נפתלי בנט הולך בין הטיפות ונרטב יותר מכולם

ראש הממשלה בעד הקמת ועדת החקירה בנושא פרשת הצוללות, אבל לא רצה להצטייר כמי שמוביל את מה שנתפס כמתקפה ישירה נגד נתניהו ● אז הוא דאג להעלות את הנושא לסדר היום בישיבת הממשלה, אבל נמנע בהצבעה ● על זה אמר פעם מנחם בגין: "אם כולנו נימנע, איך נוכל לקבל החלטה?" ● במקביל, עסקת הטיעון עם נתניהו כבר לא אקטואלית - לא בפרקליטות ולא במשפחה ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נועם רבקין פנטון/פלאש90
ראש הממשלה נפתלי בנט

1

כמו אחרים בצמרת המדינה, גם ראש הממשלה נפתלי בנט אינו שונה בדרכי ההתנהלות הסותרות שלו. בנט היה בעד הקמת ועדת חקירה בנושא הצוללות וכלי השיט. הוא רק לא רצה להוביל את העסק, שנתפס כמו הסמל האופוזיציוני הכי חמור נגד בנימין נתניהו, ספינת הדגל של ההפגנות בבלפור לאורך חודשים רבים.

בנט רצה להישאר קצת מאחור. את המנהיגות הוא השאיר לאיילת שקד שהלכה עם העמדה שלה עד הסוף, נגד כל שרי הממשלה. בנט הלך צעד קדימה וצעד לאחור, ועוד פסע בשולי הדרך. ראש הממשלה העלה לסדר היום את הקמת הוועדה, אבל נמנע בהצבעה. כדי שידעו שהוא בעד אבל לא נוח לו, בנט שלח לפרונט את מתן כהנא להצביע בעד הקמת הוועדה, יחד עם עוד 25 שרים.

בנט נתלה כאן באילנות גבוהים. כאשר שמעון פרס רצה שידעו מה עמדתו, הוא היה שולח להצבעה בעד או נגד את גד יעקובי. אבל הימנעות לא מעידה אף פעם על אומץ פוליטי. כאשר הביא מנחם בגין את הסכמי קמפ דייוויד להצבעה בכנסת הוא פנה מהדוכן אל אחד הנמנעים. "אם כולנו נימנע, איך נוכל לקבל החלטה?" הוא שאל בטון מלגלג, והמליאה פרצה בצחוק.

כשבגין הביא את הסכמי קמפ דייוויד להצבעה בכנסת הוא פנה מהדוכן אל אחד הנמנעים. "אם כולנו נימנע, איך נוכל לקבל החלטה?" הוא שאל בטון מלגלג, והמליאה פרצה בצחוק

אמור לי איך אתה מצביע ואומר לך מה עתידך הפוליטי. השר זאב אלקין הצביע בעד, אבל טרח שידעו שהוא נתון בהתלבטות קשה. ההיסוסים שלו היו על ההשלכות ולא על הצוללות. האם הצבעה נגד הקמת הוועדה תעזור לו לחזור לליכוד בבוא היום או לא?

ח"כ זאב אלקין (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ זאב אלקין (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בסוף אלקין תמך, מה שסוגר את הספקולציות שפרחו בשבועות האחרונים אחרי כמה יציאות ימניות במיוחד של אלקין בנושאים שונים. עכשיו ברור כי הוא לא בונה על הליכוד, גם אם נתניהו יחתום על עסקת טיעון וייעלם מהמפה הפוליטית.

בסוף אלקין תמך, מה שסוגר את הספקולציות שפרחו בשבועות האחרונים אחרי כמה יציאות ימניות במיוחד של אלקין בנושאים שונים. עכשיו ברור כי הוא לא בונה על הליכוד, גם אם נתניהו יעלם מהמפה הפוליטית.

המנצחים הגדולים הם כמובן שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד.

