הסכם הגרעין הוא לא ההסכם "הכי פחות גרוע" - הוא הסכם טוב

משמאל לימין: מזכ"לית שירות מדיניות החוץ של האיחוד האירופי הלגה שמיד, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יוקיאה אמאנו וסגן שר החוץ האיראני עבאס עראקג'י בפגישה מיוחדת של חברות הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בארמון קובורג בווינה, אוסטריה, 25 במאי (צילום: AFP/ ג'ו קלאמר)
AFP/ ג'ו קלאמר
משמאל לימין: מזכ"לית שירות מדיניות החוץ של האיחוד האירופי הלגה שמיד, מנכ"ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית יוקיאה אמאנו וסגן שר החוץ האיראני עבאס עראקג'י בפגישה מיוחדת של חברות הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בארמון קובורג בווינה, אוסטריה, 25 במאי

נתחיל בהתחלה שהיא גם הסוף: הסכם הגרעין המתחדש עם איראן הוא הסכם טוב. הוא לא ההסכם "הכי פחות גרוע"; הוא לא עדיף על "אין הסכם בכלל"; הוא הסכם טוב. ישראל צריכה להפסיק להתבטא נגד ההסכם ולנסות ולשבש את חתימתו בעזרת "מידע חשאי" או "מתקפות חשאיות". ישראל לא חייבת להתייצב עם פונפוני מעודדים ולהריע להסכם הנחתם, אבל לישראל עומדת אפשרות להרוויח ממנו לא מעט בכלל.

הסכם הגרעין המתחדש הוא הסכם טוב. ישראל צריכה להפסיק להתבטא נגדו ולנסות ולשבש את חתימתו עם "מידע חשאי" ו"מתקפות חשאיות". ישראל לא חייבת להריע עם פונפונים, אבל היא עומדת להרוויח ממנו

מדוע הסכם הגרעין הוא הסכם טוב? יש לכך שתי סיבות עיקריות.

1

ראשית, הוא הסכם טוב מכיוון שהוא אוכף על איראן משטר ביקורת חריף וחמור, אך עושה זאת בלי להשפיל אותה. ככלל, הסכמים בין שני צדדים הם טובים כאשר אף אחד מן הצדדים לא יוצא מושפל.

משטר הביקורת המדובר ייאכף על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, אבל השלכותיו חורגות מן הקשר הגרעיני. איראן ניסתה להכניס להסכם סעיפים שיבטיחו, למשל, את הכנסתה למערכת הסליקה הכספית העולמית SWIFT. הבקשה האיראנית נדחתה, מכיוון שהאמריקאים הבהירו שמי שמבקש לקחת חלק ב-SWIFT חייב לעמוד בתנאים של SWIFT.

המשמעות היא שההסכם מציב בפני איראן רף גבוה אם היא מבקשת לחזור לשיתוף פעולה משמעותי עם העולם. חובת ההוכחה במגוון חזיתות היא על האיראנים, אחרת לא יוכלו לקטוף את פירות ההחלטה הפוליטית לחתום על ההסכם.

חשוב להבהיר את הנקודה הזו. איראן קיבלה החלטה לפיה היא מבקשת כסא ליד שולחן המבוגרים. הסכם הגרעין לא עוסק בפעילותה האזורית של איראן ובתמיכה שהיא מעניקה לארגונים הקשורים אליה בעיראק, בלבנון, בתימן, בעזה ובסוריה.

הוא הסכם טוב מכיוון שהוא אוכף על איראן משטר ביקורת חריף וחמור, אך עושה זאת בלי להשפיל אותה. ככלל, הסכמים בין שני צדדים הם טובים כאשר אף אחד מן הצדדים לא יוצא מושפל

מבקריו של ההסכם מדגישים את העובדה שהוא לא עוסק בעניינים אלו כחולשה שלו. אני חושב הפוך. מערך ההשפעה האיראני מגוון ומורכב, ומתקיים כבר עשרות שנים. הוא רחוק מלהיות רק ביטוי של אידיאולוגיה קנאית בלתי מתפשרת. היום כבר מדובר במארג כלכלי מסועף, במנגנונים שמעסיקים עשרות אלפי בני אדם ושפרנסתם של מאות אלפים נוספים עליהם. הכלכלה הזו בדרך כלל "שחורה".

