ככר אתרים, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)
עומר שרביט

בזמן שהבעלים רבים על מיליארדים - הציבור מרוויח חנייה והסעות חינם

אחרי שמחירי החניון בכיכר אתרים זינקו בחדות, בתי המלון באזור השיקו שאטל חינם מחניון בשדה דב לכיכר ● בעלי החניון טוען שהשאטל מופעל בסיוע של העירייה, בניסיון להקטין את הזכויות שלו בכיכר ● מפעיל השאטל: "הכרסום בחניון לא המטרה. זה פתרון למי שלא רוצים לשלם סכומי עתק לחנייה, לעמוד בפקקים ולקבל דוחות"

המאבק על הזכויות בכיכר אתרים בתל אביב עולה שלב ואחד משני הבעלים מאשים את העירייה כי היא משתפת פעולה עם הצד השני. התוכנית למתחם ששווה מיליארדים אמנם אושרה, אך הפקדתה מתעכבת – כשברקע מתריעים נציגי ציבור כי היא עלולה לחסום את הגישה לכיכר.

בינתיים, נראה כי הסכסוך בין מתיו ברונפמן וקרן JTLV מצד אחד וספי צביאלי וקובי מימון מצד שני, דווקא תורם לרווחת הציבור לפחות בנושא כאוב לכל מי שגר או מבקר בחוף הים של תל אביב – חנייה. בתחילת החודש החל לפעול שאטל שנוסע בין חניונים בצפון העיר לכיכר אתרים.

ההסעה אוספת את הנוסעים מחניון חדש בשדה דב ומורידה אותם ליד בתי מלון בכיכר או בסמוך אליה. בעתיד השירות יעבור גם בחניוני רדינג ואיינשטיין שבבעלות העירייה. המיניבוס עושה את הדרך הזו, הלוך חזור, בכל שעה מהבוקר עד הערב. השירות ניתן כרגע בחינם – אולם בזמן הקרוב צפוי לעלות כ-20 שקלים.

תחנה של שאטל TLV Parking ליד מלון לאונרדו בככר אתרים, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)
תחנה של שאטל TLV Parking ליד מלון לאונרדו בככר אתרים, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)

זו יוזמה נהדרת למי שרוצה להגיע לחוף הים בעיר ולחסוך מאות שקלים על חניונים בטיילת או להימנע מדוחות חנייה.

כיצד קרה שהציבור זוכה לכל הטוב הזה שמורעף עליו ככה פתאום? מי כל כך להוט להוריד את יוקר המחיה בעיר ולסדר למבקרים בה הסעה וחנייה חיינם? את השאלות האלה הפנינו למנהל מיזם השאטל, יאיר זיזי, שמשיב: "אנחנו ממומנים על ידי בתי המלון, שזה אחלה פתרון בשבילם. לקוחות שלהם התחילו לשלם 500 שקלים לסופ"ש חנייה, דבר שמאוד פגע בהם".

אתה מתכוון לחניון אתרים.
"כן, משלמים שם 180 שקל בסופ"ש, ליום שמתהפך בשעה 5 בבוקר. זה אומר שאם הגעת ב-12 בלילה וחנית עד 5 בבוקר חוייבת ביום ואם יצאת בעשר למחרת חויבת בעוד יום וזה כבר 360 שקלים.

"אם הגעת בחמישי בערב ויצאת במוצ"ש שילמת 540 שקלים. זה מחיר של כמעט לילה במלון. גם מי שרוצה לבוא למסעדה לשעתיים-שלוש שם מאה שקל לחנייה. אנשים לא היו מודעים לסכומים האלה בכניסה לחנייה והתרגזו ביציאה כשראו את החשבון".

"משלמים בחניון 180 שקל בסופ"ש, ליום שמתהפך בשעה 5 בבוקר. אם הגעת ב-12 בלילה וחנית עד 5 בבוקר חוייבת ביום ואם יצאת בעשר למחרת זה כבר 360"

אילו בתי המלון ששותפים במיזם השאטל בחינם? מה המודל העסקי?
"בתי המלון הם לאונרדו ארט, הרודס, קראון פלאזה, רנסנס ולאונרדו ביץ'. הם מאמינים שאפשר להוזיל חנייה ויוקר מחיה פה שהוא בלתי אפשרי כרגע והעסקים בככר נפגעים. זה אינטרס שלהם שאנשים יגיעו לכיכר ויתמכו בעסקים. המחיר בחניון קפץ מ-12 ל-25 שקלים באמצע שבוע ו-36 שקלים בסופ"ש. זה היה מקסימום 60 שקלים והגיע ל-180".

