בסבב הגשת הרשימות, נתניהו מנצח את לפיד בנוקאאוט

בשורה התחתונה של סיפור הגשת הרשימות לכנסת, נתניהו רשם הישג מרשים ● במחנה הימין התומך בו, כמעט לא נשארו קצוות פרומים - נתניהו התערב וחיבר ושמר על אחדות ● במחנה הנגדי, לפיד לא הצליח להשפיע על העבודה ומרצ - ואתמול, בעת הגשת הרשימות, חטף עוד סנוקרת ● זחאלקה: "הורדנו את אחוז ההצבעה אצלנו והפכנו את נתניהו לראש הממשלה" ● פרשנות

נציגי יהדות התורה מציגים את רשימתם בפני חברי ועדת הבחירות המרכזית, 15 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יונתן זינדל, פלאש 90
נציגי יהדות התורה מציגים את רשימתם בפני חברי ועדת הבחירות המרכזית, 15 בספטמבר 2022

ג'מאל זחאלקה, מראשי בל"ד וחבר כנסת לשעבר, הסתובב אתמול בלילה ליד ועדת הבחירות אחרי הפילוג ברשימה המשותפת ומלמל בינו לבין עצמו "היום המלכנו את נתניהו".

בשורה התחתונה של סיפור הגשת הרשימות לכנסת, נרשם ניצחון מרשים לבנימין נתניהו. יו"ר האופוזיציה, כדרכו, הופך להיות יעיל וממוקד מטרה בימי בחירות, שולט היטב במרחב הפוליטי ולא נותן לאיש לחמוק מהמשימה.

נתניהו התגייס למקסם את הכוח של גוש הימין, ודאג שאף קול לא ילך לאיבוד. הוא עבד יומם ולילה והתערב בהצלחה בכל מקום שבו הריח קולות נשרפים. ראש הממשלה יאיר לפיד, שמבקש להיות מנהיג הגוש השני, לא יכול להציג הישג כזה. להיפך.

לפיד משוכנע שריצה עצמאית של מפלגת העבודה ומרצ תבטיח לנתניהו את 61 המנדטים המיוחלים. הוא היה מוכן לתת הכול כולל הכול לטובת איחוד בין השתיים, אבל נכשל. אתמול חטף עוד סנוקרת.

חברי הרשימה המשותפת ללא בל"ד בעת הגשת הרשימות לכנסת ה-25, 16 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הרשימה המשותפת ללא בל"ד בעת הגשת הרשימות לכנסת ה-25, 15 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הפיצול בין המפלגות הערביות הוא קריטי. לפיד רצה אחוז הצבעה גבוה במגזר הערבי, אבל לא היה מוכן להיות אקטיבי מדי, הסתפק במה שכבר עשה לטובת האוכלוסייה הערבית וסמך בעיקר על רע"ם שתוציא את האנשים מהבית.

עכשיו בא הפיצול ברשימה המשותפת בין חד"ש-תע"ל לבין בל"ד ומוריד את אחוז ההצבעה עוד יותר. בל"ד הולכת לשרוף 50 אלף קולות, אלא אם כן הרשימה הזו תיפסל ותרד מהמרוץ.

עכשיו בא הפיצול במשותפת בין חד"ש-תע"ל לבין בל"ד ומוריד את אחוז ההצבעה עוד יותר. בל"ד הולכת לשרוף 50 אלף קולות, אלא אם כן הרשימה הזו תיפסל ותרד מהמרוץ

אתמול החל מרוץ ההאשמות סביב הפילוג הזה וזחאלקה מוכן עם התשובה: איימן עודה מחד"ש ואחמד טיבי מתע"ל לא רצו את בל"ד בפנים. הם רוצים להמליץ על לפיד, ובל"ד לא מוכנה לתת לזה יד.

"הסכמנו לכל הדרישות שלהם בעניין המקומות ברשימה", אמר זחאלקה לסובבים אותו. "נתקלנו בקנאה וצרות עין".

