ה"תזמורת הרצחנית" של כוח ווגנר והצבא הרוסי באוקראינה

לוחמים בקבוצת וגנר, צילום מסך מסרטון של  On Demand News
לוחמים בקבוצת וגנר, צילום מסך מסרטון של On Demand News

מאז פרוץ המלחמה באוקראינה מתרבים הפרסומים אודות כוח וגנר (Wagner Group), אופיו ופעילותו הקטלנית של הארגון, הפועל לצד הכוחות הפרו-רוסיים במזרח המדינה.

מדובר בצבא שכירי חרב פרטי של פוטין, הנחשב לאחד הכוחות המיומנים, הרצחניים והמסוכנים ביותר בעולם. הכוח, שהוקם ב-2011, נקרא על שמו של ריכרד וגנר, המלחין המפורסם שהיה אהוד על היטלר.

צבא שכירי החרב הפרטי של פוטין נחשב לאחד הכוחות המיומנים, הרצחניים והמסוכנים בעולם. הכוח, שהוקם ב-2011, נקרא על שם ריכרד וגנר, המלחין שהיה אהוד על היטלר

"צבא הצללים של פוטין" שסמלו המסחרי הוא גולגלת אדם ושהגיח לראשונה לתודעה הציבורית כשסייע לצבא הרוסי בסיפוח חצי-האי קרים ב-2014, ממומן על ידי יבגני פריגוז'ין (Yevgeny Prigozhin), אוליגרך רוסי ומקורבו של פוטין, שנודע בין השאר בקשרי הון-שלטון אפלים הנקשרים ליחסי רוסיה-אפריקה.

כוח ווגנר, המוגדר על ידי הממשל האמריקאי כ"שלוח" רוסי (proxy) על אף הכחשתו המוחלטת של הקרמלין, כולל כ-10,000 חברים, כשיותר מ-10% מתוכם פועלים כיום באוקראינה.

לאחרונה גבר זרם העדויות לפיהן לוחמי הארגון, שצברו ניסיון בזירות לחימה שונות במזרח התיכון (לדוגמה, בסוריה מאז 2016), התערבבו בלא הכר ובלא כל סימני זיהוי באוכלוסייה האוקראינית. כל זאת, תוך שהם נוקטים אלימות קשה ואכזרית נגדה הכוללת הוצאות להורג, עינויים, אונס ואלימות מינית מחרידה המוגדרים כהפרת זכויות אדם ופשעי מלחמה.

הם מבצעים פשעים אלה גם נגד האוכלוסיות המוחלשות במדינות שונות בהן הם פועלים ברחבי אפריקה ובהן לוב, סודן, מוזמביק, מאלי והרפובליקה של מרכז אפריקה.

לאחרונה התרבו העדויות להתערבבות לוחמי הארגון באוכלוסייה האוקראינית, תוך נקיטת אלימות קשה נגדה, הכוללת הוצאות להורג, עינויים, אונס ואלימות מינית מחרידה המוגדרים כהפרת זכויות אדם ופשעי מלחמה

כוח וגנר הוא ארגון קטן וגמיש, הכולל לוחמים רצחניים בעלי רקע אלים ולוחמני דוגמת הכוח הצ'צ'ני (שנטל חלק במאבקו של דאע"ש בעירק וסוריה). מבנהו הארגוני, קשריו הרופפים עם הצבא הרוסי והריחוק של הכוח ממוסקבה, כמו גם יכולתו להתאים את עצמו למגוון סביבות פעולה, נסיבות ו"לקוחות" (דוגמת ניוד חיילים, נשק וציוד לוחמה בין סוריה, לוב, מאלי ומזרח אוקראינה), מקנים לו יתרונות המנוצלים היטב ע"י פוטין למטרות שונות.

לוחמי וגנר, הפועלים כשכירי חרב (ומתוגמלים פי עשרה יותר מחיילים בצבא הרוסי), מספקים בין השאר מודיעין, תמיכה לוגיסטית ושירותי הגנה על תשתיות. הם מהווים חלק מהאסטרטגיה הרוסית לניהול משברים במדינות המרוחקות ממוסקבה ומוגדרות על ידה כבנות-ברית או כאויבות.

יתרה מכך, אסטרטגיה זו, הנכללת במדיניות החוץ האגרסיבית בה נוקט הקרמלין, נועדה להרחיב את אזורי השליטה וההשפעה של רוסיה ברחבי העולם, בד בבד עם צמצום מעורבותו ונוכחותו של המערב (דוגמת נסיגת כוחות צרפת ממאלי שבמערב אפריקה).

בתוך כך, לוחמי וגנר נשלחים לאזורי עימות ומדינות לא יציבות המאופיינות בסכסוכים פוליטיים ובקונפליקטים דתיים/אתניים ואחרים, דוגמת מלחמת האזרחים בסוריה.

מראיון שנערך עם לוחם לשעבר בכוח שפעל שם עולה כי מטרתם של לוחמי וגנר בסוריה הייתה בין היתר, לחזק את הכוחות הרוסיים שפעלו בחזית ולפצות על היקף האבדות שם, תוך טשטוש העובדות ב"שטח" ויצירת תמונת ניצחון פיקטיבית. כזאת, המציגה דימוי של צבא רוסי חזק המנצח כל מאבק, בכל מחיר וללא אבדות.

