יאיר גולן כובש את מרצ, ואין מי שיעצור אותו

לפני שנתיים וחצי נלחם ניצן הורוביץ כדי לשריין את סגן הרמטכ"ל לשעבר במקום השלישי ברשימת מרצ ● היום גולן מראה להורוביץ את הדרך החוצה מראשות המפלגה ● כרגע, גולן הוא המועמד היחיד לתפקיד היו"ר - אף מועמד או מועמדת אחרים לא רוצים לקחת את הסיכון שיהיו האחרונים לכבות את האור ● פרשנות

יאיר גולן (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
AP Photo/Tsafrir Abayov
יאיר גולן

בינואר 2020 נלחם יו"ר מרצ ניצן הורוביץ כדי לשריין את האלוף (מיל.) יאיר גולן במקום השלישי ברשימת מרצ. כל חברי הכנסת של מרצ ורבים מחברי ועידת המפלגה התנגדו לשריון של האלוף החדש, שהגיע למרצ במקרה על גבו של אהוד ברק.

לבית הדין של המפלגה הוגשו עתירות נגד המהלך. השריון עבר בסוף במאמץ רב וגולן מצא את עצמו במקום השביעי בתוך חיבור משונה בין מרצ, העבודה וגשר, בראשותם של עמיר פרץ ואורלי לוי אבקסיס.

היום גולן מראה להורוביץ את הדרך החוצה מהנהגת מרצ. בקרוב הוא כנראה יירש אותו שם. זה אולי קצת אכזרי, אבל בפוליטיקה לדורותיה זהו מעשה שגרה: האויב הגדול שלך הוא לפעמים האיש שאתה מיטיב עמו במיוחד.

גולן מראה להורוביץ את הדרך החוצה מהנהגת מרצ, ובקרוב כנראה יירש אותו שם. זה אולי קצת אכזרי, אבל בפוליטיקה לדורותיה זהו מעשה שגרה: האויב הגדול שלך הוא לפעמים האיש שאתה מיטיב עמו במיוחד

הורוביץ הודיע אתמול שהוא פורש מתפקידו כיו"ר מרצ. בפריימריז על ראשות התנועה, כנראה בסוף אוגוסט, הוא לא יתמודד. הורוביץ הבין מהר מאוד שאין לו הרבה סיכוי מול גולן. סגן הרמטכ"ל לשעבר כובש את מרצ כמעט בלי מאמץ.

יאיר גולן וניצן הורוביץ בינואר 2020 (צילום: פלאש90)
יאיר גולן וניצן הורוביץ בינואר 2020 (צילום: פלאש90)

לרבים מחברי ואוהדי המפלגה קוסם המועמד החדש, איש הצבא הקשוח, סגן הרמטכ"ל בדימוס שנכנס בנתניהו וגם במתנחלים ב-200 קמ"ש. מעולם לא היה למרצ מנהיג מהסוג הזה.

הורוביץ פורש מההנהגה, אבל יתמודד על מקומו ברשימת מרצ לכנסת. בתקופת הכהונה שלו הוא רשם הישגים תקדימיים, אבל זה לא סייע לו. הורוביץ הוביל את מרצ בבחירות האחרונות וזכה בשישה מנדטים. בקואליציה הנוכחית יש למרצ שלושה שרים בממשלה, שישה חברי כנסת וכוח שלטוני שלא אחזה בו שנות דור.

הורוביץ נחשב גם לשר בריאות טוב, שפתח צוהר וטיפל בתחומים שהוזנחו שנים רבות, אבל הוא משלם מחיר על סגנון המנהיגות ועל הכישלון בשריון אחר שלו, ג'ידא רינאוי-זועבי , אחת מאלו שהפילו את ממשלת בנט-לפיד. השמאל הביקורתי לא היה מוכן להשלים עם פשלה כזו והורוביץ הבין שהוא צריך לפנות את מקומו.

הורוביץ משלם מחיר על הכישלון בשריון אחר שלו, ג'ידא רינאוי-זועבי , אחת מאלו שהפילו את ממשלת בנט-לפיד. השמאל הביקורתי לא היה מוכן להשלים עם פשלה כזו

וכרגיל במרצ, לא כולם גם מרוצים מגולן. הטענה היא שהוא לא גדל בערוגות של מרצ, לא שייך לדי-אן-איי שלה, והאמירות שלו שנויות במחלוקת, כולל אחת בראיון שהעניק לזמן ישראל בתחילת השבוע ("שמאלן זה ביטוי מקטין. זה קצת כמו לקרוא לכהה עור 'ניגר' בארצות הברית").

שניים מוותיקי מרצ, השר עיסאווי פריג' וח"כ מיכל רוזין, קראו בימים האחרונים לזהבה גלאון לחזור ולהתמודד שוב על הנהגת מרצ, הפעם מול האלוף הפופולרי.

זהבה גלאון, נשיאת מכון "זולת" ויו"ר מרצ לשעבר, נואמת בכנס "הארץ" לדמוקרטיה, 9 בנובמבר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
זהבה גלאון, נשיאת מכון "זולת" ויו"ר מרצ לשעבר, נואמת בכנס "הארץ" לדמוקרטיה, 9 בנובמבר 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

גלאון מסרבת לפי שעה. "החיים שלי יפים", היא אמרה בשבוע שעבר לזמן ישראל. כמו הורוביץ, גם גלאון עזבה את מרצ מוכה וחבולה. היא התעקשה לחדש את הפריימריז במרצ בסוף 2018, אבל אז החליטה בת טיפוחיה תמר זנדברג להתמודד מולה על ראשות מרצ. גלאון הבינה שאין לה סיכוי מול המועמדת החדשה והמבטיחה והלכה הביתה.