התוצאה, לדבריו, היא דרמטית. הסלולרי שלו כבר מלא בהודעות של פעילים שזועמים על הפילוג ומודיעים שלא יתקרבו לקלפי ב-1 בנובמבר.

ראשי בל"ד מטאנס שחאדה וסאמי אבו שחאדה מגישים את רשימתם לכנסת ה-25, 15 בספטמבר 2022
ראשי בל"ד מטאנס שחאדה וסאמי אבו שחאדה מגישים את רשימתם לכנסת ה-25, 15 בספטמבר 2022

"הורדנו את אחוז ההצבעה אצלנו, צמצמנו את מספר חברי הכנסת הערבים והפכנו את נתניהו לראש הממשלה", נשמע זחאלקה אומר בשיחת טלפון עם פעיל במפלגה.

מספיק היה לראות אתמול את אנשי הימין חוגגים בוועדת הבחירות בכנסת לפני חצות, כאשר הוגשו הרשימות הנפרדות. "צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים", התמוגג שם חבר הוועדה ח"כ משה ארבל (ש"ס).

מספיק היה לראות אתמול את אנשי הימין חוגגים בוועדת הבחירות בכנסת לפני חצות, כאשר הוגשו הרשימות הנפרדות. "צדיקים מלאכתם נעשית בידי אחרים", התמוגג שם חבר הוועדה ח"כ משה ארבל מש"ס

המטרה הבאה: הציבור הדתי-לאומי

אז נתניהו מוביל גם בקרב התדמיתי הזה על עוצמת המנהיגות. לעומת לפיד שלא קשר כלום, נתניהו חיבר בין הסיעות החרדיות והיה מוכן להבטיח לחסידות בעלז את כל אוצר המדינה תמורת חינוך עצמאי נטול ליבה, כי מה אכפת לו.

נתניהו תיווך גם בין בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר בציונות הדתית ומנע שם פיצול, למרות ששתי הסיעות היו עוברות כנראה את אחוז החסימה כל אחת בנפרד. ברגע האחרון הוא שילב במקום ה-11 את מפלגת נעם, כדי להציל עוד עשרת אלפי קולות ימניים שהיו הולכים לפח האשפה.

חברי הבית היהוד מגישים את רשימתם לכנסת ה-25 לוועדת הבחירות המרכזית, 15 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
חברי הבית היהוד מגישים את רשימתם לכנסת ה-25 לוועדת הבחירות המרכזית, 15 בספטמבר 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גם השריונים בליכוד נעשו מתוך אינטרס ולא מתוך סנטימנט. נתניהו שילב במקום ה-28 את משה סעדה לא רק בגלל שנאת הפרקליטות של שניהם ולא רק כדי לתקוע לאיילת שקד, אלא גם כדי למנוע קולות מבני גנץ ומתן כהנא.

נתניהו מזהה קולות דתיים ליברליים שלא רוצים להצביע לסמוטריץ' ובן-גביר, אבל לא רוצים לבזבז את הקול על הבית היהודי, מפלגה שעליה הוא הולך להסתער כדי שתרד לפני הבחירות.

נתניהו מעריך שיש בין מנדט לשניים כאלה שעשויים למצוא את עצמם במחנה הממלכתי. מבין חמשת השריונים של נתניהו, שלושה הם מהציבור הדתי-לאומי – סעדה, עידית סילמן ועו"ד יוסי פוקס.

נתניהו מעריך שיש בין מנדט לשניים כאלה שעשויים למצוא את עצמם במחנה הממלכתי. מבין חמשת השריונים של נתניהו, שלושה הם מהציבור הדתי-לאומי – משה סעדה, עידית סילמן ועו"ד יוסי פוקס

פוקס הוא סיפור מעניין, ליכודניק ותיק, תושב ההתנחלות נווה דניאל, אבל מוכר יותר בציבור הדתי-לאומי. ב-2015 הוא אפילו התמודד על מקום בכנסת בפריימריז של הבית היהודי. נתניהו מצא בפוקס גם סניגור תקשורתי, מי שלא מפסיק לתקוף את הפרקליטות והתביעה, בעיקר בערוץ 14.

