מה היא אשה?

חתונת הדוכס והדוכסית מבורגונדי, ציור של Antoine DIEU (French, c. 1662-1727)
חתונת הדוכס והדוכסית מבורגונדי, ציור של Antoine DIEU (French, c. 1662-1727)

מה היא אשה?

למי שלא בקיא בוויכוח האחרון ברשתות, השאלה הפכה לכלי ניגוח בין שמרנים ופרוגרסיבים. בשביל שמרנים, אשה היא נקבת אדם בוגרת, בשביל פרוגרסיביים, אשה היא כל מי שמזדהה כאשה.

ואני אומר, שניהם צודקים חלקית.

מה היא אשה? למי שלא בקיא בוויכוח האחרון ברשתות, השאלה הפכה לכלי ניגוח בין שמרנים ופרוגרסיבים. בשביל שמרנים, אשה היא נקבת אדם בוגרת, בשביל פרוגרסיביים, אשה היא כל מי שמזדהה כאשה

אשה לא יכולה להיות "כל מי שמזדהה כאשה", מכיוון שזה מרוקן לחלוטין את הנשיות מכל משמעות, ומנטרל את הכלים שבהן ניתן לבטא אותה. כי אם אשה היא "כל", אז איך ניתן לבדל אותה מגבר למשל? המשפט הזה מחליש את העמדה הפרוגרסיבית של חלק מהתנועות המגדריות, למרות הטיעונים החשובים שיש להן להציע.

לדעתי, ובניגוד לקלישאה שחוזרת על עצמה הרבה בשיח הפופוליסטי, תכונות מגדריות הן תכונות מוצקות, חוצות זמנים ותרבויות. נכון, פעם איזה מלך לבש גרביונים ובדים בצבעים עזים. הפרוגרסיביים, שמנסים להוכיח שהכל סובייקטיבי, אומרים "תראו, פעם גבריות התבטאה באופן שונה". והטעות שלהם היא בהנחה שאותו מלך ניסה בכלל לבטא גבריות.

זה העניין. לבוש לא משמש רק לביטוי גבריות או נשיות, אלא מנעד רחב יותר של רעיונות. לבוש נועד למשל לבדל בין עושר ועוני, בין תרבות ופרא. העובדה שזכר בוגר התלבש באופן מסוים בשלב מסוים בהיסטוריה, לא אומר שהשיקול המרכזי שדחף אותו להתלבש כך הוא מגדרי, ולא אומר שבאותה עת זה היה הלבוש שבאופן רחב ביטא את הרעיון "גבריות" – על פני רעיונות אחרים. תחשבו לצורך הדוגמה על לבוש של מנהיגי דת למשל.

גבריות ונשיות, שהן הביטוי החברתי של זכריות ונקביות אצל בני אדם, מכילים מספר רעיונות כלליים וקבועים לאורך ההיסטוריה. גבריות תמיד התחברה עם פרקטיות וכוח ולחימה, כי זכרים היו חזקים פיזית מנשים והטסטוסטרון דחף אותם להתנהגות תחרותית יותר; בעוד שנשיות, שהייתה נחלתן של נקבות שגידלו צאצאים, התחברה עם רעיונות כמו רוך ועדינות ואסתטיקה.

נכון, פעם איזה מלך לבש גרביונים. עפ"י הפרוגרסיביים: "פעם גבריות התבטאה אחרת", אבל לבוש לא משמש רק לביטוי גבריות או נשיות, אלא למנעד רחב של רעיונות. למשל, לבדל בין עושר ועוני, תרבות ופרא

על גבי הרעיונות האלה, תרבויות שונות בנו ביטויים שונים של לבוש ופרפורמנס (שפת גוף, התנהגות חברתית, תפקיד). גם אם הביטויים האלה היו שונים, הערך שעליו היו מבוססים היה קבוע. ולפעמים, גם כשהביטוי הסופי היה עקיף ועבר במספר תחנות אמצע, הוא הוביל לאותו ערך מגדרי ברור, והיה אפשר באמצעות ההיגיון להבין את החיבור.

