זכויות האדם וזכויות הפרט בזמן מגפה

מגפת הקורונה. אילוסטרציה (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
מגפת הקורונה. אילוסטרציה

הרחק מן העין הציבורית, אבל נוכחות בהחלט ברעננה ובתל אביב, ליד בתיהם של שרי הממשלה וראשיה, ממשיכות להתקיים הפגנות מחאה נגד מדיניות הממשלה בכל הנוגע לטיפול במגפת הקורונה. ההפגנות הללו מערבות בתוכן מתנגדי חיסונים יחד עם בני אדם חכמים ונאורים, חלקם מוכרים לי ויקרים לי אישית, המפגינים בעד זכויות הפרט של אזרחים במדינה דמוקרטית.

הרחק מן העין הציבורית, אבל נוכחות בהחלט ברעננה ובתל אביב, ליד בתיהם של שרי הממשלה וראשיה, ממשיכות להתקיים הפגנות מחאה נגד מדיניות הממשלה בכל הנוגע לטיפול במגפת הקורונה

המוחים נגד מדיניות הממשלה יוצאים נגד ההגבלות שהוּשׁתוּ, מכוח התו הירוק והתו הסגול ודומיהם, נגד הבלתי-מחוסנים. הם חווים הגבלה בחופש התנועה, העיסוק והלימוד שלהם, הדרה ממקומות העבודה, הלימוד והמסחר, ורואים בהגבלות הללו כרסום חמור של זכויות הפרט והאזרח ופגיעה בדמוקרטיה.

השׂיח על זכויות אדם ופרט ומיעוט בזמן מגפה טָעון במיוחד. הוא מציב משני עברי התהום בני אדם, שבכול סיטואציה אחרת חשים עצמם כשייכים לאותו מחנה, לצד ההומניסטי של האנושות, לצד הדוגל בחירות, בצדק ובשוויון לכל בני האדם באשר הם.

החציון הזה הוא קודם כול אידיאולוגי. מעברו האחד ניצבים מי שמאמינים, כי בזכויות היסוד של האדם ושל היחיד אין לפגוע בשום מצב, יהא אשר יהא, וכי אין לשום שלטון, בשום זמן ותחת שום נסיבות, לשלול מאזרחיו את חירותם, ובתוכה חירות העיסוק, הלמידה, התנועה והמסחר.

מעברו האחר נמצאים מי שמאמינים, כי דמוקרטיה במהותה אינה מבנה יסוד קולקטיבי המיוסד על חירות אישית מוחלטת, אלא מבנה המתכונן מכוח מסירת מקצת מחירויות היסוד של האדם להנהגה נבחרת, שתפקידה הוא להבטיח את שלום אזרחיה ואת חירותם היחסית.

הוגה הדעות אליאס קנטי, בספרו המונומנטלי "ההמון והכוח", תיאר היטב את ההבדל בין מחלה לבין מגפה. השוני המהותי ביניהן, כך כתב, ואני מצטט אותו מתוך הזיכרון, שכן ספרו אבד לי, הוא שמחלה נהפכת למגפה מכוח התנהגותו של ההמון. בכוחם של בני אדם להכריע האם מחלה כלשהי, שיש לה נתונים טבעיים להיהפך למגפה, אכן תיהפך לכזאת, מכוח הכרעותיהם והתנהגותם.

הוגה הדעות אליאס קנטי, בספרו המונומנטלי "ההמון והכוח", תיאר היטב את ההבדל בין מחלה לבין מגפה. השוני המהותי ביניהן, כך כתב, הוא שמחלה נהפכת למגפה מכוח התנהגותו של ההמון

מגפת הקורונה, שלא כמו מגפות קודמות לה, נפלה על האנושות בעידן הגלובליזציה, הרשתות החברתיות ומתח גובר בין ממשלים טוטליטריים לבין ממשלים דמוקרטיים. הגלובליזציה, שבאה לידי ביטוי במדיניות "השמיים הפתוחים" הקלה על התפשטות המחלה הוויראלית והפיכתה למגפה מכת עולם.

הרשתות החברתיות, בפריצות המוחלטת של התכנים המופצים בהן, הגבירו את החשדנות, העוינות והניכור שחשים אזרחים, בכול רחבי תבל, כלפי ממשלות, תאגידים רפואיים, כלי התקשורת ומדע הרפואה.

