עובדים פלסטינים מעזה מחכים במעבר ארז, 13 במרץ 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
Attia Muhammed/Flash90

יום ירושלים הפך לנקודת המבחן עבור תוכנית הממשלה להגדלת אישורי העבודה מעזה

השנה מאז השבעת ממשלת בנט הייתה השקטה ביותר מבחינת מספר הרקטות שנורו מעזה מזה שנים רבות - בקושי אחת לחודש ● אחת הסיבות היא החלטת הממשלה להגדיל באופן משמעותי את מספר היתרי העבודה לפועלים מעזה עד לשיא של 12 אלף פועלים ביום ● הממשלה אישרה הגדלת ההיתרים ל-20 אלף ● אם רק יום ירושלים יעבור היום מבלי לקלקל את הסטטיסטיקה ● פרשנות

נכון לרגע זה – ובתקווה שאירועי יום ירושלים היום (ראשון) לא ישנו את המאזן – השנה החולפת מאז הושבעה הממשלה בראשות נפתלי בנט היא השנה עם המספר הנמוך ביותר של רקטות שנורו מעזה לישראל מזה שנים רבות.

מיוני 2021 ועד אפריל 2022, נורו לעבר ישראל 10 רקטות, ממוצע של רקטה אחת לחודש. לפי נתונים שפורסמו ב"גלובס", בשנה הקודמת – בין יוני 2020 למאי 2021 – נורו לעבר ישראל 364 רקטות, ממוצע של רקטה אחת ליום. בין יוני 2019 למאי 2020, נורו פי-2: כ-756 רקטות (ממוצע של 63 בחודש) וניתן להמשיך עוד לאחור.

גם בניכוי המבצעים הגדולים ובחינת חודשי שגרה, בשנה האחרונה מספר הרקטות מעזה לישראל צנח דרמטית.

חמאס לא יצא לשביתת נשק ואין בכוונתו לעצור את ההתססה והאיום על מדינת ישראל. ביום ירושלים חמאס וארגונים אחרים מעוניינים לראות הסלמה באזור הר הבית, ואפילו בשטחים, אך בנוגע לשאלה אם עזה תהיה חלק מן ההסלמה, מסתבר שבתוך הארגונים הפלסטיניים הדעות חלוקות (כך לפי דיווחים בערוצי החדשות אתמול, מוצאי שבת).

ראש חמאס יחיא סנוואר נואם בעזה, 30 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)
ראש חמאס יחיא סנוואר נואם בעזה, 30 באפריל 2022 (צילום: AP Photo/Adel Hana)

אם כן, איך מסבירים את הירידה הדרמטית במספר הרקטות שנורו מעזה בשנה האחרונה? בטווח המיידי, העובדה שהשנה החולפת מגיעה אחרי מבצע "שומר החומות" בוודאי תרמה לכך – גם בעשרת החודשים שאחרי מבצע "צוק איתן" ב-2014 נורו רק רקטות ספורות.

אולם סיבה אפשרית נוספת לשקט הנוכחי היא מתן היתרי העבודה לפועלים עזתים לעבוד בתוך ישראל.

במהלך תקופתם של בנט כראש הממשלה ובני גנץ כשר הביטחון עלה באופן משמעותי מספר היתרי העבודה שניתנו לפועלים: מ-5,000 איש ביום לשיא של 12 אלף איש ביום, מספרים דרמטיים שלא נראו שנים.

במהלך תקופתם של בנט כראש הממשלה וגנץ כשר הביטחון עלה באופן משמעותי מספר היתרי העבודה שניתנו לפועלים: מ-5,000 איש ביום לשיא של 12 אלף איש ביום, מספרים דרמטיים שלא נראו שנים

אישורי העבודה הם טיפה בים. ברצועת עזה, שיעור האבטלה עומד על כ-50% ובכל זאת, מדובר במהלך שונה שלא בוצע בעבר. בסוף חודש מרץ הודיעה הממשלה על הגדלת מספר האישורים ל-20 אלף ביום. ההחלטה נמסרה בשיאו של גל הפיגועים בישראל, ולא שונתה מאז.

