ח"כ סמי אבו שחאדה, יו"ר בל"ד (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

המתיחות בין המפלגות הערביות מתעצמת, אבל בל"ד לא תרוץ לבד

הכותרות סביב הריצה העצמאית של בל"ד נועדו לשפר עמדות במו"מ על המקומות ברשימה המשותפת, והקרב הפנימי קשה מאוד ● אולם לכולם ברור שבל"ד לא תעבור את אחוז החסימה לבד - וגם מה שישאר מהמשותפת עשוי להישאר מחוץ לכנסת ● בכיר בבל"ד: "אין לנו הרבה תוחלת בלי הכנסת והכסף הציבורי" ● ובינתיים, אחמד טיבי לא מוכן לוותר על אוסמה סעדי, שהודיע על פרישה ● פרשנות

שעות על גבי שעות ישבו אתמול (שבת) פעילי בל"ד על המדוכה בשאלה האם לרוץ לבד בבחירות הקרובות או להישאר ברשימה המשותפת. ההודעה שיצאה בסוף מהמשרדים בבאקה אל גרביה לא הייתה חד-משמעית.

"התקבלה החלטה להוביל זרם שלישי", אמר יו"ר בל"ד, ח"כ סמי אבו שחאדה, ובאותה נשימה הוסיף כי "אנחנו ממשיכים את המו"מ גם עם תע"ל וחד"ש".

אז בל"ד לא תרוץ לבד ולא תוביל זרם שלישי. הכול שטויות. בכירים בבל"ד אמרו לזמן ישראל אמש, אחרי הישיבה הארוכה, כי המפלגה שווה 50 אלף קולות בלבד במגזר הערבי, ואם היא תרוץ לבד היא תתאדה. גם הרשימה המשותפת עלולה במקרה כזה שלא לעבור את אחוז החסימה.

"אפשר לומר שלא נרוץ לבד", העריך בכיר בבל"ד, "אנחנו לא מתאבדים ולא נפגע בכל הגוש. אין לנו הרבה תוחלת בלי הכנסת והכסף הציבורי. יש לנו בעיות עם חד"ש, שמציגה קו פשרני מדי. יש לנו גם ויכוח על המקומות. אנחנו בתוך תהליך לא פשוט של משא ומתן.  מה שאני יכול לומר בוודאות זה שהכול ייסגר לפני הגשת הרשימות".

"אפשר לומר שלא נרוץ לבד. יש לנו בעיות עם חד"ש, שמציגה קו פשרני מדי. יש לנו גם ויכוח על המקומות. אנחנו בתוך תהליך לא פשוט של משא ומתן.  מה שאני יכול לומר בוודאות זה שהכול ייסגר לפני הגשת הרשימות"

בל"ד (ברית לאומית דמוקרטית) היא הפלג הקיצוני – לפחות ביחס למוסדות המדינה – מבין השלוש שמרכיבות את הרשימה המשותפת (האחרות הן חד"ש של איימן עודה ותע"ל של אחמד טיבי).

חברי הרשימה המשותפת איימן עודה, אחמד טיבי, סמי אבו שחאדה ואוסמה סעדי בישיבת סיעה, 15 בנובמבר 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
חברי הרשימה המשותפת איימן עודה, אחמד טיבי, סמי אבו שחאדה ואוסמה סעדי בישיבת סיעה, 15 בנובמבר 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

את הרעיון להוביל את המפלגה לבד העלה בשבועות האחרונים היו"ר אבו שחאדה בגלל חילוקי דעות עם הקו הפוליטי של חד"ש, שנראה לבל"ד תמיד פשרני מדי.

הוויכוח האקטואלי הוא על השאלה האם להמליץ בבוא היום בפני הנשיא על מועמד לראשות הממשלה. בל"ד מתנגדת לכל המלצה כזו, ובעבר כבר התנגחה עם השותפות ברשימה המשותפת שהמליצו על מועמדים בפני הנשיא.