המתח בין הממשלים הטוטליטריים לבין הממשלים הדמוקרטיים, וערעור הדמוקרטיות במקומות שונים בעולם, ובהן גם ארה"ב וישראל, החריף את החשדנות, העוינות ואי האמון שחשים אזרחים כלפי מנהיגיהם וממשלותיהם, והוא שעורר את גלי המחאה האדירים נגד ניסיונות הממשלות השונות להתמודד עם המגפה.

היצירתיות האבולוציונית של וירוס הקוביד, יכולתו להשתנות תדיר, בעיקר בקרב קהילות אנושיות עניות, שמערכות החיסון של תושביהן ירודות משל אחיהם במדינות המערב, מאפשרת למגפה הזאת להכות באנושות גל אחרי גל. עובדה זו מחריפה את יסוד אי-הוודאות, שחווה האנושות כולה, ובתוכה כל אדם ואדם.

המגפה והמדע רצים זה לצד זה, בכיוונים מנוגדים. האנושות ממציאה חיסונים ותרופות, מייצרת ומפיצה אותם במהירות שיא, במדינות המפותחות, אך למצער לא במדינות העניות, והממשלים במדינות שונות ברחבי תבל מוצאים עצמם פועלים בתוך יסוד עמוק של אי-ודאות, מטילים על אזרחיהם גזרות חדשות לבקרים, משנים את נהלי הבדיקה, הבידוד והאשפוז, ומבקשים לאזן בצורה לוליינית ממש בין זכויות האדם לבין מידת יכולתן של מערכות הכלכלה והבריאות, החינוך והתעסוקה, הרווחה והביטחון, לעמוד מול ההסתערות של גלי המגפה.

המתח בין הממשלים הטוטליטריים לבין הדמוקרטיים, וערעור הדמוקרטיות במקומות שונים בעולם, ובהן ארה"ב וישראל, החריף את החשדנות והעוינות שחשים אזרחים כלפי מנהיגיהם

אי-הוודאות שרוב ממשלי העולם פועלים בתוכה מחייבת אותם לפעול בנסיבות משתנות תדיר ולשנות את נהליהן ומדיניותן ללא הרף. זה מכניס את האזרחים במקומות שונים בעולם לרמה גבוהה של חרדה, של אי-ודאות ושל תסכול. זה גם משפיע על המצב האישי והנפשי של כול אחד ואחת מאתנו.

בתוך התעוקה המתמדת הזאת, כול אדם מגיב ופועל אחרת. מי שמלכתחילה אישיותו טוטלית ודעותיו וערכיו יצוקים כדוגמות, נסוג למצב של מגננה על ערכיו, על שלמות גופו, על חירותו על גופו, אבל אגב כך שוכח עקרון מהותי ומכריע של הציוויליזציה – ערבות הדדית. ואילו מי שמגלה גמישות נפשית למול אי-הוודאות ואינו חושד בשלטון, במדע או בתאגידי התרופות, מקבל על עצמו את ההגבלות המסוימות והמשתנות הממלאות את חיינו כעת, כדי לשרוד וכדי להגן על זולתו.

הדרך היחידה שבה נוכל לעבור את המגפה הזאת עוברת דרך ערבות הדדית. ראשית, בערבותן של מדינות המערב למדינות אפריקה ושאר המדינות העניות, שחייבים להגיע לחסן את תושביהן באותו מדרג חיסונים כמו במערב. שנית, בחשיפת כל הסכמי הסחר עם חברות התרופות, כדי לרוקן את תיאוריות הקונספירציה ממהותן, ואז בהשתת חיסוני חובה על אוכלוסיית העולם כולה, והגבלת מי שאינם מוכנים להתחסן בהם.

זכותו של אדם לחירות גופו, עיסוקו, תנועתו, לימודו ומסחרו היא מוחלטת, כול עוד אינה פוגעת בזכויות יסוד אלה של זולתו. אך כאשר מיליוני בני אדם בכול ארץ מסרבים להתחסן (מלבד מי שיש להם סיבות רפואיות ודאיות לכך) מתוך אידיאולוגיה, מסרבים לחסן את ילדיהם ועל ידי כך חושפים אותם לתסמונת פימס ולונג קוביד, והופכים אותם לחשופים לחולי ולמוות, הם עלולים להימצא, שלא מתוך כוונת זדון, פוגעים לא רק בעצמם ובילדיהם, אלא במרקם החברתי הכולל.

