שתיקה רועמת

נשים עומדות על ספסלים וכסאות פלסטיק כדי לראות בר מצווה מאחורי מחיצה. (צילום: יוכי רפפורט-זירלר)
יוכי רפפורט-זירלר
נשים עומדות על ספסלים וכסאות פלסטיק כדי לראות בר מצווה מאחורי מחיצה.

בשבת האחרונה שהיתי יחד עם משפחתי בבית מלון בהרי ירושלים. היו שם משפחות שהגיעו לשבת חתן, יום הולדת 90 לסבתא וסתם משפחות כמונו שחיפשו לשבור את השגרה.

האמת היא שכאשר ארזתי, לא תכננתי ללכת לבית הכנסת. אלא אם יש סיבה טובה, אני מעדיפה לא ללכת לבתי כנסת בהם אני יודעת שלא ארגיש שייכת.
אלא ששבת הייתה "שבת זכור" וקיימת חובה לשמוע את המפטיר של אותה פרשה המדברת על מחיית זכר עמלק.

אני מעדיפה להמנע מבתי כנסת בהם לא ארגיש שייכת, אלא שזו הייתה "שבת זכור", וחובה לשמוע את המפטיר של אותה פרשה העוסקת במחיית זכר עמלק

וכך, בשבת בבוקר, רגע לפני שירדנו לתפילה, הסביר לי בן זוגי שנשים יושבות מאחור. כמעט התחרטתי על הרעיון לרדת לבית הכנסת, אך ידעתי שאין לי ברירה.
ירדנו יחד במדרגות. בפתח בית הכנסת פניתי בטבעיות לכניסה, אך מבטו המתנצל-מתבייש של בן הזוג אמר הכל: הכניסה לנשים היא מסביב.

העזרה הייתה מלאה בנשים וילדים. נראה שאני היחידה שחשבה על הרעיון המהפכני של לשלוח את הילדים או הילדות לשבת עם האבא.

ניסיתי להתפלל והתקשיתי להתרכז. לא היה זה הרעש של הילדים שהפריע לי. אדרבא, אני אוהבת לשמוע את קולם בבית הכנסת.

כולם שמעו את החזן, אני שמעתי את השקט, את היעדר קולה של אשה בהובלת התפילה.

בחור שזה הרגע התחתן זכה לעליה (ולסוכריות קשות כאבן שנזרקו עליו) ואפילו אב הכלה קיבל את הכבוד לעלות לתורה עבור המאורע המשמח, אך הכלה עצמה נותרה מאחורי הפרגוד.

באותו רגע גיליתי את משמעות האוקסימורון שתיקה רועמת.

כל קהילה וכל בית כנסת יחליט לעצמו מה נכון עבורם. אך אני גיליתי כמה קשה לי לא לשמוע קול נשי בבית הכנסת.

רגע לפני שירדנו לתפילה, הסביר לי בן זוגי שנשים יושבות מאחור. ידעתי שאין לי ברירה. בפתח פניתי בטבעיות לכניסה, אך מבטו המתנצל-מתבייש של בן הזוג אמר הכל: הכניסה לנשים מסביב

אני רגילה לתפילות בקהילה שלי בהן נשים נוכחות וכמובן, בכותל – שם נשים מובילות את כל התפילה והקריאה בתורה.

בימים האחרונים ‏הרב יצחק יוסף יצא במתקפה חריפה וחסרת תקדים נגד הרב אליעזר מלמד. "משקר, מסלף, מגלה פנים בתורה שלא כהלכה".

מה היה חטאו של הרב מלמד? טען כי אפשר לגייר גם את מי שמתכוון לחיות כמסורתי. בעבר הרב מלמד הסכים לשבת לשיח עם רבות ורבנים מהתנועות הליברליות.

בקיצור, הרב מלמד הוא מסוכן, לפי הגדרות הקיצונים, שבעצמם מסכנים את אחדות העם.

ממתי פחד הוא טיפ לחיים טובים? ממה ירא הרב יוסף כשמחליט להלבין את פניו של הרב מלמד ברבים?

בימים האחרונים ‏הרב יצחק יוסף תקף בחריפות חסרת תקדים את הרב מלמד. "משקר, מסלף, מגלה פנים בתורה שלא כהלכה". במה חטא הרב מלמד? טען שאפשר לגייר גם את מי שמתכוון לחיות כמסורתי

מדוע כה רבים מעדיפים לצעוד בנעלי הפחד כאילו היה שביל הזהב לחיים נכונים ובריאים?