נניח שתעמוד מולה כלכלה לגיטימית, כזו שפתוחה להשקעות ומסוגלת להציע עתיד בר קיימא שלא תלוי בקפריזות אישיות; במצב כזה אפשר בהחלט להניח שמערך ההשפעה "השחור", זה שמובל על ידי משמרות המהפכה ובני בריתם, יהפוך אטרקטיבי פחות.

ליריביהם של המהפכנים, אלו הסבורים שעתידה של הרפובליקה האסלאמית תלוי ביכולתה לשתף פעולה עם העולם, יהיו נכסים והשפעה משלהם. העתיד המהפכני יהיה סוער, שנוי במחלוקת ומוטל בספק. העתיד הרפובליקאי, לעומת זאת, יפתח דלתות של תעסוקה ותנועה עבור מיליוני איראנים צעירים ומשכילים.

במאבק בין "מהפכה מתמדת" ל"שגרה יציבה", מאבק שמאפיין כל מהפכה מוצלחת, יהיה יתרון מובהק לאלו שמבקשים למנף את הישגי המהפכה לטובת חיזוקה וקידומה של איראן.

הסכם הגרעין הוא הסכם טוב כי הוא מציע לאיראן עתיד דינמי ובר-קיימא, ומאפשר לה להשתחרר אט אט מן המחויבות למהפכנות אלימה ועוינת.

במאבק בין "מהפכה מתמדת" ל"שגרה יציבה", מאבק שמאפיין כל מהפכה מוצלחת, יהיה יתרון מובהק לאלו שמבקשים למנף את הישגי המהפכה לטובת חיזוקה וקידומה של איראן

2

הסיבה השנייה לכך שהסכם הגרעין הוא הסכם טוב קשורה לרווחים הצפויים ממנו לישראל. נניח שההסכם נחתם, ושאיראן הופכת לאיטה (או במהרה) ליעד נחשק להשקעות ולמעצמה אזורית לגיטימית-למחצה. המשמעות היא שאיראן תהפוך קשורה במגוון הולך וגדל של התקשרויות והתארגנויות עם מספר מדינות לא קטן. האפשרויות של איראן להיות "בפנים" תגדלנה באופן משמעותי.

אם האפשרויות של איראן גדלות, כך גדלות גם האפשרויות של ישראל לפקח על מאמצים איראניים לבצע פעילות שמסכנת את ישראל. בניגוד למה שישראלים שומעים חדשות לבקרים, מלחמה עם איראן (ובכלל) לא מספקת הזדמנות להכרעה ברורה וחד משמעית של "האויב". המחשבה על מלחמה שבסופה כובשים את בירת האויב ומניפים דגל מעל ארמון הנשיאות שלו רחוקה מתרחישים אפשריים למלחמה שתתנהל בין ישראל ואיראן.

אם תצליח ישראל להישאר בתוך מעגלי הזיקה שייווצרו לאחר חתימת הסכם היא תוסיף לעצמה אפשרויות רבות להיאבק באיום איראני. לישראל יש אמנם כוח צבאי לא מבוטל, אבל יש לה קשרים והשפעה כלכליים ופוליטיים גדולים בהרבה.

השמועות על נאט"ו מזה"תי נגד איראן, או על בריתות צבאיות אחרות שמתוכננות במסגרת הסכמי אברהם או "הסכסוך הסוני-שיעי" מתבררות כעורבא פרח. ישראל מעולם לא הייתה מסוגלת לפתוח במלחמה נגד איראן לבדה ואפילו לא לתקוף לבדה.

