לפיד גדול מול כל השמאל

"אין דבר שאני לא מוכן לעשות כדי לצאת מתוך ההזיה הזו" - זה מה שלפיד יאמר מחר בערב למיכאלי וגלאון, כשיציג להן סקרים המעידים על מצב הגוש במקרה שהעבודה ומרצ רצות בנפרד ● במקביל, ראש הממשלה נערך לקרב מול גנץ, שם ידגיש את העובדה כי "מי שהלך פעם עם נתניהו ילך איתו פעם נוספת" ● ומה לגבי ישיבה עם הרשימה המשותפת? גם לזה יש לו תשובה ● פרשנות

יאיר לפיד, זהבה גלאון, מנסור עבאס, בני גנץ, מרב מיכאלי (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'
יאיר לפיד, זהבה גלאון, מנסור עבאס, בני גנץ, מרב מיכאלי

ראש הממשלה יאיר לפיד לא מתכוון לבצע שינויים בהרכב הרשימה של יש עתיד לכנסת – בוודאי לא שינויים משמעותיים. כך אומרים גורמים בסביבת לפיד לזמן ישראל.

ח"כ מיכל שיר שעברה מתקווה חדשה תשוריין במקום ריאלי. השר אלעזר שטרן, שרמז על רצונו לפרוש מהחיים הפוליטיים בעקבות כישלונו להיבחר לראשות הסוכנות היהודית, יישאר ברשימה. עד היום, שבוע לפני סגירת הרשימות, שטרן לא הודיע על רצונו לעזוב. גם סגן השר עידן רול שפישל בימי הקרונה, לא יזוז מהרשימה. לפיד העניק לו חנינה.

מה שמטריד את ראש הממשלה ברגע זה הוא הריצה הנפרדת של העבודה ומרצ. מבחינתו, מדובר בסיכון מטורף, מתנה לבנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר.

מחר בערב (מוצ"ש) ישב לפיד בביתו עם יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר מרצ זהבה גלאון. לפיד יציג לשתיים את הסקרים המרשיעים שיש לו. "אם אתן מתאחדות, אין לנתניהו 61 חברי כנסת. אם תרוצו בנפרד, יש לו 61. זה כל הסיפור", יאמר לפיד לאורחותיו. "אין דבר שאני לא מוכן לעשות כדי לצאת מתוך ההזיה הזו".

"אם אתן מתאחדות, אין לנתניהו 61 חברי כנסת. אם תרוצו בנפרד, יש לו 61. זה כל הסיפור", יאמר לפיד לאורחותיו. "אין דבר שאני לא מוכן לעשות כדי לצאת מתוך ההזיה הזו"

יאיר לפיד ומרב מיכאלי בפגישה מחוץ לביתו של לפיד בתל אביב, 23 במאי 2021
יאיר לפיד ומרב מיכאלי בפגישה מחוץ לביתו של לפיד בתל אביב, 23 במאי 2021

"אין דבר" פירושו שריון כפול ביש עתיד, גם למועמד של העבודה וגם של מרצ, עם הבטחות למנות שרים גם מבין אלה שלא יהיו חברי כנסת. לפיד עשוי לעלות גם את שמו של השר עמר בר-לב, שנדחק למקום לא ריאלי, ולצרף אותו לרשימת יש עתיד. לא בטוח שמיכאלי תקפוץ דווקא על הרעיון הזה.

את הלחץ יפעיל לפיד בעיקר על מיכאלי, שרואה בכל המפגש מחר אירוע חברתי שלא יצא ממנו שום חיבור פוליטי.

לפיד באמת משוכנע שהעבודה – ולא מרצ – עומדת בסכנה מוחשית יותר שלא לעבור את אחוז החסימה, בעיקר אחרי הפריימריז במפלגה, שבסופם נבחרה רשימה אלמונית למדי.

יש למיכאלי הזדמנות להציל את עצמה ואת העבודה. לפיד יחזור ויאמר כי מדובר בסך הכול בגוש טכני שעשוי להתפרק מרצונו בכל רגע.

לפיד באמת משוכנע שהעבודה – ולא מרצ – עומדת בסכנה מוחשית יותר שלא לעבור את אחוז החסימה, בעיקר אחרי הפריימריז, שבסופם נבחרה רשימה אלמונית למדי

זהו מבחן לא פשוט לראש הממשלה, שנאבק על מנהיגות גוש המרכז-שמאל מול בני גנץ. גם המאבק הזה לא קל. גנץ ואנשי המחנה הממלכתי מציגים את שר הביטחון כמועמד היחיד שיכול להקים ממשלה יציבה אחרי הבחירות, אחרי שיצרף אליו את החרדים.

בשיחות עם אנשיו מציע לפיד לשים לב איך החרדים חוזרים ושוללים את האפשרות הזו. "הכול שטויות. החרדים ילכו עם גנץ בדיוק כפי שהם ילכו איתנו", אומר לפיד בשיחותיו.

שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בתדריך ביטחוני ל־80 שגרירים בישראל, 6 באפריל 2022 (צילום: סיון שחור ענבה / לע"מ)
שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בתדריך ביטחוני ל־80 שגרירים בישראל, 6 באפריל 2022 (צילום: סיון שחור ענבה / לע"מ)

בכלל, לפיד מתלונן על הדרכים והסגנון שנשמעים לפעמים נגדו במחנה הממלכתי. הוא מציע סולידריות בתוך הנגמ"ש. היחסים בינו ובין גנץ, שלא היו משופרים במיוחד אף פעם, לא השתנו גם אחרי שלפיד הפך לראש הממשלה ובעיקר בתנאים של יריבות פוליטית ערב בחירות.

