יאיר גולן מכריז על התמודדותו על ראשות מרצ, 6 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90

מי שלא יעמיד את משבר האקלים בראש, יהפוך בעצמו למנהיג אזוטרי

בריאיון שנתן בתחילת השבוע, שיבץ גולן את משבר האקלים במה שכינה "נושאים אזוטריים" ● גולן, שמתמודד על ראשות מרצ, לא היחיד בזירה הפוליטית שמחזיק בעמדות אנכרוניסטיות כאלה ● אם השמאל בישראל חפץ חיים, הוא צריך להבין שסביבה וחברה הולכות ביחד, ושעליו להוביל את המאבק במשבר שהורג כיום בישראל יותר בני אדם מאיומים צבאיים ● פרשנות

הריאיון הזה נשמע מהרגע הראשון כמו תאונת שרשרת. סגן שרת הכלכלה יאיר גולן, המתמודד על ראשות מרצ, אמר ביום ראשון בבוקר לקלמן ליבסקינד ואסף ליברמן ב"כאן ב" שיש הבדלים מהותיים בינו לבין המועמדת השנייה, זהבה גלאון. הם ביקשו ממנו להיות ספציפי ולפרט את השוני, והוא שב והפריח סיסמאות על ההבדל בין "אידיאולוגיה מעשית" ו"מפלגה מסבירת פנים" לבין "עיסוק בנושאים אזוטריים".

בסוף, כשמראיינים ממש לחצו אותו וביקשו לדעת מהם הנושאים האזוטריים שמרצ מבזבזת עליהם את זמנה, גולן הפנה לקריקטורה שפורסמה באותו בוקר ב"הארץ". "קחו את הקריקטורה ותראו את האיזוטריה", שיגר גולן את המראיינים להשיג את הגיליון.

בקריקטורה המדוברת, של מורן שריר, הוצגה מרצ כמי שעוסקת במשבר האקלים וזכויות להט"ב. "אז חשוב לעסוק במשבר האקלים או לא?", התעקש אסף ליברמן וגולן, אחרי שתיקה ארוכה, השיב: "אני יכול לשים עכשיו רשימה של 200 נושאים נורא חשובים, אבל חייבים לקבוע סדר עדיפויות". ומה בראש סדר העדיפויות? בטחון ישראל והנושא הכלכלי-חברתי.

איזו קלישאה: אלוף בדימוס שחושב שביטחון זה חשוב וסביבה וזכויות להט"ב הם אזוטריה. אני לא מתיימר לדעת מה רוצה הבייס של מרצ אבל יש לי הרגשה שלא את זה.

גולן מיהר למזער את הנזק כמה שעות אחרי השידור ("צר לי אם הובן מדבריי כי אני מקל ראש במשבר האקלים"), אך העניין הוא, שגולן לא לבד. אם הוא היה היחיד בזירה הפוליטית שמחזיק בעמדות אנכרוניסטיות כאלה, אפשר היה לפטור את הריאיון הזה בחיוך סלחני. אך דווקא משום שהוא מבטא סנטימנט רווח בכנסת ובממשלה, חשוב להתעכב על הדברים.

גולן למעשה מהדהד את הסטריאוטיפ הנפוץ: העיסוק באיכות סביבה הוא פריבילגיה של אלה שיש להם. או במילים אחרות – ירוקים שווה שמאלנים שווה אליטה ישנה. ואחרי שהוא מהדהד את התדמית הנושנה, הוא מנסה לחמוק ממנה. אותי לא יתפסו מחבק עצים או להט"בים, הוא למעשה אומר; אלה הם נחלתו של השמאל הישן. אני השמאל החדש – עם האידיאולוגיה המעשית, מה שזה לא יהיה.

גולן למעשה מהדהד את הסטריאוטיפ הנפוץ: העיסוק באיכות סביבה הוא פריבילגיה של אלה שיש להם. או במילים אחרות – ירוקים שווה שמאלנים שווה אליטה ישנה

רק שתפקידו של מי שמתיימר להנהיג הוא לא להיכנע למשחק התדמיות העבש שמשתק את הציבוריות הישראלית ובכך להנציח אותו, אלא לנפץ אותו ולהציע משהו אחר, רלוונטי ומעודכן.

גולן אומר שהוא רוצה להתמקד בנושא הכלכלי-חברתי – חברתי זה תמיד נשמע טוב, מי לא רוצה להיות חברתי. רק שממי שמבקש להנהיג מפלגת שמאל, מצופה להבין שחברתי וסביבתי הם שני צדדים של אותו מטבע – ולפעמים ממש אותו צד. אם השמאל בישראל חפץ חיים, הוא צריך לעשות מה שעושה השמאל בכל העולם ולגשת אל הציבור כשהוא מצויד בשני צבעים – ירוק ואדום, אדום וירוק. שניים שהם אחד.

מנהיג של מפלגת שמאל ב-2022 צריך להתחייב לדאוג שהמדינה תיערך לגלי החום העתידיים: באלה שפקדו אותנו בעשור האחרון מצאו את מותם 360 ישראלים, ובאופן טבעי מי שפגיע וחשוף יותר לסכנה בעת גל חום הוא מי שמשתייך לשכבות שלא יכולות להתמגן ולהתמזגן מפני האקלים הקיצוני.