מראיון עם לוחם לשעבר בכוח עולה כי מטרת לוחמי וגנר בסוריה הייתה, בין היתר, לחזק את הכוחות הרוסיים שפעלו בחזית ולפצות על היקף האבדות שם תוך טשטוש העובדות ב"שטח" ויצירת תמונת ניצחון פיקטיבית

וכאן חשוב להבהיר כי כוח ווגנר הוא גוף צבאי בעל צביון ייחודי הנבדל גם מארגון צבאי פרטי דוגמת ה-U.S. company Blackwater, שגלגל מיליארדי דולרים במסגרת מאבקו של הצבא האמריקאי בעיראק ובאפגניסטן. מדובר בארגון גג היברידי, שהוא רשת מסועפת של ארגונים עסקיים וישויות צבאיות הנושאים שמות פיקטיביים ומהווים כוח עזר לצבא של פוטין.

עם זאת ועל אף שלא ברור מהו היקף השליטה של רוסיה בארגון ומיהן אותן מיליציות אפלות של סוכני מודיעין, לוחמים או שכירי החרב שלו, אין ספק שמדובר בתופעה מדאיגה ההולכת ומתרחבת.

מעבר לפשעים נגד האנושות ולהפרת החוקים והנורמות הבינלאומיות, כוח וגנר הוא אמצעי קטלני, השונה במהותו ובהיקף השפעתו מצבא קונוונציונלי. הוא מהווה מכפיל כוח באסטרטגיה של רוסיה, שנועד לסייע לצבא הגדול ביותר באירופה להרחיב באופן שיטתי ובמסווה את מטרותיו ודפוסי פעילותו.

מעבר לפשעים נגד האנושות ולהפרת החוקים והנורמות הבינלאומיות, כוח וגנר הוא אמצעי קטלני, השונה במהותו ובהיקף השפעתו מצבא קונוונציונלי. הוא מהווה מכפיל כוח באסטרטגיה של רוסיה

בתוך כך, הוא נועד להגביר את מעורבותה ושליטתה של מוסקבה בנכסים חשובים בטריטוריות שונות באירופה ומחוצה לה (דוגמת חבל דונבאס העשיר במשאבי אנרגיה באוקראינה וכן שדות הנפט והגז בסוריה). כל זאת, כשהקרמלין זוכה בהם מן ההפקר, בלא לשאת באחריות ובעלויות הכרוכות בכך וחמור מכך. כל זאת באופן המעורר השראה להקים צבא צללים של שכירי חרב פרטיים במדינות נוספות ברחבי העולם.

ללא ספק המלחמה של פוטין באוקראינה כבר עתה נושאת משמעויות ביטחוניות כבדות, לצד השלכות גיאופוליטיות מרחיקות לכת על עתיד היחסים הבינלאומיים.

ד"ר ענת הוכברג-מרום היא מומחית לגיאופוליטיקה וליחסים וטרנדים בינלאומיים עם יותר מ-20 שנות וותק וניסיון בעבודה עם גורמי ממשל, בטחון ועסקים בינלאומיים בארץ ובחו"ל. במסגרת מחקריה ועבודתה כיועצת גיאופוליטית נפגשה בבית הלבן עם היועץ הישיר לענייני הטרור העולמי של הנשיא אובמה (2015) והשתתפה בכנסים ופורמים בינלאומיים שונים בחו"ל. במהלך שלוש השנים האחרונות, הרחיבה את תחומי המחקר והעניין שלה לאסיה בדגש על סין. משמשת כיועצת בכירה במכון המחקר בהינאן (דרום סין) ומספקת ניירות עמדה ומחקרים לממשל הסיני העוסקים בעיקר בממד הביטחוני של פרויקט ה"חגורה והדרך" (BRI), הכולל בניית תשתיות ענק בכל רחבי העולם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
שורש התופעה הזאת: תאוות בצע, קפיטליזם חזירי, רצון אנוכי לשליטה וכח. האנושות צריכה לעבור חינוך מחדש, מטאמורפוזה בכל הקשור במחיר של הקידמה. קידמה זה חלק מהתהליך, מהאבולוציה, יחד עם זאת, ה... המשך קריאה

שורש התופעה הזאת: תאוות בצע, קפיטליזם חזירי, רצון אנוכי לשליטה וכח. האנושות צריכה לעבור חינוך מחדש, מטאמורפוזה בכל הקשור במחיר של הקידמה. קידמה זה חלק מהתהליך, מהאבולוציה, יחד עם זאת, האדם נוצר כך שהבנתו תתבסס על ניגוד – 'כיתרון האור מן החושך': בלי מר אין הבנה של מתוק, בלי חושך אין הבנה מה זה אור וכו' -ככה עובדת תודעת האדם. כדה"א כנראה יאזן את העניינים בזעזועים אפוקליפטיים, אלא אם האנושות תתעשת. אמא אדמה היא חינוכית, מלמדת, והלקחים אמורים להצטבר והאדם כבר יצטרך להחליט לאן פניו. (יא וו'אלי איזה תגובה ארוכה על המג'נונים האלה של ואגנר)

עוד 700 מילים ו-1 תגובות
סגירה