מורה נבוכים לחוקת הליכוד

עדיין לא ברור אם נתניהו יחתום בכלל על הסדר טיעון שיחייב אותו, בין השאר, לפרוש מהחיים הפוליטיים - אבל בליכוד כבר בוחנים את האפשרויות העומדות בפני בכירי המפלגה בהחלפתו של היו"ר הוותיק וניצול המצב לחזור לשלטון ● הליכוד, המפלגה הוותיקה ביותר ואחת הבודדות שמקיימת פריימריז, מתנהלת על פי חוקת המפלגה ● ובמקום שבו יש חוקה - יש גם פרשנויות סותרות לכל צד

בנימין נתניהו במרכז הליכוד אחרי תוצאות מדגם הבחירות לכנסת ה-24, 24 במרץ 2021 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit
בנימין נתניהו במרכז הליכוד אחרי תוצאות מדגם הבחירות לכנסת ה-24, 24 במרץ 2021

"החוקה של הליכוד מאוד ברורה", אמר ביום שבת האחרון ח"כ ישראל כ"ץ בראיון בערוץ 12 והוסיף, את שכבר אמר מספר פעמים בעבר, שבכוונתו להתמודד על ראשות הליכוד רק ביום שאחרי פרישתו של בנימין נתניהו.

למרות שבעת הזו לא ברור עד כמה יום פרישתו של נתניהו קרוב, אחרי 17 שנה רצופות בראשות הליכוד, מייד עלתה השאלה איך יארגנו, באמצעות חוקת המפלגה, את החלפת השלטון בליכוד.

צמרת הליכוד רוחשת בשבוע האחרון, מאז פורסם לראשונה שהמו"מ להסדר טיעון עם נתניהו במשפטו הפלילי נמצא בשיאו, ועשוי להגיע לסיכום בימים הקרובים, כדי שהיועץ המשפטי לממשלה הפורש אביחי מנדלבליט יספיק לסיים את המלאכה.

צמרת הליכוד רוחשת בשבוע האחרון, מאז פורסם לראשונה שהמו"מ להסדר טיעון עם נתניהו במשפטו הפלילי נמצא בשיאו, ועשוי להגיע לסיכום בימים הקרובים

המטרה העיקרית של מנדלבליט, כך עולה מהמידע על עסקת הטיעון, היא להרחיק את נתניהו מהגה השלטון, בשל עבירות השחיתות. לשם כך, יהיה על נתניהו להתפטר מכל תפקידיו הציבוריים – כראש האופוזיציה, כחבר כנסת וכיו"ר הליכוד.

חוקת הליכוד אכן נותנת מענה לכל הנתיבים הפוליטיים האפשריים. בשנים האחרונות, שרי הליכוד וחברי הכנסת מטעם המפלגה התווכחו והתפלפלו על רבים מסעיפי החוקה ופנו בעתירות שונות לבית הדין של הליכוד, גם הוא מוקם מכוח החוקה.

בית הדין של הליכוד, בראשות עו"ד מיכאל קליינר ושני חברי בית הדין עו"ד יאיר לחן ויצחק בם, הוכיח שהוא עצמאי ובעלי שיקול דעת. רק לאחרונה פסק בית הדhן נגד האינטרסים של יו"ר הליכוד נתניהו בנושא "הליכודניקים החדשים"; ובעבר ניפק בית הדין פסיקות כאשר שלושת הדיינים חולקים אחד על השני.

איך מחליפים יו"ר?

סעיף 155 לחוקת הליכוד קובע:

"נפטר או התפטר יו"ר התנועה, או שנבצר ממנו באורח קבוע לכהן בתפקידו, יכהן יו"ר המרכז כיו"ר ארעי לתנועה. יו"ר המרכז יזמן את המרכז לישיבה דחופה בתוך 21 ימים. המרכז יקבע את מועד הבחירות הישירות שבהן ייבחר יו"ר התנועה החדש, ואלה תיערכנה בהקדם האפשרי ובלבד שלא יעלה על 90 ימים מיום שנקבע מועד הבחירות הישירות. המרכז יבחר בישיבתו האמורה יו"ר זמני לתנועה וכהונתו של זה תפקע מיד עם כניסת יו"ר התנועה הנבחר לתפקידו".

מרכז הליכוד מוגדר בחוקת המפלגה כ"מוסד העליון". הוא הגוף המרכזי המנהל את הליכוד. בחוקה מוגדר המרכז גם כ"הוועידה". ח"כ חיים כץ נבחר לתפקיד יו"ר מרכז הליכוד בדצמבר 2015. קודמו בתפקיד, דני דנון, התפטר כשמונה לתפקיד שגריר ישראל באו"ם.