עו"ד יוסי פוקס (צילום: צילום מסך, ערוץ 14)
עו"ד יוסי פוקס (צילום: צילום מסך, ערוץ 14)

ביום שלישי בערב טלפן נתניהו לפוקס. "אני רוצה להציע לך הצעה", הוא אמר לו. "בוא תצטרף אלינו. אני אשלב אותך במקום ה-43 ברשימה".

פוקס הסתייג. הוא אמר שהוא לא רוצה להיות קישוט, והיה מעדיף להמשיך ולהשפיע דרך התקשורת.

"אתה טועה", אמר לו נתניהו, "המקום ה-43 הוא מקום ריאלי. אצלי יהיה חוק נורווגי על מלא. 12-10 שרים יתפטרו ואתה תיכנס לכנסת".

ויש גם פסימים בליכוד

אגב, לא כולם בימין ממליכים כבר את נתניהו. בכיר בליכוד הביע אתמול דאגה נוכח האדישות בקרב המצביעים, וחשש מאחוז הצבעה לא גבוה גם בימין.

הבחירות שחוזרות על עצמן לא מעוררות התרגשות גדולה על אף המאמצים של נתניהו, ואנשים לא רוצים לצאת שוב לקלפי גם בגלל התחושה ששום דבר לא ישתנה.

הבחירות שחוזרות על עצמן לא מעוררות התרגשות גדולה על אף המאמצים של נתניהו, ואנשים לא רוצים לצאת שוב לקלפי גם בגלל התחושה ששום דבר לא ישתנה

אחד האנשים הפסימיים בליכוד הוא דוד ביטן, שמסוכסך עם נתניהו מאז הפריימריז. אנשים שדיברו איתו שמעו ממנו מתקפה על נתניהו והערכה, אולי אפילו תקווה, שהוא ילך הביתה אם לא ישיג הפעם 61 מנדטים.

תגובת ביטן: "לא אמרתי דבר כזה".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לאט עם ה״נוקאוט״. האם פיצול המשותפת ישפיע על הקמפיין של לפעד? ישפיע על אחוזי הצבעה במגזר? ואיך? האם מישהו מאמין לסקרים המוצגים לנו שכולם מבוססי polls4you והם אפילו לא ראויים לנייר טואלט... המשך קריאה

לאט עם ה"נוקאוט". האם פיצול המשותפת ישפיע על הקמפיין של לפעד? ישפיע על אחוזי הצבעה במגזר? ואיך? האם מישהו מאמין לסקרים המוצגים לנו שכולם מבוססי polls4you והם אפילו לא ראויים לנייר טואלט? האם מישהו יודע מה עובר בראש של אדלשטיין כשהוא רואה מצד אחד את בן גביר כשר לבטחון פנים, את הקריירה שלו בליכוד מרוסקת, ובצד השני פריימריז אמיתיים אצל גנץ-סער? כל אחד מהסעיפים האלה = הסוף הסופי בהחלט של המושחת. אם זה נקרא נוקאוט אז אני אומר השופט הביתה

זה לא הוגן כלפי לפיד, בצד מרצ שהתחזקו בוערת הדאגה והם היו מוכנים לשלם את המחיר במתן יתרון לעבודה. בצד העבודה השחקנית הראשית משדרת התנשאות בסגנון למה מיהו לפיד? היא עדיין בתחושה של הערוץ... המשך קריאה

זה לא הוגן כלפי לפיד, בצד מרצ שהתחזקו בוערת הדאגה והם היו מוכנים לשלם את המחיר במתן יתרון לעבודה. בצד העבודה השחקנית הראשית משדרת התנשאות בסגנון למה מיהו לפיד? היא עדיין בתחושה של הערוץ השני. שהיא יכולה להיות במקום שלו… שהיא שווה לו. אני בתחושה שהמצב יהיה עוד יותר קשה, היא לא תעבור את אחוז החסימה

עוד 776 מילים ו-2 תגובות
סגירה