מקבלי ההחלטות צריכים לסובב את ההגה ולעלות על הדרך לשינוי

תאונת דרכים. (התמונה לא קשורה לידיעה) (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
רכב שהיה מעורב בתאונה קטלנית בכביש 90, אוקטובר 2014

שנת 2008, הנהגת נוסעת מאד מהר. אני יושב לידה ורואה את המחוג של הקמ"ש רץ לעבר מחוזות שכנהג לא הגעתי אליהם מעולם. כשאנחנו יוצאים מהרכב אני נושם לרווחה והיא אומרת: "כדי לנהוג בזהירות צריך לחטוף מכה ואני עוד לא חטפתי.  צריך שמישהו שקרוב אליך יפגע חלילה בתאונה ואז זה יגרום לך לנסוע בזהירות".

לא רציתי אז לספר לה שאני חוויתי תאונה קשה במשפחה ולא רציתי להתווכח איתה ולומר לה: נכון, זו ההרתעה העוצמתית ביותר, אבל מדוע צריך להגיע למצב הזה?

"צריך שמישהו קרוב אליך יפגע חלילה בתאונה ואז זה יגרום לך לנסוע בזהירות", אמרה הנהגת. לא רציתי לספר לה שאני חוויתי תאונה קשה במשפחה. נכון, זו ההרתעה העוצמתית ביותר, אבל מדוע צריך להגיע למצב הזה?

ישנם נהגים שלא מורתעים. אנו רואים אותם בכבישים, בעיקר בלילה, נוסעים במהירות, לעיתים מבצעים סלאלום וחושבים שהם שחקנים בסרט "מהיר ועצבני". מתבקש לקחת אותם לסיור בבתי חולים לראות את הנפגעים מהתאונות.
ב-13 באוגוסט השנה תועד צעיר שנהג במהירות של 291 קמ"ש! כידוע, במהירות כזו זמן התגובה ארוך יותר ואכן הנסיעה הסתיימה בתאונה.

תאונות רבות נגרמות מנסיעה במהירות גבוהה של צעירים שטרם הפנימו את הפוטנציאל הקטלני שהופקד בידיהם. בעיקר בשעות הלילה, לעיתים אחרי שתיית אלכוהול כשנראה שהכביש ריק.

השבוע שבין התאריכים: ה-7 וה-14 באוגוסט 2022  היה אחד השבועות הקטלניים ביותר בכבישים, עם רצף הרוגים בלתי נתפס. שבוע שהמחיש את עומק הבעיה.

לפי עמותת "אור ירוק":

"18 הרוגים בתאונות דרכים בשבוע אחד הם עדות למציאות הקשה שאתה אזרחי ישראל נאלצים להתמודד. שנים של הזנחה מצד ממשלות ישראל הובילו אותנו להיות מדינה שמסוכן לנסוע או לחצות בה את הכביש או לרכב בה על אופניים. עד כה לא נערך דיון חירום ולא נעשו פעולות לצמצום הקטל בדרכים. במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים חייבים להוציא לפועל את התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים. במקביל יש לכנס את כל גורמי המקצוע ולהכריז על מצב חירום בכבישים ולהפנות את כל המשאבים האפשריים כדי לעצור את המגמה הקשה של השבועות האחרונים".

השבוע שבין התאריכים: ה-7 וה-14 באוגוסט 2022  היה אחד השבועות הקטלניים ביותר בכבישים, עם רצף הרוגים בלתי נתפס. שבוע שהמחיש את עומק הבעיה

הסיבות לתאונות דרכים רבות: היעדר אכיפה, ענישה קלה, תשתיות לקויות, חוסר יישום תכניות לאומיות ועוד. לעניות דעתי הבעיה נובעת מחוליי האופי הישראלי. כמו בנושאים רבים אחרים, הכל מתכנס לגורם האנושי. נהגים רבים ניחנים בתכונות כמו שאננות, חוסר תשומת לב וריכוז, רצון להרשים, ביטחון עצמי מופרז, חוסר אחריות ועוד. תסמונת ה"יהיה בסדר" שולטת בכביש.

לפי ד"ר עלית אופנהיים מאונ' ת"א, המחקרים מראים שיותר מ-90% התאונות מתרחשות באשמת הגורם האנושי,  מסיבות כגון: נהיגה במהירות מופרזת, שימוש בסלולרי, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, או כגורם תורם בשילוב עם כלי הרכב או התשתית.