גנץ היה רמטכ"ל בימי השיא של פרשת הצוללות ב-2016. הוא רצה להקים ועדת חקירה ממלכתית כאשר ישב בממשלת נתניהו, אבל איש לא נתן לו. בסוף גנץ הקים את ועדת הבדיקה האנמית במשרד הביטחון, בראשות השופט אמנון סטרשנוב, אבל היא נמוגה במהירות אחרי ההתנגדות של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

לפיד הכניס את הקמת הוועדה למצע של יש עתיד. הוא באמת יכול לנופף היום בסיסמת המפלגה שלו "באנו לשנות".

דמות מרתקת נוספת בסיפור ההצבעה אתמול הוא שר האוצר אביגדור ליברמן. ליברמן החליף את משה (בוגי) יעלון במשרד הביטחון באמצע 2016. יעלון פוצץ את פרשת הצוללות אבל ליברמן לא הרבה לדבר בנושא, אולי כדי לא להכעיס מדי את ראש הממשלה נתניהו.

שר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת ממשלה שנערכה בקיבוץ מבוא חחמה, 26 בדצמבר 2021 (צילום: גיל אליהו/פול)
שר החוץ יאיר לפיד ושר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת ממשלה שנערכה בקיבוץ מבוא חחמה, 26 בדצמבר 2021 (צילום: גיל אליהו/פול)

הוא לא דיבר על הצוללות הנוספות, שבע שמונה ותשע, על כלי השייט המיותרים, על מכירת הצוללת הגרעינית למצרים או על הקשר המשפחתי של נתניהו לעסקה. ליברמן התלבט בסוף השבוע ובסוף הצביע בעד הקמת ועדת חקירה ממלכתית, שבה הוא עשוי להיות אחד העדים המרכזיים.

ועדת החקירה יכולה לשבת על המדוכה חודשים ואולי שנים. ועדת אור, שבדקה את המהומות במגזר הערבי בשנת 2000, החליטה ששלמה בן עמי לא יכול לשמש כשר לביטחון פנים אחרי שהוא כבר עזב את המשרד.

השאלה הגדולה ביותר היא היכן יהיה ראש הממשלה לשעבר נתניהו – אחת הסיבות המרכזיות להקמת הוועדה – במהלך ימי עבודת הוועדה הממלכתית, כמה זמן תימשך העדות שלו, מה נגלה בה, ובעיקר, האם המסקנות של ראשי הוועדה יהיו חמורות יותר מאלה של השופטים שדנים היום בתיקים הפליליים שלו.

2

בסוף השבוע החליטו במשפחת נתניהו שהם לא מוכנים לקחת את העסקה המחמירה שמציעים להם, אם בכלל, בפרקליטות המדינה. הם לא מוכנים לשאת את הקלון על גבו של ראש הממשלה לשעבר ולא רוצים לקבל הרשעה, מאסר שיומר בעבודות שירות והרחקה מהחיים הציבוריים, אולי לצמיתות.

בסוף השבוע החליטו במשפחת נתניהו שהם לא מוכנים לקחת את העסקה המחמירה שמציעים להם, אם בכלל, בפרקליטות המדינה. הם לא מוכנים לשאת את הקלון והרחקה מהחיים הציבוריים, אולי לצמיתות

בנימין נתניהו ופרקליטיו בבית המשפט המחוזי ביירושלים, 16 בנובמבר 2021 (צילום: Jack Guez/Pool Photo via AP)
בנימין נתניהו ופרקליטיו בבית המשפט המחוזי ביירושלים, 16 בנובמבר 2021 (צילום: Jack Guez/Pool Photo via AP)

מקורביו מספרים כי המשפחה החליטה שהאלטרנטיבה עדיפה: המשפט יימשך עם קווי מתאר חדשים והעדות שעומדת בפתח של עד המדינה שלמה פילבר עוד תחולל שמות בדיונים במחוזי ירושלים, להערכתם.

