שקד וחיות במסלול התנגשות בלתי נמנע

בדיון שנערך בבג"ץ לפני שבועיים בעניין קליטת הפליטים מאוקראינה, התעקשה המדינה כי מדובר בעתירה תיאורטית שכן ממילא לא התמלאה מכסת ה-5,000 עליה הכריזה שרת הפנים ● אלא שבשבוע שעבר המכסה התמלאה ושקד הכריזה על מתווה חדש ובו תותר כניסה ל-20 פליטים ביום ● "אין מדובר בסוגיה תיאורטית", הגיבה חיות - ובהתאם לתשובת המדינה, בג"ץ יצטרך לקבל החלטה ● פרשנות

אסתר חיות, איילת שקד (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'
אסתר חיות, איילת שקד

המדיניות שאותה קבעה שרת הפנים איילת שקד בנוגע לכניסת פליטים אוקראינים לישראל, ולו באופן זמני, הולכת ומגיעה לרגע האמת בבג"ץ.

בית המשפט, בהרכב שבראשו יושבת נשיאת העליון אסתר חיות, עושה מאמץ רב שלא להתנגש חזיתית עם הממשלה בעניין זה, אבל בימים הקרובים עשויה ההתנגשות להיות בלתי נמנעת – אם יוחלט שמכסת 20 הפליטים ליום שעליה הודיעה שקד בשבוע שעבר, נותרת בעינה.

לפני שבועיים התקיים בבג"ץ דיון בעתירה שהגיש עו"ד תומר ורשה, המתמחה בענייני פליטים והגירה, נגד מדיניות הכניסה לישראל של אזרחים אוקראינים מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה לפני כחודש וחצי. עד למועד הדיון כבר הספיקה שקד לשנות את מדיניותה כמה פעמים, נוכח ביקורת נוקבת שנשמעה כלפיה מתוך הממשלה ובציבור.

עיקר המדיניות:

  • זכאי חוק השבות נקלטים כמובן באופן חופשי;
  • קרובי משפחה של אזרחים אוקראינים השוהים כדין בישראל ונהנים ממעמד של אזרחות או תושבות קבע, נכנסים חופשי ללא מכסה;
  • ולגבי כל היתר – אלה ייכנסו עד שיגיע מספרם ל-5,000.

נכון למועד הדיון בבג"ץ עמד המספר האחרון על 3,200, מה שאפשר לנציגי הפרקליטות לטעון בדיון כי מדובר בעתירה תיאורטית, מאחר שממילא הבטיחה שקד "לבחון מחדש" את המדיניות ברגע שהמכסה תתמלא או בתום שבועיים מתחילת הפעלתה, לפי המוקדם.

הפגנה נגד מתווה הפליטים מול ביתה של שרת הפנים איילת שקד, 17 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הפגנה נגד מתווה הפליטים מול ביתה של שרת הפנים איילת שקד, 17 במרץ 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

בהודעה מעדכנת שהגישה הפרקליטות בשם שרת הפנים בשבוע שעבר, התברר כי מכסת ה-5,000 כבר קרובה להתמלא. ההחלטה החדשה היא, אם כך, שבכל יום יוכלו להיכנס עד 20 אזרחים אוקראינים נוספים, מעבר לאלה שהם זכאי חוק השבות או קרובי משפחה של תושבי קבע או אזרחים ישראלים.

בהודעה מעדכנת שהגישה הפרקליטות בשם שרת הפנים בשבוע שעבר, התברר כי מכסת ה-5,000 כבר קרובה להתמלא. ההחלטה החדשה היא, אם כך, שבכל יום יוכלו להיכנס עד 20 אזרחים אוקראינים נוספים

בכך "תצמח" מכסת הפליטים בכל יום ב-20, וזאת בנוסף להיותה "מכסה נושמת" כהגדרת הפרקליטות – שמשמעותה היא שעל כל אזרח אוקראיני שנכנס במסגרת המכסה ועזב את ישראל, יוכל להיכנס אדם אחד נוסף במקומו.

המספרים הללו הובילו את נשיאת העליון למסקנה כי העתירה אינה תיאורטית כלל, כטענת הפרקליטות. היא חישבה ומצאה שאם ממועד הדיון בעליון ועד למועד הגשת ההודעה המעדכנת לבג"ץ נכנסו לישראל כ-1,800 אוקראינים במסגרת המכסה (כאלה שאינם מוחרגים), הרי שמדובר במספר ממוצע של למעלה מ-200 אנשים ליום, כלומר יותר מפי עשרה מהמכסה היומית החדשה שעליה הודיעה שקד.

"על פני הדברים, דומה כי המספר הממוצע של המבקשים להיכנס לישראל מדי יום גדול ממספר ההיתרים שניתנו במסגרת המכסה היומית הנוספת שקבעה שרת הפנים – ולכן נראה כי בניגוד לטענות שנשמעו בדיון, אין מדובר בסוגיה תיאורטית", כתבה חיות בהסכמת השופטים עוזי פוגלמן ויצחק עמית, בעקבות ההודעה המעדכנת שהגישה הפרקליטות.

