הדילמה של יולי אדלשטיין

אדלשטיין הודיע לפני שנה שיתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד - אולם התקופה הייתה אחרת וכיום נתניהו בשיא כוחו ● בקרבתו של אדלשטיין חלוקים מה יגרום לו פחות נזק - להפסיד בגדול או לא להתמודד בכלל ● גורמים בפלג הירושלמי החרדי מקימים מפלגה חדשה שתרוץ בבחירות ● וגם: משלחת לפיד באנקרה המשיכה את הדיונים עם הטורקים על החזרת כתובת השילוח ● פרשנות

יולי אדלשטיין (צילום: פלאש90)
פלאש90
יולי אדלשטיין

1

האיש הכי מיוסר בימים אלה בליכוד הוא יו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין. לפני שנה הודיע אדלשטיין כי הוא יתמודד בפריימריז הבאים על ראשות הליכוד מול בנימין נתניהו. אלה היו ימים של מבוכה, אחרי שנתניהו לא הצליח להקים ממשלה במשך שנתיים וארבעה ניסיונות, והליכוד הפך למפלגת אופוזיציה.

אדלשטיין, שזכה בפריימריז האחרונים שהתקיימו בליכוד במקום הראשון, התחיל לארגן את המטה שלו. הוא יצא לסיורים ברחבי הארץ, הרחיב את צוות העוזרים וכמה מהם הוא מימן מכיסו הפרטי. בקמפיין שלו הבהיר אדלשטיין כי נתניהו לא יוכל לנפק את השלטון גם להבא, ולכן צריך להחליף אותו במהירות.

ההערכה של אדלשטיין לגבי נתניהו לא השתנתה עד לרגע זה אבל עכשיו, אחרי נפילת ממשלת בנט-לפיד, מעמדו של נתניהו מרקיע שחקים. ההערכה היא שאם יהיו פריימריז על ראשות התנועה, נתניהו יזכה הפעם ברוב של 90% מהקולות.

ההערכה של אדלשטיין לגבי נתניהו לא השתנתה עד לרגע זה אבל עכשיו מעמדו של נתניהו מרקיע שחקים. ההערכה היא שאם יהיו פריימריז על ראשות התנועה, נתניהו יזכה הפעם ברוב של 90% מהקולות

אדלשטיין צריך לבחור עכשיו בין שתי ברירות גרועות: אם יחליט להתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד, הוא יובס. אם יחליט לוותר על ההתמודדות, הוא יצטייר כלוזר שלא לוקח את עצמו ברצינות.

יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יולי אדלשטיין ובנימין נתניהו במליאת הכנסת במהלך ההצבעות על תקציב המדינה, 4 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

העוזרים של אדלשטיין חלוקים בדעתם. התומכים טוענים כי ההתמודדות תסייע לאדלשטיין בפריימריז לכנסת, שייערכו כנראה בסוף יולי. הם מציגים את הניסיון של גדעון סער שהתמודד מול נתניהו, נוצח, וזכה לאחר מכן בפריימריז במקום השביעי ברשימה.

המתנגדים משתמשים באותה דוגמה אבל טוענים כי ההתמודדות הזיקה לסער, שלא התמנה לתפקיד בממשלה שהקים נתניהו, ובעצם הובילה את דרכו אל מחוץ לליכוד. לפי המתנגדים, תבוסה ניצחת של אדלשטיין מול נתניהו תפגע במעמדו בליכוד ותדרדר אותו לעשירייה השנייה – ואולי אף למטה מזה.

אדלשטיין עוד לא החליט. ההערכה בצמרת התנועה היא כי הוא לא יתמודד וינסה למזער את הנזק שנגרם כאשר הודיע כי ירוץ מול המנהיג הבלתי מעורער של הליכוד.

אדלשטיין עוד לא החליט. ההערכה בצמרת התנועה היא כי הוא לא יתמודד וינסה למזער את הנזק שנגרם כאשר הודיע כי ירוץ מול המנהיג הבלתי מעורער של הליכוד

2

גורמים בציבור החרדי מתארגנים על מפלגה חדשה שתתמודד לכנסת הבאה – כך נודע לזמן ישראל.

אילוסטרציה: הפגנה של החברה החרדית בשכונת מאה שערים בירושלים, 29 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אילוסטרציה: הפגנה של החברה החרדית בשכונת מאה שערים בירושלים, 29 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המדובר בפלג הירושלמי וקבוצות אחרות שלא מוכנות לקבל את המרות של הממסד החסידי והליטאי הקיים. הכוונה היא לקבל גם את התמיכה למהלך של הרב מאיר מאזוז, שמחזיק קהל תומכים גדול.

"אנחנו מקימים מפלגה, וגם אם לא נרוץ לבד, יהיה לנו כוח להצטרף באופן עצמאי למפלגות אחרות", אמר אתמול לזמן ישראל אחד מיוזמי המהלך.

3

כתובת השילוח לא יורדת מסדר היום הישראלי-טורקי. אתמול (חמישי) ביקר שר החוץ יאיר לפיד באנקרה ונועד לשיחה עם מקבילו, מבלוט צ'בושולו. ללפיד נלווה מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז יחד עם בכירים במשרד, שנועדו עם עמיתיהם הטורקים.

בשיחות הללו עלה שוב לדיון נושא הכתובת ההיסטורית והעברתה אותה לידי ישראל. גורם בכיר אישר לזמן ישראל כי "הנושא נדון בדרג המקצועי והוא מטפל בעניין. מדובר בתהליך ארוך".

בשיחות עלה שוב נושא הכתובת ההיסטורית והעברתה אותה לידי ישראל. גורם בכיר אישר לזמן ישראל כי "הנושא נדון בדרג המקצועי והוא מטפל בעניין. מדובר בתהליך ארוך"

 כתובת השילוח המוצגת במוזאון לארכאולוגיה באיסטנבול (צילום: ויקיפדיה)
כתובת השילוח המוצגת במוזאון לארכאולוגיה באיסטנבול (צילום: ויקיפדיה)

יצוין כי הנושא לא עלה כנראה בשיחה בין לפיד ובין צ'בושולו, אבל בטורקיה מכירים היטב את הדברים ואת האינטרס הישראלי.

במרץ האחרון ביקר הנשיא יצחק הרצוג באנקרה ונועד עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן. כפי שנחשף אז בזמן ישראל, במהלך השיחות בדרגים המקצועיים הביעו הטורקים נכונות עקרונית להעביר לישראל את כתובת השילוח המפורסמת, שנמצאת במוזיאון לארכיאולוגיה של איסטנבול ובתמורה ישראל תעביר לרשות הטורקים פריט היסטורי ודתי יקר ערך שנמצא בארץ, כנראה פמוט עתיק מימי השלטון העותומני.

כתובת השילוח התגלתה ב-1890 בבריכת השילוח בירושלים. הכתובת, שהונצחה על הקיר בכתב עברי קדום, מתארת מפגש בין שתי קבוצות חוצבים עבריים בימי חזקיהו מלך יהודה, בשנת 702 לערך לפני הספירה. בעיני רבים, זו הכתובת ההיסטורית החשובה ביותר מימי המקרא.

הכתובת הוסרה ממקומה והתגלגלה במקומות שונים ובסופו של דבר השלטון העות'מאני בארץ שם עליה את ידו. הכתובת נשלחה למוזיאון לארכאולוגיה של איסטנבול ושם היא נמצאת עד היום ומושכת קהל סקרנים גדול.

עוד 609 מילים
סגירה