וכך, המקור שדאג להדליף לבן כספית את המידע אודות המו"מ על עסקת הטיעון לפני כשבועיים, קוטף היום את הפירות.

העסקה השערורייתית שעליה דן היועמ"ש מנדלבליט עם עורכי דינו של נתניהו בחמשת החודשים האחרונים, עם הרשעה מינורית, בלי קלון ועם הרחקה לשנתיים בלבד מהחיים הפוליטיים יורדת מעל הפרק. אילו היה העסק נשמר בסוד, אולי היינו היום עומדים היום בפני מעשה חמור, אבל עשוי.

הפרסום של בן כספית עורר את כל הנמרים בפרקליטות מרבצם. פרקליט המדינה עמית איסמן, המשנה ליועץ המשפטי רז נזרי, המשנה לפרקליט המדינה והתובעת הראשית במשפט נתניהו ליאת בן ארי, המשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר וכל האחרים. הם, ביחד עם הלחץ התקשורתי העצום, הכריעו את הכף נגד העסקה, לפחות לפי שעה.

הפרסום של בן כספית עורר את כל הנמרים בפרקליטות מרבצם. הם, ביחד עם הלחץ התקשורתי העצום, הכריעו את הכף נגד העסקה, לפחות לפי שעה

התובעת ליאת בן ארי בבית המשפט המחוזי בירושלים, 12 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
התובעת ליאת בן ארי בבית המשפט המחוזי בירושלים, 12 באפריל 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המדליף חוכך ידיים בהנאה. הוא לא רצה לראות את נתניהו לוקח לעצמו שנתיים חופש, מניח במקומו מריונטה בראשות הליכוד, עושה כסף טוב וחוזר אולי בעוד שנתיים בכוחות מחודשים ובלי קלון לקראת הבחירות ב-2025.

מי שחטף בינתיים את עסקת הטיעון שעליה חלם הוא אריה דרעי, שהתפטר אתמול מהכנסת. דרעי יצא בזול מכתב האישום הקשה נגדו, ינהל עכשיו את ש"ס ואת הקואליציה מבחוץ, יעשה לביתו, ואת שאלת הקלון הוא ידחה לדיון המשפטי בוועדת הבחירות שיעלה אם וכאשר יבקש לחזור לחיים הפוליטיים.

דרעי יצא בזול מכתב האישום הקשה נגדו, ינהל עכשיו את ש"ס ואת הקואליציה מבחוץ, יעשה לביתו, ואת שאלת הקלון הוא ידחה לדיון המשפטי בוועדת הבחירות שיעלה אם וכאשר יבקש לחזור לחיים הפוליטיים

ברמה הפוליטית, החיתוך של דרעי החוצה מעיד על דבר אחד: באופוזיציה אומרים שימיה של הקואליציה ספורים, אבל בפועל נתניהו, דרעי וחבריהם יודעים שעם 53 חברי כנסת פלוס שישה חברים מהרשימה המשותפת אי אפשר לעשות מהפך. אולי עדיף לראות את כל הייאוש הזה מבחוץ.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מה נגיד ומה נאמר, אחרי ככלות הכל, בנט בסה"כ נותן את כל כולו למען ישראל - ליבו זך וטהור בכוונותיו, זה ברור. הוא בטוח לא מושלם, אך בטוח שיש שיקולים שבטח ובטח אני איני יודע אותן, אבל גם אם... המשך קריאה

מה נגיד ומה נאמר, אחרי ככלות הכל, בנט בסה"כ נותן את כל כולו למען ישראל – ליבו זך וטהור בכוונותיו, זה ברור. הוא בטוח לא מושלם, אך בטוח שיש שיקולים שבטח ובטח אני איני יודע אותן, אבל גם אם טעה בהימנעות בצוללות – זה מתגמד בסה"כ אל מול הכיוון הכללי הטוב שהממשלה הולכת אליו

עוד 927 מילים ו-1 תגובות
סגירה