הכניסה לחניון כיכר אתרים, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)
הכניסה לחניון כיכר אתרים, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)

העירייה שותפה במיזם?
"העירייה תומכת ומנסה לעזור. הם שמחים על המיזם שמוריד פקקים באזור החוף ומאפשר לאנשים להגיע בתחבורה ציבורית ייעודית לאזור בלי תחנות ביניים. נפגשנו עם נציגי אגף התנועה בעירייה".

בסופו של דבר השאטל שלכם מכרסם בפעילות בחניון בכיכר.
"הכרסום בחניון הוא לא מטרה. ישראלים אוהבים אוטו מתחת לידיים, גם אם נפרדים מ-500 שקלים לחנייה. זה בהחלט פתרון לכאלה שלא מוכנים לשלם סכומי עתק ולעמוד בפקקים ולחפש חנייה ולקבל דוחות".

אתמול נסענו עם מור חנינו בכיכר אתרים מסתבר שיש בעלים חדש מחירי חניון הזוים ולא כתוב בשום מקום להפך כל השילוט של המחירים הקודמים נשאר אל תפלו בזה !

Posted by Lilah Eliash Mor on Saturday, April 23, 2022

חנייה ששווה מיליארדים

מנהל מיזם ההסעות החינמיות אומר כי החל מעוד מספר שבועות חברה שבבעלותו תהפוך גם לחברת הניהול של הכיכר כולה. בינתיים, ההסעות שאותן הוא מפעיל משדה דב למתחם אתרים פוגעות בעיקר בחניון הכיכר, שנרכש במכרז בקיץ שעבר על ידי ספי צביאלי, תמורת 341 מיליון שקל.

לאחר הרכישה, צביאלי מכר מחצית מהחניון לחברת נצבא שבשליטת קובי מימון, שגם הילוותה לו 186 מיליון שקל למימון העסקה. הבעלים החדשים בחניון אכן העלו את המחירים בו מ-12 שקלים ל-25 שקלים לשעה ביום חול ול-36 שקלים לשעה בסופ"ש. מחיר המקסימום קפץ פי שלושה מ-60 ל-180 וההנחות לאלפי מנויי בריכת גורדון וחברי המרינה הסמוכה בוטלו.

התחרות לחניון תחת הבעלים החדשים לא מסתכמת בשאטל. בכניסה לכיכר בולטים כיום שלטים שמפנים את הנהגים לחניון עירוני נוסף שנמצא בקצה הדרומי שלה, ושבו משלמים את התעריף הישן והזול (12 שקלים לשעה ו-60 שקלים ליום לכל היותר). החניון הזה פחות מוכר וכדי להגיע אליו צריך לעבור דרך מנהרת השירות בכיכר.

גם כמה מאות מטרים דרומה משם, בחניון חוף בוגרשוב, משלמים אפילו פחות – 50 שקלים לכל היותר.

התחרות לחניון אתרים לא מסתכמת בשאטל. בכניסה לכיכר בולטים כיום שלטים שמפנים נהגים לחניון עירוני שנמצא בקצה הדרומי שלה, ושבו משלמים תעריפים זולים בהרבה

שלט צהוב מפנה לחניון עירוני בתעריף מוזל ומשמאל הכניסה לחניון כיכר אתרים שהמחירים בו עלו (צילום: עומר שרביט)
שלט צהוב מפנה לחניון עירוני בתעריף מוזל ומשמאל הכניסה לחניון כיכר אתרים שהמחירים בו עלו (צילום: עומר שרביט)

למעשה, חניון כיכר אתרים פועל ללא רישיון עסק והעירייה הגישה כתב אישום בעניין, (תגובת העירייה בהמשך). צביאלי לא השיב לשאלה אם כך היה גם בעת רכישת החניון, שרובו היה בבעלות העירייה עצמה.

חניון כיכר אתרים, על 355 מקומות החנייה שבו, מעניין בעיקר מאחר שהוא מהווה כ-37.5% מהרכוש המשותף בככר אתרים שהמחצית האחרת שלה היא בבעלות מתיו ברונפמן, באמצעות קרן JTLV. השניים האחרונים מוגדרים כיזמים, בשיתוף העירייה, בתוכנית החדשה שאושרה למתחם בן 16 הדונמים בתחילת השנה.

מדובר שם על ביטול שיקוע הכביש שמתחת לכיכר, בניית שני מגדלים בני 25 קומות ועוד אחד בן 7 קומות, עם כ-220 דירות ו-300 חדרי מלון. חברי מועצה ופעילים חברתיים מתריעים כי התוכנית הזו תהפוך את השטח הציבורי ל"שטח פרטי פתוח" ובפועל תגרום לחסימת הגישה החופשית מהשדרה והעיר לחוף הים, כפי שקרה במקומות אחרים (מתחם אנדרומדה ביפו, מגדל נוה צדק ועוד).

