הרב מארק שנייר (מימין), הנשיא יצחק הרצוג ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בארמון הנשיאותי באנקרה, 9 במרץ 2022 (צילום: באדיבות מארק שנייר)
באדיבות מארק שנייר

"כך נוצר הקשר בין הרצוג וארדואן, שם, במשרדים שלי בבית הכנסת"

הרב מארק שנייר התפרסם במשך השנים כרב הסלבס ואנשי העסקים בהמפטונס, ולאחרונה כמי שיוצא ובא מארמונותיהם של השייח'ים במדינות המפרץ ● אולם השבוע הפתיע כשהופיע גם בארמון הנשיאותי באנקרה, בעת המפגש בין הרצוג וארדואן ● בריאיון לזמן ישראל הוא חושף כיצד יזם את השיחה הראשונה בין הנשיא הטורקי ונשיא ישראל ומה ארע בזמן מעצרם של בני הזוג אוקנין

הרב מארק שנייר, מייסד הקרן להבנה בין-דתית יהודית-מוסלמית, מוכר לציבור בשנים האחרונות כיועצו של מלך בחריין חמד בן עיסא אאל ח'ליפה. ב-15 שנים של פעילות לקירוב בין יהודים למוסלמים, שנייר יוצא ובא מארמונותיהם של מלכי ויורשי העצר של איחוד האמירויות, בחריין, קטאר ומדינות נוספות.

עיתונאים רבים מכירים אותו אישית ואת החיבורים שלו במדינות המפרץ. אולם ביום שלשום (רביעי) בערב, בשעה שהנשיא רג'פ טאיפ ארדואן נפגש עם הנשיא יצחק הרצוג בארמונו באנקרה, שנייר הגיח לפתע גם שם, בבירה הטורקית.

שנייר הסתובב באולם התקשורת, פטפט עם העיתונאים שנכחו במקום ולא סיפק פרטים על הסיבה לנוכחותו שם. למעט אנשי ממשל טורקי, אנשי המשלחת הישראלית, עיתונאים ועשרות מאבטחים ואנשי ביטחון, לא נצפו באירוע מתווכים או אנשי עסקים. על כן, היה זה מפתיע לפגוש שנייר בארמון.

אמש, בשיחה עם זמן ישראל, סיפר שנייר, שעדיין נמצא באיסטנבול, איך התבצע החיבור הטלפוני הראשוני בין הרצוג לארדואן.

הרב מארק שנייר (משמאל) עם הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו מיכל באנקרה, 9 במרץ 2022 (צילום: חשבון הטוויטר של מארק שנייר)
הרב מארק שנייר (משמאל) עם הנשיא יצחק הרצוג ורעייתו מיכל באנקרה, 9 במרץ 2022 (צילום: חשבון הטוויטר של מארק שנייר)

כזכור, ב-12 ביולי 2021 התקשר ארדואן לברך את הרצוג על היבחרו לנשיא. הוא התכונן לשיחת הטלפון והיה מוכן עם המידע הפוליטי: הוא ידע כיצד הרצוג השיג רוב מרשים מכל סיעות הכנסת.

ברקע עמדה מלאכה דיפלומטית עדינה, חוצת יבשות. יום קודם לכן, ב-11 ביולי 2021, הגיע השגריר הטורקי בארה"ב חסן מוראט מרג'אן למפגש עם הקהילה היהודית בבית הכנסת "המפטון" בעיר וסטהמפטון-ביץ' במדינת ניו יורק.

זו מסורת מקובלת בקהילות יהודיות, לקיים מפגשים בימי ראשון בבוקר בערי נופש, ומרג'אן הוזמן על ידי שנייר לדבר עם הקהילה היהודית האורתודוקסית (מודרניים) בבית הכנסת בראשו הוא עומד. בית הכנסת נחשב למרכז של ידוענים ואנשי עסקים יהודים בולטים אשר מחזיקים בתי נופש בהמפטונס.

