שלמה פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים ביום הראשון של עדותו במשפט הפלילי של בנימין נתניהו, 23 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

כבר בפתח עדותו, פילבר נעץ את המסמר האחרון בארון הרשעתו של נתניהו בשוחד

ניכר היה בפילבר שהוא באמת לא רוצה לסבך את נתניהו, אבל זה לא הפריע לו לעמוד על דוכן העדים ולקשור באופן ברור את פטרונו לשעבר לעבירת השוחד ● "בסוף אני מבצע, אני איש של השר", אמר פילבר על הדוכן ● נתניהו נתן הוראות, פילבר מילא אותן, אלוביץ' הרוויח ● הסיכוי שנתניהו יוכל להיחלץ מהרשעה בשוחד ללא עסקת טיעון הופך כעת לתיאורטי, על גבול המדע הבדיוני ● פרשנות

הוא באמת לא רוצה לפגוע בבנימין נתניהו, שלמה פילבר. אפשר להאמין לו שהוא באמת מנסה להיזהר ולהימנע מלסבך את פטרונו הפוליטי לשעבר יותר מכפי שהוא בלאו הכי מסובך. אך פתיחת עדותו הראשית של פילבר, עד המפתח בתיק 4000, במשפטו של ראש הממשלה לשעבר מלמדת בבירור שפילבר דואג קודם כל לעצמו.

התוצאה היא שעדות פילבר נועצת את המסמר האחרון בארון הרשעתו של נתניהו בעבירת שוחד. בין אם פילבר רוצה או לא, אפילו בתום היום הראשון לעדותו ניתן לקבוע שמצבו המשפטי של נתניהו הידרדר באופן דרמטי. הסיכוי שיוכל להיחלץ מהרשעה בשוחד ללא עסקת טיעון מפנקת, הופך כעת לתיאורטי, על גבול המדע הבדיוני.

עדות פילבר נועצת את המסמר האחרון בארון הרשעתו של נתניהו בעבירת שוחד. בין אם פילבר רוצה או לא, אפילו בתום היום הראשון לעדותו ניתן לקבוע שמצבו המשפטי של נתניהו הידרדר באופן דרמטי

תיק 4000 מבוסס על שני מסלולים שניהל נתניהו מול שאול אלוביץ', אז הבעלים של חברת בזק:

  • בזרוע שנוהלה באמצעות עד המדינה הנוסף, ניר חפץ, דאג נתניהו לקבל שוחד בדרך של השתלטות דה-פקטו על ניהול האתר "וואלה!" לפי רצונותיו;
  • ובזרוע הטלקום שנוהלה באמצעות פילבר, שאותו מינה למנכ"ל משרד התקשורת, דאג נתניהו על-פי האישום נגדו לתמורה בדמות הטבות רגולטוריות לטובת אלוביץ', בנושאי "השוק הסיטונאי" וביטול ההפרדה המבנית בין בזק לבנותיה, הטבות שהכניסו לכיסו של אלוביץ מאות מיליוני שקלים.
בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' מחליפים מבטים בבית המשפט המחוזי בירושלים לפני תחילת עדותו של שלמה פילבר, 23 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' מחליפים מבטים בבית המשפט המחוזי בירושלים לפני תחילת עדותו של שלמה פילבר, 23 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לשיטתה של התביעה, הזרוע שעניינה השליטה באתר "וואלה!" הוכחה במסגרת עדותם של חפץ, אילן ישועה ועדים נוספים. כעת הגיע זמן הוכחת התמורה, באמצעות משרד התקשורת. עדותה של עו"ד דנה נויפלד, ששימשה היועצת המשפטית במשרד, הכינה את הקרקע. פילבר מספק את המנה העיקרית.