אז מה היא אשה? היא מטען תרבותי של אלפי דוגמאות, של דימויים, טקסטים, תיאורים, סרטים, תחושות, שמבוססים על רעיון הנקביות אצל בני האדם; ועל דמויות של נשים בולטות בסביבה התרבותית. בגלל שאנחנו מוקפים בדימויים האלה מגיל קטן, ובגלל שהם כ"כ סוחפים וחוצי זמנים ותרבויות, הם חודרים לתודעה שלנו ומקלים עלינו לזהות, במבט חטוף, אם מה שמולנו הוא גברי או נשי.

אז במובן הזה, וכאן הפרוגרסיביים צודקים חלקית, גם טרנסית יכולה להיות אשה. מאחר שנשיות נשענת ברובה על ביטויים חיצוניים שהם חזקים יותר מהמין, טרנסית לא חייבת להיות נקבה כדי להיות אשה.

הרי כשאנחנו רואים "אשה" או "נשיות" מולנו, אנחנו לא מבקשים לראות את איבר המין של האדם העומד מולנו לפני שאנחנו מזהים את המגדר. טרנסית בעצם שואלת מתוך המטען התרבותי העצום של הנשיות כלים וסממנים, שעוזרים לה לבטא את המין שאליו הייתה רוצה להשתייך, ואם זה עובד לנו בתחושה שאנחנו קולטים, למה לא? ואם זה לא עובד לנו, והיא ביקשה שנפנה אליה בלשון מגדרית מסוימת מתוך כבוד, אז גם, למה לא?

הוויכוח סביב האם טרנסית היא באמת אשה או לא, הוא מגוחך בעיני. כי בהתנהלות החברתית המורכבת שלנו בעולם, נלקחים שיקולים שהם מעבר לשיקול הגנטי הקר. אני לא אמור לקחת דגימת דנ"א מבת אדם לפני שאני מחליט אם לכבד אותה או להתייחס אליה בצורה שהיא מבקשת. אני פשוט עושה את זה מתוך כבוד אליה ולרגשותיה.

כשיש דיון סביב טרנסים וטרנסיות בספורט, זה דיון לגיטימי שטוב שהחברה מתמודדת אתו ומעלה אותו. אבל כשזה מגיע לכבוד ויחס בזירה החברתית, אני לא מבין למה יש ויכוח.

בהתנהלות החברתית המורכבת שלנו בעולם, יש שיקולים מעבר לשיקול הגנטי הקר. אני לא אמור לקחת דגימת דנ"א מבת אדם לפני שאני מחליט אם לכבד אותה או להתייחס אליה כפי שהיא מבקשת

בשורה התחתונה, אסור לנתק את הנשיות מהנקביות. הביטוי החברתי המגדרי נגזר מהמין, והחוויה של נשים נשענת ברובה גם על האנטומיה והביולוגיה שלהן. מאידך, צריך להבין שבזירה החברתית אנחנו לא איברי מין, אנחנו הרבה יותר מזה, והנפש שמרגישה מחוברת למגדר מסוים, היא קצת יותר חשובה מהגוף.

עלי עדי הוא פעיל פוליטי וחברתי מרקע מוסלמי, מזוהה עם הימין הקפיטליסטי בישראל. בעל תואר בקולנוע וכלכלה באוניברסיטת תל אביב. שימש כעוזר עריכה ומפיק פוסט בהפקה "לבנון - גבולות הדם"

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מירי רגב זה גבר, לא סתם, גבר גבר, על כל המשתמע מכך. ובכל זאת, בקטע אישי: חייתי עם קוקסינלים ורואה בהם שווים ורגילים לגמרי; מכיר את תרבות ה'גייז' על בשרי - אוהב את שני הצדדים. הסודות שאנ... המשך קריאה

מירי רגב זה גבר, לא סתם, גבר גבר, על כל המשתמע מכך. ובכל זאת, בקטע אישי: חייתי עם קוקסינלים ורואה בהם שווים ורגילים לגמרי; מכיר את תרבות ה'גייז' על בשרי – אוהב את שני הצדדים. הסודות שאנשים צריכים להחביא בגלל ה-'מה יגידו' והבושה, זה בעיה לאלו שנמצאים שם, בעיה כואבת ומציקה

עוד 678 מילים ו-1 תגובות
סגירה