אי אפשר לקיים מדינה ומערכות חינוך ובריאות, תעסוקה וכלכלה, ביטחון ותשתיות פעילות ומתפקדות, בשעה שמאות אלפי בני אדם נמצאים מאומתים לקורונה, נכנסים לבידוד, נעדרים ממקומות העבודה שלהם וממלאים את בתי החולים וחלילה את בתי העלמין. הדרך היחידה להתגבר על כל אלה ולמנוע התמוטטות של מסגרות שלמות היא בחיסון, שגם אם אינו מונע הידבקות והדבקה, הוא מונע בוודאות חולי קשה וגם מוות, לא רק אצל בני הגיל השלישי, גם אצל ילדים.

הדרך היחידה למנוע התמוטטות של מסגרות שלמות היא בחיסון, שגם אם אינו מונע הידבקות והדבקה, הוא מונע בוודאות חולי קשה וגם מוות, לא רק אצל בני הגיל השלישי, גם אצל ילדים

גל האומיקרון הביא, בשבוע האחרון, להכפלה מדהימה ומדאיגה בתחלואת ילדים ובאשפוזם. הערים בארה"ב שבהן היכה האומיקרון ראשונות מתחילות להראות נסיקה במספר המתים. אל תתנו לילדיכם להפוך לקורבנות האמונות שלכם, או לחששכם מפני קונספירציות חובקות תבל, המושתלות דרך שתלים זעירים באנושות, כדי להפכה לבובות. לא מדובר פה במזימה גלובלית של סין, של ביל גייטס או של חברת פייזר. מדובר במגפה, שכבר הדבירה מיליוני בני אדם, ומאיימת על האנושות.

אילן שיינפלד הוא סופר ומשורר, מראשי מחאת הסופרות/ים והמשוררות/ים. הוא בן למשפחה מנובוסליץ אוקראינה ומשדלץ פולין. סבו וסבתו מצד אמו חיו בשיכון ד' בבני ברק וקבורים בבית העלמין "חזון איש". עיקר יצירתו עוסקת בפרשות מן ההיסטוריה היהודית, עליה זכה בפרסים רבים ובהם פרס ברנר לספרות ופעמיים בפרס ראש הממשלה לסופרים. אילן הוא אב גאה יחידני לתאומים בני אחד עשר, ומתגורר בתובל בגליל המערבי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אוי אילן אילן, היית פעם קול שפוי וגם אתה נפלת קורבן למסע ההפחדה והשקרים של הממסד השלטוני והרפואי. איך אדם כמוך, עם בוחן מציאות כל כך טוב, נפל לתעמולת השקרים של הממסד? הדברים שאתה כותב ל... המשך קריאה

אוי אילן אילן, היית פעם קול שפוי וגם אתה נפלת קורבן למסע ההפחדה והשקרים של הממסד השלטוני והרפואי. איך אדם כמוך, עם בוחן מציאות כל כך טוב, נפל לתעמולת השקרים של הממסד? הדברים שאתה כותב לא היו נכונים גם בתחילת 2020, שלא לדבר על תחילת 2022. בשנתיים האחרונות לא מת אף ילד (אתה קורא נכון!) מקורונה. נפטרו ילדים ספורים ממחלות קשות, והיתה להם גם קורונה לקראת סוף חייהם.
כל ההפחדות על PIMS ולונג קוביד לא רלוונטיות היום. רוב תופעות הלוואי מהקורונה עוברות לאחר שבועות ספורים. ובכל מקרה, לפי מה שהרופאים אומרים, זה בר טיפול. כך שלכתוב משפט כמו: "מסרבים לחסן את ילדיהם ועל ידי כך חושפים אותם לתסמונת פימס ולונג קוביד, והופכים אותם לחשופים לחולי ולמוות…" זה פייק מוחלט ושקר מארץ השקרים של כת חסידי החיסונים.

כתבת: "גל האומיקרון הביא, בשבוע האחרון, להכפלה מדהימה ומדאיגה בתחלואת ילדים ובאשפוזם." זה שקר וכזב. תקרא קצת מה אומרים רופאים. אין אף ילד שאושפז בגלל קורונה. לא חשוב מאיזה זן. אתה כתבת משפט שאין עליו כפרה. אתה לא יכול להגיד לא ידעתי ולא שמעתי. המשפט הזה מעיד על בורותך בכל נושא הקורונה. וזה קצת לא מסתדר לי עם הדמות שאני מכיר שנקראית "אילן שיינפלד".

