ראש הממשלה יאיר לפיד נואם בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 5 בספטמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)
גדעון מרקוביץ/פלאש90

בנוכחות שופטי בית המשפט העליון, ועידת המשפט הפכה לרגע לעצרת בחירות

בזה אחר זה עלו לבמה שר המשפטים גדעון סער וראש הממשלה יאיר לפיד, ותקפו בחריפות את יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ● זה לא רק נשמע כמו נאום בחירות - אלה היו נאומי בחירות של ממש ● סערה נוספת עוררה היועמ"שית גלי בהרב-מיארה בעקבות נאומה על "משילות מהותית", אבל מדובר ככל הנראה בדברים החשובים ביותר שנשאה בפומבי מאז נכנסה לתפקידה ● פרשנות

בנוכחות נשיאת בית המשפט העליון ומקבץ נאה של שופטי העליון בהווה ובעבר, עמדו אתמול פוליטיקאים בכירים על במת "ועידת המשפט" שערכה לשכת עורכי הדין לרגל פתיחת שנת המשפט, ותמללו במילים חריפות את חששותיהם מהאסון שיתרגש על מערכת המשפט, ועל המדינה כולה, אם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו ישוב לשלטון אחרי הבחירות, בסיוע נאמניו מהימין הקיצוני.

זה לא רק נשמע כמו נאום בחירות – אלה היו נאומי בחירות של ממש. הפוליטיקאים לא שירטטו לעצמם קווים אדומים, מה ניתן ומה לא ניתן לומר באירוע שבו משתתפים שופטים מכהנים; והשופטים, מצידם, נמנעו מלהביך את האכסניה ולנטוש את האולם בעת שהפוליטיקאים גלשו להשמצת יריבים פוליטיים.

"העולם המשפטי נמצא תחת התקפה שמטרתה לפרק אותו ולהרוס אותו", הזהיר ראש הממשלה יאיר לפיד את באי הוועידה, לפני שעבר להתייחס פרטנית לנתניהו, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' ודוד אמסלם. המסר היה ברור: "אנחנו נגן על בית המשפט. אנחנו נגן על מערכת המשפט. אנחנו לא עיוורים לפגמיה, אבל קודם נוודא שהיא בטוחה ממבקשי רעתה".

"העולם המשפטי נמצא תחת התקפה שמטרתה לפרק אותו ולהרוס אותו", הזהיר ראש הממשלה יאיר לפיד את באי הוועידה, לפני שעבר להתייחס פרטנית לנתניהו, יריב לוין, בצלאל סמוטריץ' ודוד אמסלם

עוד לפניו עלה לנאום שר המשפטים גדעון סער, ואף הוא לא ברר מילים. "יש ניסיון לרסק את השיטה", פתח סער בהילוך חמישי ומשם רק הגביר, "התוכנית הגלויה של גוש נתניהו תהפוך את בחירת שופטי העליון לסעיף בהסכמים הקואליציוניים. תהיה פוליטיזציה טוטלית של בחירת השופטים. שליטה של ראש הממשלה ברשות השופטת.

שר המשפטים גדעון סער נואם בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 5 בספטמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)
שר המשפטים גדעון סער נואם בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 5 בספטמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)

"מדובר בחבורת אנרכיסטים קיצונים שרוצים לפרק את יסודות השיטה הדמוקרטית ומערכת המשפט שנבנתה כאן ולשם כך מקיימים תעמולה בלתי פוסקת המציגה אותה כאויב העם".

אם להודות על האמת, הטקסטים האלה היו שונים מהדברים שנשמעו מפיה של חיות עצמה רק בסגנון ובמידת הצבעתם על פוליטיקאים קונקרטיים. המהות הייתה די דומה.

על אף הצהרתה כי גזרה על עצמה "להימנע מפולמוס כלשהו הגולש לזירה הפוליטית", היא הוסיפה, ברוח התקופה, כי "בשנים האחרונות הולכות ומתגברות המתקפות על הרשות השופטת, והן מתעצמות בתקופת הבחירות והופכות קרדום לחפור בו לשם השגת רווח פוליטי. [אלה הם] ניסיונות מסוכנים להביא לפוליטיזציה של מערכת המשפט ולשחיקת האמון הציבורי בה".

סעיף 16 לכללי האתיקה לשופטים קובע בין היתר כי על שופט "לתת דעתו כיצד עשויות הבריות לפרש את הימצאותו בחברת אדם מסוים או בחברה מסוימת". הכנס שערכה לשכת עורכי הדין כמובן איננו "אירוע הנערך על ידי מפלגה או גוף פוליטי אחר, או מסגרת אחרת שלה זהות פוליטית או מפלגתית", אך נוכחות השופטים הבכירים בעת שנשמעו נאומי בחירות פוליטיים – צורמת.

הכנס שערכה לשכת עורכי הדין איננו "אירוע הנערך על ידי מפלגה או גוף פוליטי אחר, או מסגרת אחרת שלה זהות פוליטית או מפלגתית", אך נוכחות השופטים הבכירים בעת שנשמעו נאומי בחירות פוליטיים – צורמת

שר המשפטים גדעון סער, יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 5 בספטמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)
שר המשפטים גדעון סער, יו"ר לשכת עורכי הדין אבי חימי ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 5 בספטמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)

מדוברות הרשות השופטת נמסר בתגובה: "מדובר בכנס מקצועי של לשכת עורכי הדין שנערך מידי שנה בפתיחת שנת המשפט, אליו מוזמנים גם שופטים. נשיאת בית המשפט העליון כראש הרשות השופטת לא נכחה באף נאום של פוליטיקאי למעט בנאומו של שר המשפטים, שנאם במושב הפתיחה מתוקף תפקידו".

