מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הודיע לפני כעשרה ימים כי החליט להתלות את תקן האיכות של שטראוס למשך תקופה של שלושה חודשים. המשמעות היא ששטראוס לא תוכל לייצר ולשווק את המוצרים שלה.
אלא שהחלטתו האמיצה לכאורה של אש התקבלה רק לאחר ששטראוס כבר החליטה מיוזמתה להפסיק את הייצור והשיווק של המוצרים החשודים. אש רק שם את חותמת משרד הבריאות על ההחלטה ששטראוס כבר יישמה.
החלטתו האמיצה לכאורה של אש התקבלה רק לאחר ששטראוס כבר החליטה מיוזמתה להפסיק את הייצור והשיווק של המוצרים. אש רק שם את חותמת משרד הבריאות על ההחלטה ששטראוס כבר יישמה
סביר להניח שהחלטה מהסוג הזה, שהתקבלה במהלך ביקורו של אש במפעלי שטראוס, נעשתה בהסכמת וידיעת שני הצדדים. גם קור הרוח שבו התקבלה בקרב מנהלי שטראוס מחזק את ההערכה הזו. אש גם מיהר להבהיר ש"תקן האיכות יוחזר אחרי שנוודא שהפקת הלקחים הושלמה".
זה מותיר שתי אפשרויות: או שאש כבר קיבל מידע מראש ממנהלי שטראוס שגם כך לא יספיקו לתקן את הנזק לפני תום שלושת החודשים הללו, או שמדובר בתאריך חסר משמעות שנועד ליחצן את המאבק הבלתי מתפשר לכאורה של משרד הבריאות בעוולות תאגיד המזון. בכל מקרה, הביקור הזה וההחלטה הנלווית לו הריח מפופוליזם עז.
מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש מודיע בסיור במפעל שטראוס כי תקן האיכות של המפעל הוקפא לשלושה חודשים: "הוא יוחזר רק אחרי שנוודא שהפקת הלקחים הושלמה ואנחנו יכולים להיות בטוחים שלא יהיו זיהומים בהמשך"
(מיכל וסרמן) pic.twitter.com/vynSxrBlTI— כאן חדשות (@kann_news) April 28, 2022
אש בעצם המשיך את המדיניות הפופוליסטית בניהול המשבר של השר הממונה לו, ניצן הורוביץ. זו "דוגמה למה צריך רגולציה, במיוחד מול תאגידים חזקים", הסביר הורוביץ במסיבת עיתונאים מיוחדת למה כל כך חשוב להיכנס בכל הכוח בתאגידים, ביודעו שזה ירשים מאד את בוחריו מבלי שיהיה מאחורי דבריו דבר.
הורוביץ, כמו מנכ"ל משרדו, חכם כנראה רק על מי שמשתף איתו פעולה, ומאיים בנשיכה רק על תאגיד מזון שהסכים גם כך לנשוך את עצמו. בפועל, מאחורי המצלמות, הורוביץ ואש הם אלה שעומדים כבר שנה כמגן אנושי שמונע העברת תקנה שנועדה לאסור פרסום של מזון מזיק בכלי התקשורת על ידי תאגידי המזון וביניהם שטראוס.
בפועל, מאחורי המצלמות, הורוביץ ואש הם אלה שעומדים כבר שנה כמגן אנושי שמונע העברת תקנה שנועדה לאסור פרסום של מזון מזיק בכלי התקשורת על ידי תאגידי המזון וביניהם שטראוס
על פי אתר "שקוף", התקנה כבר גובשה וככל הנראה כבר מוכנה ליישום כחלק ממהלך משלים לסימון מוצרים מזיקים במדבקות האדומות. אלא שבמאבק הזה אש והורוביץ כבר איבדו משום מה את רוח הלחימה שלהם בתאגידים החזקים.
התקשורת גם היא בחרה לנהל את משבר הסלמונלה בסיקור חסר פרופורציה ופופוליסטי. במהדורת ערוץ 12 סיקרו באחת המהדורות את החיידק במשך עשר דקות בתחילת המהדורה, כשבחדשות 13 עקפו את המתחרה עם לא פחות מ-16 דקות שידור. זה כלל, כמובן, ראיונות מיוחדים עם ראשי מערכת הבריאות בשתי המהדורות במקביל.
אם איתן סטיבה היה נוחת באותו יום מביקורו היקר בחלל, הוא היה מתקשה להאמין שכל ההיסטריה הזו היא בגלל חיידק שבחלק מהמקרים לא גורם למחלה בכלל. וגם כשגורם, אז ברוב המוחלט של המקרים זה מתבטא בתסמינים שעוברים תוך זמן קצר ללא סיבוכים מיוחדים. אפילו בקופות החולים התקשו בשבועות האחרונים למצא איפה החולים המדוברים.