מיד בתום המפגש עם חברי הקהילה היהודית, נכנסו שנייר ומרג'אן למשרדי בית הכנסת ושנייר הציע לשגריר הטורקי להרים טלפון משם לנשיא ארדואן. "המפגש עם הקהילה היה נהדר, ואז אמרתי לו, מדוע שלא נתקשר עכשיו לנשיא ארדואן ונציע לו להתקשר לברך את הרצוג על היבחרו לנשיא מדינת ישראל? וכך נוצר הקשר לשיחת הטלפון הראשונה, שם, במשרדים שלי בבית הכנסת".

"אמרתי לו, מדוע שלא נתקשר עכשיו לנשיא ארדואן ונציע לו להתקשר לברך את הרצוג על היבחרו לנשיא מדינת ישראל? וכך נוצר הקשר לשיחת הטלפון הראשונה, שם, במשרדים שלי בבית הכנסת"

שגריר טורקיה בארה"ב חסן מוראט מרג'אן (צילום: Fatih Demirci)
שגריר טורקיה בארה"ב חסן מוראט מרג'אן (צילום: Fatih Demirci)

שנייר פנה לבית הנשיא ובמקביל, מרג'אן והוא שוחחו – מתוך בית הכנסת בהמפטונס – עם הנשיא ארדואן ויצרו שניהם את החיבור בין הנשיאים.

מקורות בירושלים אישרו לזמן ישראל את פרטי הסיפור. "אנחנו רואים ברב מארק שנייר כאחד הדמויות היהודיות המשפיעות ביותר בקרב העולם המוסלמי הרחב", נמסר.

בראיון לזמן ישראל, שנייר מספר על הקשר שלו לשגריר הטורקי בארה"ב עוד קודם לאותו מפגש בהמפטונס.

"קיימנו ארוחת אפטאר (שבירת צום הרמדאן) עם נוצרים, מוסלמים ויהודים בחג הרמדאן ב-2021. למרות הקורונה, הארוחה הזו הייתה פנים אל פנים וזו הייתה הפעם הראשונה שפגשתי את השגריר מרג'אן.

"הוא סיפר לי אז שנשלח על ידי הנשיא ארדואן לוושינגטון עם מנדט לפעול לתיקון יחסי טורקיה והקהילה היהודית אמריקאית, והוא שאל אותי אז 'יש לך אולי הצעות עבורי, איך לשפר את היחסים עם יהודי ארה"ב?'

"אמרתי לו, 'אני אתן לך את התשובה במילה אחת: ישראל. אם תפעלו לתיקון מערכת היחסים שלכם עם ישראל, זה ישפיע על הקהילה היהודית האמריקאית, על הממשל בוושינגטון, על הקונגרס'".

"אמרתי לו, 'אני אתן לך את התשובה במילה אחת: ישראל. אם תפעלו לתיקון מערכת היחסים שלכם עם ישראל, זה ישפיע על הקהילה היהודית האמריקאית, על הממשל בוושינגטון, על הקונגרס'"

השגריר הסביר לך מדוע הממשל הטורקי היה מעוניין בחיזוק היחסים עם הקהילה יהודית אמריקאית?
"זה משהו שכולם רוצים בו. הוא הבין וידע כיצד שיפור היחסים עם הקהילה היהודית יכולים להועיל לטורקיה".

ארוחת אפטאר לכל הדתות שארגן שגריר טורקיה בארה"ב במאי 2021 בנוכחות הרב מארק שנייר

ואז מגיעה שיחת הטלפון בין ארדואן להרצוג.
"נכון. הלכנו למשרדים שלי בבית הכנסת, ובנוכחותי השגריר מרג'אן דיבר עם ארדואן וזה מה שהוביל לכך שארדואן והרצוג שוחחו למחרת. לי יש יחסים טובים עם הצד הישראלי, עם הרצוג, ואני אמרתי 'בואו תתחילו תהליך. בהמשך היו שיחות נוספות, כאשר הנשיא הרצוג איבד את אמו וכאשר ארדואן חלה בקורונה".

