הדמוגרפיה הטראגית של השמאל הישראלי

מפקד אוכלוסין. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock
מפקד אוכלוסין. אילוסטרציה

כמדי שנה, גם סביב ראש השנה תשפ"ג, מתפרסמים נתונים רבים על אוכלוסיית ישראל ותחזית לשנים הקרובות. המספרים מלמדים על צמיחה של האוכלוסייה הערבית והאוכלוסייה החרדית, אך בזמן שהאוכלוסייה הערבית אינה מנצלת את פוטנציאל ההשפעה שלה בגלל שיעור הצבעה נמוך, החרדים מחזקים את גוש הימין.

הבחירות לכנסת ה-25 יתקיימו ב-1 בנובמבר ולפי הסקרים האחרונים אין הכרעה, לפחות לא דרמטית, בין הגושים. אסטרטגיית "רק לא ביבי" של המרכז והשמאל אינה שוברת את השוויון וגם הקריצה לשמאל ולערבים של ראש הממשלה יאיר לפיד בנאום שתי מדינות באו"ם לא שינתה את התמונה.

אגו ולא אידיאולוגיה מנעו איחוד של מפלגות השמאל-מרכז וכך המפלגה הגדולה ביותר לפי כל הסקרים היא הליכוד, שנגד העומד בראשה הוגשו 3 כתבי אישום על שוחד ומרמה והפרת אמונים. מי שמביט מהצד חושב שאזרחי המדינה מטורללים. לא מי שמבין בתקשורת ובפסיכולוגיה של המונים.

ניתוח התפלגות הצבעה לפי יישובים במערכות הבחירות האחרונות מראה ניצחון מובהק של הליכוד במרבית הפריפריה וביישובים של מעמד הביניים. לעומת זאת מפלגות המרכז והשמאל מנצחות ביישובים עם חתך סוציו-אקונומי גבוה יותר כמו למשל תל אביב, רעננה, רמת השרון, כפר שמריהו, כפר סבא.

ניתוח התפלגות הצבעה לפי יישובים במערכות האחרונות מראה ניצחון מובהק של הליכוד במרבית הפריפריה וביישובי מעמד הביניים. לעומת זאת מפלגות המרכז והשמאל מנצחות ביישובים עם חתך סוציו-אקונומי גבוה

בנוסף, האוכלוסייה החרדית גדלה פי-4 יותר מהר מהאוכלוסייה היהודית החילונית, והיא תומכת בימין. הוויכוח בין הסטטיסטיקאים אינו האם אלא מתי האוכלוסייה החרדית תהיה שליש מאוכלוסיית המדינה? דרמה ענקית, תפוח אדמה בוער, שאף פוליטיקאי לא מעז לעסוק בו ברצינות.

ברית דמים בין החרדים לימין הישראלי נכרתה על ידי מנחם בגין בבחירות לכנסת התשיעית בשנת 1977. החרדים ישבו אמנם בהמשך בקואליציות של השמאל תחת יצחק רבין ולאחר מכן אהוד ברק, אך הם היו משענת קנה רצוץ והקשו על תפקוד הממשלות.

אחרי החרדים ניצב המחנה הדתי הלאומי, שרואה בילודה חלק מהמאבק בין היהודים לערבים על ארץ ישראל. ביחד הדתיים יוצרים כוח פוליטי עצום עם קהל מצביעים נאמן שמכיר היטב את מחלקות היולדות בבתי-החולים בארץ.

גם הפריפריה ומעמד הביניים עם שיעורי פריון גבוהים יחסית מחזקים את הליכוד ואת הימין. בשמאל ובמרכז יש בשוליים פעילים שאומרים שלהביא לעולם 2 ילדים זאת ציונות ויש נשים שמשיקולי קיימות ואיכות הסביבה בוחרות לא ללדת בכלל.

שעון החול של השמאל הישראלי הולך ואוזל כיוון שהדמוגרפיה מכריעה את הכף לטובת הימין, אלא אם הערבים ינהרו באוטובוסים לקלפיות. בשטחיות ובגסות אפשר לומר שיהודים שמאלנים מייצרים הרבה פחות מצביעים פוטנציאלים לשמאל. זאת הטרגדיה הדמוגרפית של השמאל הישראלי או הדמוגרפיה הטראגית של השמאל הישראלי.

בשטחיות ובגסות אפשר לומר שיהודים שמאלנים מייצרים הרבה פחות מצביעים פוטנציאלים לשמאל. זאת הטרגדיה הדמוגרפית של השמאל הישראלי או הדמוגרפיה הטראגית של השמאל

אבי שאולי עבד שנים רבות כעיתונאי. לאחר כ-10 שנים ב-YNET וגלובס בעיקר, עבר לתחום היח"צ ועבד עם רונן צור, אבירם כהן, יהודה שוויצר ועכשיו – טל גולדפינגר.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
השאלה שאין עליה תשובה כאן היא מי אלה שהכותב חושב שהם "שמאל". כי שמאל אפשר למצוא אך ורק בחלק מהמפלגות הפלסטיניות. כל השאר נעים בין ימין רך לימין קצת יותר רך. אגב, להכריז על פתרון שתי המד... המשך קריאה

השאלה שאין עליה תשובה כאן היא מי אלה שהכותב חושב שהם "שמאל". כי שמאל אפשר למצוא אך ורק בחלק מהמפלגות הפלסטיניות. כל השאר נעים בין ימין רך לימין קצת יותר רך. אגב, להכריז על פתרון שתי המדינות שמת מזמן זה לא שמאל, זו סתם אחיזת עיניים של כאלה שלא רוצים שיגדירו אותם ימין רך.

עוד 405 מילים ו-4 תגובות
סגירה