דרעי מכוון להלכה הנושאת את שמו - הלכת דרעי פנחסי

אריה דרעי בהלווייתו של הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס, 22 באוגוסט 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אריה דרעי בהלווייתו של הרב שלום כהן, מנהיגה הרוחני של ש"ס, 22 באוגוסט 2022

דבריו של אריה דרעי בריאיון לרשת ב': "לא מוכרחים לכבד פסיקות ביהמ"ש" לא השאירו את הרשת אדישה. כולם מצטטים את דבריו בזעזוע (בצדק) ומזכירים כי מדובר בפושע מורשע פעמיים שלא אמור להתמודד כעת לכנסת. אלא שהציטוט הזה הוא רק חלק מדבריו.

דברי דרעי לרשת ב': "לא מוכרחים לכבד פסיקות ביהמ"ש", לא השאירו את הרשת אדישה, כולם מצטטים זאת בזעזוע (בצדק) ומזכירים כי מדובר בפושע מורשע פעמיים. אלא שהציטוט הוא רק חלק מדבריו

דרעי דווקא טען שיש צורך בבתי משפט חזקים שישפטו ויעשו סדר, אלא שהוא חשב שאסור לבית המשפט "לפסוק בעניינים ערכיים". אסור לו "להיכנס לנושאים שנויים במחלוקת", שהם סמכות של הכנסת. הוא מוסיף שאסור לבית המשפט "לבטל חוקי כנסת והחלטות ממשלה בגלל הציבור הנאור".

ראשית, הרשו לי לנחש שדרעי השתמש במילה נאור לא במשמעות האמיתית שלה אלא באיפכא מסתברא, בתעוב רב, כמעט קללה. בנוסף, אנחש שדרעי התכוון ב"ציבור הנאור" לאנשים שסבורים שיש לכבד את החוק, ושמי שמפר את החוק חייב לשלם את המחיר. בקיצור, כל אלה הסבורים שדרעי ובנימין נתניהו אינם כשירים למלא כל תפקיד ציבורי.

שנית, דרעי אומנם לא הסביר למה הוא התכוון ב"עניינים ערכיים", אלא שהוא נתן את דוגמת הכנסת החמץ לביה"ח ועל כן אפשר לנחש שמדובר בנושאים הקשורים לדת למדינה, בכל הנושאים בהם בית המשפט מגן על הציבור מפני כפיה דתית, מפני הדרת נשים, מפני פגיעה בזכויות להט"בים, ומבקש להגן על החופש מדת.

דרעי לא הסביר למה התכוון ב"עניינים ערכיים", אלא שלנוכח דוגמת הכנסת החמץ לביה"ח שנתן, כנראה שמדובר בנושאי דת ומדינה, בהם ביהמ"ש מגן על הציבור מכפיה דתית, הדרת נשים ופגיעה בזכויות להט"בים

במילים אחרות: עיקור ביהמ"ש מתוכן ונטילת סמכויותיו בהגנה על זכויות אדם, והפיכתו לבית משפט טכני בלבד שפוסק רק בעניינים שבין אדם לחברו ולא בעניינים שבין האדם למדינה. הממשלה תוכל לקבל כל החלטה, הכנסת תוכל לחוקק כל חוק – ולבית המשפט לא תהיה הסמכות לפסוק בנושא כי זה "נושא ערכי".

שלישית, העיתוי בו דרעי אומר את דבריו – לפני בחירות, כשהמועמד המוביל הוא נאשם בפלילים בעבירות חמורות שביצע מתוך התפקיד, נועד לאותת לבית המשפט שאם תהיה עתירה לבג"ץ לעניין נתינת המנדט להקמת הממשלה לנאשם בפלילים – כדאי שבית המשפט יתנהג יפה ויפסוק שאין מניעה לתת לנאשם להרכיב ממשלה.

עתירה זו שונה בנסיבותיה מהעתירה שנקבע בה כי אין מניעה משפטית לנאשם בפלילים להרכיב ממשלה, כיוון שנתניהו כעת אינו ראש ממשלת מעבר – וחוק יסוד הממשלה אינו חל עליו. אלא שדרעי אינו מכוון רק לנתניהו ולעתירות שיוגשו אם יקבל מנדט להרכבת הממשלה, אלא הוא מכוון אליו עצמו ולהלכה הקרויה על שמו: הלכת דרעי-פנחסי.