הבעיה, מסבירים בבל"ד, מתחדדת נוכח האפשרות שהרשימה המשותפת תצטרך להמליץ על מועמד כמו בני גנץ שמוביל מפלגה שיש בה עוד רמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט. "אנחנו לא יכולים להמליץ על ראש ממשלה כזה ועל רשימה עם עבר צבאי כזה", אומר הבכיר בבל"ד.

"אני מעריך שבסוף הרשימה המשותפת תקבל את העמדה שלנו ולא תמליץ על אף מועמד. אם בגלל זה בנימין נתניהו יקבל ראשון את האפשרות להקים ממשלה, הוא ממילא לא יצליח כי לא יהיו לו 61 חברי כנסת,  אז מה זה משנה".

"אני מעריך שבסוף המשותפת תקבל את העמדה שלנו ולא תמליץ על אף מועמד. אם בגלל זה נתניהו יקבל ראשון את האפשרות להקים ממשלה, הוא ממילא לא יצליח כי לא יהיו לו 61 חברי כנסת,  אז מה זה משנה"

הכותרות סביב הריצה העצמאית של בל"ד נועדו גם לשפר עמדות במו"מ על המקומות ברשימה המשותפת. הקרב הפנימי קשה מאוד. ברגע זה יש לחד"ש שלושה מקומות, לתע"ל שני מקומות ולבל"ד מקום אחד. כולם רוצים שדרוג, בעיקר נוכח הצפי לאחוז הצבעה נמוך בחברה הערבית, מה שיקטין עוד יותר את כוחה של הרשימה המשותפת.

חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי במליאת הכנסת אחרי ההצבעה על חוק שכר המינימום, 8 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי במליאת הכנסת אחרי ההצבעה על חוק שכר המינימום, 8 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אתמול הודיע ח"כ אוסמה סעדי מתע"ל כי לא יתמודד בפריימריז על מקום ברשימה. סעדי הודיע על הפרישה באמצע תהליך ההתמודדות בתע"ל, כנראה מתוך חשש שלא ישולב בסוף במקום ריאלי ברשימה המשותפת. יו"ר תע"ל אחמד טיבי לא מוכן לוותר על סעדי, חברו וגיסו, שהוא גם חבר כנסת מצוין, ויתבע עבורו את המקום הרביעי ברשימה המשותפת על חשבון חבר כנסת של חד"ש.

יו"ר תע"ל אחמד טיבי לא מוכן לוותר על סעדי, חברו וגיסו, שהוא גם חבר כנסת מצוין, ויתבע עבורו את המקום הרביעי ברשימה המשותפת על חשבון חבר כנסת של חד"ש

כאמור, החשש הגדול בחברה הערבית – ובעצם בכל גוש המרכז-שמאל – הוא מאחוז הצבעה נמוך שעלול לחרוץ את גורלו של הגוש ולקבוע גם את תוצאות הבחירות. הסקרים האחרונים חוזים 42 אחוזי הצבעה בלבד בבחירות בנובמבר, מה שיעניק לפי החישובים שמונה-תשעה מנדטים לכל המפלגות הערביות, כולל רע"ם.

גם המפלגת הציוניות נחלקות כאן באינטרסים. נתניהו יודע שפילוג ואחוז הצבעה נמוך אצל הערבים יכולים להביא לו ניצחון בדיוק כמו שיאיר לפיד יודע שתהליך דומה בקרב המפלגות החרדיות עובד היטב לטובתו.

התקווה בחברה הערבית היא שאחוז ההצבעה ישתנה בסוף לטובה בגלל ההתחזקות מנגד של איתמר בן-גביר והעימותים הצפויים בין המשותפת ורע"ם, שעשויים לעורר עניין ולמשוך מצביעים לקלפי. בעוד 11 יום הרשימות ייסגרו ונדע את הרכב הרשימות. רק אז תתחיל להתבהר התמונה האמיתית.

עוד 644 מילים
סגירה