לשיטתה של התביעה, הזרוע שעניינה השליטה באתר "וואלה!" הוכחה במסגרת עדותם של חפץ, אילן ישועה ועדים נוספים. כעת הגיע זמן הוכחת התמורה, באמצעות משרד התקשורת

בין אם הוא רוצה בכך ובין אם לא – פילבר מסייע לתביעה לקשור את הקצוות ולסגור את מעגל השוחד. "בסוף אני מבצע, אני איש של השר", אמר פילבר על הדוכן. נתניהו נתן הוראות, פילבר מילא אותן, אלוביץ' הרוויח, וכל העניין נעשה בניגוד לעמדתם המקצועית של אנשי משרד התקשורת.

הוציא לפועל את רצונותיו של נתניהו

הנה מקבץ מאמירותיו של פילבר, כפי שנאמרו באולם בית המשפט שלשום, ביום עדותו הראשון, ולצידן הסבר כיצד כל אחת מהן מסייעת להוכחת גרסת התביעה.

פילבר החל את עדותו בתיאור הביוגרפיה המקצועית שלו, שקדמה למינויו למנכ"ל משרד התקשורת. לא היה לו שום ניסיון רלוונטי בתחום, והדבר מחזק את המסקנה שנתניהו מינה את איש אמונו לתפקיד לא בשל עמדותיו המקצועיות בתחום שוק התקשורת, אלא כדי להוציא לפועל את רצונותיו של נתניהו עצמו, ששמר אצלו את התיק אחרי בחירות 2015.

שלמה פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים ביום הראשון של עדותו במשפט הפלילי של בנימין נתניהו, 23 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שלמה פילבר בבית המשפט המחוזי בירושלים ביום הראשון של עדותו במשפט הפלילי של בנימין נתניהו, 23 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מה חושב פילבר על נתניהו?

"מושא הערצתי מגיל צעיר. אני מאוד מעריך, מאוד מכבד, גם היום, אחד המנהיגים היותר גדולים שהיו למדינה היהודית ולמדינת ישראל וכמובן לימין. יש לנו היכרות של 25 שנה, כימיה מקצועית טובה, הבנה הדדית טובה".

ובמילים אחרות – פילבר מודיע שאין לו שום רצון לפגוע במושא הערכתו והערצתו. לפיכך, כל אמירה של פילבר שיש בה פגיעה כזו, אין כנראה מנוס מלומר אותה, והדבר מחזק את אותות האמת שבעדות.

פילבר מתאר שהוא ונתניהו לא נזקקו להרבה מילים כדי להבין בדיוק זה את זה.

"יכול פחות מדקה בשבוע, מחכה להזדמנות, נכנס לחדר, שני משפטים, שומע הכול ומבין בצורה טובה, מהנהן ואני ממשיך. היה קל לתקשר במשפטים קצרים כדי להבין אחד את השני".

בהתייחס לסגנון הניהול של נתניהו, ציטט אותו פילבר: "אני לא מנהל אותך במיקרו".

המשמעות: ברמת אינטימיות כזו, אין סיכוי שפילבר פירש באופן שגוי מה נתניהו רוצה ומה הוא מכווין אותו לעשות. פעולותיו של פילבר למען אלוביץ' במשרד התקשורת היו, אם כך, יישום של פעולות שנתניהו שלח אותו לבצע.

יהודית תירוש, התובעת במשפטו של בנימין נתניהו והפרקליטה החוקרת את שלמה פילבר בעדותו הראשית, 23 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יהודית תירוש, התובעת במשפטו של בנימין נתניהו והפרקליטה החוקרת את שלמה פילבר בעדותו הראשית, 23 במרץ 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בתשובה לשאלה עד כמה עניין את נתניהו שוק הטלקום, פילבר ענה: "לא עניין אותו, רק ברמת המיקרו, לא ביום-יום". ובמילים אחרות, נתניהו לא הפגין עניין בתחום הזה ולפיכך כאשר נתן הנחיות קונקרטיות בנושא הזה – למשל במסגרת אותה פגישה שזכתה לכינוי "פגישת ההנחיה", שבה הנחה נתניהו את פילבר לפעול למען האינטרסים של אלוביץ' – היה לו בכך עניין מיוחד, לא מעורבות מכוח אינרציה.

