עתידה של חיפה תלוי עכשיו בהחלטתו של לפיד

עתידו של מפרץ חיפה מונח על הכף, וחיפאים ופעילי סביבה שוב מרגישים שבירושלים לא סופרים אותם ואת עתידם ● אתמול משרד האוצר אישר במהירות שיא את השתלטות פטרוכימיים על בתי הזיקוק ● היום החליט בית המשפט לא להתערב בהסדר החוב ● לפיד נותר המשוכה האחרונה ● בכוחו לשנות את ההחלטה - וחודשיים לפני הבחירות זה גם עשוי להשתלם לו ● פרשנות

מפרץ חיפה, יולי 2022 (צילום: שיר תורם/פלאש90)
שיר תורם/פלאש90
מפרץ חיפה, יולי 2022

גורלו של מפרץ חיפה מונח בימים אלה על הכף, אבל האיש שבידיו המפתח לעתיד המפרץ, ראש הממשלה יאיר לפיד, עדיין שומר את הקלפים קרוב לחזה.

שר האוצר אביגדור ליברמן – בהסכמת שרת האנרגיה קארין אלהרר – אישר אתמול את השתלטות הפטרוכימיים על בתי הזיקוק. היום, בית המשפט בתל אביב אישר את הסדר החוב בפטרוכימיים. לפיד נותר, אם כך, החסם האחרון בפני העברת השליטה לגורמים שככל הנראה יעשו הכול כדי למנוע את פינוי התעשייה ובתי הזיקוק ממפרץ חיפה.

התהליך שהתרחש בימים האחרונים – ולווה בזמן ישראל בדיווחים רצופים – אפוף סימני שאלה מטרידים.

במרץ האחרון קיבלה ממשלת ישראל החלטה על פינוי עתידי של התעשייה ממפרץ חיפה. מדוע, אם כך, אצה לה הדרך לאשר את העברת השליטה בבתי הזיקוק לקבוצה שחבריה מושקעים עמוק בתעשיית הדלקים הפוסיליים ועל פניו יש להם אינטרס ברור לטרפד את המהלך ולמסמס את ההחלטה שקיבלה הממשלה עצמה?

הבקשה המתינה לחתימה במשרד אוצר בקושי יומיים. לאן היעילות הממשלתית הזו נעלמת כשבאמת צריך אותה?

גם בבית המשפט התהליך התקדם במהירות מרשימה, כשלאיגוד ערים סביבה חיפה כמעט לא ניתן זמן להגיש את הערותיו, מה שגרם לאיגוד להוציא הודעה חריפה תחת הכותרת "עיסקת בז"ן, משהו מסריח פה" – והפעם הכוונה אינה לפליטות מהמפעל.

מימין: חברת הכנסת נעמה לזימי, ליהי שחר-ברמן מנכ"לית איגוד ערים חיפה, ח"כ אלון טל, (כחול-לבן), עו"ד לי-היא גולדנברג אדם טבע ודין ושרית גולן יו"ר איגוד ערים חיפה – בדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב על העסקת בז"ן, 5 בספטמבר 2022 (צילום: עומר שרביט)
מימין: חברת הכנסת נעמה לזימי, ליהי שחר-ברמן מנכ"לית איגוד ערים חיפה, ח"כ אלון טל, (כחול-לבן), עו"ד לי-היא גולדנברג אדם טבע ודין ושרית גולן יו"ר איגוד ערים חיפה – בדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב על העסקת בז"ן, 5 בספטמבר 2022 (צילום: עומר שרביט)

אתמול (ראשון) בערב, נרשמה, אולי, תפנית בעלילה: לאחר פניות מכלי תקשורת (ובהם זמן ישראל) ומחברי כנסת (נעמה לזימי ואלון טל) הוציאה לשכת לפיד הודעה לפיה "הממשלה תמשיך לפעול להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה תוך עשור, ללא קשר לזהות בעלי השליטה של חברת בז"ן".

לכאורה מדובר בהצהרת כוונות נחרצת, בפועל ספק אם יש לה משמעות: לפיד וממשלתו לא ישלטו לנצח, למעשה אולי אפילו לא מעבר ל-1 בנובמבר הקרוב. להצהרה כזו יכול להיות תוקף ממשי רק אם היא תגובה בהתניה מפורשת וכתובה שתופיע בהיתר הרכישה.

לפיד עיכב את האישור עד שבית המשפט יאמר את דברו – שזה כבר היפוך מגמה לעומת האוצר – אבל השאלה היא מה יקרה עכשיו, משהחליט בית המשפט לא להתערב בעסקה. ביכולתו של ראש הממשלה לכנס ישיבת ממשלה דחופה – או פחות דחופה – ולשחק על זמן.

השאלה היא מה יקרה עכשיו, משהחליט בית המשפט לא להתערב בעסקה. ביכולתו של ראש הממשלה לכנס ישיבת ממשלה דחופה – או פחות דחופה – ולשחק על זמן

גם השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג עוקבת בדאגה אחרי המהלך ועתידה להוציא מכתב הבהרה לפיו כל בעלות על בתי הזיקוק תהיה כפופה להחלטת הממשלה מס' 1231.

תמר זנדברג ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 20 ביוני 2022
תמר זנדברג ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 20 ביוני 2022

גם למכתב כזה של זנדברג ספק אם תהיה בבוא העת משמעות מעשית, אבל מעבר לזה אין לשרה להגנת הסביבה סמכויות בעניין. זנדברג מתכוונת גם לשוחח עם לפיד ולדרבן אותו לעשות הכול כדי להבטיח את מימוש החלטת הממשלה.

בשורה התחתונה, נוצר מצב משונה שבו חלקים בממשלה משתפים פעולה בעיניים פקוחות עם מהלך שעלול לטרפד את אחת ההחלטות החשובות שאותה הממשלה קיבלה רק לפני חצי שנה.

נוצר מצב משונה שבו חלקים בממשלה משתפים פעולה בעיניים פקוחות עם מהלך שעלול לטרפד את אחת ההחלטות החשובות שאותה הממשלה קיבלה רק לפני חצי שנה

בין אם זה נעשה מתוך אינרציה וחוסר תשומת לב (לליברמן, למשל, היו כמה חזיתות אחרות בימים האחרונים) או ממניעים אחרים, אפשר להבין את תושבי מפרץ חיפה ופעילי הסביבה שמרגישים שבירושלים שוב לא סופרים אותם ואת עתידם.

ראש הממשלה לפיד עדיין יכול להפוך את הקערה ולתקן את הרושם, ופחות מחודשיים לפני הבחירות זה גם עשוי להשתלם לו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 504 מילים ו-2 תגובות
סגירה