פקק תנועה בנתיבי איילון (צילום: פלאש90)
פלאש90

רפורמת התעריפים בתחב"צ נחוצה, אך שחרור מהפקקים דורש מהלך יותר אגרסיבי

משרדי התחבורה והאוצר מחזיקים קרוב לחזה את השינויים הצפויים בתעריפי התחבורה הציבורית ● הם יצטרכו לתקן עיוותי מחירים שגורמים להפסדים של מאות שקלים לנוסעים ● אך רק הוזלה משמעותית במחיר תעביר נוסעים מהרכב הפרטי לתחב"צ ● אפשר להתחיל בנסיעה חינם לילדים, והוזלה לכל השאר ● פרשנות

משרדי התחבורה בוחן עם משרד האוצר שינוי בתעריפי התחבורה הציבורית. בהודעה הלקונית שפרסמו שני המשרדים ביום רביעי שעבר צוין רק כי השינוי אמור לפשט את מגוון המחירים והוסיפו הכחשה לכך שיש כוונה לבטל את ההנחה הקבועה בחוק לאזרחים ותיקים.

המהלך המתגבש מצית גל של הערכות בדבר השינויים הצפויים, אך במשרד התחבורה לא מוכנים להסגיר את כוונתם לפי שעה.

אף שהם שומרים את הקלפים קרוב לחזה, ברור שיש כאן הזדמנות לתקן עיוותים שנוצרו בשנים האחרונות במחירי הנסיעות ברכבות ובאוטובוסים. ואולם, מהלך קצת יותר אגרסיבי של הורדת מחירים עשוי להביא את השינוי המיוחל: העברת נוסעים מהרכב הפרטי לתחבורה ציבורית.

יש כאן הזדמנות לתקן עיוותי מחירים לנסיעה ברכבות ואוטובוסים. מהלך יותר אגרסיווי של הורדת מחירים יביא את השינוי המיוחל: העברת נוסעים מהרכב הפרטי לתחב"צ

קודם כל, צריך לאחד בין המחירים שנוסעים משלמים בכרטיס הרב-קו לבין המחיר באפליקציית התשלומים שנכנסה לשימוש לפני כשנה. כך למשל, נסיעה הלוך-חזור מתל אביב להרצליה ובחזרה עולה 12.5 שקל באפליקציה, בעוד שנוסעי הרב-קו ישלמו על אותה נסיעה 21 שקל בחופשי יומי.

המחיר הזול יותר באפליקציה נובע מכך שהיא מחשבת את מחיר הנסיעה לפי המרחק בין שתי הערים (כ-10 ק"מ בקירוב), בעוד שהרב-קו מחשב את המחיר לפי טבעות נסיעה, ובמקרה הזה מדובר במעבר מטבעת אחת לשניה, ובהתאם לכך המחיר יקר יותר.

פקח בודק את הרב קו ברכבת הקלה בירושלים, 17 באפריל 2017 (צילום: אורי לנץ / פלאש 90)
פקח בודק את הרב קו ברכבת הקלה בירושלים, 17 באפריל 2017 (צילום: אורי לנץ / פלאש 90)

במקרה של נסיעות בפריפריה, שבה המרחקים הגאוגרפיים גדולים יותר, שיטת הטבעות של הרב-קו מנצחת. כך, למשל, נסיעה בלתי מוגבלת ממצפה רמון לבאר שבע תעלה 36.5 שקל ברב-קו, בעוד שמשתמשי היישומון יישלמו 41 שקל.

גם בתוך היישובים עצמם יש חוסר עקביות בין שני אמצעי התשלום: נסיעה יומית בלתי מוגבלת בתוך באר שבע תהיה זולה יותר ברב-קו, בעוד שנסיעה בלתי מוגבלת בתוך תל אביב תהיה זולה יותר דווקא באמצעות תשלום באפליקציה. ההפסד לנוסעים מזדמנים לא יהיה נורא כל כך, אך יכול להצטבר לעשרות או מאות שקלים בחודש כשמדובר בנוסעים כבדים יותר.

זה לא הגיוני. רבים מהנוסעים התרגלו לכרטיס הרב-קו וכלל לא מודעים לאפשרות של תשלום באפליקציה. קשה לצפות מכל אחד מהם להתחיל לחשב מה האופציה העדיפה לפני כל נסיעה, במיוחד כאשר מדובר בנוסע מזדמן.

רבים התרגלו לכרטיס הרב-קו ולא מודעים לאפשרות של תשלום באפליקציה. קשה לצפות מכל אחד לחשב מה האופציה העדיפה לפני כל נסיעה, במיוחד כאשר מדובר בנוסע מזדמן

מעבר לכך, גם בתוך הרב-קו עצמו יש עיוותי מחירים. כך, למשל, מי שיעלה על רכבת מראשון לציון לפתח תקווה ויקנה כרטיס לכיוון אחד בלבד ישלם 23 שקלים. מנגד, החופשי יומי לאותה נסיעה הלוך חזור יעלה רק 13 שקלים. המחיר כמעט כפול למי שיבחר בטעות לשלם "רק" עבור הנסיעה הבודדת במקום לקחת את המנוי היומי.