לפיד רואה בגנץ ראש מפלגת אווירה שצירף אליו אנשים מכל הקשת, והוא עצמו לא מבין איך הם יכולים לשבת יחד. זו גם הסיבה שהם לא מצליחים לזנק בסקרים. בהשוואה, יש עתיד זו מפלגה שמשדרת יציבות לאורך שנים.

לפיד רואה בגנץ ראש מפלגת אווירה שצירף אליו אנשים מכל הקשת, והוא עצמו לא מבין איך הם יכולים לשבת יחד. זו גם הסיבה שהם לא מצליחים לזנק בסקרים. בהשוואה, יש עתיד זו מפלגה שמשדרת יציבות לאורך שנים

רק אתמול התפרסם כי המצטרף החדש גדי איזנקוט הביע בחוג בית התנגדות להתנחלויות מחוץ לגושים, מה שגרר התקפות קשות נגדו מכל חוגי הימין. גדעון סער, שותף בכיר במחנה הממלכתי, דווקא תומך בהחלת הריבונות הישראלית על כל יהודה ושומרון.

לפיד משוכנע שגנץ ילך בסוף עם נתניהו לממשלה אחת, בדיוק כפי שעשה בעבר. מקורבי לפיד טוענים כי גנץ הוא מעריץ ותיק של ראש הממשלה לשעבר. הם יודעים שגנץ מזלזל בלפיד וביכולת שלו להיות ראש ממשלה. הוא מסתכל עליו מגבוה כרמטכ"ל לשעבר מול חפ"ש, חייל פשוט.

בני גנץ ויאיר לפיד באשדוד במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-20, 8 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)
בני גנץ ויאיר לפיד באשדוד במהלך מערכת הבחירות לכנסת ה-20, 8 במרץ 2019 (צילום: פלאש90)

"אצל לפיד אין חשש לחיבור עם נתניהו. אצל גנץ שום דבר לא השתנה. מי שהלך פעם עם נתניהו ילך איתו פעם נוספת", אומר גורם בסביבתו של לפיד.

לפיד יודע כמובן שגורל הבחירות עלול להיות מוכרע בידי הבוחר הערבי. אחוז ההצבעה הנמוך שמסתמן שם צריך להדאיג אותו, אבל לאנשיו הוא אומר כי אין לו יכולת להשפיע מעבר למה שעשה, והוא כבר נתן לערבים את הכול מהיום הראשון של השותפות עם רע"ם. עכשיו רע"ם היא זו שצריכה להביא את הבוחרים. זו גם הסיבה שכנראה לא יהיה מועמד ערבי ברשימת יש עתיד.

לפיד יודע כמובן שגורל הבחירות עלול להיות מוכרע בידי הבוחר הערבי. אחוז ההצבעה הנמוך שמסתמן שם צריך להדאיג אותו, אבל לאנשיו הוא אומר כי אין לו יכולת להשפיע מעבר למה שעשה

ואם תשאלו את לפיד על שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת הוא יאמר, קרוב לוודאי, שהמשותפת על כל פלגיה לא תשב בקואליציה ובממשלה מכיוון ששני הצדדים לא רוצים בזאת. אבל שיתוף פעולה פרלמנטרי היה ויהיה גם בהמשך.

אולי באמצעות ההגדרה המצמצמת הזו אפשר יהיה לשכנע גם את אביגדור ליברמן, גדעון סער, זאב אלקין ואת שאר אנשי הימין בגוש המרכז-שמאל לקבל את המשותפת, אם הם רוצים להקים ממשלה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
איזה כיף שאין לי מעמד משום סוג שהוא - ככה אני יכול לכתוב את כל השטויות שבא לי בראש - בלי לחשבן. צפיתי דברים והם לא קרו, ייחלתי לתרחישים והמציאות טפחה לי בפנים. ובכל זאת, הכי הכי בקלות א... המשך קריאה

איזה כיף שאין לי מעמד משום סוג שהוא – ככה אני יכול לכתוב את כל השטויות שבא לי בראש – בלי לחשבן. צפיתי דברים והם לא קרו, ייחלתי לתרחישים והמציאות טפחה לי בפנים. ובכל זאת, הכי הכי בקלות אני קובע שלפיד הכי מתאים כרגע לראשות הממשלה, יותר מגנץ וכל אחד אחר! אחח

אתמול בערב היה מפגש חברים עם יין ופוליטיקה. כל הגוורדיה עם נטיה מרכז ושמאלה, כולל חברים רבים שעדיין משלמים חברי מפלגת העבודה. כל החברים ללא יוצא מן הכלל כולל אלו שהצביעו בעבר למפלגה אמר... המשך קריאה

אתמול בערב היה מפגש חברים עם יין ופוליטיקה. כל הגוורדיה עם נטיה מרכז ושמאלה, כולל חברים רבים שעדיין משלמים חברי מפלגת העבודה. כל החברים ללא יוצא מן הכלל כולל אלו שהצביעו בעבר למפלגה אמרו שלא יצביעו לעבודה. אולי זה משקף את דור השישים פלוס …מציע למיכאלי לקחת את הדיל לפני שיתברר לה המפלה והצטרפותה למצעד האיוולת …

עוד 761 מילים ו-2 תגובות
סגירה