לראשונה מזה שנתיים: שבוע ללא נדבקים בחצבת

פרסום ראשון בשלושת החודשים האחרונים חלה ירידה הדרגתית במספר ההידבקויות בחצבת ● עמותת "מדעת": "אנחנו מקווים ששיא המגיפה מאחורינו, אבל מוקדם לדעת" ● "החשש העיקרי שלנו נוגע לפתיחת שנת הלימודים בשבוע הבא - והנסיעות לאומן בראש השנה"

נגיף החצבת תחת המיקרוסקופ (צילום: AP Photo/Centers for Disease Control and Prevention, Cynthia Goldsmith)
AP Photo/Centers for Disease Control and Prevention, Cynthia Goldsmith
נגיף החצבת תחת המיקרוסקופ

השבוע שעבר היה השבוע הראשון מאז שהתפרצה מגיפת החצבת בישראל לפני כשנתיים, שבו לא נרשמו הידבקויות חדשות במחלה. כך עולה ממעקב זמן ישראל ועמותת "מדעת" אחרי הדוחות האפידמיולוגיים של משרד הבריאות בנושא.

לפי הנתונים, בשלושת החודשים האחרונים, מאז יולי 2019, חלה ירידה הדרגתית במספר ההידבקויות השבועיות, מכמה עשרות (ובשבועות מסוימים אפילו מאות) נדבקים חדשים בשבוע, לנדבקים בודדים בשבוע.

"בחודשים האחרונים התבצעו בקהילות מקומיות שבהן נמצא שיעור גבוה או כללי של לא מחוסנים – בעיקר במגזר החרדי, אבל לא רק בו – מבצעים וולונטריים גדולים של חיסונים", אומרת אדווה לוטן, מנכ"לית "מדעת". "חצבת זקוקה ל'כיסים' של לא מחוסנים כדי להתפשט, והכיסים האלה נפגעו".

מבצעי החיסון התבצעו ביוזמת לשכות בריאות מקומיות, בעזרת מתנדבים ומרפאות חיסון ניידות, ובסיוען של הקהילות עצמן (לעתים רק שינוי גישה).

הרבה מהקהילות שהתחסנו היו בירושלים, העיר עם מספר הנדבקים הגבוה בארץ, בפער עצום מכל עיר אחרת. מבצע חיסונים גדול התבצע גם בקהילה שמסביב לביה"ס הדמוקרטי בפרדס חנה, שם היה ריכוז גדול של לא מחוסנים.

עם זאת, ב"מדעת" מזהירים מכניסה לאופוריה. לדברי לוטן: "אנחנו מקווים ששיא המגיפה מאחורינו, אבל עדיין מוקדם לדעת.

"חלק גדול מהחשש שלנו נוגע לשני אירועים שיערכו בקרוב: פתיחת שנת הלימודים בשבוע הבא, והנסיעות לאומן שבאוקראינה בראש השנה. נראה מה יקרה בשני האירועים הללו.

"המסר החשוב ביותר הוא שכל מי שלא חוסן ושיכול להתחסן חייב להמשיך להתחסן".

מנכ"לית עמותת מדעת, אדווה לוטן (צילום: פליקס לוטן)
מנכ"לית עמותת מדעת, אדווה לוטן (צילום: פליקס לוטן)

מנתוני ארגון הבריאות העולמי, שפורסמו לראשונה בזמן ישראל, עולה כי ישראל נמצאה ב-2018 ובתחילת 2019 במקום השישי בכל העולם ובמקום הראשון מבין המדינות המפותחות במספר הנדבקים בחצבת ביחס לגודל האוכלוסייה.

זאת, למרות שיעור מתחסנים גבוה, ובשל ריכוז גדול של קהילות צפופות של אוכלוסייה בלתי-מחוסנת.

למרות זאת, החוק והרשויות בישראל אינם מחייבים ילדים להתחסן נגד חצבת, בניגוד למצב במדינות רבות אחרות בעולם.

חשש מהתפרצות רחבה של שפעת

בתוך כך, ב"מדעת" מזהירים מפני עלייה צפויה במספר ההדבקות בשפעת חודשים הקרובים, בשל התפרצות שפעת בחצי הכדור הדרומי ומחסור עולמי בחיסונים מפני שפעת שעלול להביא לכך שהחיסונים יגיעו השנה לישראל באיחור, כנראה רק בנובמבר. "אנחנו מקווים שבמשרד הבריאות נערכים למבצע חיסונים מהיר ויעיל ברגע שהחיסונים יגיעו", אומרת לוטן.

 

עוד 313 מילים
סגירה