סביר להניח שנוסע מזדמן שיתקף את הרב-קו בדלפק המכירות בתחנה, יקבל את המידע על האופציה הזולה, אך מי שיעשה זאת במכשיר האוטומטי לבדו עלול לטעות.

רכבת. לעתים המחיר כמעט כפול למי שבוחר לשלם עבור נסיעה בודדת, במקום בחופשי יומי (צילום: רכבת ישראל)
רכבת. לעתים המחיר כמעט כפול למי שבוחר לשלם עבור נסיעה בודדת, במקום בחופשי יומי (צילום: רכבת ישראל)

מסר שלילי לנוסעים

לצד הצורך לאחד תעריפים בין שתי שיטות התשלום המקבילות ועיוותי המחירים לרכבת, משקיפים על התחום חוששים שבמשרד התחבורה יבטלו את ההנחה הגלומה בהטענת הרב-קו בערך צבור, בשיעור של בין 20% ל-50%.

"אנחנו יודעים שיש כוונה לבטל את הנחת הערך צבור ברב-קו", אומר מקס מורוגובסקי, יו"ר עמותת תחבורה בדרך שלנו, ארגון מתנדבים שמקדם יעילות למשתמשי הדרך.

"הנחת הערך הצבור היא היורש הישיר של הכרטיסיות שהיו בעשורים הקודמים. תמיד הנוסעים שהתחייבו מראש לנסוע יותר קיבלו הנחות. מכרטיסיות עברנו לערך צבור שאני מטעין ועל ידי כך מעודדים אותי במחויבות לשירות.

"אם יבטלו את ההנחה באופן שייקר את הנסיעה, מעבירים מסר של 'אנחנו לא באמת רוצים לתעדף תחבורה ציבורית'. אנחנו חושבים שדווקא כן צריך לעודד ולהפוך למשתלמת גם נסיעה מזדמנת של נוסעים שהטעינו את הכרטיס", הוסיף.

"אם ייבטלו את ההנחה לערך צבור ברב-קו, מעבירים מסר של 'אנחנו לא באמת רוצים לתעדף תחבורה ציבורית'. לדעתנו כן צריך לעודד ולהפוך למשתלמת גם נסיעה מזדמנת"

תחבורה ציבורית. אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
תחבורה ציבורית. אילוסטרציה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

הוא חושב שגם ביטול של חוזים היסטוריים של הנחות במקומות מסוימים עלולים להיות טעות, שכן יש נוסעים שהתרגלו לנסוע בקווים האלה במשך שנים ולכן צריך להציג להם חלופה ראויה בתמחור.

בכל מקרה, הוא אומר, "העלייה במחיר לנוסעים לא יכולה להיות דרמטית. אם תרצו לייקר בכמה שקלים וזה יחסוך לכם הרבה כסף אז בסדר, אבל תציגו נתונים. בפריפריה יש חוזים שמגלמים הנחה משמעותית ואנשים יגלו פתאום שמקפיצים להם את המחיר פי-2".

"בשורה התחתונה משרד התחבורה מחזיק את הרפורמה קרוב לחזה ואם ייעשה שיתוף ציבור אז לגורמים פוליטיים שמנסים לטעון שמעלים מחירים, לא יהיה הרבה מה להגיד. ונוכל לדבר תכלס במקום למשוך את זה לכיוון של כותרות מפוצצות ופוליטיקה.

"רוצים תעריפים מודרניים ופשוטים להבנה אבל לא לשפוך את התינוק עם המים: כשיהיה שיתוף ציבור נוכל לדבר על איזה איזורים צריכים לקבל עדיפות, כי בשביל תחב"צ צריך לתעדף ולא להתייחס לנסיעה בפריפריה כמו אל גוש דן".

פקק תנועה בכביש 4. ישראל במשבר תחבורתי חמור, האחדת תעדיפים בתחב"צ לא תפתור אותו (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
פקק תנועה בכביש 4. ישראל במשבר תחבורתי חמור, האחדת תעדיפים בתחב"צ לא תפתור אותו (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

הפתרון: תחבורה ציבורית חינמית

יש עוד עיוותים מוזרים וחוסרים בתחב"צ שדורשים טיפול. כמו למשל העובדה שמוניות שירות לא מקבלות כרטיס רב-קו בשבת, המחסור בהסעות לאתרי טיולים, וכמובן היעדר תחב"צ בשבת וחג, שאותה אפשר להרחיב מבלי להפר סטטוס קוו.

הכל טוב ויפה, אך גם אם תתממש הדרישה הצנועה יחסית שעומדת על הפרק (האחדת תעריפים ושיתוף הציבור ברפורמת התעריפים), יחסי הכוחות בין הרכב הפרטי לתחב"צ לא צפויים להשתנות. ישראל במצב חירום תחבורתי, במיוחד באיזורי הביקוש. האומיקרון הוריד קצת לחץ מהכבישים אבל הפקקים המטורפים שהיו כאן בין הסגרים יחזרו על עצמם ורק יחמירו.