חברי מועצה ופעילים חברתיים מתריעים כי התוכנית לכיכר תהפוך שטח ציבורי ל"פרטי פתוח" ותחסום את הגישה החופשית מהעיר לחוף הים, כפי שקרה במקומות אחרים

התוכנית הזו לא הופקדה וייתכן שהסיבה לכך היא המחלוקת שפרצה בעקבותיה בין שני הבעלים הדומיננטים בכיכר ששווה מיליארדים, לפני ובטח שאחרי ההשבחה הצפויה בה. צביאלי עתר לבית המשפט, בטענה שזכויות הבעלות שהתוכנית מקנה לו כבעלים של החניון, כ-15%, מפלות אותו לרעה לעומת הקבוצה השנייה שקיבלה את רוב הזכויות.

לטענתו, החישוב השגוי מתבסס על שווי של 60 מיליון שקל בלבד לחניון בעוד שהוא שילם עליו הרבה יותר במכרז. הערכת החסר נובעת לטענתו מתעריפי החנייה הנמוכים בחניון והכנסות שנתיות של כ-4 מיליון שקלים בעת שהיה בבעלות העירייה ו-JTLV.

כיכר אתרים, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)
כיכר אתרים, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)

החישוב הראוי מבחינתו צריך לקחת בחשבון הכנסות שנתיות גבוהות בהרבה הודות לתעריפים שהועלו על ידו פי 2-3. הוא דורש לחשב את טבלאות האיחוד והחלוקה מחדש, שמהן נגזר היקף זכויות הבנייה שמקבל כל בעלים של תת-חלקה במתחם. הדרישה שלו נובעת גם מכך שהשמאי שערך את הטבלאות נשכר על ידי הקבוצה היריבה.

ב-JTLV טוענים בתגובה לעתירה, כי אין בעיה עם העובדה שהשמאי של טבלאות הזכויות היה מטעמה, שכן לפני הפקדת התוכנית הן ייבדקו על ידי שמאי מטעם הוועדה המקומית. כמו כן, הם טוענים שהטבלאות האלה לא אמורות לשקף את שווי החניון ואת המחיר שבו נרכש, אלא רק את שווי המקרקעין שעליהם הוא בנוי.

בעיריית תל אביב אומרים כי אכן הוועדה המקומית החליטה לשלוח את הטבלאות לבדיקת שמאי חיצוני וכעת ממתינים להתייחסותו.

"טובות הנאה מיזם פרטי"

במכתבים שנשלחו מטעמו של צביאלי למנהלי העירייה נטען שמיזם השאטל מהווה "חלק מניסיונות מכוונים ונבזיים להביא לכך שהיקף החנייה בחניון כיכר אתרים יפחת וכתוצאה מכך תיפגענה הכנסות בחניון וכפועל יוצא בזכויותיהם העתידיות בפרויקט המתוכנן בכיכר".

השאטל מהווה "חלק מניסיונות מכוונים ונבזיים להביא לכך שהיקף החנייה בחניון אתרים יפחת וכתוצאה מכך תיפגענה הכנסות בחניון וכפועל יוצא בזכויותיהם בפרויקט המתוכנן בכיכר"

עוד הם טענו, שמי שעומד מאחורי מיזם השאטל היא JTLV, שמנסה כאמור לפגוע בזכויותיהם, לכאורה, "ולמרבה הצער העירייה משתפת פעולה עימו".

מבחינתם, השאטל הזה הוא עוד הוכחה לכך שהעירייה משתפת פעולה עם הקבוצה היריבה, בניסיון להקטין את חלקם ב"טבלאות האיזון, תוך יצירת מצג מלאכותי שכביכול תושבים אינם חונים בחניון, וזאת באמצעות פעולה מסובסדת".

בריכת גורדון והמרינה בתל אביב, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)
בריכת גורדון והמרינה בתל אביב, אפריל 2022 (צילום: עומר שרביט)

חמור בהרבה, באחת הפניות של צביאלי נטען כי "על פני הדברים נראה כי העירייה מקבלת טובת הנאה מיזם פרטי במטרה לפגוע ביזם אחר, ולמעשה נוקטת עמדה ומסבה נזקים בהתנהלותה". השאטל אכן עוצר ליד מלון לאונרדו ארט שהוא בבעלות JTLV, אך לטענת מנהל המיזם, הוא ממומן גם על ידי בתי המלון האחרים, כאמור.