מחלה קצת יותר מסוכנת מהסלמונלה נגרמת על ידי אותם מוצרים שזוהמו גם כשהם נקיים מחיידקים ויונים. הכוונה כמובן לסוכרת. על פי סיכום דוח הערכת השפעת הרגולציה ב-2017, נמצא כי כעשרת אלפים איש מתים מדי שנה כתוצאה מהשמנה ותזונה לקויה (כ-23% משיעורי התמותה והרבה יותר מהקורונה בגרסה החמורה שלה). מתוכם, על פי דוח משרד הבריאות ב-2018, כ-6,402 בגלל צריכת סוכר.
כעשרת אלפים איש מתים מדי שנה כתוצאה מהשמנה ותזונה לקויה (כ-23% משיעורי התמותה והרבה יותר מהקורונה בגרסה החמורה שלה). מתוכם, על פי דוח משרד הבריאות ב-2018, כ-6,402 בגלל צריכת סוכר
כ-10% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מסוכרת. באוכלוסיות החלשות זה כבר מזנק ל-25%. ישראל, לפי הדוח, שנייה רק למקסיקו בשיעורי התחלואה בסוכרת ומובילה בשיעורי קטיעות הגפיים.
ובכל זאת הנזקים האדירים של אותם מוצרים לא הכניסו את מהדורות החדשות ואת קברניטי משרד הבריאות להיסטריה כל כך גדולה כמו הסלמונלה. יותר מכך – מהדורות החדשות חיות על עידוד הציבור לצריכת המוצרים המזיקים האלה (ללא הסלמונלה, כמובן).
ערוצי הטלוויזיה המסחרית עשו חלק נכבד מהונם מפרסום אותם מוצרים מזיקים, כמו אלה שכרגע ירדו מהמדפים בגלל זיהום בסלמונלה. חדשות 12 אף ביקרו את הממשלה בעבר בגין הטלת מס מיוחד על משקאות ממותקים, מבלי לציין שבעליהם הם גם במקרה הבעלים של בעלת המונופול בתחום המשקאות הקלים בארץ.
ערוצי הטלוויזיה עשו חלק נכבד מהונם מפרסום אותם מוצרים מזיקים, כמו אלה שכרגע ירדו מהמדפים בגלל זיהום בסלמונלה. חדשות 12 אף ביקרו את הממשלה בעבר בגין הטלת מס מיוחד על משקאות ממותקים
וכך הורוביץ ואש, המציגים את עצמם כרגולטורים החזקים נגד התאגידים החזקים, מסכלים תקנה שתנתק את מהדורות החדשות מעטיני פרסום המזון המזיק. אולי הסיבה לכך היא שהורוביץ ואש בעצמם מחוברים לעטיני חברות החדשות. אף אחד מהם לא ירצה לקטוע את שרשרת המזון הזו ולהסתכסך מול אותם גופי תקשורת שבתורם לא ירצו להסתכסך מול המפרנסים שלהם או בעליהם.
מהלך לא נכון של הורוביץ מול אותם כלי התקשורת עלול להכריע את עתידו, ולא על הצד הטוב. מה עוד שהוא ואש זוכים ליחס מהלל ומלטף בשנה האחרונה מצד אותם גופים – אז למה לקלקל את כל הטוב הזה דווקא עכשיו?
ועוד לא דיברנו על העימות הנוסף הצפוי לשניים מול הלוביסטים של תאגידי המזון וחברות הפרסום, גם הם גופים עוצמתיים.
לא מדובר בכסף קטן – תעשיית המזון והמשקאות השקיעה רק בתחילת 2020 למעלה מ-550 מיליון שקל בשנה בפרסום בכלי התקשורת השונים, כאשר הטלוויזיה היא המרכזית ביניהם. עוגה עתירת סוכר השווה למעלה מחצי מיליארד שקל – שכולם נהנים ממנה בצורה ישירה או עקיפה.
כולם, כלומר, חוץ מהציבור.
לא מדובר בכסף קטן – תעשיית המזון והמשקאות השקיעה רק בתחילת 2020 למעלה מ-550 מיליון שקל בשנה בפרסום בכלי התקשורת השונים, כאשר הטלוויזיה היא המרכזית ביניהם
תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך
תגובתך פורסמה! שתפו את עמוד הפרופיל שלכם