בראש חודש אדר ב' הגענו לכותל המערבי כמנהגנו כבר 33 שנה. צעדנו עם עשרה ספרי תורה ואתנו צעדו גם ראשי התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית מישראל וצפון אמריקה. אלא שהשומרים בכניסה לא אפשרו כניסה חלקה. עברנו בין מחסומים, אחת-אחת, תוך בדיקה גופנית וחיטוט יסודי בתיקים שלנו.

מנגד, בכניסה סמוכה, נכנסו 15,000 בנות סמינר בלי תור, בלי לעבור בדיקה כלל ותוך שהמאבטח מזרז אותן להיכנס.

מה ההבדל? אנחנו נשים אשר מבקשות להתפלל עם טלית ותפילין, לקרוא בתורה, יחד, כקבוצה. הדבר מפחיד מאוד את רב הכותל ועל כן הוא מעודד הגעת בנערות על מנת שימחו נגד התפילה שלנו.

מצוות "מחה את זכר עמלק" תמוהה בימינו, כשאין לדעת מיהם צאצאי העם העמלקי. כיום, ניתן לפרש את המושג עמלק כמושגי יסוד בחיינו שיש למחות מחיינו. לפי חלק מהחסידויות, מדובר בספקות נגד קיום האל.

השומרים לא אפשרו לנו כניסה חלקה לכותל. עברנו בין מחסומים, אחת-אחת, תוך בדיקה גופנית וחיטוט יסודי בתיקים שלנו. מנגד, בכניסה סמוכה, נכנסו 15,000 בנות סמינר בלי תור או בדיקה, כשהמאבטח מזרז אותן להיכנס

פחד הוא דבר טוב, כשמשתמשים בו בתור בתור תמרור אזהרה לסכנות ממשיות. אבל כשהפחד מונע איחודים והתקדמות בחיים, חובה עלינו למחות נגד קיומו המסוכן.

יוכי רפפורט-זירלר היא מנכ"לית נשות הכותל. היא נולדה והתחנכה בצפת, בעולם אורתודוקסי. שירתה כמפקדת בקורס נתיב, בחיל החינוך והנוער, ולאחר מכן למדה מדעי המדינה ומזרח תיכון באוניברסיטת בר-אילן. לאחר שנה בה עבדה בסוכנות ידיעות, היא הבינה שהלב שלה שייך לעולם היהדות הפלורליסטית והצטרפה לנשות הכותל ב2016. יוכי מתגוררת בירושלים עם בן זוגה ובתם הקטנה, שם היא מנהלת אורח חיים אורתודוקסי פתוח (צילום: הילה שילוני)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
האורתודוכסיה דפוקה, זה ברור, אבל גם כל הדת. לא חסרה בתורה אלימות בעידוד אלוהים, נקמנות שלו וכו', מצוות סקילה למשכב זכר וכו'. למה לא לוותר על כל הסיפור הזה, ובמקום לקדם ולפתח ערכים דמוקר... המשך קריאה

האורתודוכסיה דפוקה, זה ברור, אבל גם כל הדת.
לא חסרה בתורה אלימות בעידוד אלוהים, נקמנות שלו וכו', מצוות סקילה למשכב זכר וכו'.
למה לא לוותר על כל הסיפור הזה, ובמקום לקדם ולפתח ערכים דמוקרטיים חילוניים ליברליים?

צודקת בהכל. היהדות לא מושלמת ועלייה להשתנות ולהתפתח: כוונת הלב - רכישת רצון לטובת כלל כדה"א והאנושות - זה העיקר. עדיף מי שאוכל חזיר אך ליבו נקי ברצון לאלוהות, מדרעי/ליצמן/גפני וכו' אשר ... המשך קריאה

צודקת בהכל. היהדות לא מושלמת ועלייה להשתנות ולהתפתח: כוונת הלב – רכישת רצון לטובת כלל כדה"א והאנושות – זה העיקר. עדיף מי שאוכל חזיר אך ליבו נקי ברצון לאלוהות, מדרעי/ליצמן/גפני וכו' אשר תאבת ממון, שליטה כח ומעמד – יסוד עמלם.

עוד 589 מילים ו-2 תגובות
סגירה