באחת הפניות של צביאלי נטען כי "על פני הדברים נראה כי העירייה מקבלת טובת הנאה מיזם פרטי במטרה לפגוע ביזם אחר, ולמעשה נוקטת עמדה ומסבה נזקים בהתנהלותה"

בעירייה אומרים כי הרמיזות בדבר טובות הנאה "מקוממות ומרושעות", (תגובה מלאה בהמשך).

מבחינתו של צביאלי, הסיוע של העירייה לצד השני, לכאורה, הוא בהמשך לכך שלפני ארבע שנים מנהלי העירייה ניסו למכור את החניון ל-JTLV ללא מכרז. בעקבות עתירה של צביאלי נערך המכרז, והתמורה לחלק של הציבור בחניון, (73%), היתה גבוהה ב-100 מיליון שקל מהמחיר שהיתה אמורה לשלם JTLV בעסקה שבוטלה.

מנהל הרשות לתחבורה בעירייה, אופיר כהן, ענה לנציגי צביאלי כי הם אכן מעוניינים לסייע לכל שאטל ופרסמו את השירות לככר אתרים בפלטפורמות פרסום עירוניות, מאחר ש"יש עניין ציבורי לספר עליו". בנוסף, הם מתכוונים לתת הנחות לנוסעי השאטל אשר יחנו את הרכבים בחניון רדינג.

תגובות

מספי צביאלי, ו-JTLV  לא התקבלה תגובה.

מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "ראשית יובהר כי עיריית תל אביב-יפו אינה מקבלת טובות הנאה מאף גורם באשר הוא והרמיזות על כך הן מקוממות ומרושעות.

"העירייה שמחה על כל יוזמה של שאטלים המקלה על ההתניידות בעיר ובימים אלו אנו מנסחים כללים לשיתוף פעולה עם יוזמות פרטיות של שאטלים והסעות בעיר. בהזדמנות זו נזכיר כי העירייה מפעילה בימים אלו את שאטל שוק הכרמל אשר אוסף בימי ה' ו' מחניוני האצ"ל והתחנה אל שוק הכרמל. החניה בחניון שדה דב היא חינם לכולם.

"בנוגע לחניון כיכר אתרים – זה אינו חניון של העירייה אלא בבעלות יזם פרטי. מאחר והחניון פועל ללא רשיון עסק הוגש נגדו כתב אישום ודיון בעניינו נקבע על ידי בית המשפט לחודש יולי הקרוב. נוסיף כי מבדיקת תיק הרישוי עולה כי ביום 14.4.22 נפתחה ע"ש בעלי החניון החדשים – פארק חניון אתרים בע"מ ומנהלה אלי הבר – בקשה חדשה לרישיון לעסק של חניון.

"באשר לטבלאות האיחוד והחלוקה – הוועדה המקומית החליטה לשלוח את הלוחות לבדיקה נוספת ע"י שמאי חיצוני. אנו ממתינים להתייחסותו ונפעל בהתאם אליה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לא הבנתי דבר אחד מהכתבה. כל אחד שרוצה לפתוח קו שאטל ולגבות כסף יכול לעשות זאת? אם אני רוצה מחר לעשות שאטל לאצטדיון יד אליהו בזמן משחקים מותר לי? כנראה שצריך היתר ממשרד התחבורה אבל את עי... המשך קריאה

לא הבנתי דבר אחד מהכתבה. כל אחד שרוצה לפתוח קו שאטל ולגבות כסף יכול לעשות זאת? אם אני רוצה מחר לעשות שאטל לאצטדיון יד אליהו בזמן משחקים מותר לי? כנראה שצריך היתר ממשרד התחבורה אבל את עיריית תל אביב דברים כאלה שוליים כמו החוק לא ממש מטרידים

כמה ציני אפשר להיות על חשבון הציבור? צביאלי טוען בלי למצמץ: ״העליתי את המחיר פי 3 ולכן ערך הנכס שלי שווה פי 3. האיש מגעיל את השועלים וכפי שהוא מנסה לעשות סיבוב ציני על הציבור, אז הציבור... המשך קריאה

כמה ציני אפשר להיות על חשבון הציבור? צביאלי טוען בלי למצמץ: "העליתי את המחיר פי 3 ולכן ערך הנכס שלי שווה פי 3. האיש מגעיל את השועלים וכפי שהוא מנסה לעשות סיבוב ציני על הציבור, אז הציבור מאחל לו הפסדים כבדים עד מאוד בכיכר אתרים.

עוד 1,435 מילים ו-2 תגובות
סגירה