שרשרת המזון המזיק

התקשורת וראשי מערכת הבריאות יצאו נגד שטראוס אחרי שזו כבר קיבלה על עצמה את מלוא האחריות לאירוע הריקול הענק ונראה שפועלת ברצינות לתיקון הנזקים ● קודם לכן, בימי שגרה, המוטיבציה של התקשורת והרגולטור להיאבק בתאגידי המזון המזיק הייתה הרבה יותר נמוכה - וממש לא במקרה ● פרשנות

ניצן הורוביץ בכנס של ערוץ 12, 7 במרץ 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ניצן הורוביץ בכנס של ערוץ 12, 7 במרץ 2021

 מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, הודיע לפני כעשרה ימים כי החליט להתלות את תקן האיכות של שטראוס למשך תקופה של שלושה חודשים. המשמעות היא ששטראוס לא תוכל לייצר ולשווק את המוצרים שלה.

אלא שהחלטתו האמיצה לכאורה של אש התקבלה רק לאחר ששטראוס כבר החליטה מיוזמתה להפסיק את הייצור והשיווק של המוצרים החשודים. אש רק שם את חותמת משרד הבריאות על ההחלטה ששטראוס כבר יישמה.

החלטתו האמיצה לכאורה של אש התקבלה רק לאחר ששטראוס כבר החליטה מיוזמתה להפסיק את הייצור והשיווק של המוצרים. אש רק שם את חותמת משרד הבריאות על ההחלטה ששטראוס כבר יישמה

סביר להניח שהחלטה מהסוג הזה, שהתקבלה במהלך ביקורו של אש במפעלי שטראוס, נעשתה בהסכמת וידיעת שני הצדדים. גם קור הרוח שבו התקבלה בקרב מנהלי שטראוס מחזק את ההערכה הזו. אש גם מיהר להבהיר ש"תקן האיכות יוחזר אחרי שנוודא שהפקת הלקחים הושלמה".

זה מותיר שתי אפשרויות: או שאש כבר קיבל מידע מראש ממנהלי שטראוס שגם כך לא יספיקו לתקן את הנזק לפני תום שלושת החודשים הללו, או שמדובר בתאריך חסר משמעות שנועד ליחצן את המאבק הבלתי מתפשר לכאורה של משרד הבריאות בעוולות תאגיד המזון. בכל מקרה, הביקור הזה וההחלטה הנלווית לו הריח מפופוליזם עז.

אש בעצם המשיך את המדיניות הפופוליסטית בניהול המשבר של השר הממונה לו, ניצן הורוביץ. זו "דוגמה למה צריך רגולציה, במיוחד מול תאגידים חזקים", הסביר הורוביץ במסיבת עיתונאים מיוחדת למה כל כך חשוב להיכנס בכל הכוח בתאגידים, ביודעו שזה ירשים מאד את בוחריו מבלי שיהיה מאחורי דבריו דבר.

הורוביץ, כמו מנכ"ל משרדו, חכם כנראה רק על מי שמשתף איתו פעולה, ומאיים בנשיכה רק על תאגיד מזון שהסכים גם כך לנשוך את עצמו. בפועל, מאחורי המצלמות, הורוביץ ואש הם אלה שעומדים כבר שנה כמגן אנושי שמונע העברת תקנה שנועדה לאסור פרסום של מזון מזיק בכלי התקשורת על ידי תאגידי המזון וביניהם שטראוס.

בפועל, מאחורי המצלמות, הורוביץ ואש הם אלה שעומדים כבר שנה כמגן אנושי שמונע העברת תקנה שנועדה לאסור פרסום של מזון מזיק בכלי התקשורת על ידי תאגידי המזון וביניהם שטראוס

על פי אתר "שקוף", התקנה כבר גובשה וככל הנראה כבר מוכנה ליישום כחלק ממהלך משלים לסימון מוצרים מזיקים במדבקות האדומות. אלא שבמאבק הזה אש והורוביץ כבר איבדו משום מה את רוח הלחימה שלהם בתאגידים החזקים.

התקשורת גם היא בחרה לנהל את משבר הסלמונלה בסיקור חסר פרופורציה ופופוליסטי. במהדורת ערוץ 12 סיקרו באחת המהדורות את החיידק במשך עשר דקות בתחילת המהדורה, כשבחדשות 13 עקפו את המתחרה עם לא פחות מ-16 דקות שידור. זה כלל, כמובן, ראיונות מיוחדים עם ראשי מערכת הבריאות בשתי המהדורות במקביל.

מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנצרת (צילום: דוד כהן/פלאש90)
מפעל השוקולד של שטראוס-עלית בנצרת (צילום: דוד כהן/פלאש90)

אם איתן סטיבה היה נוחת באותו יום מביקורו היקר בחלל, הוא היה מתקשה להאמין שכל ההיסטריה הזו היא בגלל חיידק שבחלק מהמקרים לא גורם למחלה בכלל. וגם כשגורם, אז ברוב המוחלט של המקרים זה מתבטא בתסמינים שעוברים תוך זמן קצר ללא סיבוכים מיוחדים. אפילו בקופות החולים התקשו בשבועות האחרונים למצא איפה החולים המדוברים.