באותו שבוע קטלני אירעה התאונה שבה נהרג גבריאל ברדה ז"ל, אביה של העיתונאית נסלי ברדה. גנב רכב נסע במהירות גבוהה נגד כיוון התנועה בכביש 5, סמוך למחלף קסם התנגש חזיתית ופגע פגיעה קטלנית במכונית בה נסע ברדה. התאונה מקוממת במיוחד כי היא ממחישה שכולנו עלולים להיפגע בתאונות שלא באשמתנו. בלא מעט מקרים ניכר כי מכת גניבת הרכבים משפיעה אף היא על ריבוי התאונות.

 יומיים לאחר מכן, לירון ברמי בת ה-14 נדרסה למוות מפגיעת רכב בפ"ת. לפי הודעת המשטרה, גורם התאונה – אי ציות לרמזור אדום בצומת. במקרים רבים נוספים, מסתבר כי גורם התאונה הוא אי ציות לכללי התנועה.

לפי ד"ר עלית אופנהיים מאונ' ת"א, המחקרים מראים שיותר מ-90% התאונות מתרחשות באשמת הגורם האנושי. נהיגה במהירות מופרזת, שימוש בסלולרי, נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים ועוד

כשנוהגים במהירות גבוהה ולא מצייתים לחוקי התנועה, הכביש הופך להיות מערב פרוע. לא ברור מה עוד צריך לקרות כדי שמקבלי ההחלטות יסובבו את ההגה מהר ויעלו על הדרך לשינוי.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
נתת פה שתי דוגמאות גרועות. גנב רכב שנוסע נגד כיוון התנועה זו לא תאונה שאפשר למנוע. לגבי הילדה שנהרגה בפ"ת. השאלה היא מה ילדה בת 14 עושה ב 23:00 בחוץ ומבקשת לחצות את כביש 40. אני לא אתפל... המשך קריאה

נתת פה שתי דוגמאות גרועות. גנב רכב שנוסע נגד כיוון התנועה זו לא תאונה שאפשר למנוע. לגבי הילדה שנהרגה בפ"ת. השאלה היא מה ילדה בת 14 עושה ב 23:00 בחוץ ומבקשת לחצות את כביש 40. אני לא אתפלא אם בתוך האוזניים שלה היו אוזניות והעיניים שלה היו בטלפון והיא היתה מנותקת לחלוטין מהסביבה. מותה הוא מחדל של המבוגרים שהיו אמורים להיות לצידה, ולא היו.

לגבי משטרת התנועה. ממה שאני רואה בכבישים בקטע הקצר שאני נוסע בו, זה בזבוז זמן. הם בעיקר תופסים נהגים נורמטיבים התקועים בפקק שנגעו בטלפון או נסעו בנתיב הציבורי כדי לקצר קצת זמן. קנסות שרק מעשירים את הקופה בלי להביא לשום שינוי.

אז מה צריך לעשות:
1. פחות רמזורים. במקום רמזורים, מעגלי תנועה גדולים.
2. להפסיק לחפש את העבירה הקלה ביותר והכי פחות משמעותית – מהירות, ולהתמקד בעבירות אחרות על הכביש.

אני הייתי משנה את כל הקונספט של אכיפת התנועה ומתמקד בדבר הכי קטן שרבים מוותרים עליו: איתות.
הייתי שם שוטרים בכל הערים בצמתים שונים, מרכזיים ושוליים כאחד, ואוכף איתות. מי שלא מאותת – קנס 100 שקל. בלי אפשרות למשפט. פעם ראשונה 100 שקל, פעם שניה 200, וכך כל פעם בקפיצות של 100 שקלים. הסכום מתאפס לאחר שנה.
ולמה זה חשוב? כי נהג שמאותת הוא נהג שמסתכל במראה, שבודק, שהעיניים שלו נמצאות בכביש.
ולא רק בצמתים, גם בכבישים ראשיים. מעבר נתיב ללא איתות, 100 שקלים. ואין בעיה לאכוף את זה. השוטר עם המצלמה ביד, מראה לנהג את העבירה ועל הדרך מסביר לו את הבסיס שכל כך לקוי בתרבות הנהיגה בישראל.

אבל כרגיל, אף אחד לא ייקח את העצות שלי ברצינות. כי המודוס אופרנדי של משטרת התנועה היא לדפוק את האזרחים.

חוץ מזה, הייתי מציב פטרולים בנגב ובגליל, איפה שמשתוללים. רכב שנהגו משתולל נלקח על גרר לחודשיים לחניון משטרתי על חשבון בעל הרכב. כמו במכס, אם רוצה אותו בחזרה שישלם קנס גבוה. בלי משפט ובלי עורכי דין. אם לא בא לקחת אחרי חצי שנה, הרכב יחולט ויימכר או ייגרס. במלחמה כמו במלחמה.

עוד 557 מילים ו-2 תגובות
סגירה