כאשר העולם כולו יתמוך בהסכם הגרעין – הבידוד הישראלי רק יחריף. הימנעות כעת משיבוש ההסכם (כאמור, אין צורך בתמיכה; גם שתיקה תספיק בהחלט) תציב את ישראל בעמדה משופרת לסיכול תוקפנות איראנית בעתיד.

הקונצנזוס הישראלי הרחב לפיו היעד העיקרי של איראן הוא השמדת ישראל איננו מעוגן במציאות. אפשר וצריך להבין את איראן כאוייב מר בלי להפליג למחוזות "ההשמדה". המלה הזו מעקרת מראש כל ניסיון לדון באפשרויות העומדות לישראל מול איראן.

הקונצנזוס הישראלי הרחב לפיו היעד העיקרי של איראן הוא השמדת ישראל איננו מעוגן במציאות. אפשר וצריך להבין את איראן כאוייב מר בלי להפליג למחוזות "ההשמדה"

הסכם הגרעין הוא הסכם טוב מכיוון שהוא מכפיף את איראן לכללי התנהגות בינלאומיים ומכיוון שהוא תומך את הצד הפרגמטי בהנהגה האיראנית. ההסכם טוב גם מכיוון שהוא לא מאפשר לישראל להתפתות להמשיך ולהגביל את עצמה על ידי הפעלת כוח טקטית ללא התחלה וללא סוף. מלחמה לא הייתה בכל מקרה על סדר היום, כיוון שישראל לא יכולה להילחם בה לבדה. הסכם הגרעין מייצר מציאות אסטרטגית חדשה. כדאי לישראל להיות בתוכה.

דוקטור אורי גולדברג הוא מומחה לחקר איראן המודרנית ותנועות מהפכניות באסלאם השיעי. הוא כותב וחושב על אמונה, פוליטיקה, בייסבול ועוד לא מעט דברים, ומשוכנע שהכל קשור להכל. הוא מלמד בביה״ס לממשל באוניברסיטת רייכמן בקורסים שקשורים לאסלאם רדיקלי, לזהויות וליחסים בין דת ואלימות. אוהב לקרוא ולצלם תמונות של שמש מציצה ומשתקפת ולבלות עם ילדיו. רוב הזמן הוא בטוויטר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
יתכן שההנהגה הישראלית מסכימה עם כל הנ"ל.רק נניח. אבל מתפקידה לזעוק ולהעיר על מה שנראה כראוי לשיפור בהסכם. ואם אחרי הכל יש עדיין פתח לסיכון ,אז ישראל חייבת להתנגד. איראן חייבת להבין שאנ... המשך קריאה

יתכן שההנהגה הישראלית מסכימה עם כל הנ"ל.רק נניח. אבל מתפקידה לזעוק ולהעיר על מה שנראה כראוי לשיפור בהסכם. ואם אחרי הכל יש עדיין פתח לסיכון ,אז ישראל חייבת להתנגד.
איראן חייבת להבין שאנחנו יושבים עליה כל הזמן ומנטרים את פעולותיה .סוג של הרתעה.
מעניין שד"ר גולדברג טוען שבכל מקרה ,מלחמה אף פעם לא היתה על הפרק .עולה השאלה מה הוא האינטרס האמיתי של הסכמי אברהם .רק לקבל נשק מתקדם ולעשות עסקים עם ישראל?
קשה להתווכח עם מומחה לאיראן כי אין לי את הכלים שיש למומחה אבל ברור לי כמומחה לעם ישראל שבמקרה של הסכמה רחבה ומוחלטת מלחמת אין ברירה תפתח ועוד איך.
אין ספק שאם איראן תזנח את הגרעין ,הולך להיות פה מאד נחמד מכל הבחינות אבל ה"אם" הזה יכול להרוג אותנו.

עוד 818 מילים ו-2 תגובות
סגירה