שדות חיטה בטיביליסקאיה, רוסיה (צילום: AP Photo/Vitaly Timkiv, File)
AP Photo/Vitaly Timkiv, File

ארדואן רוצה להיות זה שמביא סוף למשבר החיטה בעולם

משבר החיטה העולמי מייצר הזדמנות נדירה לארדואן להיות זה שמצליח להביא למסדרון ייצוא מיוחד בהסכמת רוסיה ואוקראינה ● המתקן לטיפול בשפכים בעזה החל לעבוד והתושבים נהנים סוף סוף מחופים נקיים ● שליט תוניסיה החדש מנסה לטרגט את המפלגות האסלאמיות ● ולפני 22 שנה מת הנשיא הסורי אל־אסד ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

הזדמנות פז דיפלומטית עבור ארודאן

אחרי הביקור המלכותי בא־ריאד, שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב הגיע לאנקרה ונפגש עם הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן על מנת לקדם את נושא ייצוא החיטה האוקראינית דרך הים השחור לשווקים העולמיים.

אוקראינה היא אחת היצואניות הגדולות בעולם של חיטה, תירס וחמניות, אך המלחמה והמצור הרוסי על הנמלים באוקראינה (כמו גם המיקוש הימי האוקראיני בניסיון להתגונן בפני התקיפה הרוסית) פגעו בחלק משמעותי מאוד מהייצוא וסיכנו את אספקת המזון למדינות העולם.

כ־22 מיליון טון של חיטה ודגנים אחרים ממתינים לשילוח. אם לא יימצא פתרון –מדינות מתפתחות רבות כגון סודן עלולות לחוות משבר רעב קשה וממושך. מבחינתו של הנשיא הטורקי, המשבר בין רוסיה לאוקראינה מזמן הזדמנויות דיפלומטיות לא מועטות.

מוקדם יותר השנה ארדואן ניסה לתווך בין מוסקבה לקייב – ללא הצלחה יתרה. טורקיה גם מעורבת במאמצים להקמת מנגנון בראשות האו"ם שייצור מסדרון בטוח למשלוח של החיטה האוקראינית.

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב באנקרה, 8 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)
שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב באנקרה, 8 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Burhan Ozbilici)

כ־22 מיליון טון של חיטה ודגנים אחרים ממתינים לשילוח. אם לא יימצא פתרון –מדינות מתפתחות רבות כגון סודן עלולות לחוות משבר רעב קשה וממושך

המסדרון הזה גם אמור לשמש לייצוא לרוסיה מזון ודשן. אם ארדואן, שמצד אחד מוכר נשק התקפי לאוקראינה ומצד שני מסרב להצטרף למשטר הסנקציות המערבי, יהיה חתום על פתרון שיציל את העולם מרעב – הוא יזכה בכבוד מלכים וישדרג באופן משמעותי את מעמדו בזירה העולמית.

אך הדרך להסכם אינה סוגה בשושנים. השליט הטורקי יודע שהוא יצטרך ללחוץ, לדחוף ולשכנע את כל הצדדים המעורבים על מנת לקדם את העניין. בינתיים, בכל יום שעובר, הוא גורף הון פוליטי לא מבוטל – גם בארצו, וגם מחוצה לה.

המים הכחולים של עזה

ידיעה ציורית אחת שפורסמה בעיתונות הערבית ובסוכנויות הידיעות הבינלאומיות ודאי נבלעה בזרם בלתי פוסק של חדשות מרעישות יותר מרחבי העולם: בקיץ הזה תושבי עזה יוכלו ליהנות ממי ים נקיים ולשהות בחוף ללא חשש למפגעים תברואתיים.

שנים לאחר שבצפון הרצועה – באזור בית לאהיה – הוקם מתקן לטיפול בשפכים במימון בינלאומי, הוא נכנס לפעילות – ועתה, מרבית השפכים של עזה יטופלו כראוי ולא יוזרמו לים.

תושבי עזה נופשים בים, 3 ביוני 2022 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
תושבי עזה נופשים בים, 3 ביוני 2022 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

במשך שנים רבות המתקן עמד דומם, בלי לפעול, משום שישראל ומשטר החמאס בעזה לא מצאו דרך לחבר אותו לחשמל. כמו כן, ישראל האשימה את חמאס בכך שהוא גונב את המלט המיועד למתקני הטיהור.

גם החופים הישראלים בדרום הארץ ניזוקו בגלל התופעה המסוכנת הזאת – הרי הים לא מכיר בגבולות מדיניים ובגדרות חשמליים. ארגון "אקופיס", שעוקב במשך שנים אחרי מה שהתרחש בעזה, הצליח לשכנע את הפוליטיקאים שלמרות החששות והאתגרים הביטחוניים – אין מנוס מלטפל בסוגיה החשובה, לטובת שני הצדדים.

התושבים מדווחים כי לראשונה מזה שנים אין צחנה בחופים וכי הם וילדיהם מרגישים בטוחים לצאת ולבלות בים – אחת ההנאות הבודדות הזמינות לתושבי עזה

עתה, התושבים מדווחים כי לראשונה מזה שנים אין צחנה בחופים וכי הם וילדיהם מרגישים בטוחים לצאת ולבלות בים – אחת ההנאות הבודדות הזמינות לתושבי עזה.