"לא באתי לשאת חן"

לא הייתה זו הסערה היחידה שהתעוררה עקב דברים שנאמרו אתמול בוועידת המשפט. גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הצליחה להקים עליה, פעם נוספת, את המעגלים האופוזיציוניים, בעקבות דבריה על "משילות" ועל "משילות מהותית".

גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה הצליחה להקים עליה, פעם נוספת, את המעגלים האופוזיציוניים, בעקבות דבריה על "משילות" ועל "משילות מהותית"

קודמה בתפקיד, אביחי מנדלבליט, דיבר בפומבי לא פעם ולא פעמיים על התפיסה המנוגדת בינו לבין זו של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד בסוגיית המשילות.

טיעונה של בהרב-מיארה בדבר "משילות מהותית" פסע באותו מסלול. במקום ניגוד בין ערך המשילות לבין "שלטון המשפטנים", כפי שהוא מכונה במרחב שבין שקד לח"כ שמחה רוטמן, טוענת היועצת המשפטית לממשלה כי רק עצמאות של הייעוץ המשפטי תביא למשילות אמיתית, "מהותית".

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נואמת בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 5 בספטמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נואמת בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 5 בספטמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)

"אין משילות בלי ייעוץ משפטי עצמאי ומקצועי", אמרה היועצת, "משילות ושלטון החוק חד הם. משילות מהותית אוחזת בתפיסה לפיה הכוח השלטוני אינו מופעל בחלל ריק, אלא בתוך מסגרת ערכית. לצד מסירת הכוח השלטוני לנבחרי הציבור לשם ייצוג בוחריהם, מוטלת עליהם חובת נאמנות כלפי הציבור. כלל הציבור.

"תמצית המשילות בישראל היא הפעלת הכוח השלטוני באופן אפקטיבי המתיישב עם ערכיה היהודיים והדמוקרטיים של המדינה. בין היתר: שלטון החוק, הפרדת רשויות, עצמאות מערכות אכיפת החוק והשיפוט, שוויון והגינות שלטונית. משילות אינה כוח אבסולוטי, אלא כוח המופעל במסגרת משטרית, הנגזרת מערכי המדינה".

"תמצית המשילות היא הפעלת הכוח השלטוני באופן אפקטיבי המתיישב עם ערכיה היהודיים והדמוקרטיים של המדינה. בין היתר: שלטון החוק, הפרדת רשויות, עצמאות מערכות החוק, שוויון והגינות שלטונית"

מלבד הסערה שעוררה היועצת, מדובר ככל הנראה בדברים החשובים ביותר שנשאה בפומבי מאז נכנסה לתפקידה לפני שבעה חודשים. היא לא הותירה את האמירות הללו כהצהרות פילוסופיות ערטילאיות, אלא הורידה אותן לקרקע, לפרטים – תוך שהשיבה בהזדמנות זו למבקריה בנושא המינויים שהממשלה ביקשה לקדם, בתקופת הבחירות.

"כאשר שר הביטחון ביקש למנות רמטכ"ל, הוצגו חוות דעת של גורמי מקצוע, שביססו דחיפות ביטחונית בהשלמת תהליך המינוי בעת הזו דווקא", אמרה בהרב-מיארה. "מהצורך הביטחוני החיוני והדחוף במינוי רמטכ"ל נגזר גם הצורך הדחוף במינוי יושב ראש לוועדה המייעצת לממשלה בענייני מינויים.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נואמת בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 5 בספטמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה נואמת בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין, 5 בספטמבר 2022 (צילום: גדעון מרקוביץ/פלאש90)

"מנגד, כאשר הובא בפניי מינוי מפקד לתחנת הרדיו גלי צה"ל, לא הוצגו נימוקי דחיפות וחיוניות שהראו שאלמלא המינוי בעת הזו יכולת התחנה לתפקד תיפגע באופן מהותי. ובהתאם – המינוי לא קודם".

אולי המשפט החשוב ביותר שאמרה בהרב-מיארה אתמול היה: "לא באתי לשאת חן". זו הצהרה חשובה מפיה של המשפטנית הבכירה ביותר בשירות הציבורי, שתפקידה כולל היבטים של שומרת-סף כלפי הדרג הפוליטי והפקידות הציבורית כולה.

אולי המשפט החשוב ביותר שאמרה בהרב-מיארה אתמול היה: "לא באתי לשאת חן". זו הצהרה חשובה מפיה של המשפטנית הבכירה ביותר בשירות הציבורי, שתפקידה כולל היבטים של שומרת-סף

הדהוד לדברים אלה נשמע גם בנאומו של פרקליט המדינה, עמית איסמן, שאחרי סקירה יסודית של האתוס המקצועי השורר בפרקליטות, לא התאפק לרגע והוסיף: "לא נרתע ממי שמאיימים להעמיד אותנו בשורה ולהוציא אותנו להורג על רקע קיר לבן".

עוד 899 מילים
סגירה