כפי שזה נראה, השנים הארוכות בחוץ עשו לגלאון רק טוב. יש רבים שמתגעגעים היום לתקופה שבה הובילה את מרצ. גלאון היא היחידה שיכולה עדיין לתת פייט הגון לגולן, אבל ספק אם היא תחזור לקלחת הזו.

כפי שזה נראה, השנים הארוכות בחוץ עשו לגלאון רק טוב. יש רבים שמתגעגעים היום לתקופה שבה הובילה את מרצ. גלאון היא היחידה שיכולה עדיין לתת פייט הגון לגולן, אבל ספק אם היא תחזור לקלחת הזו

אתמול עלו בהקשר ההתמודדות גם שמותיהם של זנדברג עצמה ומוסי רז. זנדברג מהססת. רז לא רוצה. אם תשאלו אותו הוא יגיד שאין לו סיכוי מול גולן, וזה אולי נכון אבל גם הוא, כמו האחרים, פשוט מפחד להיבחר. מרצ היא לא להיט גדול היום בסקרים ובכלל, ולא כולם מוכנים לעמוד בראש רשימה שלא תעבור את אחוז החסימה, ועל שמם ירשם חיסולה של מרצ.

ועדת הבחירות של מרצ תתכנס עד סוף השבוע ותקבע מועד לפריימריז על ראשות המפלגה ועל הרשימה לכנסת. על פי חוקת מרצ, כל אחד יכול להתפקד, לבחור ולהתמודד עד 32 יום לפני מועד הפריימריז, כך שהבחירות יתקיימו כנראה בסוף אוגוסט. ההערכה היא ש-20 אלף איש יוכלו לבחור, אבל רק מחציתם יגיעו להצביע.

חברי הכנסת גבי לסקי ומוסי רז בסיור בשייח' ג'ראח, 22 בינואר 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
חברי הכנסת גבי לסקי ומוסי רז בסיור בשייח' ג'ראח, 22 בינואר 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

ועם זאת, תמונת הבחירות והרכב הרשימה לכנסת ברורים למדי: גולן יוביל את הרשימה אם ייבחר, אחריו ייבחרו וישובצו הורוביץ וזנדברג. למקום הרביעי ייבחר כנראה עלי סלאלחה, הערבי הבכיר היחידי ברשימה אחר הפרישה של פריג' ורינאוי-זועבי. על המקומות הבאים יתמודדו מוסי רז, מיכל רוזין, גבי לסקי ומועמדים אחרים.

תמונת הבחירות והרכב הרשימה לכנסת ברורים למדי: יאיר גולן יוביל את הרשימה אם ייבחר, אחריו ייבחרו וישובצו הורוביץ וזנדברג. למקום הרביעי ייבחר כנראה עלי סלאלחה, הערבי הבכיר היחידי שנותר ברשימה

אם גולן ייבחר, הוא יהיה היו"ר הרביעי של מרצ בתקופה של פחות מחמש שנים. מרצ מאמצת תהליך מוכר וקצת עצוב של החלפת מנהיגים, שמאפיין את מפלגת העבודה לדורותיה. שום דבר טוב לא יצא עד היום מהחלפת מנהיגים סיטונית כזו. אולי גולן ישנה בעתיד את התמונה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
הורוביץ היה שר בריאות טוב?! סליחה? הורוביץ (כמו בר-לב במשרד לבטחון פנים) חבר למערכת קבלת ההחלטות של ממשלת נתניהו, שיש בה צפצוף על זכויות אזרח, צפצוף על הזכות להפגין, הכנסת איכוני שבכ לט... המשך קריאה

הורוביץ היה שר בריאות טוב?! סליחה? הורוביץ (כמו בר-לב במשרד לבטחון פנים) חבר למערכת קבלת ההחלטות של ממשלת נתניהו, שיש בה צפצוף על זכויות אזרח, צפצוף על הזכות להפגין, הכנסת איכוני שבכ לטלפונים, וחוק סמכויות על סמך "מצב חירום רפואי" דמיוני (שנולד בראש של מפקדת הצט"מ). בהיותו שר הבריאות נכפה על החיילים להתחסן בחיסון ניסיוני, וגם היום כשיודעים כבר על העליה בפגיעות הלבביות אצל צעירים, הוא שוב מעלה את חובת חיסון רביעי לחיילים. היום! איך אחרי כל זה ניתן לייחס להורוביץ משהו טוב כשר בריאות?

ניצן עשה נכון שפרש, הטעות עם זועבדי הייתה קרדינלית. גולן הוא לוחם עם פה גדול ואם כבר שמאל שיהיה שמאל לוחמני. יש מספיק אנשי שמאל שלא ירצו את העבודה עם האגו והאגנדה המוזרה של היושבת ראש.... המשך קריאה

ניצן עשה נכון שפרש, הטעות עם זועבדי הייתה קרדינלית. גולן הוא לוחם עם פה גדול ואם כבר שמאל שיהיה שמאל לוחמני. יש מספיק אנשי שמאל שלא ירצו את העבודה עם האגו והאגנדה המוזרה של היושבת ראש. לדעתי עוד תבקש להתאחד עם מרצ

עוד 736 מילים ו-4 תגובות
סגירה