עובדים פלסטינים מעזה מחכים במעבר ארז, 13 במרץ 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)
עובדים פלסטינים מעזה מחכים במעבר ארז, 13 במרץ 2022 (צילום: Attia Muhammed/Flash90)

מבחינה היסטורית, בשנת 2000 עמד מספר הפועלים שנכנסו לישראל מעזה מדי יום על כ-26 אלף. לאחר ההתנתקות ועליית חמאס לשלטון בעזה, הופסקה כליל כניסת פועלים מעזה לישראל והדבר נותר כך עד לשנת 2019.

בשנים האחרונות של נתניהו בשלטון ב-2019 ו-2020, החלה המגמה של מתן האישורים, ובעת חילופי השלטון ב-2021, עמד מספר האישורים על כ-5,000-3,000 ביום (על פי נתונים באתר האינטרנט של מכון המחקר INSS).

בראשית חודש הרמדאן, בפתח ישיבת ממשלה (ב-27 במרץ) אמר בנט שישראל מושקעת בשיפור חיי הפלסטינים בגדה המערבית ועזה. "רק היום אישרנו 20,000 פועלים מעזה לעבודה בישראל. נשקיע כמעט 40 מיליון שקל בשיפור המעברים בין ישראל לרצועת עזה כדי לאפשר תנועה חלקה", הוא הבטיח אז.

"רק היום אישרנו 20,000 פועלים מעזה לעבודה בישראל. נשקיע כמעט 40 מיליון שקל בשיפור המעברים בין ישראל לרצועת עזה כדי לאפשר תנועה חלקה"

אם כן, מספר אישורי העבודה לפועלים היוצאים מעזה לישראל מדי יום עשוי להגיע בקרוב ל-20 אלף – והכל בתנאי שיום ירושלים לא ילווה בירי רקטות מעזה לישראל, כפי שאירע בדיוק לפני שנה. ההנחה האסטרטגית היא שחמאס לא יקפוץ לתוך הסלמה אלימה נגד ישראל כאשר מספר העזתים הנסמכים על משכורות מעבודות בישראל גדל מדי כמה שבועות.

שוטרי משמר הגבול עומדים בהיכון ליד מסגד אל אקצא, 25 במאי 2022 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
שוטרי משמר הגבול עומדים בהיכון ליד מסגד אל אקצא, 25 במאי 2022 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

זה לא אומר שהארגון לא יסית ואף יעודד הסלמה בהר הבית על ידי פלסטינים מהגדה ומזרח ירושלים – אבל את עזה הוא ישאף להשאיר מחוץ למשוואה.

הגישה הזו עשויה כמובן להתנפץ ברגע אחד, אך נכון לעת הזאת היא הוכיחה את עצמה. היחיד שהביע התנגדות למהלך הוא השר גדעון סער שכתב לפני שבועיים בטוויטר: "חידוש הכנסת פועלים מעזה לעבודה בישראל בעת הזאת – אינו צודק ואינו נכון. את סנוואר וחמאס, שעוסקים בהסתה ובטרור ללא הפסקה, יש להוציא מאזור הנוחות שלהם".

היחיד שהביע התנגדות למהלך הוא השר גדעון סער שכתב לפני שבועיים בטוויטר: "חידוש הכנסת פועלים מעזה לעבודה בישראל בעת הזאת – אינו צודק ואינו נכון"

אולם הדעה שלו נותרה במיעוט. הממשלה תמכה בהגדלת המספרים ולא נרשמה עד כה נסיגה מהמהלך. כאמור, היממה הקרובה תהיה המבחן לתוכנית הגדלת אישורי העבודה מעזה. כל העיניים נשואות לירושלים.

עוד 618 מילים ו-1 תגובות
סגירה