הלכת דרעי-פנחסי ניתנה ב-1993, וקובעת כי שר המואשם שהפעיל את סמכויותיו השלטוניות לקידום אינטרסים פרטיים שלו אינו יכול לכהן בתפקידו. הפסיקה נעשתה ללא עיגון בחקיקה ושיקפה נורמות מוסריות מובנות מאליהן. היא הפכה לנורמה משפטית מקובלת, כך שלא ימונו שרים הנאשמים בפלילים, ואם יש כאלה – רה"מ חייב לפטרם.

כיוון שנתניהו אינו רה"מ מעבר כעת, וחוק יסוד הממשלה אינו חל עליו, לא חלה עליו הפסיקה כי אין מניעה משפטית לנאשם בפלילים להרכיב ממשלה. אלא שדרעי לא מכוון רק לנתניהו ולעתירות שיוגשו נגדו, אלא לעצמו

פסיקה זו התקבלה בעת שדרעי כיהן כשר הפנים בממשלת רבין, וקבעה שאין זה סביר שימשיך לכהן בתפקידו וכי על רה"מ לפטרו. דרעי וודאי לא שוכח את ההלכה שקיבלה את שמו (כבוד מפוקפק למדי) וגם לא שוכח שפסיקת ביהמ"ש העליון שהתירה את הטלת הרכבת הממשלה על נתניהו קבעה כי ההלכה שרירה וקיימת.

דרעי באמירותיו מכוון לשניים: האחד, דרעי כבר כעת אינו מקיים את פסיקת ביהמ"ש בכך שהוא מפר את הסדר הטיעון המקל במיוחד שקיבל, לפיו בתמורה לאי הטלת קלון הוא יתפטר מהכנסת, ובעקבות פניה לפרקליט המדינה בעניין – יש להניח כי מבחינתו זה "נושא ערכי" שבית המשפט אינו מוסמך להתערב בו.

השני, דרעי מכוון לעתירות שיוגשו לביהמ"ש במקרה שיוטל תפקיד הרכבת הממשלה על נתניהו. דרעי מנסה להלך אימים על ביהמ"ש בטענה שאין להתערב בבחירת הציבור. הוא אומר את הדברים בידיעה שלהחלטת ביהמ"ש יש משמעות פוליטית, אלא שזו אינה מקנה חסינות מפני תחולה של נורמות ציבוריות ערכיות.

דרעי מנסה להלך אימים על ביהמ"ש בטענה שאין להתערב בבחירת הציבור. הוא אומר את הדברים בידיעה שלהחלטת ביהמ"ש יש משמעות פוליטית, אלא שזו אינה מקנה חסינות מתחולת נורמות ציבוריות ערכיות

אוי לנו כחברה אם פושע מורשע בעבירות שחיתות חמורות יהיה זה שיקבע מה הם נושאים ערכיים ויגביל את כוחו של ביהמ"ש. דרעי לא היה כשיר לכהן כשר הפנים ב-1993, כפי שקבעה הלכת דרעי פנחסי, ואינו כשיר כעת למלא תפקידים ציבוריים. את ההלכה הזו אפשר ליישם מתוך קל וחומר גם על ראש הממשלה. נתניהו אינו כשיר למלא כל תפקיד ציבורי, לא כל שכן את תפקיד רה"מ.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אני כל פעם ששומעת את השם אריה דרעי חושבת על המשפט "פעם גנב תמיד גנב" כבר בתום משפטו של דרעי ב1999 כתבו השופטים לגבי דרעי הנאשם : קשה היא תמונת השוחד, שנתגלתה בראיות ותואר... המשך קריאה

אני כל פעם ששומעת את השם אריה דרעי חושבת על המשפט "פעם גנב תמיד גנב" כבר בתום משפטו של דרעי ב1999 כתבו השופטים לגבי דרעי הנאשם : קשה היא תמונת השוחד, שנתגלתה בראיות ותוארה בהכרעת הדין. אין מדובר בכישלון בודד של צעיר שעתה זה נחשף למנעמי השלטון, אלא במי שהתמיד באורח חיים המיוסד על אדני שוחד. לקיחת השוחד השתרעה על פני כל חמש השנים שבהן מילא הנאשם תפקידים ממלכתיים. היא פסקה אך בפתיחת חקירת המשטרה. הנאשם החל לקבל שוחד בעת היותו עוזר שר הפנים, המשיך בכך בהיותו מנהל כללי של משרד הפנים או מועמד לתפקיד זה, וגם אחרי כן – בתקופת היותו שר הפנים… חמש שנות השוחד עומדות בסימן רצונו של הנאשם להתעשרות אישית מהירה בדרך של עשיית הון מהכהונות הממלכתיות."

