקר אחרי שהיועץ הודיע שיגיש כתב אישום על שיבוש הליכי משפט והפרת אמונים בפרשת הפדופילית מלכה לייפר והמעדנייה בירושלים.

עכשיו בעולם החרדי מצפים לפרישה שקטה של ליצמן – עם מצנח זהב ביד, בדמות עסקת טיעון מקלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
מהיום הראשון היועץ נתן יחס VIP לפוליטקאים, הוא מעולם לא היה ראוי לתפקיד, עכשיו כולנו רואים מי הוא ומה הוא. ההיסטוריה לא תזכור אותו לטובה, אבל הנזק כבר נעשה. מנדלבליט עודד שחיתות שלטונית... המשך קריאה

מהיום הראשון היועץ נתן יחס VIP לפוליטקאים, הוא מעולם לא היה ראוי לתפקיד, עכשיו כולנו רואים מי הוא ומה הוא. ההיסטוריה לא תזכור אותו לטובה, אבל הנזק כבר נעשה. מנדלבליט עודד שחיתות שלטונית בישראל והכשיר פושעים, זו לא הגזמה זו עובדה.

עוד 564 מילים ו-3 תגובות
סגירה