ואז הנחיתה התובעת, יהודית תירוש, את שאלת מיליון הדולר: "האם הבקשה של מר נתניהו היטיבה עם מר אלוביץ'?" פילבר השיב ביובש: "כן". הנה היא, מול העיניים: ההוראה מנתניהו לפעול לקבלת החלטות שלטוניות שמשמעותן הכספית בעבור אלוביץ' היא עצומה.

כשנשאל "האם הבקשה של מר נתניהו היטיבה עם מר אלוביץ'?" פילבר השיב ביובש: "כן". הנה היא, מול העיניים: ההוראה מנתניהו לפעול לקבלת החלטות שלטוניות שמשמעותן הכספית בעבור אלוביץ' היא עצומה

האפשרות שעם התמשכות עדותו של פילבר הוא יסטה מהגרסה שנתן בחדר החקירות ככל שמתאפשר לו מבלי לשבור את הכלים מול הפרקליטות במסגרת הסכם עד המדינה, קיימת כמובן.

בהקשר הזה, פילבר צייד את התביעה כבר ביום העדות הראשון שלו בנשק יקר ערך, אם תצטרך התביעה להגיש את תמלילי עדותו במשטרה ולבקש מבית המשפט להעדיף את הגרסה שמסר במשטרה על פני העדות שהוא מוסר בבית המשפט. "באף מילה שלי בחקירות שלי", הוא אמר שלשום לתירוש, "לא אמרתי מילה שהיא שקר".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
מדוע לקשקש סתם שטויות.. נתניהו לא קיבל שליטה באתר וואלה. כל פוליטיקאי יש לו שטחי פרסום בתקשורת וזה אינטרס של הנתונים והאתרים. מעריב מחפש צומי וכועס שהוא לא קיבל פרסום בבית המשפט ולא היה... המשך קריאה

מדוע לקשקש סתם שטויות..
נתניהו לא קיבל שליטה באתר וואלה.
כל פוליטיקאי יש לו שטחי פרסום בתקשורת וזה אינטרס של הנתונים והאתרים.
מעריב מחפש צומי וכועס שהוא לא קיבל פרסום בבית המשפט ולא היה שותף לפרסום החינם לו זכה אתר וואלה.

במהלך עדותו נשאל "תירוש: עד כמה למיטב הבנתך ידעו שאתה לא יכול להביע התנגדות" והוא ענה: פילבר: היה אירוע... לכפות עלי לא לתקן סעיף בחוק ההסדרים, בסוף אני ריאליסט, אין לי קלפים, כדור אח... המשך קריאה

במהלך עדותו נשאל
"תירוש: עד כמה למיטב הבנתך ידעו שאתה לא יכול להביע התנגדות"
והוא ענה:
פילבר: היה אירוע… לכפות עלי לא לתקן סעיף בחוק ההסדרים, בסוף אני ריאליסט, אין לי קלפים, כדור אחד בקנה, מקדמים הפרדה מבנית או לא, אם פעם אחת מפספס, יעשו מה שעשו לאבי ברגר"

זה מראה בצורה חזקה עד כמה הוא חשב שאלוביץ משפיע על ביבי.

כלא, לשנים רבות, זה עוד לפני הצוללות. ביבי הקים ארגון פשע, איומים, הפחדות, סחיטות - המעאפאן הזה מגובה מסביבה חולנית (טופזלוק, בנו, מגל, ריקלין, בן גביר, אמסלם, זרקא וכו') שהפכה אותו לעג... המשך קריאה

כלא, לשנים רבות, זה עוד לפני הצוללות. ביבי הקים ארגון פשע, איומים, הפחדות, סחיטות – המעאפאן הזה מגובה מסביבה חולנית (טופזלוק, בנו, מגל, ריקלין, בן גביר, אמסלם, זרקא וכו') שהפכה אותו לעגל זהב והנאתו מהריקודים סביבו ומעבודת האלילים – ברורה. הנה, כנרת בראשי כבר שולחת אנשים להרביץ למי שעושה טעות…

עוד 756 מילים ו-4 תגובות
סגירה