ככה, לאחר שנים של ויכוחים ערלים ומיותרים, בירוקרטיה מייגעת ותירוצים לא משכנעים – פתאום מגיח הפתרון. השמים לא נפלו, אסון לא קרה, וחלק קטן מהים התיכון שוב נהיה זמין לבני אדם שכל כך היו זקוקים לכך.

שקיעה בחוף ברפיח, עזה, 8 בינואר 2022 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
שקיעה בחוף ברפיח, עזה, 8 בינואר 2022 (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

החוקה התוניסאית החדשה אומרת "לא" לאסלאם

הוא הקפיא את עבודת הפרלמנט, פיטר את הממשלה וריכז את כל הכוח הפוליטי במדינה בידיו – ועכשיו הנשיא התוניסאי קייס אל־סעיד מוביל את ארצו למשאל עם על חוקה חדשה.

לפי ההצהרות של המומחים שהיו מעורבים בניסוחה, החוקה החדשה לא תכלול שום התייחסות לאסלאם. החוקה החדשה היא חלק משמעותי בתוכנית של הנשיא סעיד לשיקום המערכת הפוליטית של תוניסיה, זאת אחרי שפיטר את הממשלה ביולי 2021 ומאוחר יותר פיזר את הפרלמנט.

המהלכים האלו תוארו על ידי יריביו כהפיכה וכצעד אנטי־דמוקרטי. החוקה הנוכחית של תוניסיה משנת 2011 כוללת התייחסות לכך ששפתה של תוניסיה היא השפה הערבית ודתה – דת האסלאם.

החוקה הנוכחית של תוניסיה כוללת התייחסות לכך ששפתה של תוניסיה היא השפה הערבית ודתה – דת האסלאם. אם הסעיף הזה יימחק, המפלגות הפוליטיות המזוהות עם הזרמים האסלאמיים צפויות להתנגד לכך בתוקף

אם הסעיף הזה יימחק, המפלגות הפוליטיות המזוהות עם הזרמים האסלאמיים השונים  כגון א־נהדה והמפלגה הסלפית – צפויות להתנגד לכך בתוקף.  אך לדבריו של צאדק בלעיד, מומחה למשפט והמורה לשעבר של מי שמכהן היום כנשיא ומשתתף בצוות המומחים האמונים על כתיבת החוקה החדשה, זאת בדיוק המטרה – לטרגט את המפלגות האסלאמיות בשמם של מרבית התוניסאים "שמתנגדים לאסלאם הקיצוני".

נשיא תוניסיה, קייס סעיד (צילום: Mosa'ab Elshamy, AP)
נשיא תוניסיה, קייס סעיד (צילום: Mosa'ab Elshamy, AP)

מפלגת א־נהדה בראשותו של רשיד אל־ג'אנושי זכתה בקולות רבים בבחירות הראשונות שהתקיימו לאחר הפלתו של הנשיא זיין אל־עבידין בין־עלי בשנת 2011 במהלך אירועי האביב הערבי.

היום הזה בתולדות המזרח התיכון: חאפז אל־אסד מת

ב־10 ביוני 2000, בדמשק, הלך לעולמו הנשיא הסורי חאפז אל־אסד ששלט בארצו מאז 1970. בעקבות מותו, מדינות ערביות ומוסלמיות רבות הכריזו על תקופת אבל בת 40 יום ובהלווייתו, שהתקיימה שלושה ימים לאחר מותו, השתתפו עשרות ראשי מדינה ושרים בכירים מרחבי העולם.

הדרכים שהובילו לבירה נחסמו, אך אלפי בני אדם המתינו למסע ההלוויה בין דמשק לקרדחה, הכפר שבו נולד ונטמן הנשיא אסד. תושבים בכו והתייפחו וניסו להתקרב לארון ולגעת בו.

החודש יציין אסד 22 שנים בכס הנשיאות. במהלך השנים הללו הוא התעלה על אביו – במיוחד בכל מה שנוגע לרצח האזרחים בארצו

המנהיגים שבאו להיפרד מאל־אסד שיבחו את הראייה האסטרטגית שלו ואפילו את "בחירתו בשלום". אף אחד מהם לא הזכיר את אלפי ההרוגים הסורים, הלבנוניים והפלסטינים שהפכו לקורבנותיו במשך השנים, אף אחד לא הזכיר שבתקופתו סוריה הפכה למדינה מבודדת ועניה.

לאחר מותו, בנו בשאר אל־אסד – רופא עיניים שלמד בבריטניה – ירש אותו. לשם כך, הפרלמנט הסורי נאלץ לשנות את החוקה כי לאסד הבן טרם מלאו 40 שנים כפי שהחוקה דרשה. החודש יציין אסד 22 שנים בכס הנשיאות. במהלך השנים הללו הוא התעלה על אביו – במיוחד בכל מה שנוגע לרצח האזרחים בארצו.

עוד 854 מילים ו-2 תגובות
סגירה