ההנחה שלך שקיימת ערבות הדדית היא מופרכת מיסודה. אתה ראית את ההסכם של פייזר עם מדינת ישראל? מישהו חשף בפנינו על מה חתמה מדינת ישראל עבורנו? על איזו ערבות אתה מדבר? אתה מצפה מאזרחים שיבטחו במדינה, אבל המדינה לא ממלאת את חלקה בחוזה הזה. על סמך מה נבטח במשרד הבריאות? על סמך התעלמותו מתופעות הלוואי? על סמך חוסר ההקשבה שלו לקולות אחרים של אנשים לא פחות חכמים דוגמת אנשי מח"צ?

קרא את תגובתי לכותב הפוסט מתחתיך, יונתן אורון. אתה והוא אחים. שני פשיסטים בתחפושת של אנשים נאורים. מעמידים את המדינה וקדושתה מעל הפרט ומעל היחיד. אתם מצפים ממני ללכת להתחסן למען הכלל בחיסון ניסיוני שאתם בוטחים בו כי המדינה החליטה. ואילו אני, אדיש לגמרי לדרישה הזו. אני מסתכל סביבי ורואה שהחולים בקורונה הם מחוסנים מלא מלא. מגפת המחוסנים. אז מה העניין? אתה רוצה להכניס אותי לבור שאתה נפלת אליו, רק בגלל שאתה כבר נפלת בו?

תראה מה קורה באוסטרליה. מדינה מחוסנת למשעי. סגרים אלימים במשך חודשים רבים. ועכשיו? חוטפים אותה ביג טיים. אז מה שווה החיסון אם הוא לא עובד?

לגבי עניין אי הודאות. בזה אתה צודק. לא כולם מסוגלים לתפקד בתנאי אי ודאות. גם לא פוליטיקאים. מי שלא מסוגל, שיהיה מספיק אמיץ ויפנה את התפקיד לטובת מישהו אחר שלא נלחץ ולא נכנס להיסטריה מכל דבר. מה שאנחנו רואים מול העיניים שהפחדים והחרדות של מקבלי ההחלטות מכתיבים את המדיניות. לו אנשים חרדתיים כמוך היו מנהלים את המדינה, היינו שנתיים בסגר.

אתה גם חושב שאם אני "דוגמתי" אזי אני פוגע בסדר החברתי של הערבות ההדדית. למעשה המציאות היא הפוכה. מי שפוגע בסדר החברתי הוא משרד הבריאות וממשלת ישראל. ומי שמאפשר לזה לקרות הם אנשים כמוך שהולכים כעיוורים אחר הממשלה ולא מאתגרים את השיח.
אני לעומתך כבר שנתיים בשיט הזה. הבנתי מהר מאד בתחילת 2020 מה אני צריך לעשות כדי לעבור את הקורונה בקלות כשאפגוש אותה. שיניתי את התזונה, ירדתי קצת במשקל (גם ככה אני לא בעודף משקל), אני מקפיד על כושר, ישן מספיק שעות בלילה וכשנדבקתי בקורונה היא עברה עליי בקלות. אז מי דוגמתי? מי שממשיך לשתות קולה, סוכרים ופחמימות ולהשמין ולעשן ולשבת על הספה ולהתבכיין על "ערבות הדדית"?

הצלחת גם להעליב אותי וגם לעצבן אותי. אני חושב שהפוסט שלך הוא חרפה. למרות תגובתי הארוכה, כדאי לך לגנוז אותו. שיישאר רק אצלך במחשב, שתיזכר מתי בדיוק הבנת שאתה פשיסט.

טועה לחלוטין בסיפור הנוכחי. החיסון לא מגן מפני הידבקות ולא מונע תחלואה ובידודים המוניים ולכן הלא מתחסנים אולי מסכנים רק את עצמם אבל לא אחרים ולא את התנהלות המערכת. אין הצדקה להמשיך עם ה... המשך קריאה

טועה לחלוטין בסיפור הנוכחי. החיסון לא מגן מפני הידבקות ולא מונע תחלואה ובידודים המוניים ולכן הלא מתחסנים אולי מסכנים רק את עצמם אבל לא אחרים ולא את התנהלות המערכת. אין הצדקה להמשיך עם הלחץ והכפייה עליהם. יש להתנצל בפניהם ובפני כל הציבור על השקר הגדול שהודו בו כבר שהתו הירוק מונע הדבקה כלשהי ושלא מחוסנים מסכנים את הציבור יותר מהשאר. כששקר רודף שקר ומשסים ציבור אחד בשני לצורך תעמולה ומניפולציה למה שנאמין?

עוד 973 מילים ו-2 תגובות
סגירה