המרכז עצמו, המונה כ-2,500 איש, לא הוחלף כבר מראשית שנת 2012. חברי המרכז נבחרו אז למשך 4 שנים, כיוון שעל פי סעיף 53 (א) לחוקת הליכוד "הבחירות לוועידה תתקיימנה אחת לארבע שנים מעת נעילתה". כלומר, בתיאוריה, אם לא "נועלים" את הועידה, אפשר להימנע מבחירות לוועידה/מרכז.

תומך הליכוד בכנס של המפלגה בתל אביב, בעת השקת קמפיין הבחירות לכנסת ב-5 בינואר 2015 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומך הליכוד בכנס של המפלגה בתל אביב, בעת השקת קמפיין הבחירות לכנסת ב-5 בינואר 2015 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

לחברי הכנסת המעוניינים כיום להוביל מהלכים לשינוי בתוך הליכוד, אין אינטרס לפזר את המרכז הנוכחי (הוועידה) ולהביא לבחירת מרכז חדש, שכן מרבית המועמדים הפוטנציאלים השקיעו הון וזמן רב באותם 2,500 איש. אפשר להניח שלפחות ח"כ ניר ברקת השקיע כסף רב על אותם 2,500 איש – אז לו להסכים לפיזור ובחירה של הרכב מרכז חדש.

לחברי הכנסת המעוניינים כיום להוביל מהלכים לשינוי בתוך הליכוד, אין אינטרס לפזר את המרכז הנוכחי ולהביא לבחירת מרכז חדש, שכן מרבית המועמדים הפוטנציאלים השקיעו הון וזמן רב באותם 2,500 איש

אגב, ב-2012, כשנבחר מרכז הליכוד בפעם האחרונה, נתניהו שאף לדלל את כוחם של מתפקדי יו"ש והזרמים שדחפו את משה פייגלין לתוך רשימת המפלגה. מסעות ההתפקדות הגדולים של יוסי דגן וראשי מועצות מיו"ש העלו את שיעור המתנחלים במרכז הליכוד לכדי 30%.

באותם הימים נתניהו חשש שיסנדלו אות המפלגה ימינה יותר מדי, וכדי לדלל את כוחם של אנשי יו"ש הוא פעל להרחיב את מרכז המפלגה ולשכנע חברי סניפי ליכוד מהערים הגדולות בתוך הקו הירוק להתמודד למרכז. כתוצאה מכך, בסניפי ליכוד רבים נרשמו אנשים להתמודדות, אך בגלל עתירות וויכוחים על מבנה מרכז המפלגה, חלקם אפילו לא ידעו שהצליחו להשתלב לתוך מרכז המפלגה.

מי יהיה היו"ר הארעי של הליכוד?

ובחזרה לזהות האדם שיכהן כיו"ר הליכוד באופן זמני למשך שלושה חודשים.

לפי הגישה של ח"כ ישראל כ"ץ, כפי שהוצגה בשבת האחרונה ב"פגוש את העיתונות", הוא עצמו אמור להיבחר ליו"ר הזמני של הליכוד (החלק האחרון של סעיף 155) לתקופת הביניים. הוא יכנס את המרכז לישיבה דחופה בתוך 21 ימים, ייבחר ליו"ר זמני של המפלגה – ובאישור מרכז המפלגה יקבע את מועד הבחירות לתפקיד יו"ר קבוע של הליכוד למועד שהוא לכל המאוחר תוך 90 יום.

ח"כ חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ חיים כץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

במקביל, לפי מתווה כ"ץ, הוא גם יקיים מו"מ פוליטי עם הקואליציה הנוכחית על כניסת הליכוד לממשלה, וכאשר הליכוד כבר חלק מהממשלה ואף עומד בראשותה – אז יתקיימו הבחירות לראשות הליכוד. כ"ץ סבור שהוא יגיע לבחירות לראשות הליכוד כשהוא נמצא בעמדת הכוח.

מנגד, המתמודדים האחרים – כולל יולי אדלשטיין, ניר ברקת, מירי רגב ואולי אף אבי דיכטר וצחי הנגבי – דוחים את גישתו של כ"ץ. לשיטתם, אף אחד מהקואליציה לא ינהל עם הליכוד מו"מ פוליטי כל עוד המפלגה לא הציבה בראשותה יו"ר קבוע.

המתמודדים האחרים דוחים את גישתו של ישראל כ"ץ. לשיטתם, אף אחד מהקואליציה לא ינהל עם הליכוד מו"מ פוליטי כל עוד המפלגה לא הציבה בראשותה יו"ר קבוע

כדי לא לתת לכ"ץ יתרון של יו"ר זמני, חלק מהמועמדים האחרים רוצים שחיים כץ יהיה היו"ר הארעי של הליכוד במשך עד להחלטה על מועד הפריימריז והשלמתם. הם גם לא מעוניינים לנצל את כל 90 הימים, אלא יסתפקו בקמפיין קצר בהרבה, אולי אחרי 45 ימים.