מחלה קצת יותר מסוכנת מהסלמונלה נגרמת על ידי אותם מוצרים שזוהמו גם כשהם נקיים מחיידקים ויונים. הכוונה כמובן לסוכרת. על פי סיכום דוח הערכת השפעת הרגולציה ב-2017, נמצא כי כעשרת אלפים איש מתים מדי שנה כתוצאה מהשמנה ותזונה לקויה (כ-23% משיעורי התמותה והרבה יותר מהקורונה בגרסה החמורה שלה). מתוכם, על פי דוח משרד הבריאות ב-2018, כ-6,402 בגלל צריכת סוכר.

כעשרת אלפים איש מתים מדי שנה כתוצאה מהשמנה ותזונה לקויה (כ-23% משיעורי התמותה והרבה יותר מהקורונה בגרסה החמורה שלה). מתוכם, על פי דוח משרד הבריאות ב-2018, כ-6,402 בגלל צריכת סוכר

כ-10% מהאוכלוסייה הבוגרת סובלת מסוכרת. באוכלוסיות החלשות זה כבר מזנק ל-25%. ישראל, לפי הדוח, שנייה רק למקסיקו בשיעורי התחלואה בסוכרת ומובילה בשיעורי קטיעות הגפיים.

ובכל זאת הנזקים האדירים של אותם מוצרים לא הכניסו את מהדורות החדשות ואת קברניטי משרד הבריאות להיסטריה כל כך גדולה כמו הסלמונלה. יותר מכך – מהדורות החדשות חיות על עידוד הציבור לצריכת המוצרים המזיקים האלה (ללא הסלמונלה, כמובן).

התקפת פחמימות ריקות. מאכלים רוויי סוכר (צילום: iStock)
התקפת פחמימות ריקות. מאכלים רוויי סוכר (צילום: iStock)

ערוצי הטלוויזיה המסחרית עשו חלק נכבד מהונם מפרסום אותם מוצרים מזיקים, כמו אלה שכרגע ירדו מהמדפים בגלל זיהום בסלמונלה. חדשות 12 אף ביקרו את הממשלה בעבר בגין הטלת מס מיוחד על משקאות ממותקים, מבלי לציין שבעליהם הם גם במקרה הבעלים של בעלת המונופול בתחום המשקאות הקלים בארץ.

ערוצי הטלוויזיה עשו חלק נכבד מהונם מפרסום אותם מוצרים מזיקים, כמו אלה שכרגע ירדו מהמדפים בגלל זיהום בסלמונלה. חדשות 12 אף ביקרו את הממשלה בעבר בגין הטלת מס מיוחד על משקאות ממותקים

וכך הורוביץ ואש, המציגים את עצמם כרגולטורים החזקים נגד התאגידים החזקים, מסכלים תקנה שתנתק את מהדורות החדשות מעטיני פרסום המזון המזיק. אולי הסיבה לכך היא שהורוביץ ואש בעצמם מחוברים לעטיני חברות החדשות. אף אחד מהם לא ירצה לקטוע את שרשרת המזון הזו ולהסתכסך מול אותם גופי תקשורת שבתורם לא ירצו להסתכסך מול המפרנסים שלהם או בעליהם.

מהלך לא נכון של הורוביץ מול אותם כלי התקשורת עלול להכריע את עתידו, ולא על הצד הטוב. מה עוד שהוא ואש זוכים ליחס מהלל ומלטף בשנה האחרונה מצד אותם גופים – אז למה לקלקל את כל הטוב הזה דווקא עכשיו?

ועוד לא דיברנו על העימות הנוסף הצפוי לשניים מול הלוביסטים של תאגידי המזון וחברות הפרסום, גם הם גופים עוצמתיים.

שר הבריאות ניצן הורוביץ בכנסת, פברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הבריאות ניצן הורוביץ בכנסת, פברואר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לא מדובר בכסף קטן – תעשיית המזון והמשקאות השקיעה רק בתחילת 2020 למעלה מ-550 מיליון שקל בשנה בפרסום בכלי התקשורת השונים, כאשר הטלוויזיה היא המרכזית ביניהם. עוגה עתירת סוכר השווה למעלה מחצי מיליארד שקל – שכולם נהנים ממנה בצורה ישירה או עקיפה.

כולם, כלומר, חוץ מהציבור.

לא מדובר בכסף קטן – תעשיית המזון והמשקאות השקיעה רק בתחילת 2020 למעלה מ-550 מיליון שקל בשנה בפרסום בכלי התקשורת השונים, כאשר הטלוויזיה היא המרכזית ביניהם

עוד 843 מילים
סגירה