השופטים יצחק עמית, אסתר חיות ועוזי פוגלמן בדיון על מתווה הפליטים מאוקראינה, 20 במרץ 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
השופטים יצחק עמית, אסתר חיות ועוזי פוגלמן בדיון על מתווה הפליטים מאוקראינה, 20 במרץ 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

ההתנהלות של חיות בפרשה זו מתאפיינת עד כה באלגנטיות וחוכמה. מצד אחד, היא אינה חפצה בהתנגשות עם הממשלה. מי כמו חיות מכירה היטב את יכולתה של שקד לייצר נזק לבג"ץ במישור הציבורי.

מצד שני, מבלי להוציא עד עתה צו על-תנאי שמשמעו התקדמות לעבר קבלת העתירה לביטול מדיניות הממשלה בנושא כניסת הפליטים האוקראינים, חיות מוססה את הטיעון המרכזי של המדינה, שלפיו מדיניותה של שרת הפנים אינה הופכת את ישראל למדינה הסוגרת את גבולותיה בפני פליטים.

חיות מכהנת בעליון שנים רבות, והיא אינה מסתנוורת ממקסמי השווא של מחלקת הבג"צים, הבאים לידי ביטוי במסמכים שהם מגישים לבית המשפט. הנה חלק מהמספרים שהופיעו בהודעת הפרקליטות:

  • עם פרוץ המלחמה באוקראינה, הוחלט לאפשר ל-7,000 אזרחי אוקראינה ששהו בישראל כדין להמשיך להימצא בישראל אף לאחר שהאשרות שלהם פקעו;
  • ביחס ל-13,000 אוקראינים נוספים, ששהו בישראל שלא כדין, הוחלט לאמץ מדיניות של "אי הרחקה" (כאילו שהייתה לישראל אפשרות אחרת, שהרי המשפט הבינלאומי אוסר על גירוש של אנשים למדינתם, אם נשקפת להם סכנת חיים שם).
שרת הפנים איילת שקד מודיעה על שינוי במדיניות קליטת פליטים מאוקראינה במסיבת עיתונאים בנתב"ג, 13 במרץ 2022 (צילום: רועי אלימה/פלאש90)
שרת הפנים איילת שקד מודיעה על שינוי במדיניות קליטת פליטים מאוקראינה במסיבת עיתונאים בנתב"ג, 13 במרץ 2022 (צילום: רועי אלימה/פלאש90)

עוד ציינה הפרקליטות, בהודעתה מהשבוע שעבר, כי לישראל נכנסו למעלה מ-18,000 אזרחי אוקראינה מאז פרוץ המלחמה, כ-1,500 אוקראינים יצאו מישראל, וכניסתם של 311 אוקראינים סורבה.

אך הנה המספרים החשובים: כ-6,700 מתוך ה-18,000 הם זכאי חוק השבות; כ-5,800 הם קרובי משפחה של אזרחי ישראל או תושבי קבע שלה. כך שרק מיעוט מתוך כלל הנכנסים – כאמור, 4,975 עד ליום שני האחרון – הם מבקשי מקלט שאינם מוחרגים מהמכסה שקבעה שקד.

מה שראתה נשיאת העליון במספרים הללו היא עובדה פשוטה – והיא, ששאלת מכסת הפליטים המקבלים אישור להיכנס לישראל תצטרך בסופו של דבר להגיע להכרעה משפטית, אפשר שכבר בימים הקרובים.

מה שראתה נשיאת העליון במספרים היא עובדה פשוטה – והיא, ששאלת מכסת הפליטים המקבלים אישור להיכנס לישראל תצטרך בסופו של דבר להגיע להכרעה משפטית, אפשר שכבר בימים הקרובים

ועדיין, נותרו השאלות המשפטיות הנוגעות לעובדה ששקד התעקשה להחליט על המדיניות האמורה לבדה, ללא הבאת הנושא להחלטת ממשלה; וכן, שאלת הפרתה של האמנה שנחתמה בשנת 2010 בין ישראל לאוקראינה המאפשרת כניסה הדדית של אזרחי שתי המדיניות ללא ויזה, לתקופה של עד שלושה חודשים.

הטענה הממשלתית בעניין הזה היא שהאמנה אמורה להסדיר כניסה לצורכי תיירות בלבד, ואילו כעת ברור שהאוקראינים הנכנסים אינם תיירים אלא מבקשי מקלט, ולכן האמנה כלל אינה חלה בנסיבות העניין.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

התחנה הבאה שאליה יגיע הדיון המשפטי תתקיים כבר מחר או מחרתיים: בית המשפט הורה לפרקליטות לעדכן עד מחר (שני) מה הניבו המגעים עם נציגי ממשלת אוקראינה בישראל באשר למכסות האזרחים האוקראינים הנכנסים לישראל, ולאפשרויות התעסוקה העומדות בפניהם כעת, בעודם שוהים כאן.

בעקבות העדכון הנוסף שתמסור המדינה, יצטרכו השופטים לקבל החלטה.

עוד 778 מילים
סגירה