הרצוג ושנייר מכירים אחד את השני מגיל 15. בין השנים 1975-1978 הרצוג למד בבית הספר "רמז" באפר איסט סייד במנהטן, בשנים בהן אביו חיים הרצוג שימש כשגריר ישראל באו"ם. ב"רמז", הכיר הרצוג הצעיר את שנייר – ומאז הם נותרו בקשר. שנייר הוכשר לרבנות באוניברסיטת "ישיבה" בניו יורק וב-1990 הקים את בית הכנסת בהמפטונס. במהלך השנים הוא התפרסם כמקושר לשחקנים וכוכבים הוליוודיים ויש מי שמכנים אותו "רב הסלבס".

הרצוג ושנייר מכירים אחד את השני מגיל 15. בין השנים 1975-1978 הרצוג למד באפר איסט סייד במנהטן, בשנים בהן אביו שימש כשגריר ישראל באו"ם. בבית הספר הכיר הרצוג הצעיר את שנייר – ומאז הם נותרו בקשר

בין שיחת הטלפון הראשונה ההיא ביולי 2021 לשיחות הטלפון האחרות, פרץ גם המשבר סביב מעצרם של בני הזוג אוקנין. במקרה הזה, גורמים רבים פעלו מאחורי הקלעים: הדיפלומטית הבכירה אירית ליליאן מטעם משרד החוץ, בכירים במוסד, יועצו של הנשיא ארדואן איברהים קאלין וגם שנייר.

כאשר נודע דבר מעצרם, שנייר מספר שהרים טלפון לשגריר הטורקי בוושינגטון. "אמרתי לו, כל מה שהשגנו עד עכשיו יתפוצץ לנו וזה למרות שלא צריכה להיות בעיה (עם בני הזוג). זה מגוחך. והוא עשה טלפונים. כולם פעלו כדי לגרום לדבר הזה להיעלם. אפשר היה להרגיש את זה גם מהצד הטורקי".

הזוג אוקנין במטוס לפני ההמראה עם אנשי משרד החוץ, רינה דג'רסי-דביר, ראש החטיבה הקונסולרית וחיים לוי, ראש חטיבת משאבי אנוש פנים, 18 בנובמבר 2021 (צילום: משרד החוץ)
הזוג אוקנין במטוס לפני ההמראה עם אנשי משרד החוץ, רינה דג'רסי-דביר, ראש החטיבה הקונסולרית וחיים לוי, ראש חטיבת משאבי אנוש פנים, 18 בנובמבר 2021 (צילום: משרד החוץ)

שלשום (רביעי) בערב, שנייר הוזמן על ידי הצד הטורקי להיות אורח כבוד בארוחת הערב החגיגית לכבוד הרצוג בארמון הנשיאות באנקרה. עוד השבוע הוא נפגש עם שגריר ארה"ב בטורקיה ג'ף פלייק (לשעבר סנטור רפובליקאי ממדינת אריזונה) וגם ממנו קיבל הכרה ותודות על החיבורים.

אחרי מפגש הנשיאים באנקרה, שנייר בדרכו חזרה לוושינגטון. בימים הקרובים, שגרירות טורקיה בוושינגטון תערוך סעודה חגיגית עם ראשי הארגונים היהודיים כדי לציין את הצלחת הפגישה בין ארדואן להרצוג. השגריר מרג'אן פנה גם לשגריר ישראל בוושינגטון מייק הרצוג, אחיו של הנשיא, כדי שישתתף באירוע (אך לא ידוע אם הוא אכן יהיה שם או לא).

ולסיום, פרט אנקדוטלי מעניין: במהלך הפגישות באנקרה, ניסינו לברר אם זו הייתה הפעם הראשונה שהרצוג וארדואן פגשו אחד את השני פנים אל פנים?

ובכן, חיטוטים בארכיונים ובפרוטוקולים של ביקורי בכירים גילו לנו שבשנת 2005, כאשר ארדואן נחת בישראל לראשונה לפגישה עם ראש הממשלה דאז אריאל שרון, שר השיכון והבינוי יצחק הרצוג נשלח מטעם הממשלה לקבל את פניו בשדה התעופה. ארדואן לא דובר אנגלית ולחיצת הידיים בשדה התעופה הייתה קצרה ולא משמעותית.

השבוע באנקרה, הרצוג הזכיר לארדואן את הפגישה הזו.

עוד 956 מילים
סגירה