מי הגוף הבוחר את יו"ר הליכוד?

לפי סעיף 84 (ב) בחוקת הליכוד, כאשר מדובר במערכת בחירות רגילה ליו"ר המפלגה, לכלל מתפקדי הליכוד עומדת זכות לבחור את יושב הראש. המדובר בכ-100 אלף איש. אולם לשיטתו של כ"ץ, את הבחירות ליו"ר התנועה אפשר לקיים גם בתוך מרכז המפלגה. זו תהיה מערכת בחירות יותר יעילה, מהירה וחסכונית.

אדלשטיין וברקת מאמינים שיש לדבוק בסעיף התקנוני כלשונו ולהעביר את ההכרעה לכלל המתפקדים, כולל הליכודניקים החדשים – אותה קבוצה של 6,000 מתפקדים שכבר סיימו את תקופת ההכשרה ויהיו בעלי זכות הצבעה מלאה.

מרכז הליכוד לאחר סגירת הקלפיות בבחירות לכנסת ה-10 ב-30 ביוני 1981 (צילום: חנניה הרמן, לע"מ)
מרכז הליכוד לאחר סגירת הקלפיות בבחירות לכנסת ה-10 ב-30 ביוני 1981 (צילום: חנניה הרמן, לע"מ)

ומה עם מועמדים שאינם חברי כנסת?

האפשרות למועמד חיצוני – כגון השגריר באו"ם גלעד ארדן או פייגלין, שכבר הצהיר כי יתמודד על ראשות המפלגה – בעייתית עבור הליכוד. אם המועמד אינו מכהן כחבר כנסת בימים אלה, החלפת הממשלה המכהנת יכולה להיעשות רק באמצעות מערכת בחירות כלליות ולא באמצעות החלפה בתוך הכנסת ה-24.

אם המועמד אינו מכהן כח"כ בימים אלה, החלפת הממשלה המכהנת יכולה להיעשות רק באמצעות מערכת בחירות כלליות ולא באמצעות החלפה בתוך הכנסת ה-24

הליכוד, שירוץ ללא נתניהו, מסתכן בצמצום מספר המנדטים שלו – ולשותפים הקואליציונים הפוטנציאלים אין אינטרס ללכת שוב לבחירות, כיוון שחלקם עשויים להימחק מן המפה הפוליטית.

האם נתניהו יכול להמשיך לכהן כיו"ר המפלגה?

במהלך היממה האחרונה הועלו ספקולציות שנתניהו חותר למתווה אריה דרעי. ללכת בלי ולהרגיש עם. כלומר, להמשיך לשלוט בנעשה במפלגה באמצעות כהונה כיו"ר הליכוד, בזמן שהוא אינו ח"כ.

ראשית, אם עסקת הטיעון אליה יגיע מנדלבליט מאפשרת מצב דברים זה, הרי שזה כמו מתן חנינה לראש הממשלה לשעבר. לכאורה בעסקת טיעון אמור הנאשם להתפטר מכל תפקידיו הציבוריים.

בנימין נתניהו נושא את נאום הניצחון אחרי הפריימריז לראשות הליכוד ב-27 בדצמבר 2019 (צילום: פלאש90)
בנימין נתניהו נושא את נאום הניצחון אחרי הפריימריז לראשות הליכוד ב-27 בדצמבר 2019 (צילום: פלאש90)

אם הוא מתפטר רק מתפקידו כח"כ אך ממשיך למשוך בחוטים הפוליטיים של מרכז המפלגה, והוא זה שמורה לפטר שרים, או מחליט על מינויים, הרי שהיועץ המשפטי לממשלה נתן לו חנינה.

בכירים במפלגה אמרו לזמן ישראל, שאין לזלזל בדיבורים על כך שנתניהו ישאף להישאר יו"ר המפלגה. חלקם ציינו, שיהיה קשה להוציא את נתניהו מתפקיד יו"ר הליכוד – במיוחד אם חברי מרכז הליכוד יהיו מלאי רחמים כלפיו ויאפשרו לו להמשיך לפעול כיו"ר המפלגה, מחוץ לכנסת.

אין לזלזל בדיבורים על כך שנתניהו ישאף להישאר יו"ר המפלגה. בכירים במפלגה ציינו, שיהיה קשה להוציא את נתניהו מתפקיד יו"ר הליכוד – במיוחד אם חברי מרכז הליכוד יהיו מלאי רחמים כלפיו

אולם במקרה בו נתניהו נשאר יו"ר המפלגה מבחוץ, ספק אם הליכוד יצליח להקים קואליציה אלטרנטיבית בכנסת הנוכחית. אחרי הכול, במשך ארבע מערכות בחירות בתוך שנתיים, עם נתניהו בראש הליכוד, זה לא קרה.

עוד 1,163 מילים
סגירה