זה אומר שמשרד התחבורה אמור לעשות מאמץ הרבה יותר דרמטי להעביר כמה שיותר נוסעים לתחבורה ציבורית. הדרך הפשוטה ביותר לעשות את זה היא באמצעות הוזלת המחיר, רצוי לאפס. מקום טוב להתחיל בו הוא הילדים.

נדרש מהלך דרמטי כדי להעביר נוסעים לתחב"צ. הדרך הפשוטה ביותר לעשות את זה היא באמצעות הוזלת המחיר, אולי אפילו לאפס. מקום טוב להתחיל בו הוא הילדים

במצב הנוכחי, הורה שירצה לנסוע עם שלושה ילדים לחוג במרחק של תחנות ספורות, ייפרד מ-24 שקל, בעיר שבה התעריף הוא 6 שקלים לילד ומבוגר כאחד, כמו תל אביב למשל. המחיר הזה – בלי שום הנחה – מדרבן יותר מדי הורים להחליט שאפילו בעיר הפקוקה עדיף לאסוף את הילדים באוטו.

לשם השוואה, בלונדון ילדים עד גיל 10 נוסעים בחינם בכל אמצעי התחבורה, ועד גיל 15 בחינם באוטובוס ובהנחה ברכבת התחתית. גם בברלין, שבה התחבורה הציבורית יקרה יחסית, ילדים עד גיל 6 לא צריכים לשלם, ועד גיל 14 נוסעים חינם גם ברכבת הבינעירונית.

 (צילום: tupungato/iStock)
לונדון. ילדים עד גיל 10 נוסעים בחינם באוטובוס וברכבת התחתית (צילום: tupungato/iStock)

במקום להתקטנן על תעריפים כאלה ואחרים ואזורים גאוגרפיים וגילאים והנחות לאוכלוסיות שונות, אפשר פשוט להחליט שמוזילים את המחיר לכולם. אפשר אפילו להפוך את התחבורה הציבורית לחינמית לגמרי, למשל במטרופולין הפקוק של גוש דן. זה אולי נראה יקר, אבל גם כך מובטח סבסוד כבד למפעילי הרכבת הקלה, שסופה מי ישורנו.

אפשר להפוך את התחבורה הציבורית לחינמית לגמרי, למשל במטרופולין הפקוק של גוש דן. נראה יקר, אבל כך גם הסבסוד הכבד למפעילי הרכבת הקלה, שסופה מי ישורנו

על הדרך כדאי מאוד לזרז את העבודות על המסילה הרביעית באיילון, שלאחר שנפתר סכסוך הסמכויות בין שני הקבלנים, רכבת ישראל ונתיבי ישראל, תאריך היעד שלה התארך לסוף העשור. גם אם תהיה כאן רכבת קלה, בלי לסיים את העבודות על המסילה הנוספת באיילון, לא יהיה מזור לשחרור הפקקים בכל הארץ.

"זה צוואר הבקבוק הכי גדול בישראל, הרכבת תמיד תאחר כל עוד יש רק שלוש מסילות באיילון, אי אפשר להוסיף תחנות או לשפר שירות כי בכל מקום שיוסיפו מושכים את השמיכה לכיוון אחר. מה זאת אומרת 2030? זה עשור אבוד, עד אז הרכבת לא תוכל להתפתח", אומר מורוגובסקי.

מרב מיכאלי. צריכה לעסוק בנושאים יותר טקטיים כמו שבילי אופניים ונתיבי תחב"צ (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מרב מיכאלי. צריכה לעסוק בנושאים יותר טקטיים כמו שבילי אופניים ונתיבי תחב"צ (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

לדבריו, שרת התחבורה מרב מיכאלי אמורה להניע תהליכים ולפעול בנושאים יותר טקטיים כמו שבילי אופניים ונתיבי תחב"צ ופחות לשים דגש על העברת פרוייקטים עתירי תקציב לקבלני ביצוע:

"אנחנו במשבר תחבורה ואין לנו את הלוקסוס להמתין שנים להסעות המונים, הבעיה כאן ועכשיו ובקרוב נחזור לרמת פקקים של אוקטובר 2021 והשיא עוד יעלה. הגל החמישי של הקורונה צינן את העומס בכבישים אבל אנחנו נחטוף אותו חזרה בבום".

"אין לנו לוקסוס להמתין שנים להסעות המונים. בקרוב נחזור לפקקים של אוקטובר 2021. הגל החמישי של הקורונה צינן את העומס בכבישים אבל נחטוף אותו חזרה בבום"

תגובת משרד התחבורה

בתשובה לשאלה האם יהיה שיתוף ציבור לרפורמת התעריפים, ממשרד התחבורה מסרו את התגובה הבאה:

"כפי שעדכנה שרת התחבורה, ההעלאה במחירי התחבורה הציבורית נדחתה במספר חודשים, בהם יבחן מבנה המחירים בתחבורה הציבורית באופן הטוב ביותר לנוסעות והנוסעים וככזה שיאפשר להגדיל את השירות הארצי לכלל הציבור".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,234 מילים ו-1 תגובות
סגירה