"דרעי רימה את ביהמ"ש וזה הצליח לו". האם אין בכך כדי להצביע על אזלת היד של מערכת המשפט? אכן ההתקפות וההשמצות על מע' המשפט נשאו פרי: טרקו בפני דרעי את הדלת והוא נכנס מבעד לחלון. הכל בריש ... המשך קריאה

"דרעי רימה את ביהמ"ש וזה הצליח לו". האם אין בכך כדי להצביע על אזלת היד של מערכת המשפט? אכן ההתקפות וההשמצות על מע' המשפט נשאו פרי: טרקו בפני דרעי את הדלת והוא נכנס מבעד לחלון. הכל בריש גלי. במדינה מתוקנת מערכת המשפט היתה מסלקת את דרעי בבושת פנים מן הכנסת, מונעת אותו מלהתייצב בראש רשימה פוליטית וסוגרת בפניו כל אופציה לחזור לחיים פוליטיים. הוא בגדר שור מועד, שאין לתת לו לחזור על מעשיו. וברור לכל שזה צפוי. בעניין נתניהו, מביאים את הדוגמא בדבר בעל תפקיד זוטר, מורה, מדריך נוער, נהג אוטובוס או כל נושא משרה שסמכות ואחריות בצדה – שיימנע ממנו לשמש בה בגלל האישומים הקשים התלויים כנגדו. איך זה שאף לא אחד מהמוסדות הציבוריים – החל מאלה הממונים על שמירת החוק – וכלה בתקשורת ובגופים ללוחמה בשחיתות לא הצליחו לטרפד את הנסיון לחזור לפסגת הרשות המבצעת במדינה?! דרעי ונתניהו מנצלים את חוסר האונים הזה, את האדישות הציבורית וממשיכים בשלהם, כאילו הדבר מובן מאליו: אישומים לחוד ("חזקת זכאי") וזכויות אזרח(!) לחוד. אולי צריך ללמוד מהציבור האירני כיצד יש להגיב על פריקת עול, זלזול בערכי צדק ומוסר מצד אנשי ציבור. האדישות היא בנפשנו.

היות ודרעי זה אבי אבות הג'יפה - אז אתן עוד תגובה. קליפטומניה ו'שקר בנפשו' זה הבשר והעצמות של הבבון הזה. הרי הוא עבריין, ועבריינים שמים כיפה, מניחים תפילין, ומתפללים: "אלהים אני כל כך או... המשך קריאה

היות ודרעי זה אבי אבות הג'יפה – אז אתן עוד תגובה. קליפטומניה ו'שקר בנפשו' זה הבשר והעצמות של הבבון הזה. הרי הוא עבריין, ועבריינים שמים כיפה, מניחים תפילין, ומתפללים: "אלהים אני כל כך אוהב אותך, אני אעשה הכל למענך. תבין אותי, זה הילדים שדוחפים לעשות ימבה כסף, לא אני, זה הם, הם כל כך אוהבים כסף ומותגים. אני בבסיס שלי מה זה צנוע, חבל על הזמן, אחד הצנועים אני. חוצמיזה, זה שפע כפרה, שפע אלוהי. אמן. אה, נזכרתי, תראה כפרה מה אתה יכול לעשות בשבילנו, המצב קצת לוחץ, תראה מה אתה יכול לעשות כפרה, תעזור נשמה"

צודקת רינה, מהתחלה עד הסוף, וכיף לקרוא - כתוב מעניין והוגן. דרעי זה התגלמות מושג ה-'שקר בנפשו': הזכרונות, הזכרונות עם עובדיה, הם לא מרפים ממנו. הוא מרגיש שאת הלאטמות והכאפות שרבו היה מח... המשך קריאה

צודקת רינה, מהתחלה עד הסוף, וכיף לקרוא – כתוב מעניין והוגן. דרעי זה התגלמות מושג ה-'שקר בנפשו': הזכרונות, הזכרונות עם עובדיה, הם לא מרפים ממנו. הוא מרגיש שאת הלאטמות והכאפות שרבו היה מחלק כדי לנטרל פוזה וגאווה, עכשיו זה תורו לחנך ת'עם הסורר. ולכן זה 'שקר בנפשו', כי דרעי מונע ממניעים של סיטרא אחרא, כבוד, תאוות בצע ושררה. בקיצור, הקליפטומן הנרקומן הזה מקומו מובטח בגיהינום, בצמרת

עוד 706 מילים ו-4 תגובות
סגירה