מנהיג שמאל צריך להציב בראש סדר היום את קידום התחבורה הציבורית, שמחברת לחיים, לתעסוקה, להזדמנויות, לפנאי ותרבות, את כל מי שאין להם רכב פרטי – נשים ערביות, חרדים, זקנים, צעירים בפריפריה וצעירים בכלל – ועל הדרך חוסכת זיהום אוויר, תאונות דרכים ופקקים מייאשים.

מנהיג שמאל צריך להציב בראש סדר היום את קידום התחבורה הציבורית, שמחברת לחיים, לתעסוקה, להזדמנויות, לפנאי ותרבות, את כל מי שאין להם רכב פרטי ועל הדרך חוסכת זיהום אוויר, תאונות דרכים ופקקים

מנהיג שמאל אמיתי צריך לעסוק בהרחקת תעשייה מזהמת מבתיהם של תושבים מוחלשים, למשל תושבי קריית חיים החבוטים ביותר שמתגוררים סמוך לחוות המכלים של תשתיות אנרגיה בע"מ.

מראה אל מפרץ חיפה ומגדל הקירור של בז"ן, 31 ביולי 2022 (צילום: שיר תורם/פלאש90)
מראה אל מפרץ חיפה ומגדל הקירור של בז"ן, 31 ביולי 2022 (צילום: שיר תורם/פלאש90)

מנהיג שמאל מעודכן צריך לחתור להנגשת מזון בריא במחירים סבירים לכלל האוכלוסייה. בישראל, שמתעקשת לחקות את ארצות הברית, העשירונים הנמוכים חיים על לחם לבן, שתייה ממותקת וג'אנק מעובד, ובהתאם לכך מצב התחלואה.

המדינה חייבת לעשות מאמץ אקטיבי להנגיש לכלל הציבור תפריט סביבתי ובריאותי של ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות ושתיית מים – שממילא זולים הרבה יותר. זה עניין של חינוך, מודעות והנגשת מחירים. זה עניין של שמאל לא מתחנף, שלא מהסס להניף את הדגל הסביבתי יחד עם הדגל החברתי ולא חושב ש"סביבה" זו אזוטריה.

המדינה חייבת לעשות מאמץ אקטיבי להנגיש לכלל הציבור תפריט סביבתי ובריאותי של ירקות, פירות, דגנים מלאים, קטניות ושתיית מים – שממילא זולים הרבה יותר. זה עניין של חינוך, מודעות והנגשת מחירים

חיבור של סביבה וחברה משמעותו הכרזת מלחמת חורמה על שריפות הפסולת הפיראטיות בשטחים הפתוחים שמרעילות את תושבי השרון, מרחב התפר, הגליל והנגב; זה אומר שצריך לחזק את הרשויות הערביות ואת יכולתן לתפעל מערך מסודר של פינוי פסולת ומיחזור.

שמאל חברתי וסביבתי מחויב לשמור מכל משמר, זיהום ותוכניות בנייה על חופי הים ועל הים עצמו – אתר הטבע החינמי הגדול והמופלא ביותר שיש לישראל.

משחק כדורעף בחוף בתל אביב בקיץ, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
משחק כדורעף בחוף בתל אביב בקיץ, יולי 2020 (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

להיות ירוק ואדום זה אומר לנטוע עצים ולהפסיק את כריתתם בכל פינה של המדינה, כולל בערי הפריפריה ובשכונות המוחלשות, עצים שיצלו ויקלו על הולכי הרגל, ימתנו את האקלים ויהפכו את השהות במרחב הציבורי בישראל לנסבלת.

להיות מנהיג שמאל זה להבין שהמראת מחירי החשמל נגזרת מהפיגור ההיסטורי של ישראל בפרידה מהפחם, שעליית מחירי המזון קשורה קשר הדוק למשבר האקלים ושהשתוללות מחירי הדיור מושפעת ישירות מהכשל התחבורתי שמונע פיזור בריא של ביקושי הנדל"ן.

ממנהיג שמאל אמיץ מצופה לא לחשוש ממה שאומרים עליך ומאיך אתה מצטייר. במקום להתכחש לחשיבות הסביבה בגלל שיש מי שרואים בה אזוטריה, מנהיג שמאל צריך לרסק את התדמית השגויה הזו ולייצר מסר משולב ומנומק של חברה וסביבה. מי שיבוא אל הישראלים בידיים נקיות עם חבילה כפולה, שצבועה בירוק ואדום, יופתע לגלות כמה הם מחכים לזה.

במקום להתכחש לחשיבות הסביבה בגלל שיש מי שרואים בה אזוטריה, מנהיג שמאל צריך לרסק את התדמית השגויה הזו ולייצר מסר משולב ומנומק של חברה וסביבה

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
אביב, מאמר מדויק ורלוונטי מאין פעם. מנהיגות שלא תשים את המשבר הסביבתי אקלימי בסדר היום הציבורי לא תהיה רלוונטית. זה הזמן להזמין את ציבור הבוחרים להבהיר למתמודדים שסביבה ומשבר האקלים=ביט... המשך קריאה

אביב, מאמר מדויק ורלוונטי מאין פעם. מנהיגות שלא תשים את המשבר הסביבתי אקלימי בסדר היום הציבורי לא תהיה רלוונטית. זה הזמן להזמין את ציבור הבוחרים להבהיר למתמודדים שסביבה ומשבר האקלים=ביטחון=בריאות=חברה=כלכלה. הצטרפו למטה לבחור ירוק

עוד 866 מילים ו-3 תגובות
סגירה